Harri Koskinen

Finnair-konsernin osavuosikatsaus 1.1.-30.6.11; uusi 140 miljoonan säästöohjelma

34 viestiä aiheessa

Liikevaihto kasvoi 13,9 %, liiketulos -25,2 miljoonaa euroa. Finnair aloittaa koko yhtiön laajuisen rakenne- ja kustannussäästökartoituksen ja tavoittelee 140 miljoonan euron vuosittaisia säästöjä vuoteen 2014 mennessä.

 

Toimitusjohtaja Mika Vehviläinen osavuosituloksesta:

 

"Toisella vuosineljänneksellä liikenteemme kasvoi tärkeimmillä markkinoillamme ja liikematkustuksen kysyntä kehittyi positiivisesti. Eurooppa-Aasia- strategiamme mukaisesti panostamme edelleen kaukoreitteihin, ja toukokuussa avatun päivittäisen Singaporen reitin alku on ollut rohkaiseva. Vuosineljänneksen viime tunteina saimme yhteistyökumppanimme Flyben kanssa päätökseen Finnish Commuter Airlinesin oston. Uskon Flyben alueellisen lentämisen osaamisen ja Finnairin aluetuntemuksen sekä verkosto-osaamisen täydentävän toisiaan erinomaisesti. Uusi yritys luo meille kustannustehokkaan palvelualustan ja avaa mahdollisuuden rakentaa alueellisen lentämisen voittajayritystä.

 

Vaikka kustannuksemme ovat kehittyneet polttoainekulujen voimakasta kasvua lukuun ottamatta suunnitellusti, kannattavuuskehityksemme ei ole odotusten mukainen. Toimialamme on parin viime vuoden aikana muuttunut radikaalisti: markkinoille on tullut lisää kilpailua, uusia palveluinnovaatioita ja tehokkaampia toimintatapoja. Japanin ja Lähi-idän tilanteiden aiheuttamat tilapäishäiriöt sekä öljyn hinnan tuntuva nousu ovat tietysti osaltaan vaikuttaneet kannattavuuden heikkenemiseen. Erityisesti Japanin luonnonkatastrofin vaikutus tulokseen oli merkittävä toisella neljänneksellä.

 

Perusliiketoimintamme, erityisesti Euroopan syöttöliikenne, on haastavassa tilanteessa. Kulurakenteemme moniin kilpailijoihimme verrattuna on yksinkertaisesti pitkällä aikavälillä kestämätön. Meidän on tehostettava toimintaamme, jotta voimme rakentaa tulevaisuuden Finnairia kestävällä tavalla. Siksi asetammekin nyt tavoitteeksi kulutasomme 140 miljoonan euron pysyvän alentamisen vuoteen 2014 mennessä. Aloitamme näiden säästösuunnitelmien laatimisen ja keskustelut eri henkilöstöryhmien edustajien kanssa välittömästi.

 

On selvää, että näin mittavien säästöjen toteutuminen edellyttää uutta ajattelua, sekä toimintatapojen ja rakenteiden merkittävää muutosta kaikkien kuluerien tarkastelun ohella. Perinteiset toimintatapamme ja – rakenteemme eivät enää vastaa nykyisen ympäristömme tarpeita. Olemme jo aikaisemmin kertoneet, että pyrimme löytämään uudenlaisen toimintatavan Catering-liiketoiminnassamme yhdessä teollisen kumppanin kanssa. Samoin meidän on avoimesti tutkittava rakennemuutosmahdollisuuksia muillakin osa-alueilla. Meidän täytyy analysoida erilaisia rakenteellisia ratkaisuja myös lentoliikenteen osalta, erityisesti Euroopan liikenteessä.

 

Samaan aikaan tavoitteemme on kasvaa ja parantaa taloudellista tulostamme kestävällä tavalla, ei vain karsia kuluja. Tavoitteenamme on kaksinkertaistaa Aasian-liikenteestä syntyvä liikevaihtomme vuoteen 2020 mennessä. Jatkamme uusien reitti- ja vuoromahdollisuuksien kartoittamista Aasiassa strategisen kulmakivemme vahvistamiseksi. Avaamme ensi vuonna ensimmäisenä eurooppalaisena lentoyhtiönä reitin Kiinan suurimpaan kaupunkiin Chongqingiin, joka panostaa voimakkaasti sekä teollisuuteen, ulkomaankauppaan että turismiin. Finnair panostaa myös vahvasti asiakaspalveluun ja läpikulkuliikenteen sujuvuuteen Helsingissä, joka muodostaa keskeisen solmukohdan Aasian ja Euroopan liikenteessämme. Saimmekin iloksemme tunnustusta erinomaisesta asiakaspalvelustamme kun World Airline Awards palkitsi Finnairin Pariisin ilmailumessujen yhteydessä parhaana pohjoiseurooppalaisena lentoyhtiönä vuonna 2011.

 

Reittiliikenteen kasvun ohella kehitämme myös mahdollisuuksia lisätä oheisliikevaihtoamme ja tuoda lisäarvoa matkustajillemme. Myös rahtiliikenne tarjoaa Aasian talouskasvun ansiosta meille uusia kasvu- ja liiketoimintamahdollisuuksia, jotka pyrimme hyödyntämään kunnianhimoisten tavoitteidemme mukaisesti.

 

Uskon, että strategiamme antaa meille hyvän pohjan rakentaa uutta Finnairia yhteistyössä henkilöstömme ja yhteistyökumppaneidemme kanssa. Kerromme tulevista suunnitelmistamme enemmän lähiviikkoina ja -kuukausina suunnittelutyön edetessä eri yksiköissämme. Tavoitteemme on selkeä: haluamme luoda kannattavan Finnairin, joka pystyy investoimaan tulevaisuuteensa."

 

https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=464433〈=fi

http://www.finnairgroup.com/linked/fi/konserni/Q211_Osavuosikatsaus.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Perusliiketoimintamme, erityisesti Euroopan syöttöliikenne, on haastavassa tilanteessa. Kulurakenteemme moniin kilpailijoihimme verrattuna on yksinkertaisesti pitkällä aikavälillä kestämätön. Meidän on tehostettava toimintaamme, jotta voimme rakentaa tulevaisuuden Finnairia kestävällä tavalla. Siksi asetammekin nyt tavoitteeksi kulutasomme 140 miljoonan euron pysyvän alentamisen vuoteen 2014 mennessä. Aloitamme näiden säästösuunnitelmien laatimisen ja keskustelut eri henkilöstöryhmien edustajien kanssa välittömästi.

 

On selvää, että näin mittavien säästöjen toteutuminen edellyttää uutta ajattelua, sekä toimintatapojen ja rakenteiden merkittävää muutosta kaikkien kuluerien tarkastelun ohella.

 

Samoin meidän on avoimesti tutkittava rakennemuutosmahdollisuuksia muillakin osa-alueilla. Meidän täytyy analysoida erilaisia rakenteellisia ratkaisuja myös lentoliikenteen osalta, erityisesti Euroopan liikenteessä.

 

Ja veikkauksia mikä yhtiö operoi Finnairin kapearunkoisia vuonna 2014? Finncomm? Flybe? AirBerlin? Finnair?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhtiö joka on nyt 10 vuotta vain säästänyt ja leikannut, meinaa vetäistä vielä 140 miljoonaa jostain.  :o

 

On selvää, että näin mittavien säästöjen toteutuminen edellyttää uutta ajattelua, sekä toimintatapojen ja rakenteiden merkittävää muutosta kaikkien kuluerien tarkastelun ohella.

 

Lakkokalenterit esiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka monta työntekijää saa yhden johtajan palkalla? Olisiko tarpeellista vähentää johtajista ja tehdä kerralla isompia säästöjä kuin leikkiä pikku summilla?

 

Ohi aiheen kysymys:

Tämän viestin osoitteessa mainitaan topic 99999? Onko seuraava aloitettava aihe 100000 sivustolla vai olenko ymmärtänyt aivan väärin?

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,99999.0/topicseen.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka monta työntekijää saa yhden johtajan palkalla? Olisiko tarpeellista vähentää johtajista ja tehdä kerralla isompia säästöjä kuin leikkiä pikku summilla?

 

Niin, mitäpä Finnair johtajilla tekee kun duunarit ja liitot pyörittää koko sirkusta.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka monta työntekijää saa yhden johtajan palkalla? Olisiko tarpeellista vähentää johtajista ja tehdä kerralla isompia säästöjä kuin leikkiä pikku summilla?

 

Jos se olisi niin yksinkertaista niin sehän olisi tehty jo 10v. sitten. Ja etteikö johtajia olisi myös tässä 10 vuoden aikana "hävinnytkin" niistä vaan ei itketä liittoihin, iltapäivälehtiin eikä järjestetä mielenosoituksellisia itkupotkuraivareita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tässä mikään kiire vielä ole MTV3:n uutisten mukaan.  ;D

 

"Lentoyhtiö Finnair ilmoitti taas uudesta rajusta säästöohjelmasta. Yhtiön osavuosikatsauksessa kerrotaan, että yhtiö tavoittelee 140 miljoonan säästöjä vuoteen 2104 mennessä. FIM-pankin osakeanalyytikko Jaakko Tyrväinen uskoo, että Finnairilla riittää vielä paljon säästettävää."

 

http://www.mtv3.fi/uutiset/talous.shtml/2011/08/1369659/finnairissa-riittaa-viela-paljon-ulkoistettavaa---saastoja-euroopan-reiteille

 

-Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos se olisi niin yksinkertaista niin sehän olisi tehty jo 10v. sitten. Ja etteikö johtajia olisi myös tässä 10 vuoden aikana "hävinnytkin" niistä vaan ei itketä liittoihin, iltapäivälehtiin eikä järjestetä mielenosoituksellisia itkupotkuraivareita.

Eihän niistä itketä eikä ihmeemmin puhella, ne johtajat kun lähtevät usein ns. kultaisen kädenpuristuksen kera  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos finski olis jättänyt ostamatta FC:n ja niiden 9 konetta niin ei tarvisi säästää kuin 20 miljoonaa ;)

 

Minkälaisella kaavalla laskit?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka monta työntekijää saa yhden johtajan palkalla? Olisiko tarpeellista vähentää johtajista ja tehdä kerralla isompia säästöjä kuin leikkiä pikku summilla?

 

Irtisanotaan 100 parhaiten palkattua finnairilaista, niin saadaan 3 johtajaa vähemmäksi.

 

;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkälaisella kaavalla laskit?

 

Lehdistötiedote

 

Yhteisyrityksen ehtojen mukaan Flybe maksaa käteisenä 12 miljoonaa euroa ja Finnair käteisenä 13 miljoonaa euroa.

 

Finnairin investointi näihin yhdeksään lentokoneeseen tulee olemaan noin 104 miljoonaa euroa, mihin sisältyy noin 70 miljoonan euron suuruinen, ATR-koneisiin liittyvä velkavastuu.

 

muita kuluja tulee varmasti vielä päälle

 

;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finncomin ja koneiden ostoa ei suinkaan kirjata tulosvaikutteisesti kerralla kaikkea vaan omille paikoilleen taseen puolelle joista vuosittain poistaen.

 

Ja kyseessähän on investointi jonka kautta haetaan kustannussäästöjä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, Vehviläinen toteaa että  140 milj € on pysyvä = vuosittainen lulutason alenema. Eipä tuo  Samin ajatus - joka ei ilmeisesti ollut kuitenkaan ihan tosissaan heitetty, ref hymiö - auttaisi kuin vajaan vuoden eikä tietenkään enää vuonna 2014, jolloin tuo 140 milj € kulupienennykset pitäisi olla kasassa. Ja kuten Ilkka totesi, kysehän on tase-erästä ja vaikutus olisi vain murto-osa vuosittaisina poistoina.

 

Toinen, mitä eri keskusteluissa nyt ja aikaisemminkin on heitetty, on, että eikö jotain muuta säästöä kuin henkilöstöä. Mutta taitaa olle aika vaikea muuta löytää. Polttoaine - 24 % kuluista - eipä ole varmaankaan paljoa enää tehtävissä, suojauksetkin tuntuvat olevan hyvin käytössä ja niihinkin liittyy riskinsä. Koneiden vuokrat ja huollot pitää maksaa ja huolloissakin säästöt merkitsisivät myös henkilöstövaikutuksia. Viranomais- lentokenttä- ja lennonjohtomaksutkin on maksettava ja niistä ei kauheasti alennuksia neuvotella. Markkinoinnin vähentäminen ei tunnu kovin fiksulta sekään nyt, kun pitäisi saada lisää matkustajia ja parempaa hintaa. Hallinnon ja muu tehostaminen on taas = henkilökulut. Enkä usko etteikö kaikkia muitakin vaihtoehtoja ole kaivettu ja kaivetaan, ne vaan eivät yleensä saa julkisuutta.

 

Johtajien poispotkimista ja/tai palkkojen alentamista kanssa tunnutaan kannattavan. Niillä vaan ei 140 miljoonaa tehdä, ei edes kymmenesosaa siitä, eli ei sekään liene ratkaisu. Sitäpaitsi pitäähän yritystä johtaa, jonkun pitää ne päätökset tehdä ja jonkun pitää ne valmistella.

 

Lopuksi pari mielenkiintoista lukua tuosta tiedotteesta. Yksikkötuotto tarjotulta henkilökilometriltä 6,0 centtiä, yksikkökustannus tarjotulta henkilökilometriltä 6,4 centtiä. Paha on yhtälö. Yksikkötuotto myydyltä henkilökilometriltä on sentään 7,4 centtiä, mutta jos koneen saisi täyteen, paljonko olisi tuotto niiltä viimeisiltä myydyiltä paikoilta. Tuskin lähellekään keskimääräistä. Nuo luvut eivät tietenkään koko totuutta kerro, mutta antanevat kuvan tilanteen vaikeudesta.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötilaisuuden kommenttien perusteella päivitetty uutinen YLE:ltä: Finnair uusiin säästöneuvotteluihin henkilöstön kanssa

 

Toimitusjohtaja Mika Vehviläinen sanoo, että kilpailijoihin nähden Finnairin kulurakenne on "kestämätön".

- Etenkin Euroopan lähiliikenteessä meidän kustanustasomme on aivan liian korkea. Lähiliikenteessä kilpailemme yhä enenevissä määrin halpalentoyhtiötä vastaan, Vehviläinen sanoo.

 

- Finnair on nyt vedenjakajalla. Uskomme, että jos saamme kustannusrakenteemme kuntoon, Aasian-liikevaihtomme voi jopa kaksinkertaistua vuoteen 2020 mennessä.

Toinen vaihtoehto tietenkin on, että Finnair näivettyy kilpailukyvyttömänä pois, Vehviläinen sanoo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkustamohenkilökunnan lakko joskus syyskuussa ja lentäjälakko joulukuun alussa, maahenkilökunta joskus siinä välissä?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkustamohenkilökunnan lakko joskus syyskuussa ja lentäjälakko joulukuun alussa, maahenkilökunta joskus siinä välissä?

 

Ja Catering siinä vaiheessa kun saavat tietää joku aamu että Amica/Sodexho/SOL/Turvamiestiimi/Securitas/KotiPizza/Palmia/Opteam/StaffPoint tms. on palkanmaksaja tästä aamusta alkaen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Kuvalehti: Finnairin pulmat: Uudet melurajoitukset ja uusi säästökampanja

 

Finnair rakentaa suuria suunnitelmia Aasiaan suuntautuvan liikenteen kehittämiseksi. Toimitusjohtaja Mika Vehviläisen mukaan yhtiö aikoo kaksinkertaistaa Helsinki-Vantaalta Aasian eri kohteisiin lähtevien lentojen määrän nykyisestä 74:stä 140:een vuoroon viikossa vuoteen 2020 mennessä.

 

Vehviläisen mukaan tavoitteena on säästää kokonaista 140 miljoonaa euroa vuodessa. Se on hurja summa, lähes 40 prosenttia konsernin viime vuoden palkkasummasta. Vehviläinen peräänkuulutti jälleen kerran henkilöstön talkoohenkeä, mutta myönsi, etteivät pehmeät keinot riitä millään. Säästöohjelma johtaa uusiin henkilöstövähennyksiin, mutta yksityiskohdista ei vielä ole tietoa.

 

Alkaa näyttää selvältä, ettei juustohöylämenetelmä enää riitä. Vehviläinen vihjaa suuriinkin muutoksiin yhtiön tuotantorakenteessa. Ne kohdistuvat ennen muuta tappiolliseen syöttöliikenteeseen Euroopassa. Merkittävä osa tästä liikenteestä aiotaan ilmeisesti siirtää halvemmin kustannuksin toimivien yhteistyökumppanien hoidettavaksi.

 

edit:

 

Kauppalehti: Vehviläinen kiistää ulkoistamiset Flybe Nordicille

 

– Tällä hetkellä Finnairilla ei ole mitään ulkoistushankkeita Flybe Nordicille, Vehviläinen sanoo Kauppalehdelle.

Hän korostaa, että Flybe Nordic -kuvio rakennettiin ratkaisuksi viime kesänä esille putkahtaneeseen Finnairin kaukolentojen syöttöliikenneongelmaan, kun pääasiassa kotimaan reittejä operoineen Finncommin omistajat halusivat luopua yhtiöstään.

 

Vehviläinen uskoo, että kriisitietoisuus on finnairilaisten keskuudessa korkealla. Muutoshalukkuus vastikään läpivietyjen rankkojen edellisten säästökuurien jälkeen saattaa kuitenkin olla vähissä muutoinkin lakko- ja työtaistelualttiilla alalla.

Rakennejärjestelyjen käyntiin polkeminen tuskin myöskään edistää Finnairin ja lentäjien loppusyksyllä edessä olevaa työehtosopimusrutistusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkustamohenkilökunnan lakko joskus syyskuussa ja lentäjälakko joulukuun alussa, maahenkilökunta joskus siinä välissä?

 

Ja Catering siinä vaiheessa kun saavat tietää joku aamu että Amica/Sodexho/SOL/Turvamiestiimi/Securitas/KotiPizza/Palmia/Opteam/StaffPoint tms. on palkanmaksaja tästä aamusta alkaen.

 

..tai Airpro (Emot) tai Barona (Catering). Sitten taas maristaan kannattamattomuutta.

 

Näinhän se elämä etenee suåmalaisessa lentobisneksessä tänäpänä, kuten muussakin työssä.

 

Pulu on kai jo kallistunut, ei kaatunut.  :-[ (sananmuunnos)

 

Saksalaisfirma palkkaa Puolalaisduunareita ehkä Viron, ehkä ei, työsopimuksilla töihin minne vaan (Rautaruukki) ja em. firma kuittaa suurimmat tulot. Peli on kieroa, suomalainen rakennusmies tekee koko ajan itselleen tappiota eikä kuitenkaan pärjää. Karrikoidusti vielä rahakin virtaa Kap Verdeen Berlusconin seksitilille koska Italiakin tekee kuolemaa.

 

Ei sille mitään voi. Kiinasta tai mistäkin vaan jo Europiastakin, saisi jo 8 lentokoneenkuljettajaa yhden Finnairilaisen hinnalla. Kukaan ei tietenkään halua luopua saamisistaan vaan odottaa kunnes firma on selällään kun senkin jälkeen töitä riittää, toki eri palkalla mutta hyvällä kuitenkin.

 

Loppuun saakka vedetään.

 

Norwegian porskuttaa halvalla kun työehtosopimukset on tehty sinne minne kannattaa eikä ole turhanpäiväisiä satoja esimiehiä, toisin kuin AY:llä jossa duunarit on jo potkittu ulos. Boingia osaa lentää ihmiset eri puolilta maailmaa, ja hyvät on kyydit olleet. Se on kai nykytyöpolitiikkaa. Finnairilla ei tajuta tilannetta tai tajuttiin liian myöhään kun oltiin jo suossa. Toki ei suinkaan "pienin" painostaja ollut lento-osasto. Lisää vaan lentäjät löylyä pesään ja kohta ne, kenelle työpaikka laukeaa syliin, lennätte virolaissopimuksella samalla palkalla kuin Norskien Brasilialaiskuljettajat ilman autoakin, voi voi.

 

Suomalaisuuden kannattaminen on nykyään sama kun hakkaisi nauloja omaan arkkuunsa, Suomesta saa yhden naulan, Kiinasta 8 mutta Intiasta 11. (Mielipide)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vehviläinen kiistää ulkoistamiset Flybe Nordicille

 

Seitsemän uutisissa oli n.10sek "haastattelu" missä Vehviläinen puhui yhteiskumppanien mahdollisuuksista Euroopan liikenteessä. Toimittajan kysymykseen ulkoistamisesta, Vehviläinen vastasi ympäripyöreästi ja mainitsi mahdolliset uudet yhteisyritykset.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

eikös se näin ollut, että finnair tulee olemaan jatkossa vain kaukolentoyhtiö. kaikki muut reitit siirretään ulkoistetaanTM yhteistyökumppaneille, mikä on jo hyvässä vauhdissa. näin mää sen jostain olen kuullut tai sitten näin unta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kukaan vieläkään nähnyt yhtään pikkubussia (A32X) uusissa maaleissa?

 

Ei varmaan, jos niitä ei ole vielä yhtään maalattu uusiin väreihin.. Vai joko on ensimmäinen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei varmaan, jos niitä ei ole vielä yhtään maalattu uusiin väreihin.. Vai joko on ensimmäinen?

 

Sitä lähinnä mietin, että onko puoli vuotta odotettu hetkeä, jolloin pintaan sipaistaan FlyBe Nordicin värit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitä lähinnä mietin, että onko puoli vuotta odotettu hetkeä, jolloin pintaan sipaistaan FlyBe Nordicin värit.

Muuten hieno teoria, mutta siinä ei olisi mitään järkeä, koska se tarkottaisi että Embraerit jäisivät Finnairille kun ovat uusissa väreissä. Jos kerran miehistökuluissa halutaan säästää, olisi erittäin tyhmää jättää pienemmät koneet laivastoon ja isommat ulkoistettavaksi. Kaikissa (lyhyenmatkan) koneissa on kaksi lentäjää, paikkamäärästä riippumatta. Sen takia pienemmässä koneessa palkkakustannus matkustajaa kohden on paljon suurempi kuin isossa (2x/100 vs 2x/196) ja tämä haittaa kannattavuutta. Siksi on järkevämpää siirtää pienemmät koneet halvemman työvoiman yhtiölle (niinkuin lähes kaikki isommat yhtiöt ovat tehneet).

 

Finnairilla osalla lentäjistä on myös yhdistetty tyyppilupa lentää sekä A32S että A330 ja tämä etu myöskin katoaisi jos pikkubussit olisivat eri yhtyössä. Lisäksi 757:n korvaavat A321ER:t saattaisivat tuottaa ongelmia lentäjien työehtosopimusten kanssa (kenelle kaukolennot kuuluu, flybelle, joka lentää A32S, vai finnairille, joka lentää muut tuon pituiset lennot?), tästä en tosin ole varma.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään