Harri Koskinen

Finnair-konsernin osavuosikatsaus 1.1.-30.6.11; uusi 140 miljoonan säästöohjelma

34 viestiä aiheessa

Sitä lähinnä mietin, että onko puoli vuotta odotettu hetkeä, jolloin pintaan sipaistaan FlyBe Nordicin värit.

 

Vehviläinen on ilmoittanut mm. tästä ketjusta löytyvistä uutislinkeissä ettei FlyBe Nordicille ulkoisteta. Näin ollen Euroopan reittien uudet kuviot täytyy liittyä joko uuteen yhteisyritykseen (kumppanina esim. Finncom tai Air Berlin?) tai muuhun yhteistyökumppaniin.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkäpä tilanne tästä kirkastuu... Jos Skytraxin arvosteluihin on luottamista, niin AY:n asiakastyytyväisyys on ainakin parantunut, nopeasti kun tsekkasin niin laajarunkoisilla lentävistä eurooppalaisista AY saa tällä hetkellä 3. parhaan keskiarvon Swissin ja Aer Linguksen jälkeen.

 

P.S

Ja ehkä yllättäen AY päihittää noita Idän kilpailijoitakin, mm Emirates, Etihad ja Korean Air saavat huonomman keskiarvon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mihin tarvitaan kuralla olevan lentoyhtiön tukea kun istutaan miljoonien omaisuuden päällä ja lisää kerätään lippaisiin joka vuosi?

 

Kunnia veteraaneille mutta riittääkö mikään ikinä tai koskaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hävettää omistaa tälläisen yhtiön osakkeita ( 5 kpl.) jonka arvot ovat NÄIN pielessä. Finnairilla ei ole kotimaata, vain kylmä Raha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tekniikka on nyt 140 mijoonan euron jahdissa ensimmäisenä tarkastelussa:

 

Finnairin säästösuunnitelmat etenevät - huoltotoiminta syyniin ensimmäiseksi

 

YLEn uutista tarkemmin asia on kerrottu yhtiön omassa lehdistötiedotteessa:

 

 

Finnair Oyj

Lehdistötiedote

 

Finnair etenee säästösuunnitelmissaan

 

Huoltotoiminnan yhteistyökumppaneiden kartoitus alkaa

 

Finnairin aiemmin toisen vuosineljänneksen osavuosikatsauksen yhteydessä julkistettujen säästötavoitteiden suunnittelu edistyy. Kuten elokuun alussa kerrottiin, Finnair tavoittelee vuosittaisia 140 miljoonan euron kustannussäästöjä vuoteen 2014 mennessä tappiokierteensä katkaisemiseksi.

 

Rakenteellisten muutosten suunnittelu on jaettu yhtiön pääkustannusalueittain, joita ovat myynti ja markkinointi, laivastokustannukset, henkilöstökustannukset sekä huoltotoiminta. Suunnittelutyö etenee kaikilla alueilla.

 

Myynnissä ja markkinoinnissa tavoitteena on panostaa jatkossa entistä enemmän digitaaliseen markkinointiin, internet-myyntiin sekä yritysmyyntiin Finnairille strategisesti tärkeillä markkinoilla ja lisätä siten kustannustehokkuutta merkittävästi.

 

Finnair on neuvotellut raukeamassa olevat lentokoneiden leasing-sopimukset nykyistä leasing-markkinatilannetta vastaaviksi ja jatkaa näitä neuvotteluita. Samalla Finnair arvioi laivastonsa optimaalista kokoa Euroopan lentoliikenteessä.

 

Henkilöstökuluissa, jotka muodostavat noin viidenneksen yhtiön kokonaiskuluista, tavoitellaan myös selvää työn tuottavuuden lisäämistä vuoteen 2014 mennessä. YT-neuvotteluja ei kuitenkaan tässä vaiheessa ole aloitettu, sillä säästöjen suunnittelu on vielä alkuvaiheessa. Sen sijaan yhtiö pyrkii keskustelemaan avoimesti koko henkilöstön kanssa eri säästövaihtoehdoista.

 

Huoltotoiminnoissa, joissa Finnair on pyrkinyt tarjoamaan lentokoneiden, niiden osien, moottoreiden sekä laskutelineiden  korjaus- ja huoltopalveluita ulkopuolisille lentoyhtiöille oman lentoliiketoimintansa lisäksi, Finnair aloittaa kartoitustyön teknisten palveluiden toimittajista sekä mahdollisista yhteistyökumppaneista ja tuottavuuden lisäämismahdollisuuksista. Selvitystyö koskee Finnair Tekniikkaa (Technical Services ja Engine Services).  Selvitystyö kestänee useita kuukausia.

 

– Vaikka olemme Finnairissa saavuttaneet kustannussäästöjä viime vuosina, kannattavuuskehityksemme on kuitenkin ollut epätyydyttävä ja tuloksemme viime vuosina tappiollinen. Kulurakenteemme on useimpiin kilpailijoihimme verrattuna tuntuvasti korkeampi, minkä vuoksi meidän on uudelleen arvioitava toimintatapamme ja rakenteemme. Kuten toisen vuosineljänneksen tuosjulkistuksen yhteydessä totesimme, meidän on löydettävä ratkaisut rakenteellisiin ongelmiimme, jotta saavutamme kestävän kannattavuuden. Vaikka muutokset tulevat varmasti olemaan kipeitä, niin vain niiden avulla voimme rakentaa tulevaisuuden Finnairia ja tervettä liiketoimintaa, yhtiön toimitusjohtaja Mika Vehviläinen luonnehtii muutosprosessia.

 

– Tekemämme kustannusanalyysin pohjalta on ilmeistä, että Finnair Tekniikan kustannuskilpailukyky on kilpailijoitaan selkeästi heikompi. Osana Finnairin kannattavuusohjelmaa kartoitamme vaihtoehtoja tämän kustannuseron kuromiseksi. Vielä emme tiedä, millaisia vaihtoehtoja mahdollisesti löydämme, mutta kartoitamme pian tarjouskilpailun avulla eri huoltopalveluyritysten tarjoamia mahdollisuuksia. Hinta-laatusuhteeltaan hyvän ratkaisun löytäminen on välttämätöntä Finnairin tulevaisuuden kannalta. Meidän on kyettävä löytämään kustannustehokas, mutta samalla laadukas ratkaisu tälläkin osa-alueella, Finnairin johtoryhmän jäsen, lentoyhtiön operativiisesta toiminnasta vastaava Ville Iho toteaa.

 

Lisäksi Finnair on jo aloittanut ja aloittamassa lukuisia, pienempiä säästötoimia yhtiön eri toiminnoissa. Finnair jatkaa määrätietoisesti säästömahdollisuuksien kartoittamista ja se raportoi työn etenemisestä tarpeen mukaan. 

 

 

Finnair Oyj

Viestintä

29.8.2011

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liittyy varmaankin säästöhommiin ja kumppanin etsintään pullapuolelle:

 

Finnair Catering Oy on jaettu 1.1.2012 alkaen kahdeksi firmaksi niin että alkuperäinen Finnair Catering Oy on nimenvaihdoksen myötä Finnair Travel Retail Oy ja Finnair Catering Oy -nimeä käyttää ihan uusi firma joka aloitti kyseisenä päivänä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään