Mika Laakso

Fokker D VII

14 viestiä aiheessa

Gunnar Holmqvist teki ensimmäisenä suomalaisena silmukan.

Koneena oli Fokker D VII, mutta oliko se kone I.D.357 ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lauri Larjon Taitolento ja sen historia-kirjan sivulla 60 on asiaa koskeva merkintä.

[ attachment removed / expired ]

Ihmetystä herättää, mistä on saatu koneen tunnusta ja lentotehtävää koskevat merkinnät kun K-SIM:n tallessa olevassa kapt. G. Holmqvistin lentopäiväkirjan kopio näyttää seuraavanlaiselta saman lennon kohdalta, päivämäärassäkin on jotain hämärää:

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ylempi taitaa koskea korkkiruuvia (syöksykierrettä) lokakuussa ja alempi 4 loopingia syyskuussa.

 

Hienoa että jaksat kaivella näitä  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös lokakuun korkkiruuvilennon numero ole 155, ja syyskuun silmukkalennon numero 115.  Näin ainakin silmälasien kanssa katsoessani.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silmälasien kanssa minunkin havaintoni ko. lennosta on lentopäiväkirjan kopion näyttämä numero 115. Sen mainitsee myös Larjo kirjassaan.

Itselläni iski numerosokeus ja kopioin kirjasta väärän kohdan. Itse "silmukkalennosta" on kerrottu vain tekstissä. Siinäkin on annettu numero 115 sivulla 55.

Koneen runkotunnus on jäänyt valitettavasti vajaaksi lentopäiväkirjassa. Mistä sitten löytyisi tieto, mitä kolmesta koneesta merkittiin noin, kaikkiako?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Larjon kirjassa sivulla 55 on myös kuva ko. Fokkerista, mutta ainakaan minun kirjasta (kirjastopoisto) ei erota koneen tunnusta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Larjon kirjassa sivulla 55 on myös kuva ko. Fokkerista, mutta ainakaan minun kirjasta (kirjastopoisto) ei erota koneen tunnusta?

Keskinen, Partonen, Stenman, ”Suomen ilmavoimat 1 1918-1927”  kirjassa on sama kuva sivulla 102 ja opus tietää kertoa koneen olevan vielä saksalaistunnuksin ja sarjanumeroin 8532/18 Utissa syyskesällä 1919. Myöhempi suomalaistunnus 1C350 > 1C.355. Tuhoutui moottorihäiriön jälkeisessä pakkolaskussa 6.2.1920. ohjaaja kers. G. R. Michelsson.

Markku 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos se kone oli vielä 14.9.1919 saksalaistunnuksin, niin mikähän lie silloin ollut koneen väritys? pienoismallia ajatellen. Mulla on joku värikaavio siitä: Ilm.Os. 2 - UTTI Autumn 1919 (Galdecal part 6-72/006) mutta siinä se on jo Suomi-tunnuksin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen ilmailuvoimien  kolme Fokker D.VII-kontta olivat samaa  O.A.W:n valmistussarjaa (8515/18, 8532/18 ja 8545/18) ja niiden maalaluskaavio oli kuvista päätellen samanlainen. Ainoa näkemäni kuva hakaristitunnuksin 1C.355:ta on Ilmailuhistoriallisen lehden numerossa 2/1996. Hakaristit on samanlaiset saksalaisesta muokatut kuin 1C.357:ssä.     

http://www.pienoismallit.net/galleria/malli_10219/

Eli sarjanumero  8532/18 tuon 8545/18:n tilalle niin ei liene olla kovin pahasti pielessä...

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen ilmailuvoimien  kolme Fokker D.VII-kontta olivat samaa  O.A.W:n valmistussarjaa (8515/18, 8532/18 ja 8545/18) ja niiden maalaluskaavio oli kuvista päätellen samanlainen. Ainoa näkemäni kuva hakaristitunnuksin 1C.355:ta on Ilmailuhistoriallisen lehden numerossa 2/1996. Hakaristit on samanlaiset saksalaisesta muokatut kuin 1C.357:ssä.     

http://www.pienoismallit.net/galleria/malli_10219/

Eli sarjanumero  8532/18 tuon 8545/18:n tilalle niin ei liene olla kovin pahasti pielessä...

Markku

Ilmeisesti 1C355 ja 1C356 olivat viisivärisellä ja 1C357 nelivärisellä lozengella verhottuja. GAL:n väritysohjeesta puuttuvat violetit monikulmiot koneen nokkapellityksestä.

 

Ohjeen maalauskaavio on alkuperäinen saksalainen, palkkiristeistä on tehty hakaristit maalaamalla hakaset ristien päihin.

SIV 1918-27 kansikuvassa sivuperäsimessä kuultaa mielestäni vaalea läpi saksalaisen palkkiristin mustalla alueella.

 

Terv,

 

Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään