Antti Asikainen

Tulivuoret muuttavat reittejä

25 viestiä aiheessa

Tulivuorenpurkaus muutti lentoreittejä Islannissa

Julkaistu 2.11. 16:16

http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/artikkeli/1076154414434

 

REYKJAVIK. Jäätikön alla alkanut tulivuorenpurkaus pakotti tiistaina Islannin ilmailuviranomaiset määräämään osan Euroopan ja Yhdysvaltain välisestä lentoliikenteestä uusille reiteille.

 

Vatnajökull-jäätikön alla alkanut purkaus sai aikaan 13 kilometriä korkean savu-, tuhka- ja höyrypatsaan. Viranomaisten mukaan olisi erittäin vaarallista, jos lentokone lentäisi vulkaanista tuhkaa sisältävään pilveen.

 

Ensimmäiset merkit tulivuorenpurkauksesta saatiin jo maanantai-iltana, kun Vatnajökullin alueella rekisteröitiin sarja maanjäristyksiä.

 

Jäätikön alaisesta tulivuorenpurkauksesta ei ole välitöntä vaaraa ihmisille, koska alue on hyvin syrjäinen ja vaikeakulkuinen. Suuret aineelliset vahingot ovat kuitenkin mahdollisia, jos purkauksen sulattamat vesimassat syöksyvät äkisti alas rinteitä.

 

Vuoden 1996 tulivuorenpurkauksen jälkeen useiden kuutiokilometrien vesimassat pyyhkivät tieltään teitä, siltoja ja sähkölinjoja.

 

STT–Ritzau

 

Näiden takiahan muualla päin maailmaa ainakin yksi 747 on tullut kokonaan alas ja toinen menetti kaikki moottorinsa mutta sai niistä osan vielä käyntiin.

 

EDIT: Otsikko korjattu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin lähellä mutta silti niin kaukana. :-\

 

 

Tosiaankin purkaus on jäätiköllä joten eipä sinne niin ole asiaa. ;D Ja tavallaan kaukana asutuksesta, sekin on totta. Mutta tuhkapilvi joka on valtava kulkee tuulen mukana ja ainakin tänään ei vielä lennetä Reykjavikista Akureyriin tuhkapilven ollessa lentoreitillä. Egilsstadiriin lennettiin jo tänään.

 

Sää on tasaisen harmaa eikä oikein näe mitään... :( Vaan eipä se tänne Reykjavikiin taitaisi näkyäkään.

 

Tuosta hienoja kuvia... satelliitti- ja ilmakuvia. :)

http://saturn.unibe.ch/rsbern/noaa/grimsvoetnnov04.html

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai niin, ja NOTAM näyttää tältä:

 

A-NOTAM no. 0201/04 Girmsvotn volcanic eruption.

 

(A0201/04 NOTAMR A0200/04

 

Q) BIRD/QWWXX/IV/NBO/W/000/450/

 

A) BIRD

 

B) 0411030936 C) 0411031400 EST

 

D)

 

E) VOLCANIC ERUPTION REPORTED SOUTH OF VOLCANO GRIMSVOTN 1703-01 NOMI NAL POSITION 6425N01719W ICELAND-S. VOLCANIC ASHCLOUD TOPS FL400. BIRD OACC WILL SEPARATE AIRCRAFT FROM AFFECTED AREA AS FOLLOWS. OCEANIC AIRCRAFT 60 NM PROCEDURAL SEPARATION OR 10 NM RADAR SEPARATION AS APPROPRIATE. DOMESTIC AIRCRAFT WITH THE APPROPRIATE DOMESTIC PROCEDURAL/RADAR SEPARATION FROM AREA BOUNDED BY: FL200 TO FL450 AREA 64N018W 75N000W 67N000W 64N017W. SFC TO FL200 AREA 64N018W 70N024W 74N000W 71N000W 64N017W. MAINTAIN WATCH FOR NOTAM/SIGMET FOR AREA.

 

F) GND G) FL450

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänäänhän on Suomenkin gaforeissa ja swc-kartassa varoitettu vulkaanisesta tuhkasta Pohjois-Suomessa. Liekö täällä vaikuttanut lentojen suorittamiseen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä vain vaikuttaa.

Viimeöiset lennotkin ajettiin, ainakin Keski-Suomen korkeudella, vain pintoja 140-160, eli reilusti puolta alempana, kuin normaalisti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikutti myös koko EFES FIR:issä tänään. Tosin vaan osalle koneista, Finnairin suihkukalusto paineli miehekkäästi läpi ilman kummallisuuksia, mutta mm. Blue1:n Avrot ja Saab kakstonniset sekä SAS:n MD-kalusto jäi todella matalille pinnoille tuhkan vuoksi, mm. RJ Oulusta Arlandaan koko matkan FL140 (vs. normaali FL280). Ja vähältä piti, ettei Oulu-Hesa-välin RJ olisi jäänyt valvomattomaan FL70...

 

JLa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai että TUOLIVUORET muuttavat reittejä... :o Mielenkiintoista!

 

olkoon vaikka ne!! ;) ... mutta juuri tuli telkkarista dokkari jossa kerrottiin että Alaskassa on meinannut tipahtaa KeLMin kone aikoinaan tulivuoren tuhkan takia... tipahti FL290stä johonkin FL30seen ennenkuin sai korjattua...

 

T:Taksari Teemu

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
olkoon vaikka ne!! ;) ... mutta juuri tuli telkkarista dokkari jossa kerrottiin että Alaskassa on meinannut tipahtaa KeLMin kone aikoinaan tulivuoren tuhkan takia... tipahti FL290stä johonkin FL30seen ennenkuin sai korjattua...

 

T:Taksari Teemu

 

Minäkin satuin katsomaan. Siinähän oli radioliikennepätkiäkin, taisi olla toinen piloteista nainen. Huomasi, että ääni ei ollut enää kovin vakaa kun kaikki motit sammuivat (en tarkoita että mies olisi ollut tilanteessa yhtään rauhallisempi). Taisivat saada sitten neljästä sammuneesta kaksi käyntiin niin että lasku sujui suht ongelmitta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.sciencenews.org/articles/20030913/bob8.asp

 

Vuonna 1982 British Airwaysin 747 lensi tuhkapilveen, kaikki moottorit sammuivat mutta käynnistyivät sitten yksitellen 13000 jalan korkeudessa tai matalammalla. Kone oli matkalla Kuala Lumpurista Perthiin mutta laskeutui Jakartaan.

 

http://aviation-safety.net/database/1982/820624-0.htm

 

En tainnut laittaa tätä linkkiä vielä

 

*

 

Muuten vuori on jo rauhoittunut aika lailla, eipä tästä tainnut tulla tämän kummempaa purkausta, ei ainakaan samanlaista kun vuonna 1998. Silloin purkauksen seurauksena oli valtavat tulvat ja kerrostalon kokoiset jääkuutiot jotka pyyhkivät tulvaveden mukana kaiken mennessään. Tai no eipä siellä paljon ollutkaan mitään esteenä.... siltoja ja teitä. Vaan maksaahan se niidenkin korjaaminen jonkin verran.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turvallisuuden maksimointi ei liene miehekästä ;) Tuskin ne nyt VFR:ää lensivät valvomattomassa, vai mitä tarkoitat että vähältä piti?

 

No, se nyt vaan tuntui hassulta, kun kaikki muu liikenne ajoi normaaleilla lentokorkeuksilla ja sitten perässä SAS paineli FL140 Helsingistä Köpikseen... joka tapauksessa juuri SAS ja Blue1 ottivat tuhkan TODELLA varman päälle.

 

Valvomattomassa lentämistä tosiaan tarkoitin, ja voi siellä kyllä lentää IFR:ääkin ihan normaalisti, mutta varsin poikkeuksellistahan tuo olisi. Jotakuinkin Oulun TMA:n ja FIR-rajan välillä nousivat kuitenkin FL100, joka on alin IFR-lentopinta, joka ulottuu valvottuun.

 

JLa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tän näköstä oli tiistaina illansuussa Vaasan vaiheilla pinnalla 280:

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

juuri tuli telkkarista dokkari jossa kerrottiin että Alaskassa on meinannut tipahtaa KeLMin kone aikoinaan tulivuoren tuhkan takia... tipahti FL290stä johonkin FL30seen ennenkuin sai korjattua...

 

Taisi olla vuosi 1990 ja tulivuori oli Anchoragesta etelaan oleva Redoubt, jonka tuhkan lapi KLM:n kone meni.

Eras silloinen lento-oppilaistani oli ko. lennolla lentoemona...sanoi, etta pari lentoemantaa lopettivat tyonsa tuon lennon jalkeen.

 

Meidan lentokoulusta yksi lentomaikka lensi opetuslennolla oppilaansa kanssa koulun C172:lla myos ko. tuhkapilven lapi ja kone oli sen jalkeen "hiekkapuhallettu", meni siis taysremppaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikutti myös koko EFES FIR:issä tänään. Tosin vaan osalle koneista, Finnairin suihkukalusto paineli miehekkäästi läpi ilman kummallisuuksia, mutta mm. Blue1:n Avrot ja Saab kakstonniset sekä SAS:n MD-kalusto jäi todella matalille pinnoille tuhkan vuoksi, mm. RJ Oulusta Arlandaan koko matkan FL140 (vs. normaali FL280). Ja vähältä piti, ettei Oulu-Hesa-välin RJ olisi jäänyt valvomattomaan FL70...

 

JLa

 

Hmm.... Kyllä siellä kaikki, Finnair mukaanlukien, sopeutti lentokorkeuksiaan tuhkapilvestä olemassa olevien tietojen mukaan. Syy siihen miksi esim Oulusta Tukholmaan mentiin alemmalla kuin Finnairin kone Oulusta Helsinkiin ei nyt ihan noin hatusta vedetty ollut. Sweden FIRiä koskeva SIGMET

oli julkaistu jonka mukaan tuhkapilvi sijaitsee 60N latitudin pohjoispuolella FL150-550. Ei siinä pimeässä tee mieli käydä miehekkäästi kokeilemassa että onko se oikeasti siellä. Suomen SWC-kartan mukaan pilvi oli taas FL200 ja siitä ylöspäin.... Vähän paha siinä en mennä arpomaan kumpi on oikeassa, varsinkin yöllä kun sitä ei vaan pysty näkemään... Varsinkin tulee mieleen että kannattaa olla varuillaan jos itse ei ole koskaan törmännyt ko ilmiöön ennen. Jos ei ole kokemusta niin päätös pitää perustaa tietoon... Mutusta ja arvailusta seuraa todennäköisesti ikävyyksiä.

Sen lisäksi tuollaista tuhkapilveä voi olla käytännössä mahdotonta erottaa tavallisesta pilvestä. Ilmakehässä tuollaiset partikkelit muodostavat tiivistymisytimiä, jos ne ovat sopivan kokoisia ja painoisia ja jos ilman kosteus on sopiva, eli sen tuhkan ympärille muodostuu ihan tavallinen pilvi... Miten vaarallinen tällainen pilvi sitten on lentokoneen moottorille ei varmaan tiedä kukaan täysin varmasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm.... Kyllä siellä kaikki, Finnair mukaanlukien, sopeutti lentokorkeuksiaan tuhkapilvestä olemassa olevien tietojen mukaan.

 

Se mihin kollega Lanteri viittaa, on se, että säätietojen tulkinnat ja menetelmät olivat eri yhtiöillä hyvin erilaisia. Sitä kun työvuoron ajan seuraa tapahtumia saa kyllä hyvän kuvan millaisia variaatioita asiasta oli - jopa päiväsaikaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se mihin kollega Lanteri viittaa, on se, että säätietojen tulkinnat ja menetelmät olivat eri yhtiöillä hyvin erilaisia. Sitä kun työvuoron ajan seuraa tapahtumia saa kyllä hyvän kuvan millaisia variaatioita asiasta oli - jopa päiväsaikaan.

 

Nimenomaan :) Se taas johtui siitä että itse säätiedot olivat hyvin erilaiset riippuen lähteestä. Ruotsalaiset lähteet esittivät asian nähtävästi paljon suuremmalla turvamarginaalilla kuin suomalaiset.... Ruotsalaisten tekemissä SIGMETeissä puhuttiin koko päivän korkeuksista FL150-FL550 kun taas suomalaisten näkemys oli FL200 ja jossain vaiheessa FL250 ja siitä ylöspäin. Yritin siis sitä tässä tarkoittaa että tulkintatapa oli kaikilla aika samanlainen, säätiedot johon tulkinnat perustui vaan olivat erilaisia.... Jopa mahdollisen tuhkapilven etelärajasta oli näkemyseroja lahden molemmin puolin päivän aikana. Ruotsalaiset vetivät rajan huomattavasti enemmän etelään kuin suomalaiset. Päivällä tosin on mahdollisuus vähän itse arvioida tilannetta kun näkee jotain...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Vuonna 1982 British Airwaysin 747 lensi tuhkapilveen, kaikki moottorit sammuivat mutta käynnistyivät sitten yksitellen 13000 jalan korkeudessa tai matalammalla. Kone oli matkalla Kuala Lumpurista Perthiin mutta laskeutui Jakartaan.

 

 

Tästä tapaauksesta on kirjoitettu kirja. Sen teki matkustajana ollut Betty Tootel ja kirjan nimi on All four engines have failed. Aika hyvää luettavaa tähän aiheeseen liittyen. Siinä muun muassa kanssa saatiin koneet käymään uudestaan ja kun sitten noustiin ylöspäin niin ne sammui taas. Laskussa piti pilotin kurkkia sivulasista ulos kun tuulilasi oli läpinäkymätön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm.... Kyllä siellä kaikki, Finnair mukaanlukien, sopeutti lentokorkeuksiaan tuhkapilvestä olemassa olevien tietojen mukaan. Syy siihen miksi esim Oulusta Tukholmaan mentiin alemmalla kuin Finnairin kone Oulusta Helsinkiin ei nyt ihan noin hatusta vedetty ollut.

 

Kuten Jouni jo tuossa kirjoittikin, lentokorkeuksien sopeuttaminen näkyy tai on näkymättä ihan lentoyhtiökohtaisesti. Silloisen EFESin SIGMET 1:n (valild until 1000utc) mukaan (nyt puhun muistitiedon varassa, korjatkaa jos tarpeen...) n. linjan Utti-Pyhäsalmi itäpuolella tuhkaa saattoi olla FL200 ja ylöspäin, linjan länsipuolella alimmillaan FL350. Eli jo tuonkin perusteella niin se Oulu-Hesa Avro kuin Finnairin Airbuskin saattoivat samalla reitillä jäädä alemmaksi jos parhaaksi katsoivat. Silti toteutus oli aivan erilainen, ja juuri tämä oli pointtini. Eivätköhän nämä tuhkapilvet ole kuitenkin sen luokan asioita, että lennonsuunnittelussa käytetään kaikki mahdollinen tieto hyväksi, ja toteutetaan niiden perusteella lento mahdollisimman turvallisesti, lentoyhtiöstä ja säätietojen julkaisijasta riippumatta.

 

JLa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten Jouni jo tuossa kirjoittikin, lentokorkeuksien sopeuttaminen näkyy tai on näkymättä ihan lentoyhtiökohtaisesti. Silloisen EFESin SIGMET 1:n (valild until 1000utc) mukaan (nyt puhun muistitiedon varassa, korjatkaa jos tarpeen...) n. linjan Utti-Pyhäsalmi itäpuolella tuhkaa saattoi olla FL200 ja ylöspäin, linjan länsipuolella alimmillaan FL350. Eli jo tuonkin perusteella niin se Oulu-Hesa Avro kuin Finnairin Airbuskin saattoivat samalla reitillä jäädä alemmaksi jos parhaaksi katsoivat. Silti toteutus oli aivan erilainen, ja juuri tämä oli pointtini. Eivätköhän nämä tuhkapilvet ole kuitenkin sen luokan asioita, että lennonsuunnittelussa käytetään kaikki mahdollinen tieto hyväksi, ja toteutetaan niiden perusteella lento mahdollisimman turvallisesti, lentoyhtiöstä ja säätietojen julkaisijasta riippumatta.

 

JLa

 

Jeps, näinhän sitä tehdään... Lähinnä nyt mun pointti oli tuoda esille että käytännön toteutus riippuu siitä mitä tietoja on saatavilla. Kaikilla ei välttämättä ole samoja tietoja saatavilla, riippuen siitä mistä ja miten lennonsuunnittelussa käytettävä materiaali saadaan. Siitä varmaan lähinnä erot eri yhtiöiden välillä johtuvat...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huhu kertoo että joku Finski ajautui tälläiseen tuhkapilveen jossain pinnan 200 yläpuolella. Mahtaneeko olla faktaa vai fiktiota ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeps, näinhän sitä tehdään... Lähinnä nyt mun pointti oli tuoda esille että käytännön toteutus riippuu siitä mitä tietoja on saatavilla. Kaikilla ei välttämättä ole samoja tietoja saatavilla, riippuen siitä mistä ja miten lennonsuunnittelussa käytettävä materiaali saadaan. Siitä varmaan lähinnä erot eri yhtiöiden välillä johtuvat...

 

 

Ehkäpä. Toisaalta luulisi, että näin poikkeuksellisesta ja samalla vakavasti otettavasta ilmiöstä hankitaan kaikki saatavissa oleva tieto riippumatta siitä, missä plaani tai lennonsuunnittelu tehdään. Viime kädessä ratkaisut kuitenkin tehdään ilmassa kipparin toimesta, ja siinä olevia eroja itse tarkoitin. Nähtiin ohjaamosta pilviä tai ei - olosuhteet olivat samanlaiset kaikille - samoilla reiteillä mentiin eri korkeuksilla, ja se on fakta. Ei silloin mielestäni ole enää kyse siitä, mitä materiaalia maassa ollessa on ollut käsillä, vaan miten toteutetaan havaintoihin (sekä visuaalisiin että instrumentteihin perustuviin) perustuen lentotehtävä samalla turvallisesti ja tehokkaasti. Kaikkien osalta varmastikin juuri näin, vaan huomiotaherättävän eri tavoilla.

 

JLa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkäpä. Toisaalta luulisi, että näin poikkeuksellisesta ja samalla vakavasti otettavasta ilmiöstä hankitaan kaikki saatavissa oleva tieto riippumatta siitä, missä plaani tai lennonsuunnittelu tehdään. Viime kädessä ratkaisut kuitenkin tehdään ilmassa kipparin toimesta, ja siinä olevia eroja itse tarkoitin. Nähtiin ohjaamosta pilviä tai ei - olosuhteet olivat samanlaiset kaikille - samoilla reiteillä mentiin eri korkeuksilla, ja se on fakta. Ei silloin mielestäni ole enää kyse siitä, mitä materiaalia maassa ollessa on ollut käsillä, vaan miten toteutetaan havaintoihin (sekä visuaalisiin että instrumentteihin perustuviin) perustuen lentotehtävä samalla turvallisesti ja tehokkaasti. Kaikkien osalta varmastikin juuri näin, vaan huomiotaherättävän eri tavoilla.

 

JLa

 

Niin, kyllä ne saatavilla olevat tiedot on varmaan aika lailla standardipaketti kussakin yhtiössä. Jos jostain ilmiöstä on jotain tietoa kyseisessä paketissa, niin ei sitä käytännössä kyllä hirveästi lähdetä epäilemään, vaan toimitaan sen mukaan. Periaatteessahan tietojen pitäisi olla kaikilla samat, mutta käytännössä eroja kyllä on. Esim SIGMETien osalta ne ei välttämättä aina välity sinne lentäjälle asti riippuen siitä mistä säätietoja hankitaan...

Se että miten eri yhtiöillä on erilaiset tulkinnat asiasta olettaen että tiedot avat samat onkin sitten taas ihan toinen juttu. Sitten voi jo ruveta miettimään että onko järkevää lähteä kokeilemaan miten käy jos selkeästi sanotaan että sitä tuhkaa saattaa jonkun tietyn korkeuden yläpuolella olla... Mutta kai sitä luulisi että jokainen miehistö perustaa oman päätöksensä johonkin järkevään syyhyn. Yksi ääripää oli sitten KLM joka päätti kokonaan perua useita lentoja tuon tuhkan takia. Siihen vaikutti varmaan se että niillä on ihan omakohtaisia kokemuksia siitä mitä tuollainen tuhkapilvi voi suihkumoottorille tehdä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään