Jukka Mäcklin

Kysymys Nettitikun "mokkulan" nopeudesta.

9 viestiä aiheessa

Moro!

Tuli ongelma mutta en ala sitä nyt tarkemmin setviä mutta siitä johtuen tuli mieleeni kysyä viisaammilta seuraavaa. Onko noiden "mokkuloiden" siirtonopeuksissa eroja kun käytetään 3G-verkkoa ja onko eri 3G palveluntuottajien nopeuksissa eroja esim. Sonera,Elisa tai joku muu. Tällä hetkellä olen Saunalahden Tupla-laajakaista asiakas ja "mokkulan" siirtonopeus kun mitattiin oli 1mb. Nyt ilmeisesti tarvitsisin vähintään n.2mb siirtonopeutta onko mahdollista, mistä kaikki riippuu?

jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro!

Tuli ongelma mutta en ala sitä nyt tarkemmin setviä mutta siitä johtuen tuli mieleeni kysyä viisaammilta seuraavaa. Onko noiden "mokkuloiden" siirtonopeuksissa eroja kun käytetään 3G-verkkoa ja onko eri 3G palveluntuottajien nopeuksissa eroja esim. Sonera,Elisa tai joku muu. Tällä hetkellä olen Saunalahden Tupla-laajakaista asiakas ja "mokkulan" siirtonopeus kun mitattiin oli 1mb. Nyt ilmeisesti tarvitsisin vähintään n.2mb siirtonopeutta onko mahdollista, mistä kaikki riippuu?

jukka

Eikös se Elisa verkkoineen ole maan kattavin ja taitaa sillä olla yhteysnopeudetkin ihan asiallisella tasollaan toiminnan suhteen.

Saunalahtikin kun Elisan verkkoja käyttää.

Itse en noista perusta, muutamilla tapauksilla on noita DNA mokkulan ongelmia joista ne minulle kailottelee, itse olen nuo kironnut alusta lähtien.

Mulla tulee linjasta ja aina on toiminut moitteetta. Palveluntarjoaja on paikkakuntalainen Tele Karelia, eikä ole valittamista ollut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro!

jukka

Itse en ole mokkulakäyttäjä mutta,

Nopeus riippuu mm.: 1) Operaattorisi tukiasemien sijainti, 2) Sinun sijainti, 3) Käyttäjien määrä tukiasemalla 4) Tiedonsiirtotaajuudella ja -välillä olevat mahdolliset esteet ja häiriölähteet.

Asiaan voi vaikuttaa: Vaihtamalla operaattoria, vaihtamalla omaa sijaintia, liikennöimällä sellaiseen aikaan kun on vähemmän samalla tukiasemalla käyttäjiä, vaihtamalla tiedonsiirron taajuutta (jos asetukset tämän sallivat)

Nykyään kait voi liikennöidä usealla taajudella yhtäaikaa, jolla saadaan tuota teoreettista tiedonsiirtonopeutta kasvatettua.

Tällaisia asioita tuli näin pikaisesti mieleen. Toivottavasti tästä on jotain apua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro!

Niin Saunalahtihan käyttää Elisan verkkoa ja hyvinhän tuo nopeus on riittänyt netissä pyörimiseen mutta nyt ei tuo uusin Eurosport Player2 taivu toimimaan. Asiantuntijan mielestä nopeus ei riitä, ei se vanhempi versio ennenkään kovin sulavasti pyörinyt vaikka se yhteysvoimakkuus palkki näyttää täyttä.

jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nettitikkujen nopeus on aina vaihteleva, jonka vuoksi kertomasi palvelu ei välttämättä toimi kunnolla, vaikka perus surffailu netissä onnistuisikin ongelmitta. Toki kannattaa koittaa noita Mikan antamia neuvoja yhteyden parantamiseksi.  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro!

Kiitos vastauksista. Tilausjakso loppuu ensi viikolla ja en nyt uusi sitä. Katselen Eurosporttia läppärin kautta vain lomilla ja sen voi myös ostaa vain kuukaudeksi jos haluaa kokeilla uudelleen.

jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse en ole mokkulakäyttäjä mutta,

Nopeus riippuu mm.: 1) Operaattorisi tukiasemien sijainti, 2) Sinun sijainti, 3) Käyttäjien määrä tukiasemalla 4) Tiedonsiirtotaajuudella ja -välillä olevat mahdolliset esteet ja häiriölähteet.

Asiaan voi vaikuttaa: Vaihtamalla operaattoria, vaihtamalla omaa sijaintia, liikennöimällä sellaiseen aikaan kun on vähemmän samalla tukiasemalla käyttäjiä, vaihtamalla tiedonsiirron taajuutta (jos asetukset tämän sallivat)

Nykyään kait voi liikennöidä usealla taajudella yhtäaikaa, jolla saadaan tuota teoreettista tiedonsiirtonopeutta kasvatettua.

Tällaisia asioita tuli näin pikaisesti mieleen. Toivottavasti tästä on jotain apua.

Yksi tapa jolla yhteyttä voi nopeuttaa ja saada luotettavuutta, on hankkimalla lisäantenni. Rakensin meille netin uuteen taloon 3G verkon varaan ja hyvin on toiminut. Liittymänä on Saunalahden nopein mokkulaliittymä, mokkula on kiinnitetty reitittimeen, jolla saan netin jaettua koko taloon. Mokkulaan on lisätty väliadapterilla 14dBi:n suunta-antenni, joka on kiinnitetty räystään alle. Yhdistelmällä päästään 200-450 kbs vauhteihin, maston ollessa noin 3 km päässä. Niin ja reitittimestä on mokkula "pakotettu" käyttämään vain 3G:tä, tämän jälkeen yhteydet paranivat huomattavasti. Antenni on hankittu www.siptune.com jälleenmyyjältä.

Miksi päädyin 3G verkkoon? Lähinnä, koska antenniin meni tarvikkeineen noin 100€ ja kiinteän nettiliittymän veto uuteen omakotitaloon maksaa tuhansia ja taas tuhansia euroja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro!

Tuo on hyvä ratkaisu jos käyttää läppäriä mokkulan kautta jatkuvasti. Minun tapauksessa tulee katsottua tuota Eurosport Playeriä noin 4 viikkoa vuodessa ja kahdessa eri paikassa joren ei kannata investoida.

Edit: Juuri tuli tietoon Saunalahdelta että heillä on uusi Tupla Laajakaista tuote jossa mokkulan nopeus on max. 10mb ja sama 10mb kiinteälle laajakaistalle 24kk sopimus hinta 28.90€ kk. Vanha sopimukseni on 3kk vainaa mutta sanoivat vaihtavansa uuteen veloituksetta kaikkine vermeineen ja hintakin on 10€ kk halvempi. Ainoa miinus että kiinteän laajakaistan nopeus on vanhassa sopimuksessa max.20mb mutta en varmaan ole koskaan tarvinnut tuota nopeutta, tuli vaihdettua.

jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään