Antti Niska

TraFin PPL-kysymys, mitä vastaisit?


65 viestiä aiheessa

Olen jo jonkin aikaa puuhaillut PPL-tenttien parissa ja yksi kysymys on aiheuttanut uskomattoman paljon päänvaivaa. Olen yrittänyt etsiä varmasti oikeaa vastausta lukuisista eri lähteistä, siinä kuitenkaan onnistumatta, joten en tiedä mihin oppikirjaan/määräykseen tms.. kysymys perustuu. Ainoaksi mahdollisuudeksi jää vain arvailla mitä kysymyksen aikanaan laatinut henkilö on hakenut.

 

Tiedätkö sinä varmasti oikean vastauksen kysymykseen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tiedätkö sinä varmasti oikean vastauksen kysymykseen?

 

Haastetta lisää se, että vaikka tähän tietäisi oikean vastauksen, se ei välttämättä ole sama kuin trafin käsitys aiheesta ;-)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haastetta lisää se, että vaikka tähän tietäisi oikean vastauksen, se ei välttämättä ole sama kuin trafin käsitys aiheesta ;-)

 

Minusta pilotille oikea toiminta on tuo moottoriin lisätään vain ja ainoastaa öljyntarkistusluukkuun merkittyä öljylaatua. Eli vaihtoehto kolme.

Ja mekaanikoille se, että merkitsevät luukkuun huollossa laitetun öljyn tyypin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse en sekoittaisi eri valmistajien öljyjä keskenään vaikka viskositeetti ja öljylaatu olisi sama. Valmistajilla voi kuitenkin olla joitakin eroja lisäaineistuksessa itsessään samanlaatuisissa öljyissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä mikä Trafin mielestä on oikea vastaus, mutta tuo vaihtoehto kaksi on oikea.

 

1. Viskositeetti ei kerro öljyn lisäaineistuksesta ja ei siis riitä valintakriteeriksi

2. Jos moottorin valmistaja ilmoitaa kaksi eri öljyyhtion öljyä yhteensopivaksi ja sekoituskelpoiseksi, niin tilanne on helppo - saa käyttää

3. Edelleen jos valmistaja antaa ohjeistuksen öljyjen sekoittamisesta niin silloin saa sekoittaa

4. Pelkkä saa aina ei voi olla oikein, koska viskositeetti ja öljyn lisäaineistus pitää olla sama

 

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen jo jonkin aikaa puuhaillut PPL-tenttien parissa ja yksi kysymys on aiheuttanut uskomattoman paljon päänvaivaa. Olen yrittänyt etsiä varmasti oikeaa vastausta lukuisista eri lähteistä, siinä kuitenkaan onnistumatta, joten en tiedä mihin oppikirjaan/määräykseen tms.. kysymys perustuu. Ainoaksi mahdollisuudeksi jää vain arvailla mitä kysymyksen aikanaan laatinut henkilö on hakenut.

 

Tiedätkö sinä varmasti oikean vastauksen kysymykseen?

 

Tiesin/ tiedän ;D

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän asiantuntijan luvalla ja ohjeiden mukaisesti saa tehdä melkein mitä vaan. Ja asiantuntijana tarkoitan nyt jotain insinöörinplanttua / valmistajan edustajaa, enkä platan kulmalla 25vuotta seisoskellutta Reiskaa ;). Minä vastasin B.

 

Nyt vain odottamaan tuleeko iso paha iFart (Trafi) ja vie lupakirjatkin pesästä kun tällaisia totuuksia julkisesti päästelee ::).

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän asiantuntijan luvalla ja ohjeiden mukaisesti saa tehdä melkein mitä vaan.

 

Mutta vaikka tehtaan asiantuntija sanoisi jotain, niin saako niin tehdä, ellei siitä tehdä "ohjetta", joka on lento-ohjekirjassa tai muussa virallisessa dokumentissa? Se, mitä tai ketä näillä asiantuntijoilla ja ohjeilla tarkoitetaan, ei tässä(kään) kysymyksessä yksiselitteisesti mielestäni aukea.

 

Itse panostaisin enemmän niihin muihin kysymyksiin, kaikki kun ei pidä olla oikein...  :thmbup:

 

Mutta poissulkevalla taktiikalla päätyisin myös itse B-vaihtoehtoon. Eli A ja C-kohdalla nyt ei varmasti ole mitään pohjaa, ellei näin erikseen jossain lento-ohjekirjassa tms. määrätä. Mutta koska tämä ei ole yleispätevä kaikkiin koneisiin, niin vastaus ei voi myöskään olla oikein. C-kohta sulkeutuu pois sillä, että valmistajalla on mahdollisuus tehdä tästä mahdollista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta vaikka tehtaan asiantuntija sanoisi jotain, niin saako niin tehdä, ellei siitä tehdä "ohjetta", joka on lento-ohjekirjassa tai muussa virallisessa dokumentissa? Se, mitä tai ketä näillä asiantuntijoilla ja ohjeilla tarkoitetaan, ei tässä(kään) kysymyksessä yksiselitteisesti mielestäni aukea.

 

Olen samaa mieltä että kysymyksen asettelu on jälleen kerran huono. Mutta valmistajan kirjallinen valtuutus tehdä jotakin on virallinen ja sitä voidaan pitää lentokäsikirjan "lisäyksenä". On siihen omat hienot sanatkin. Varmaan Tatu K. osaa antaa asioille oikeat sanat kunhan herää kolostaan ja ratsastaa paikalle :).

 

-tuomo

 

PS. On eri asia kuinka usein / helposti valmistaja julkaisee lisäohjeen tämäntyyppiseen asiaan. Enemmän valmistajan valtuutus tulee vastaan kun tehdään jotain muutostöitä, ainakin liikennepuolen koneissa.

 

PPS. Jos valmistaja sanoo ettei saa missään tapauksessa sekoittaa ja antaa siitä oikein virallisen ohjeen, onko silloin vastaus c) oikein?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkalennolla,pitkällä sellaisella tulee esiin tämä öljynlisäys ongelma.Kannattaa ottaa lähtiessä selvää miten toimia,ja muistaa ottaa oikeaa öljyä mukaan.

 

Näitä "asintuntijoita"voi olla vaikea löytää joka kentältä,kannattaa kysyä vastaavalta mekaanikolta ennen matkalentoa niin ei mene sormi suuhun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä viskositeetista,pitäisi olla kyllä kaiketi hiljaa  ???..,todennut monessa paikassa että talven lähestyessä lisätään toista viskositeettia mootorissa olevaan öljyyn.

 

Olettanut että ko toiminta on asiantuntijan-, moottorin- ja öljyn valmistajan hyväksymä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
koska viskositeetti ja öljyn lisäaineistus pitää olla sama

 

Pitääkö?-) Yleispätevästi?-) Lisäaineistuksen osalta toki on totta, että sen täytyy olla yhteensopiva, mutta ei välttämättä kuitenkaan sama.

 

Shell kommentoi näin:

 

Are AeroShell multigrade and AeroShell single grade oils compatible?

 

The compatibility question covers two issues: mixing one grade of AeroShell oil with another; and the effects on the engine of changing from one AeroShell grade to the other.  If you typically run on AeroShell multigrade, and you find yourself in a place where only AeroShell single grades are available, you can safely add the AeroShell single grade to your engine. They are completely compatible.  If you run on an AeroShell single grade during the summer, but want to switch over to AeroShell Oil W 15W-50 Multigrade for the winter, you can safely replace the straight weight with the multigrade at your regular drain interval.  The idea that you have to stick with the type of oil you started with comes from the days of unusual chemistry when the resulting oils were incompatible.  All approved SAE J-1899 (former MIL-L-22851) and SAE J-1966 (former MIL-L-6082) AeroShell oils are compatible.  For example, if you have a high-time engine run on ashless dispersant oils and need to replace a cylinder, you can switch to a mineral oil for 50 hours or so to break in the new cylinder.  The only time Shell recommends against switching is in a high-time engine run exclusively on straight mineral oil.  Here, a switch to ashless dispersant oil can loosen deposits left behind by the mineral oil.

 

Vastaava suositus kuin tuossa lopussa taitaa löytyä myös sekä Lycomingin että Continentalin service lettereistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta pilotille oikea toiminta on tuo moottoriin lisätään vain ja ainoastaa öljyntarkistusluukkuun merkittyä öljylaatua. Eli vaihtoehto kolme.

 

Tyypillisesti öljyntarkistusluukkuun ei toisaalta ole merkitty kaikkia niitä öljylaatuja, joita moottorissa voidaan käyttää sekaisin.

 

 

Mutta vaikka tehtaan asiantuntija sanoisi jotain, niin saako niin tehdä, ellei siitä tehdä "ohjetta", joka on lento-ohjekirjassa tai muussa virallisessa dokumentissa? Se, mitä tai ketä näillä asiantuntijoilla ja ohjeilla tarkoitetaan, ei tässä(kään) kysymyksessä yksiselitteisesti mielestäni aukea.

 

Jos sekoittamista ei erikseen ole kielletty, niin täytyykö se erikseen sallia?

 

Tästä viskositeetista,pitäisi olla kyllä kaiketi hiljaa  ???..,todennut monessa paikassa että talven lähestyessä lisätään toista viskositeettia mootorissa olevaan öljyyn.

 

Olettanut että ko toiminta on asiantuntijan-, moottorin- ja öljyn valmistajan hyväksymä.

 

Saa (tyypillisesti) sekoittaa, tietääkseni yksikään merkittävä öljyvalmistaja ei valmista näitä öljyjään epäyhteensopiviksi ainakaan oman tuotevalikoimansa kesken.

 

 

Allekirjoittanut on sekoittanut myös kahden eri valmistajan öljyä sekaisin, eli moottorissa oli valmistajan x öljyä ja operaattori ryhtyi käyttämään valmistajan y öljyä. Mitään öljynvaihtoa ei tässä yhteydessä suoritettu. Kyseessä tosin turbiiniöljyt, mäntämoottorin kanssa ei ole vielä tilaisuutta tullut vastaan... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Allekirjoittanut on sekoittanut myös kahden eri valmistajan öljyä sekaisin, eli moottorissa oli valmistajan x öljyä ja operaattori ryhtyi käyttämään valmistajan y öljyä. Mitään öljynvaihtoa ei tässä yhteydessä suoritettu. Kyseessä tosin turbiiniöljyt, mäntämoottorin kanssa ei ole vielä tilaisuutta tullut vastaan... :)

 

Sekoitettu on useasti,soitto vastaavalle mekaanikolle että ok.

 

Vaihtoehtona oljynvaihto,tilata oljyä muualta ja odottaa,oljynvaihto ei toki ole vaihtoehto kaikkialla kun sitä ei voi tehdä.

 

Tieto mitä öljyä ym saatavilla eri kentillä löytyy kyllä ennakkoon.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos sekoittamista ei erikseen ole kielletty, niin täytyykö se erikseen sallia?

 

Itse asiassa vastasin tähän jo, mutta lopullisessa vastauksessa jätin tämän kohdan kuitenkin pois eli vaikka oikeassa elämässä näin onkin, niin ilmailussa homma tuntuu menevän päinvastoin eli mitä ei erikseen sallita, on kiellettyä. Mitä vastausta itse pidät oikeana?  :)

 

Vilkaisin juuri Cessna 172S lento-ohjekirjaa ja siellä homma on speksattu siten, että sanotaan mitä speksejä (MIL tai SAE) käytettävän öljyn pitää täyttää ja sitten on taulukoitu viskositeettiä lämpötilan mukaan. Tässä tapauksessa sekoittaminen olisi siis mahdollista. On kuitenkin mahdollista, että valmistaja ohjekirjassaan kieltää ko. tempun ja speksaa vaikka yhden ainoan öljyn jota moottorissa saa käyttää (ja kieltää muut merkit/laadut jne.). Tämä tekee sekoittamisen kielletyksi (ei kuitenaan mahdottomaksi) ja näin sekoittaminen ei voi olla yleisesti sallittua, mikä lienee oleellista alkuperäisen kysymyksen kannalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse asiassa vastasin tähän jo, mutta lopullisessa vastauksessa jätin tämän kohdan kuitenkin pois eli vaikka oikeassa elämässä näin onkin, niin ilmailussa homma tuntuu menevän päinvastoin eli mitä ei erikseen sallita, on kiellettyä. Mitä vastausta itse pidät oikeana?  :)

 

Vilkaisin juuri Cessna 172S lento-ohjekirjaa ja siellä homma on speksattu siten, että sanotaan mitä speksejä (MIL tai SAE) käytettävän öljyn pitää täyttää ja sitten on taulukoitu viskositeettiä lämpötilan mukaan. Tässä tapauksessa sekoittaminen olisi siis mahdollista. On kuitenkin mahdollista, että valmistaja ohjekirjassaan kieltää ko. tempun ja speksaa vaikka yhden ainoan öljyn jota moottorissa saa käyttää (ja kieltää muut merkit/laadut jne.). Tämä tekee sekoittamisen kielletyksi (ei kuitenaan mahdottomaksi) ja näin sekoittaminen ei voi olla yleisesti sallittua, mikä lienee oleellista alkuperäisen kysymyksen kannalta.

 

Kyllähän näitä ilmailuasioita kannattaa käsitellä ensisijaisesti fraasin "missään ei lue" -kautta, eli mikä ei ole kiellettyä, voi hyvinkin olla sallittua.

 

Ottaen huomioon sen mitä JAR-FCL sanoo asiasta, lupakirjaa varten suoritettavissa kokeissa ei tulisi olla kysymyksiä, jotka edellyttävät erityistietoja tietystä ilma-alustyypistä. Edelleen AMC kertoo, että oikean vastauksen olisi oltava ehdottoman oikea ja täydellinen tai selvästi muita vaihtoehtoja parempi. Kokeessa olisi vältettävä sellaisia vastausvaihtoehtoja, jotka ovat niin samanlaisia, että oikean vastauksen valinta perustuu enemmän mielipiteisiin kuin tosiasioihin. Näitä vaatimuksia Trafin PPL-kokeet eivät perinteisesti ole täyttäneet.

 

Sillä, mitä joku yksittäinen ilmailualan toimija (valmistaja/tyyppihyväksynnän haltija) on keksinyt kirjoihinsa laittaa, ei pitäisi olla mitään merkitystä tälläisessä kokeessa.

 

Lähtökohtaisesti öljyjä saa sekoittaa, koska missään ei sitä kielletä. Sekoittamisen hyväksyminen ei myöskään perustu "asiantuntijan lupaan", ohjeita tosin pitää noudattaa. Ilmailussa tälläisten asioiden ei pitäisi perustua minkään tittelin/auktoriteetin (=virkamies, asiantuntija, mekaanikko) "antamaan lupaan", joka perustuu enemmän tai vähemmän henkilökohtaiseen käsitykseen tai mielipiteeseen asioista, vaan kaikki pitäisi olla painettua materiaalia ja sen mukaan mennään. Jos jollakulla on valtuudet antaa johonkin lupaan toiminta, se joku on määriteltävä hieman tarkemmin kuin termillä "asiantuntija", koska keskimääräistä paremmin asioista perillä on n. 105 % ilmailijoista.

 

Viskositeetti ei ratkaise.

 

Sekoittaa saa.

 

Tällä perusteella viimeinen vastausvaihtoehto jää eniten oikeaksi. Kuten tuli totesit, sekään ei välttämättä aina pidä paikkaansa, mutta siinä ei ole heti ensikädessä täysin virheellisiä väittämiä, kuten muissa vastausvaihtoehdoissa. En tosin usko, että tämä siltikään on viranomaisen käsitys asiasta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista,en jaksa uskoa että viranomainen tekee kysymykset tältä pohjalta,väärinkäsitykset kasvaa.

 

Asiantuntijajalla käsitän tarkoitettavan ihmistä jolla on tietoa mootorin/tuotteen valmistajan vaatimuksista,ts näistä präntätyistä papereista ja mikä tärkeintä asiantuntijalla pitäisi olla se viimeinen tieto,henkilökohtainen mielipide ei paina mitään tässä asiassa.

 

Vastaavaa mekaanikkoa pidän asiantuntijana joka kaivaa tiedon esiin,harrastelentäjän mahdollissuudet kaiveluun on rajoitetut.

 

Ymmärrän kyllä Tatun pointin "asiantuntijoista" kun muistelen keskustelua miten käsitellä lentokoneen moottoria talven aikakana jos koneella lennetään vähän.Erään auktoriteetin mukaan sitä on käsin pyöriteltävä monia kierroksia ja usein.

 

Menetelmä kielletään erään moottorinvalmistajan toimesta,ellen väärin muista. :P

 

Ehkä kysymykset laatii piru.Siis jos kysytään kokeissa saako VFR lupakirjalla lentää IMC olosuhteissa niin oikea vastaus on kyllä....

 

Itseasiassa lupakirjalla ei voi lentää mutta ehkä ymmärretään. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä kysymykset laatii piru.Siis jos kysytään kokeissa saako VFR lupakirjalla lentää IMC olosuhteissa niin oikea vastaus on kyllä....

 

Itseasiassa lupakirjalla ei voi lentää mutta ehkä ymmärretään. ::)

 

Hih, alkaa muistuttaa lakitekstiä, kaikki porsaan mentävät reiät on tukittava.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hih, alkaa muistuttaa lakitekstiä, kaikki porsaan mentävät reiät on tukittava.  :thmbup:

 

Toivon että olen muualla kun se päivä koittaa että kaikki on sallittua mitä ei kielletä..,ilmailun osalta :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Muutama vuosi sitten PPL kurssilta saamassani prujussa "Lentokoneen mäntämoottorit ja potkurit", jonka on kirjoittanut Esko Lähteenmäki sanotaan seuraavaa öljyn lisäyksestä.

 

Lisättäessä öljyä moottoriin on erityisesti huomioitava seuraavat seikat:

  • Tarkista öljyn laatu. Mikäli moottorissa on jo entuudestaan öljyä, niin katso, että lisäät samantyyppistä ja mieluummin saman valmistajan öljyä.
  • Käytä ehdottomasti puhtaita täyttöastioita. Pienet (1l) kertakäyttöpakkaukset ovat puhtauden kannalta suositeltavimpia.
  • Älä sekoita suoraa ja moniasteöljyä keskenään. Erityisesti täyssynteettisen ja mineraaliöljyn sekoittumismahdollisuus on estettävä.
  • Käytä lentomoottorissa vain ilmailuöljyä.
  • Sulje täyttöaukko huolellisesti öljymäärän tarkistuksen tai täytön jälkeen.
  • Öljyn laadun vaihtuessa vaihda täyttöaukon läheisyydessä oleva laatua osoittava tarra vastaamaan uutta öljyä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja ketä tarkoitetaan valmistajalla? Tuskinpa kuitenkaan öljy-yhtiötä, ainoastaan tyyppihyväksynnän haltijalla on oikeus määritellä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama kommentti Lähteenmäen opukseen...

 

Käytä ehdottomasti puhtaita täyttöastioita. Pienet (1l) kertakäyttöpakkaukset ovat puhtauden kannalta suositeltavimpia.

 

Vielä kun ne olisivat myös mäntämoottoriöljyille (ja miksei muillekin nesteille) sellaisia, ettei niitä saa suljettua uudestaan (vrt. jet oil -pöntöt), niin astioihin ei eksyisi vääriä nesteitä. On ilahduttavaa huomata esimerkiksi compound 06A -pullon sisältävän vettä. Vielä ilahduttavampaa se on olisi huomata ennen kun sitä on kaadettu koneeseen ;)

 

Käytä lentomoottorissa vain ilmailuöljyä.

 

Käytä lentomoottorissa sitä öljyä, jota siinä pitää dokumentaation mukaan käyttää. Esimerkiksi eräissä Thielerteissä toimii kivasti Shell Helix Ultra 5W-40, esimerkiksi suomesta "ilmailuöljyn" saatavuus niihin on todella rajoittunutta, sitä saanee ehkä yhdeltä lentoasemalta.

 

Älä sekoita suoraa ja moniasteöljyä keskenään.

 

They are completely compatible, sanoo Shell omista tuotteistaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

They are completely compatible, sanoo Shell omista tuotteistaan.

 

Ei ihan, Tässähän sekoittaa onnistuneesti epäselvät käännöstermit. Monet sekoittavat suoran ja yksiasteöljyn, vaikka suora tarkoittaa (lähes)lisäaineetonta mineraaliöljyä, jota tavallisesti käytetään vain uuden moottorin tai osien sisäänajovaiheessa. Sen sekoittamista lisäaineistettujen/synteettisten  yksi- ja moniasteöljyjen kanssahan tuo Shellin tekstikään ei salli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään