Antti Niska

TraFin PPL-kysymys, mitä vastaisit?


65 viestiä aiheessa

Eikö helpoin tapa ole lisätä koneeseen sitä öljyä mitä sinne on öljynvaihdon yhteydessä laitettu, eikä tehdä mitään sekoituksia. Tällaista tilannetta ei käytännössä saisi eikä pitäisi tulla eteen, että joudutaan miettimään kahden eri valmistajan öljyjen sekoittamista vaikka olisivatkin laaduiltaan ja viskositeeteiltaan samoja. Jos samanlaista öljyä ei löydy mitä siellä moottorissa on, niin siinä tapauksessa pitää jättää lentämättä ja täytyy lähteä hommaamaan oikeaa öljyä ellei ole aivan pakko lähteä lennolle mitä harrasteilmailussa harvoin on. Koneessa pitäisi kuitenkin olla se oikea öljykanisteri mukana matkalennolla öljyn lisäämistarpeen varalta. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö helpoin tapa ole lisätä koneeseen sitä öljyä mitä sinne on öljynvaihdon yhteydessä laitettu, eikä tehdä mitään sekoituksia. Tällaista tilannetta ei käytännössä saisi eikä pitäisi tulla eteen, että joudutaan miettimään kahden eri valmistajan öljyjen sekoittamista vaikka olisivatkin laaduiltaan ja viskositeeteiltaan samoja. Jos samanlaista öljyä ei löydy mitä siellä moottorissa on, niin siinä tapauksessa pitää jättää lentämättä ja täytyy lähteä hommaamaan oikeaa öljyä ellei ole aivan pakko lähteä lennolle mitä harrasteilmailussa harvoin on. Koneessa pitäisi kuitenkin olla se oikea öljykanisteri mukana matkalennolla öljyn lisäämistarpeen varalta. 

 

Yksinkertaista,olet oikeassa,harrastelentäjän ei ole pakko lentää.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö helpoin tapa ole lisätä koneeseen sitä öljyä mitä sinne on öljynvaihdon yhteydessä laitettu, eikä tehdä mitään sekoituksia. Tällaista tilannetta ei käytännössä saisi eikä pitäisi tulla eteen, että joudutaan miettimään kahden eri valmistajan öljyjen sekoittamista vaikka olisivatkin laaduiltaan ja viskositeeteiltaan samoja.

 

Jos koneen tyyppitodistuksen haltija on speksannut, että sinne koneeseen kelpaa vaikka MILxxxx-mukaiset öljyt, niin ei ole mitään syytä olla olematta sekoittamatta eri öljymerkkejä keskenään, mikäli ne ko. speksit täyttävät. Kuten todettiin, on myös aivan sama, mitä ne öljy-yhtiöt sekoittamisesta sanovat, koska sääntöjen mukainen totuus löytyy vain ja ainoastaan koneen papereista. Käytännössä tilanne voi siis toki olla niin, että sekoittaminen olisi mahdollista, mutta jos koneen papereissa ko. asioita ei sallita, niin eihän se sitten käy päinsä.

 

Entäs jos sinne koneeseen on laitettu alunperin väärää öljyä -- en myöskään pitäisi ehdottomana, että samaa öljyä laitetaan lisää.  ;D

 

Nyt alkuperäiseen polliin on jo yli 100 vastausta, eikä selkeää voittajaa ole edelleenkään. Jakauma on tosin jo pitkään pysynyt samankaltaisena, joten tuskin se tuosta paljon enää muuttuukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos koneen tyyppitodistuksen haltija on speksannut, että sinne koneeseen kelpaa vaikka MILxxxx-mukaiset öljyt, niin ei ole mitään syytä olla olematta sekoittamatta eri öljymerkkejä keskenään, mikäli ne ko. speksit täyttävät. Kuten todettiin, on myös aivan sama, mitä ne öljy-yhtiöt sekoittamisesta sanovat, koska sääntöjen mukainen totuus löytyy vain ja ainoastaan koneen papereista. Käytännössä tilanne voi siis toki olla niin, että sekoittaminen olisi mahdollista, mutta jos koneen papereissa ko. asioita ei sallita, niin eihän se sitten käy päinsä.

 

Entäs jos sinne koneeseen on laitettu alunperin väärää öljyä -- en myöskään pitäisi ehdottomana, että samaa öljyä laitetaan lisää.  ;D

Siinä tapauksessa jos tyyppitodistuksen haltija on näin hyväksynyt, niin silloinhan se on selvä. Mutta jos asiaa joutuisi itse miettimään ja vaikka jokin asiantuntija sanoisi, että tietyt öljyt voisi sekoittaa keskenään, niin silti jos epävarmuutta olisi omalta kohdalla niin mieluummin olisi parempi nähdä asiasta jotain speksattua todistusta. Jos koneeseen on alunperin laitettu väärää öljyä niin silloin pitäisi olla yhteydessä öljynvaihdon suorittajaan ja mahdollisesti vaatia öljynvaihtoa oikeaan öljyyn jos siis oltaisi epävarmoja voiko öljyjä sekoittaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitonta voiteluako?

 

Lensin joskus aikojen alussa Rauno "Rauski" Virtasen laskuun taksilennon Malmilta Ivaloon. Ennen paluumatkaa moottoriin piti lisätä öljyä. Sitä ei saanut kentältä. Rauskin ohjeiden mukaan kävin ostamassa paikalliselta huoltoasemalta suunnilleen samanlaista autoöljyä. Cessna 172 hyrisi tyytyväisenä.

 

En tiedä oliko tekoni laiton jo tuolloin, mutta nyt se kyllä taitaisi olla.

 

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rauskin ohjeiden mukaan kävin ostamassa paikalliselta huoltoasemalta suunnilleen samanlaista autoöljyä. Cessna 172 hyrisi tyytyväisenä.

 

;D

 

Taitaa olla niin, että valmistajien (öljy, moottori, lentokone) öljyjä koskeviin suosituksiin/määräyksiin liittyy myös paljon sellaisia asioita, jotka eivät millään tavalla liity itse öljyyn, moottoriin ja sen käyttöön. En ole koskaan kuullut, että kukaan olisi kantanut huolta siitä, millaista öljyä on tullut kaadettua autoon, perämoottoriin, moottorisahaan tms. lentokoneen moottoriin verrattuna korkeaviritteiseen moottoriin. Nämä moottorit toimivat silti vuodesta toiseen.

 

Varma on tietysti varmaa eli kannattaa käyttää vain "sallittua" merkkiä/tyyppiä ja eiköhän juuri tämä riskienhallinta ole suuri tekijä noiden suositusten ja määräysten taustalla?

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ihan, Tässähän sekoittaa onnistuneesti epäselvät käännöstermit. Monet sekoittavat suoran ja yksiasteöljyn, vaikka suora tarkoittaa (lähes)lisäaineetonta mineraaliöljyä, jota tavallisesti käytetään vain uuden moottorin tai osien sisäänajovaiheessa. Sen sekoittamista lisäaineistettujen/synteettisten  yksi- ja moniasteöljyjen kanssahan tuo Shellin tekstikään ei salli.

 

Suora AeroShell Oil 100 täyttää SAE J-1966 vaatimukset

Yksiasteöljy, mineraali AeroShell Oil W100 täyttää SAE J-1899 vaatimukset

Moniasteöljy, puolisynteettinen AeroShell Oil W 15-W50 täyttää SAE J-1899 vaatimukset

 

...ja mitä asiasta sanottiinkaan, all approved SAE J-1899 (former MIL-L-22851) and SAE J-1966 (former MIL-L-6082) AeroShell oils are compatible. Shellin teksti puolisynteettisen moniasteen ja yksiasteen sekoittamisestahan oli esimerkinomainen, ei missään nimessä rajoittava. Normaalissa öljynvaihdossa lentokonemoottoriin/apulaitteisiin jää niin paljon vanhaa öljyä, että öljylaadun vaihto toiseen alkaa jo lähennellä samaa kuin öljyn sekoittaminen käytön aikana.

 

Lopusta olen tosin siinä mielessä samaa mieltä, että ainakaan shellin valmistamien synteettisten öljyjen kanssa näitä ei sovi lantrata, koska shellillä ei ole yhtään lycoming-yhteensopivaa täyssynteettistä vaihtoehtoa ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö helpoin tapa ole lisätä koneeseen sitä öljyä mitä sinne on öljynvaihdon yhteydessä laitettu, eikä tehdä mitään sekoituksia

 

Helpointa on jättää kokonaan lentämättä. Saman öljyn lisääminenkin voi olla pirun hankalaa joskus, jos sitä ei ole saatavissa mistään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

;D

 

Taitaa olla niin, että valmistajien (öljy, moottori, lentokone) öljyjä koskeviin suosituksiin/määräyksiin liittyy myös paljon sellaisia asioita, jotka eivät millään tavalla liity itse öljyyn, moottoriin ja sen käyttöön. En ole koskaan kuullut, että kukaan olisi kantanut huolta siitä, millaista öljyä on tullut kaadettua autoon, perämoottoriin, moottorisahaan tms. lentokoneen moottoriin verrattuna korkeaviritteiseen moottoriin. Nämä moottorit toimivat silti vuodesta toiseen.

 

Varma on tietysti varmaa eli kannattaa käyttää vain "sallittua" merkkiä/tyyppiä ja eiköhän juuri tämä riskienhallinta ole suuri tekijä noiden suositusten ja määräysten taustalla?

 

Mika

 

Juu,ollut alalla vain noin vuodesta 66 ja suurimman ajan yksityisyrittäjänä.Kuullut vastaavia kommentteja useasti,vaihtanut servoja,automaattilaatikoita ja moottoreita väärien öljyjen takia.

Toisaalta hyvä että monet luulee että oljy kuin öljy,töitä piisaa. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helpointa on jättää kokonaan lentämättä. Saman öljyn lisääminenkin voi olla pirun hankalaa joskus, jos sitä ei ole saatavissa mistään.

 

Kokemuksesta tiedän että joskus lähes mahdotonta.Tietenkin voi tilata "kotoa",odotella ja maksaa 50€ vuorokausi parkkimaksuja esimerkiksi Kosicessa.

 

Harrastelentäjän arkea. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta hyvä että monet luulee että oljy kuin öljy,töitä piisaa. :thmbup:

 

Olen yksityisyrittäjän asialla.   ;)

 

Eihän se tietenkään niin ole, että öljy kuin öljy, mutta käyttökohteeseen soveltuvia öljyjä voi käyttää aika huoletta (autoissa) ihan ristiin. Onhan se asia niinkin, että autoissa öljyn laatu saattaa vaihtua moottorin elinkaaren mukaan. Sisäänajoon oma, uudelle moottorille oma ja vanhalle moottorille oma öljy.

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan se asia niinkin, että autoissa öljyn laatu saattaa vaihtua moottorin elinkaaren mukaan. Sisäänajoon oma, uudelle moottorille oma ja vanhalle moottorille oma öljy.

 

Mika

 

Eikä pidä unohtaa MotorUp:ia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen yksityisyrittäjän asialla.   ;)

 

Eihän se tietenkään niin ole, että öljy kuin öljy, mutta käyttökohteeseen soveltuvia öljyjä voi käyttää aika huoletta (autoissa) ihan ristiin. Onhan se asia niinkin, että autoissa öljyn laatu saattaa vaihtua moottorin elinkaaren mukaan. Sisäänajoon oma, uudelle moottorille oma ja vanhalle moottorille oma öljy.

 

Mika

 

Asiasta löytyy lukemista faktan kera,sisäänajoöljyjä autonmoottoreihin on ehkä vaikea löytää,öljyn laadulla merkitysta muuhunkin kuin vain moottoriin,katalysaattoriakaan ei kannata unohtaa,maksaa maltaita. :)

 

Vuosien varrella saattaa muuttua paljon,varsinkin jos alkuperäisvaatimuksen mukaista öljyä ei enää valmisteta,Jos näin niin vastaavasta öljystä saa tiedon helpolla.Kuina niitä voi sotkea ristiin rastiin ja kuinka paljon,siittäkin löytyy tieto/suositus.

 

En sotke mitään öljyjä jos en tiedä mitä teen,asiakkaat saa sotkea itse. :thmbup:

 

Ja vielä sanoisin tästä asiantuntijasta lentokoneen oljyä koskien,ainoa asiantuntija jonka saa helpolla kiinni on vastaava mekaanikko,mekaanikko joka huoltaa ko konetta ja jonka toimenkuvaan kuuluu tietää/tarkistaa mikä öljy sopii sotkea ja mikä ei.

 

Ne mekaanikot jotka minä tunnen eivät esittele henkilökohtaisia mielipiteitä.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja vielä sanoisin tästä asiantuntijasta lentokoneen oljyä koskien,ainoa asiantuntija jonka saa helpolla kiinni on vastaava mekaanikko,mekaanikko joka huoltaa ko konetta ja jonka toimenkuvaan kuuluu tietää/tarkistaa mikä öljy sopii sotkea ja mikä ei.

 

Takerrun tuossa asiassa sanaan lupa. Mekaanikko voi olla alan asiantuntija, mutta mekaanikko ei ole instanssi, joka jakelee ohjaamomiehistölle lupia kaataa tai olla kaatamatta öljyä. "Mekaanikon/asiantuntijan antama lupa" ei voi olla mikään edellytys ko. toiminnan suorittamiselle tälläisessä yleisessä tilanteessa.

 

Toki voi olla, että tietty operaattori (vaikka lentokerho) edellyttää omissa menetelmissään ties minkä sisäisen luvan, paperin ja leiman saamista tiettyjen toimenpiteiden suorittamiseksi, mutta tälläisiä yksityisoikeudellisia asioita ei käsitellä viranomaisen järjestämissä lupakirjakokeissa (tai ei ainakaan pitäisi käsitellä...).

 

 

ps. yleensä vastausvaihtoehdot, joissa esiintyy äärimmäisen tiukasti rajaavat ilmaisut kuten esimerkiksi "vain" tai "ainoastaan", ovat vääriä, kuten tässäkin tapauksessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä ollaan samaa mieltä asiasta loppujen lopuksi Tatu.

 

Unohdin että kokeesta oli kysymys,käytännössä toimin kuten sanoin.Tietenkin voin etsiä manuaaleista,SB,AD,SL nimisista virallisista dokumenteistä tietoa,aikaavievää puuhaa eikä ehkä aina helppoa löytää lopullista vastausta.

 

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edelleenkään ei kukaan ole osannut sanoa mikä on TraFin mielestä oikea vastaus. Tietääkö joku muu kuin Yliasiamies Kokkonen?

 

Itse olen opettanut vastaamaan vaihtoehto B, koska oletuksena on, että pilotti ei tiedä öljyistä enempää kuin Iltalehti ylösvedosta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen opettanut vastaamaan vaihtoehto B, koska oletuksena on, että pilotti ei tiedä öljyistä enempää kuin Iltalehti ylösvedosta

Kuulostaa hyvältä. Itse valitsin Ziatimin sijasta Aeroshellin  vastavan tuotteen, koska venäläistä Ziatimia sai vain sadan litran tynnyreissä,  tarve oli ehkä 100 grammaa. Hyvin toimii Shellin tuote mm. kirjahyllyn vetolaatikoissa, nyt laatikot tulevat esiin höyhenen keveästi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen opettanut vastaamaan vaihtoehto B, koska oletuksena on, että pilotti ei tiedä öljyistä enempää kuin Iltalehti ylösvedosta

 

Tämä on valitettavasti faktaa... aika harva tietää öljyistä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on valitettavasti faktaa... aika harva tietää öljyistä

 

Koskahan opitaan ymmärtämään, ettei tälläisistä nippeliasioista välttämättä tarvitsekaan tietää tai ihan kaikkea ymmärtää, riittää, kun lukee mitä papereissa sanotaan ja toimii sen mukaan. Minua ei ainakaan vähempää voisi kiinnostaa, miten vaikka sch100 ja grease22 käyttäytyvät keskenään sekoitettaessa, riittää, että joku on speksannut valmiiksi, että niitä saa sekoittaa. En väitä, etteikö sinällään voisi olla hyväksi tietää jotain, esimerkiksi hälytyskellot voisivat tällöin soida jos kirjoitusvirheen tms. seurauksena käytettäväksi esitetty voiteluaine olisi sopimaton ko. käyttötarkoitukseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moottorissa tulee aina käyttää jotain sen

valmistajan suosittelemaa öljyä. Öljyä

lisättäessä tai vaihdettaessa on käytettävä

samaa öljylaatua. Eri öljyjen sekoittaminen

keskenään saa tapahtua vain asiantuntijan

ohjeiden mukaisesti.

 

http://www.ilmailuliitto.fi/easydata/customers/ilmailuliitto/files/moottorilento/lentajankasikirja/osa_02.pdf

 

Ainakin itse vastaisin kohta B.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatko kysymys: Rikastuuko polttoaine ilma seos, kun käytetään imuilman etulämmitystä?

 

Kyllä. Lämpimässä ilmassa on tilavuuteen nähden vähemmän happimolekyylejä. Jos polttoaineeen määrä säilyy samana, seos rikastuu.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moottorissa tulee aina käyttää jotain sen

valmistajan suosittelemaa öljyä. Öljyä

lisättäessä tai vaihdettaessa on käytettävä

samaa öljylaatua. Eri öljyjen sekoittaminen

keskenään saa tapahtua vain asiantuntijan

ohjeiden mukaisesti.

 

Tässä on taas yksi syy, miksi tälläistä oppimateriaalia ei kannattaisi edes pitää julkisena ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään