Antti Niska

TraFin PPL-kysymys, mitä vastaisit?

65 viestiä aiheessa

Milloin magneetikompassin kaartovirhe on suurimmillaan?

Mitkä ovat tärkeimmät lennonvalvontamittarit?

Silloin kun kaarretaan, luulisin .... mutta arvaapa, minne suuntaan. Ja kummmallako pallonpuoliskolla. Nääs kun etelässä ja pohjoisessa on yksi pikku ero.

Mikä on ns six-pack?

Peter

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun kaarretaan kohti pohjoista tai etelää tai pois päin näistä. Pohjoisella puoliskolla suunnasta pohjoinen näyttää se kaartoa päinvastaiseen suuntaan. Eteläisellä puoliskolla sama vaikutus mutta eri lopputulos: nopeasti ja liikaa?

Olen lopettanut six-packien käytön vuosia sitten eikä ole vielä tullut vastaan lentotoiminnassa.

Kaksi tarkeintä mittaria VFR lentotoiminnassa on nopeus- ja korkeusmittari, mutta mitkä ovat kaksi seuraavaa?

Kiitos Peter, että jaksat vastailla.

Lueskelin tuolta jostain muusta ketjusta, että silloin tällöin haluat matkaseuraa koneiden hakemiseen ulkomailta. Olen vapaaehtoinen seuraavalle hakumatkalle, jos haluat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen lopettanut six-packien käytön vuosia sitten eikä ole vielä tullut vastaan lentotoiminnassa.

Olet ehkä sitten siirtynyt lentämään vain lasipaneeleilla, sixpack liitteenä tummennetulla alueella.

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tästä tuli ny varsinainen kysymysketju...

Mitä variometri näyttää kun lennetään korkeapaineesta matalapaineeseen? Minun mielestä nollaa.

Mitä näyttää korkeusmittari samoilla spekseillä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä variometri näyttää kun lennetään korkeapaineesta matalapaineeseen? Minun mielestä nollaa.

Mitään en edelleenkää mistään tiedä, mutta korkeusmittari = ilmanpainemittari eli korkeusmittarin näyttämä muuttuu, ainakin vähän. Ainakun ilmanpaine muuttuu.

Pystynopeusmittari taas mittaa miten nopeasti ilmanpaine muuttuu, eli, kyllähän sekin reagoi, ainakin teoriassa. Käytännös paine varmaan muuttuu niin hitaasti ettei huomaa, mutta onkai niitä sellaisiakin ilmiöitä että ilmanpaine muuttuu hetkellisesti radikaalisti, ainakin karumissa lento-olosuhteissa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen ymmärtänyt, että pystynopeusmittari mittaa staattisen ja dynaamisen paineen eroa joten jos ilmanpaine muuttuu niin paine-ero pysyy silti samana. Olenko ihan hakoteillä?

Käytännössä ei varmaan huomaakaan noita muutoksia, mutta PPL vastauksissa huomataan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen ymmärtänyt, että pystynopeusmittari mittaa staattisen ja dynaamisen paineen eroa joten jos ilmanpaine muuttuu niin paine-ero pysyy silti samana. Olenko ihan hakoteillä?

Pystynopeusmittari mittaa staattisen paineen muutisnopeutta.

Ilmanopeusmittari (vaaka-) mittaa kokonaispaineen ja staattisen paineen erotusta,

joka on siis dynaaminen paine (=(nopeus potenssiin 2 * tiheys) / 2).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Milloin magneetikompassin kaartovirhe on suurimmillaan?

Pohjoiseen kaarrettaessa lopetetaan kaarto 20-30 astetta "etuajassa" ja etelään kaarrettaessa mennään vastaavan verran "yli" tai jotain simmottos, joten oisko N/S-akseli se suurin virheiden alho?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pohjoiseen kaarrettaessa lopetetaan kaarto 20-30 astetta "etuajassa" ja etelään kaarrettaessa mennään vastaavan verran "yli" tai jotain simmottos, joten oisko N/S-akseli se suurin virheiden alho?

Juuri näin. UNOS, eli Under North, Over South. Tämä pätee siis pohjoisella pallonpuoliskolla! Eteläisellä pallonpuoliskolla pätee ONUS.

Kompassikaartovirheet ovat suurimmillaan lähellä napoja ja käännyttäessä etelän tai pohjoisen suuntiin. Luonnollisesti magneettisella päiväntasaajalla virheet ovat pienimmät.

Lähtökohtaisesti ei muutosta koska lennetään kokoajan vakio mittarikorkeutta. Periaatteessa variometri kait heilahtaisi hieman alaspäin jos paineen muutos olisi äkillinen ja siitä seuraava todellisen korkeuden muutos yhtälailla äkillinen. Jos taas kysymyksellä haetaan muutosta kun todellinen korkeus pysyy samana niin silloin korkeusmittari ja variometki näyttävät positiivista. Kohti matalampaa painetta = korkeammalle.

Yleensä vastaavalainen kysymys ainakin UK:ssa on aseteltu siten että; mikä on platalla seisovan koneen korkeusmittarin muutos kun yli pyyhkäisee matalapaineen tai korkeapaineen alue.

-tuomo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos lentokorkeus on vakio, variometri näyttää teoreettisesti nousua. Käytännössä, jos tutustutaan esimerkiksi FAA TSO-C8e:hen ja SAE AS8016A:han, huomataan, että oikeastihan se pikkukoneen variometri on tarkkuudeltaan sellainen, että se näyttelee helposti +/- 100 jalkaa ollessaan täysin kunnossa, vaikka mitään korkeudenmuutosta ei edes tapahtuisi. Kyseessä ei siis varsinkaan pienkoneissa ole mikään äärimmäisen tarkka mittalaite, vaikka se sinällään herkkä laite onkin.

Lentokokeuden pysyminen vakiona ei ole sama asia, kuin että korkeus pidetään mittarin mukaan vakiona korjaamatta ilmanpaineasetusta siihen, näin toimitaan kyllä lentopinnoilla, mutta kun puhutaan lentokorkeudesta, niin kyllä se merenpinnasta mitataan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaksi tarkeintä mittaria VFR lentotoiminnassa on nopeus- ja korkeusmittari, mutta mitkä ovat kaksi seuraavaa?

Kaarto- ja kallistusmittari (jopa pelkkä kuula) ja kompassi. Ilman keinohorisonttia ja variometriä pystyy lentämään, kunhan pitää kuulan keskellä, kallistukset maltillisina ja korkeusmittarin ei anna pyöriä holtittomasti.  ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään