Petri Lehtovirta

Uusi helikopteriyhteys Line-Support Oy Helsinki - Tallinna

107 viestiä aiheessa

Enää kaksi kysymystä.  8)

 

1) Missä menee vakuutuksen ja Nose to Tail:in raja? Kaskovakuutus lienee edelleen tarpeen korvaamaan vahingot kalustolle?

 

2) Tuleeko tuollainen kuinka paljon kalliimmaksi kuin lentäminen ilman sitä?

 

Muuten kuulostaa nerokkaalta systeemiltä. Riskit ovat hallinnassa ja kenellekään ei tule tarvetta venyttää jaksoja, omaatuntoa jne...

 

Mika

 

 

Kari korjannee, jos seuraava ei päde pyöriväsiipisiin. Niiden osalta kun en ole mikään asiantuntija, mutta vastaavista palveluista kiinteäsiipisten osalta on ehkä jotain tietämystä.

 

1) Vakuutus ei korvaa normaalista kulumisesta johtuvia vikoja tai huolto-ohjelman mukaisia laitteiden vaihtoja. Vähän samaan tapaan, kun autonkaan vakuutus ei korvaa varaosia vastaavassa tilanteessa. Takuu puolestaan kattaa viallisen laitteen korjauksen, mutta ei sitä, että viallisen laitteen tilalle saadaan uusi vastaava korjauksen ajaksi. Sitä varten tulee joko itse investoida varaosiin ja -laitteisiin tai ostaa saatavuuspalvelua ulkopuoliselta toimijalta. Vaihtoehtona on tietysti kopterin seisottaminen maassa korjauksen ajan, mutta kaupallisessa liikenteessä tulee epäilemättä melko harvoin järkeväksi vaihtoehdoksi.

 

2) Riippuu useimmissa tapauksissa laivaston koosta.  Useimmiten yhdellä varalaitteella voidaan tilastollisesti tukea useampaa kuin yhtä ilma-alusta, joissain tapauksissa jopa kymmeniä koneita. Vähemmän kuin yhtä varaosaa on vaikea ostaa, joten pienen laivaston osalta on monesti halvempaa ostaa varalaitteiden saatavuutta taholta, joka tukee samalla varalaitemäärällä kymmeniä, ehkä satoja ilma-aluksia. En tiedä palvelun tarjoajien kilpailuasetelmaa helikoptereiden osalta, mutta mikäli kopterin valmistajan lisäksi löytyy edes joitakin/jokin muu vaihtoehto, niin säästöt noin pienellä laivastolla ovat varmasti merkittäviä verrattuna siihen, että samanlainen varmuus varalaitteiden saatavuudelle hoidetaan ostamalla varaosat itse.

 

Manu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvin oikean suuntainen vastaus. Sen verran vielä täsmennyksenä, että kasko-vakuutus kattaa vaurion joka syntyy ulkoisesta vaikutuksesta (törmäys, moottoriviasta johtuneen pakkolaskun vauriot yms.) ja vastaavasti Nose to Tail -sopimukset kattavat vakuutuksen tavoin jonkin laitteen tai komponentin kesken jakson vikaantumisen kustannusvaikutuksen. Eli, pääroottorin päävaihteiston jakson ollessa 6000 lentotuntia ja sen jokin laakereista rikkoutuu ja laakeripinnoitetta menee esim. isojen hammaspyörin pintojen väliin aiheuttaen niihin vahinkoa. Tämänkaltainen tapahtuma saattaa tapahtua jo 1500 lentotunnin kohdalla, vaikka TBO (Time Between Overhaul) onkin 6000 lentotuntia.

 

Tämänkaltaisen tapahtuman sattuessa Nose to Tail COMP-sopimus toimii yllättävän ja ennakoimattoman kassavirtatarpeen suojana, koska tuosta ennenaikaisesta poikimisesta aiheutuvat kulut siirtyvät valmistajalle. Toki valmistajalla näiden riskien jakautuessa sadoille eri päävaihteistoille, niin tämäkin riski on otettu tuntikustannusta laskettaessa huomioon. Eli loppukädessä koko ulkona oleva fleetti yhdessä jakaa tilastollisen riskin ja sen kustannuksen.

 

Valmistajien intressi tässä asiassa on parantaa lentoyhtiöiden liiketoiminnallisia edellytyksiä tarjoamalla kassavirtariskiä turvaavia järjestelyjä, toki siinä toivossa, että operaattorit pysytvät näin ollen tuottamaan palveluitaan pienemmällä katemarginaalilla ja siten saamaan aikaan enemmän lentotoimintan. Eli ilmaista lounasta ei tässäkään casessa ole tarjolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno homma että palaa taas ripeämpi vaihtoehto HKI-TAL välille, käytettyä tulee varmasti! Nyt vain aikataulujen odottelua..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tallinnan-helikopteri ilmaan jo lähipäivinä

 

http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/tallinnan-helikopteri_ilmaan_jo_lahipaivina/

 

Helikopteriyhteys palaa Helsingin ja Tallinnan välille jo lähipäivinä.

 

Toiminnan käynnistää suomalainen FastClass -yhtiö yhdessä virolaisen tytäryhtiönsä Copterlinen kanssa. Jo aiemmin lentojen on uutisoitu käynnistyvän syyskuun alussa.

Toimitusjohtaja Kari Ljungbergin mukaan hanke etenee suunnitellun aikataulun mukaan.

 

– Tiedotamme asiasta lisää aivan lähipäivinä, Ljunberg kertoo.

 

Suomalainen FastClass-emoyhtiö omistaa helikopterit ja vastaa niiden huollosta. Lentotoiminnan hoitaa virolainen Copterline, jolla ei kuitenkaan Ljungbergin mukaan

ole nimeä lukuunottamatta mitään tekemistä aiemmin Helsinki–Tallinna-reitillä lentäneen samannimisen yhtiön kanssa.

 

Copterline ajautui vaikeuksiin vuonna 2005 tapahtuneen, 14 kuolonuhria vaatineen lentoturman jälkeen, ja sen toiminta päättyi lopullisesti vuonna 2008.

Ljungberg ei usko, että onnettomuus haittaisi uuden helikopteriyhtiön toimintaa.

 

– Totta kai edelleen on tosiasia, että näin on tapahtunut, mutta varsinkin liikematkustajat suhtautuvat välttämättömään matkustamiseen rationaalisesti eivätkä tunnepohjalta.

 

Juuri liikematkustajat ovatkin helikopteriyhtiön kohderyhmänä.

 

– Tuottavuus on merkittävä asia yrityksissä tänä päivänä, ja tehokas ajankäyttö on iso osa tuottavuutta.

  Helikopterilla matkustaminen säästää kokonaismatka-ajassa viisi tuntia työpäivästä verrattuna lentokoneella tai lautalla matkustamiseen, Ljungberg laskee.

 

Hinta 200 euroa

 

Copterline aikoo lentää viisi päivittäistä edestakaista vuoroa Helsingin ja Tallinnan välille. Matkan hinnaksi tulee noin 200 euroa per suunta.

  Helsingissä lähtöpaikkana on Hernesaari ja Tallinnassa Linnahall. Uudessa helikopterissa on 13 matkustajapaikkaa, ja matka-aika on 18 minuuttia keskustasta keskustaan.

 

Yhtiön vuositavoite on 30 000 matkustajaa. Huippuvuosina Helsingin ja Tallinnan välillä matkasi vuosittain 75 000 kopterimatkustajaa.

 

– Tavoite on maltillinen, ja toimimme markkinoiden ehdoilla. Jos kysyntää löytyy, voi koptereita tulla lisääkin, ja onhan niitä Tallinnan lisäksi muitakin suuntia, minne voi lentää,

   Ljungberg vihjaa muttei suostu vielä kertomaan, mistä kohteista voisi tulevaisuudessa olla kyse.

 

Viidesti päivässä

 

FastClass-yhtiön helikopteri lentää Helsingistä Tallinnaan viidesti päivässä. Lähtöajat Helsingistä: 8.00, 10.00, 12.00, 15.00 ja 17.00. Lähtöajat Tallinnasta: 8.30, 10.30, 12.30, 15.30 ja 17.30.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

390€ (195€ suunta FIX return -tyypin lipulla) näyttäisi tulevan halvimmillaan hinnaksi jos kävisi perjantaipäivän Tallinnassa kääntymässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harmi että tuo hinta on noussut noinkin korkealle... Ymmärrettävää toki. Ne joilla on kiireellisiä liike-asioita eivät kysele hintaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harmi että tuo hinta on noussut noinkin korkealle... Ymmärrettävää toki. Ne joilla on kiireellisiä liike-asioita eivät kysele hintaa.

 

Eiköhän tarjouksia turistillekin ala näkyä ellei "business"hinta vedä väkeä tarpeeksi.

 

Vähän tappiota tuottava jakkara on yleensä tuottavampi kuin tyhjä jakkara.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tarjouksia turistillekin ala näkyä ellei "business"hinta vedä väkeä tarpeeksi.

 

Vähän tappiota tuottava jakkara on yleensä tuottavampi kuin tyhjä jakkara.

 

Tarjouksia odotellessa... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tarjouksia turistillekin ala näkyä ellei "business"hinta vedä väkeä tarpeeksi.

 

Vähän tappiota tuottava jakkara on yleensä tuottavampi kuin tyhjä jakkara.

 

StandBY-lippu Forumilaisille? Itse olen mennävuosina, joskus ekan vispilän mentyä snorklaamaan, käynyt kaveriporukalla hetken mielijohteesta terminaalissa eräänä sunnuntaina. Mitään erityistä syytä ei ollut matkata tallinnaan, kunhan olisi ollut kiva mennä kopteriin. Hinnoittelussa oli tuolloin per lento 1 kpl n. 59e paikkoja ja loput astettain kalliimpia. Kun muita matkustajia ei lopulta terminaalissa näkynyt, niin teki tuolloinen työntekijä hyvän päätöksen ja myi meidät kaikki ko. hintaan kyytiin. Silloisena opiskelijana emme muilla hinnoilla olisi lentoon lähteneet enikeis kuitenkaan. Tarinan opetus, nyt tuli vähemmän takkiin kun hyödynnettiin standby matkalaisia, koska toisessa suunnassa oli tulossa hyvä poka kuitenkin kyytiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastauksena tutustumislentopyyntöön olemme järjestäneet FlightForumilaisille seuraavan mahdollisuuden.

 

Olemme luoneet StandBy -lipun joka on tarkoitettu FlightForumilaisille. Lipun hinta on 75 € per suunta ja lippu sisältää ilmaisen parkkeerauksen Hernesaaressa (parkkilapun saa pyytämällä checkingistä). Forumilainen voi ottaa mukaan ystävänsä, vaikka ei suoranaisesti olisikaan forumilainen (innostus ja kiinnostus asiaan riittää).

 

Vastikkeena toivomme forumilaisten täyttävän matkan päätteeksi arviointilomakkeen, jossa on tehty havaintoja eri prosessien toimivuudesta sekä kattavuudesta. Uskon forumilaisten olevan hyvässä asemassa tämän arviointityön tekemisessä. Imailusilmät ja  asiakasperspektiivi yhdessä auttavat meitä saamaan teiltä kallisarvoista palautetta. Tavoitteena meillä on timantin hiominen vielä komeempaan loistoonsa.

 

FlightForumilaisten  StandBy varaukset tehdään Samuli Pakan kautta, joko samuli.pakka@fast-class.com tai +358 50 467 85 27 (varanumero 0200 - 18 18 1).

 

 

Tervetuloa tutustumaan ja arvioimaan toimintaamme. Ota ilmailuhenkinen kaverisi mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastauksena tutustumislentopyyntöön olemme järjestäneet FlightForumilaisille seuraavan mahdollisuuden.

 

Olemme luoneet StandBy -lipun joka on tarkoitettu FlightForumilaisille.

Tervetuloa tutustumaan ja arvioimaan toimintaamme. Ota ilmailuhenkinen kaverisi mukaan.

 

Nyt tulee Karille ISOPEUKKU  :thmbup:!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jättäkääs nyt ne peukuttelut ja varatkaa niitä lippuja :)

Yritän ens viikolla käydä eestaas, ihan uteliaisuuttani.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jättäkääs nyt ne peukuttelut ja varatkaa niitä lippuja :)

 

 

Varaanhan minä, mutta miten todistan että olen forumin jäsen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Miten todistan, että olen Foorumin jäsen?" Meille riittää miehen tai naisen sana ja bookkaukset Samulin kautta. Tästä jutusta tuli todellinen win-win juttu. Me uskomme, että halukkaat pääsevät näkemään ja kokemaan jotain ihan uutta ja samalla antamaan hyvää palutetta asioista joita meidän oman organisaation silmät eivät näe. Teretulemast!

 

Apu-lehden toimittaja pyysi minulta OH-HCR:stä hyvän kuvan. Mikäli jollain on niitä hallussaan ja haluaa saada kuvansa OH-HCR:stä lehteen, niin nyt olisi hyvä paikka. Toisaalta jos kuvia löytyy enemmänkin, niin voimme laittaa ne www.fast-class.com sivuille kuvapankkiin vapaasti käytettäväksi.

 

P.S. kun Foorumilaiset tulette lennolle, niin Samuli huolehtiin siitä (ja muistuttakaa myös Checkingissä), että laittaa paikat ensimmäiseltä riviltä, niin pääsette näkemään miten helikopteri lentää "täysin koplattuna FMS:n kautta GNSS RNAV PinS lähestymiset 0,6 NM MAPt / 250 ft MDA tuettuna EGPWS:n, Ground Map Radar moden, TCAS:lla (Primus Epic avioniikkapaketti sama kuin Empuissa 170/190). Koplattu lähetyminen lähtee FIR:ltä, eli noin 23 NM ennen EFHE:tä. Ihan siisti juttu!

 

 

Soitto tai meili Samulille riittää, tervetuloa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varaanhan minä, mutta miten todistan että olen forumin jäsen?

 

Kari toki luottaa suomalaisen sanaan, tosi hieno juttu. Mutta ei tuo todistaminen kauhean vaikeaa ole. Oma kuva foorumin profiiliin, niin sieltähän vaikka tsekkauksen yhteydessä voisi tarkitsaa. Jos vaikka joku muukin haluaisi vastaavasti foorumilaisille jotain etuja antaa, niin noinhan se onnistuisi. "Haittana" vain, että me muut voisimme myös ao. kuvaa ihailla.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Petteri ainakin kannattaa sponssata lennolle, alkaa olla niin legendaarinen "Trip Report" -kirjoittaja Airliners.netissä, että näkyvyys taattu ja kohta on jono lippuluukulla  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Roger, "Trip Report" -kirjoittaja pääsee 00 -hintaisella lipulla. Yksi ulottuvuus voisi olla se, että jutussa lennetään toiseen suuntaan kiinteäsiipisellä. Tämä voisi olla omiaan antamaan jutulle "siivet".

 

Trip Reporter ilmoittaa aikataulustaan Samulille, niin hoihdetaan asia kuntoon.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Roger, "Trip Report" -kirjoittaja pääsee 00 -hintaisella lipulla. Yksi ulottuvuus voisi olla se, että jutussa lennetään toiseen suuntaan kiinteäsiipisellä. Tämä voisi olla omiaan antamaan jutulle "siivet".

 

Trip Reporter ilmoittaa aikataulustaan Samulille, niin hoihdetaan asia kuntoon.

 

Toivottavasti FlyingFinn76 kuulolla ;)

 

Itse 2008 yhdistin nimenomaan Copterlinen ja kiinteäsiipisen (FC), lyhyen Trip Reportin raapustin vain kopteriosuudesta. Silloinen nicki on telakalla, mutta näkyy pätkä edelleen löytyvän:

http://www.airliners.net/aviation-forums/trip_reports/read.main/132815

 

Toivottavasti matkaraportteja syntyy lähitulevaisuudessa, vertailevia varsinkin. Henkiin herännyt reitti varmasti kiinnostaa Airlines.netissäkin, vastaavia kopterireittejä todella vähän tarjolla.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastauksena tutustumislentopyyntöön olemme järjestäneet FlightForumilaisille seuraavan mahdollisuuden.

 

Olemme luoneet StandBy -lipun joka on tarkoitettu FlightForumilaisille. Lipun hinta on 75 € per suunta ja lippu sisältää ilmaisen parkkeerauksen Hernesaaressa (parkkilapun saa pyytämällä checkingistä). Forumilainen voi ottaa mukaan ystävänsä, vaikka ei suoranaisesti olisikaan forumilainen (innostus ja kiinnostus asiaan riittää).

 

Kiitos Karille !

 

Sattui tarve matkalle ja tartuin tarjoukseen. Oli todella hieno reissu !

 

Näin yleisesti ja julkisesti, homma toimii matkustajan kannalta loistavasti. Ainoa "harmi" oli se, että mennessä meitä oli kaksi henkilöä ja paluu oli pelkää juhlaa, yksityis kuljetuksena, eli muut eivät ole vielä riittävästi asiaa huomanneet. Toivottavasti tämä asia muuttuu pian.

 

S

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään