Olle Sälgmark

PPL kokeesta kysymys.

41 viestiä aiheessa

Esimerkki kysymyksestä jota ei ehkä kuuluisi esittää kokeessa sääntöjen mukaan.

 

Blandning definieras som:

 

A) Bränslevolym/Luftvolym

B) Luftvolym/Bränslevolym

C) Bränslets vikt / Luftens vikt

D) Luftens vikt / Bränslets vikt

 

Seos määritellään kuin:

 

A) Polttoaineen tilavuus/Iman tilavuus

B)Ilman tilavuus/Polttoaineen tilavuus

C/Polttoaineen paino/Ilman paino

D/Ilman paino/Polttoaineen paino

 

Mikä vaihtoehto oikea?

 

Mielestäni älytön kysymys,kaksi vaihtoehtoa voi olla oiken,ehkä, ehkä ei...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös seos yleensä määritellä painona? Näin ainakin maamoottoripuolella. Siis vastaus D.

 

Kyllä.Löydätkö määritelmää että se on ainoa oikea,siis AFR (air fuel ratio)?

 

Entäs FAR (fuel air ratio)?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös seos yleensä määritellä painona? Näin ainakin maamoottoripuolella. Siis vastaus D.

 

Kurkkasin tuossa yhden koneen tehokäyrää eri seossuhteilla: Rikkain oli polttoaineen suhde ilmaan 1:8 ja laihin seos oli 1:18.

 

Minä vastaisin/arvaisin kysymykseen päättelemällä että: "A) Polttoaineen tilavuus/Ilman tilavuus".

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bremerin Klauden tytär ( oli ja valmistui oppilaanani) närkästyi ILL:n "leppäkerttu"-kysymyksestä, koska sellaisesta tapauksesta ei ollut mainintaa CPC-opuksessa.

 

Tein aikoinani n. 1000 kysymystä CPC-harjoitustehtävä-kirjaan, piti varoa kompia ja huumoria, oli ohjeistuksenani ;)

 

Mainittakoon tässä yhteydessä, että tein toistatuhatta sivua oppikirjaan materiaalia, muun muassa koko sääopin avauskoodiston ohjeistuksen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kurkkasin tuossa yhden koneen tehokäyrää eri seossuhteilla: Rikkain oli polttoaineen suhde ilmaan 1:8 ja laihin seos oli 1:18.

Minä vastaisin/arvaisin kysymykseen päättelemällä että: "A) Polttoaineen tilavuus/Ilman tilavuus".

 

Tuo tehokäyrä on varmaan sitten määritelty myös eri lämpötiloissa? Koska tilavuushan muuttuu lämpötilan mukaan ja sitten vielä toi suhde muuttuu koska ilman ja bensan tilavuus muuttuu eri tavalla lämpötilan muuttuessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kurkkasin tuossa yhden koneen tehokäyrää eri seossuhteilla: Rikkain oli polttoaineen suhde ilmaan 1:8 ja laihin seos oli 1:18.

 

Minä vastaisin/arvaisin kysymykseen päättelemällä että: "A) Polttoaineen tilavuus/Ilman tilavuus".

 

 

Nämä suhteet 1:8 ja !:18 on FAR (fuel air ratio) eli poltoaineen paino/ilman paino,siis vaihtoehto C

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo tehokäyrä on varmaan sitten määritelty myös eri lämpötiloissa? Koska tilavuushan muuttuu lämpötilan mukaan ja sitten vielä toi suhde muuttuu koska ilman ja bensan tilavuus muuttuu eri tavalla lämpötilan muuttuessa.

 

Kyllä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nämä suhteet 1:8 ja !:18 on FAR (fuel air ratio) eli poltoaineen paino/ilman paino,siis vaihtoehto C

 

Ja oikeastihan on kyse massasta. Paino on voima, vaikka arkikielessä tarkoitetaan samaa asiaa. Eipä vaikuta kauhean ammattimaisilta kysymysten laatijoilta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja oikeastihan on kyse massasta. Paino on voima, vaikka arkikielessä tarkoitetaan samaa asiaa. Eipä vaikuta kauhean ammattimaisilta kysymysten laatijoilta.

 

No onhan se tietenkin niin,koko kysymys antaa kuvan sen laatijan ammattitaidosta. :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös seos yleensä määritellä painona? Näin ainakin maamoottoripuolella. Siis vastaus D.

 

Maamoottorissa,autossa esimerkiksi kun Lambda on 1 niin AFR on 14.7:1

 

!4.7 kg ilmaa 1 kg bensiiniä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä mä en osaa lukea tuota taulukkoa, mutta ei tuossa ilman lämpötilasta tai polttoaineen lämpötilasta puhuta mitään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä mä en osaa lukea tuota taulukkoa, mutta ei tuossa ilman lämpötilasta tai polttoaineen lämpötilasta puhuta mitään?

 

Siinä ei ole kuin sylinterinpään ja pakokaasun lämpötilat. Eikä myös kerrota puhutaanko massojen vai tilavuuksien välisestä seossuhteesta. Siksi joutui arvalla heittämään tuon vaihtoehto A:an. Ainoastaan se selviää että kyseessä on FAR eikä AFR.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä ei ole kuin sylinterinpään ja pakokaasun lämpötilat. Eikä myös kerrota puhutaanko massojen vai tilavuuksien välisestä seossuhteesta. Siksi joutui arvalla heittämään tuon vaihtoehto A:an. Ainoastaan se selviää että kyseessä on FAR eikä AFR.

 

Jos kyseessä olisi tilavuus pitäisi olla polttoaineen ja ilman lämpötilat mukana koska ne vaikuttavat suuresti tilavuuteen. Massaan ne eivät vaikuta, joten lienee kuitenkin massoista kyse tossa taulukossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bremerin Klauden tytär ( oli ja valmistui oppilaanani) närkästyi ILL:n "leppäkerttu"-kysymyksestä, koska sellaisesta tapauksesta ei ollut mainintaa CPC-opuksessa.

 

Kun esillä Trafi-ilmailuhallinnon käytännölle vieraita nippelikysymyksiä, muistutettakoon että kirjoituspöytävirkamiehet ovat Suomessa perinteisesti korostaneet niillä hallinnonalansa asiantuntemusta. Se on ollut maan tapa. 

  Jaska, jos muistat, palauta mieliin se PPL:n leppäkerttukysymys, kun itse en enää muista. Ja jos muista, se "neuvostliittolaisen kuorma-auton renkaan ilmanpaine-eron suomalaisiin verrattuna", vai miten se menikään. Niiden edellytettiin sisältyvän suomalaisen PPL-hakijan tietomäärään.

  Olihan niitä muitakin vakavasti otettaviksi tarkoitettuja. Ne saatiin pois vasta Elcotekin suuromistajan, kopteri-PPL:ää hakevan Antti Piipon otettua järjettömyydet keskusteluun Liikenneministeriön kanssa ja kun kysymyksistä oli tehti selvitypyyntö Eduskunnan Oikeusasiamiehelle. Eli: Länsirintamalta ei mitään uutta.javascript:void(0);

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun esillä Trafi-ilmailuhallinnon käytännölle vieraita nippelikysymyksiä, muistutettakoon että kirjoituspöytävirkamiehet ovat Suomessa perinteisesti korostaneet niillä hallinnonalansa asiantuntemusta. Se on ollut maan tapa. 

   Jaska, jos muistat, palauta mieliin se PPL:n leppäkerttukysymys, kun itse en enää muista. Ja jos muista, se "neuvostliittolaisen kuorma-auton renkaan ilmanpaine-eron suomalaisiin verrattuna", vai miten se menikään. Niiden edellytettiin sisältyvän suomalaisen PPL-hakijan tietomäärään.

   

 

Olihan noita kummallisuuksia, joita tossa nyt muistelen.

KYSYMYS:

Kentällä olevasta venäläisestä kuorma-autosta on yksi rengas tyhjänä, sen lokasuojassa lukee että täytetään 75%:lla typellä.

-ajatko sen huoltoasemalle

-pumppaatko sen ilmapumpulla täyteen

-hankit typpipullon varastosta

-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jatkoa:

 

Pöydällä on leppäkerttuja, jotka karkaavat eri suuntiin. Leppäkertut kuvaavat mittarinäyttöjä perusmittarilennolla. Lisäksi sinulla on kampa, jolla saat haalittua leppäkertut samaan kasaan.  

Mikä mittari on tuo kampa?

 

Teet silmukan, missä silmukan vaiheessa on suurimmat G-voimat ( oikeana, arvostelussa oleva vastaus oli väärä)

 

Edessäsi matkalennolla näkyy kova sadealue ja salamat sinkoilevat.

-käännyt takaisin, koska pelkäät ukkosia

-jatkat vaion rohkeasti suoraan, koska on kiire kotikentälle

 

Olis kiva kuulla noita "oikeita" vastaehdotuksia muiltakin, täällä

 

Klaude, pistän noita lisää, kunhan tulee mieleen ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaivelehan Jaska muistilokeroita leppäkertusta. :thmbup:

 

Tässä alkuperäisessä kysymyksessä on pointina että lentopojan pitää ymmärtää ja tietää onko kysymys tilavuuden vai massan suhteesta.Virkamiehelle on ehkä käynyt virhe kun on kaiketi olettanut että FAR on ainoa oikea.

 

C) Bränslets vikt / Luftens vikt=FAR

D) Luftens vikt / Bränslets vikt=AFR

 

Molemmat oikein,taitaa olla niin että AFR on yleisin ja USAn viranomainen käyttää FAR...joskus,tai ei

 

No,lupasivat tarkastaa kysymyksen ja korjata sen jos on aihetta.Viranomaisen mielestä oikeaa vastausta ei tietenkään sanottu,se tieto on valtionsalaisuus,arvauksen voin heittää että heidän mielestä ainoa oikea on lentokokeessa FAR

 

Jos PPL teoriat on luettu ja ymmärretty niin näihin kysymyksiin ei kompastu sillä niitä ei kokeessa voi olla kuin vähäinen osa.

 

Jatkakaa...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olihan noita kummallisuuksia, joita tossa nyt muistelen.

KYSYMYS:

Kentällä olevasta venäläisestä kuorma-autosta on yksi rengas tyhjänä, sen lokasuojassa lukee että täytetään 75%:lla typellä.

-ajatko sen huoltoasemalle

-pumppaatko sen ilmapumpulla täyteen

-hankit typpipullon varastosta

-

 

Mitä jos siinä neuvostoliittolaisessa kuorma-autossa oli oma kompressori, jolla renkaat täytettiin?

 

;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olle.

 

Noiden kysymysten tekijä oli ammatti-ilmailija paremmasta päästä. Hän oli samalla suuri humoristi ja hieno mies.

 

Kun hän suostui tekemään nuo kysymykset, oli hänen reunaehtonsa, niistä ei sitten valiteta ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä jos siinä neuvostoliittolaisessa kuorma-autossa oli oma kompressori, jolla renkaat täytettiin?

 

;)

 

Useimmissa niissä ON , mutta sitähän kysymys ei koskenut, ainakaan vastausvaihtoehtojen mukaan ;)

Niistä puuttui myös KILAUTAN KAVERILLE vaihtoehto ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään