Guest Hannuuotila

Halu päästä mukaan lennolle

92 viestiä aiheessa

Yritin etsiä vastaavia topicceja, mutten löytänyt.

Eli siis, olisiko mahdollista päästä mukaan lennolle (vaikka Cessnalla), jos maksaisin kerosiinit/puolet polttoainekuluista? Halu päästä taivaalle on kova...  asun Turussa.

 

Jos tämä on mahdollista, yhteydenotot yksityisviesteinä tai tähän ketjuun.

 

/Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yritin etsiä vastaavia topicceja, mutten löytänyt.

Eli siis, olisiko mahdollista päästä mukaan lennolle (vaikka Cessnalla), jos maksaisin kerosiinit/puolet polttoainekuluista? Halu päästä taivaalle on kova...  asun Turussa.

 

Jos tämä on mahdollista, yhteydenotot yksityisviesteinä tai tähän ketjuun.

 

/Hannu

 

Ostat pafokilta koululentotunnin itsellesi? http://www.pafok.fi/ (en tiiä, myyvätkö, mutta kannattaa kysyä?)

 

Maksaa tosin jonkun euron enemmän kuin puolet bensoista, toisaalta, pääset varmaan itsekin ohjaamaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nummelan Lentokeskuksen kesän viimeisellä (ellei sitten väentungoksen takia järjestetä lisää) esittelykurssilla 20.8. on vielä tilaa. Ohessa video aiemmin tänä kesänä lennetystä esittelylennosta.

 

 

Ilmoittautumisen ja lisäinfot

 

http://www.nlk.fi/

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sekin vain vaatii tänä päivänä oppilaslupakirjan ja medikaalin...

Ultrakevytlennon esittelykoulutus ei vaadi oppilaslupakirjaa eikä medikaalia. Tutustumiskurssikaan ei vaadi niitä ennen yksinlentoa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sekin vain vaatii tänä päivänä oppilaslupakirjan ja medikaalin...

 

Ei vaadi kumpaakaan määräysten puolesta edes lupakirjakoulutusta varten, joillain kouluttajilla voi olla omia tiukempia medikaalivaatimuksia (esim. eräs PIK), oppilaslupakirja tarvitaan yksinlentelyä varten.

 

Niin, ja muutenkaan missään ei lue, etteikö lennonopettaja voisi lentää koululentoa oppilaalle myös muussa tarkoituksessa, kuin lupakirjan hankkimiseksi, ihan niinkun lennonopettaja voi lentää satunnaisia koululentoja myös sellaiselle henkilölle, jolla on lupakirja taskussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei vaadi kumpaakaan määräysten puolesta edes lupakirjakoulutusta varten, joillain kouluttajilla voi olla omia tiukempia medikaalivaatimuksia (esim. eräs PIK), oppilaslupakirja tarvitaan yksinlentelyä varten.

 

Niin, ja muutenkaan missään ei lue, etteikö lennonopettaja voisi lentää koululentoa oppilaalle myös muussa tarkoituksessa, kuin lupakirjan hankkimiseksi, ihan niinkun lennonopettaja voi lentää satunnaisia koululentoja myös sellaiselle henkilölle, jolla on lupakirja taskussa.

 

Näinhän sitä luulisi, mutta viranomainen on kanssasi aika tavalla eri mieltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maidän Piper Malibumme (N446MM) lentää varsin usein Turun ja Helsingin välin tyhjänä. Kiinnostaisiko päästä sen kyytiin? Se ei maksaisi mitään, mutta paluukyydin Helsingistä joudut suunnittelemaan esim VR:n varaan.

Laita priva jos kiinnostaa.  Koetetaan sovitella.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinhän sitä luulisi, mutta viranomainen on kanssasi aika tavalla eri mieltä.

 

Tarkennatko ensin, kommentoitko koko kirjoitustani vai vain osaa siitä, eli väitätkö, ettei ilman lääketieteellistä kelpoisuustodistusta ja oppilaslupakirjaa voi aloittaa lupakirjaan tähtäävää lentokoulutusta, vai väitätkö vain, ettei lennonopettaja voi antaa (henkilön lupakirjallisuudesta/lupakirjattomuudesta riippumatta) mitään muuta koulutusta kuin lupakirjaan tai kelpuutukseen tähtäävää? Tai väitätkö, että lennonopettaja voisi edellämainittua muuta koulutusta antaa vain henkilölle, jolla on tai on ollut jokin ilmailulupakirja? Vai väitätkö, että viranomaisen mielestä jossain lukee, ettei opettaja voisi näin toimia...?

 

Annatko diaarinumeron tai muun viitteen tähän tulkintaan? Perustuuko "eri mieltä" oleminen edelleen voimassaolevaan lainsäädäntöön tai sen nojalla annettuihin ilmailumääräyksiin? Puskakuvaajat ja muut vaakamiehet toivon tässä yhteydessä unohdettavan...

 

Maidän Piper Malibumme (N446MM) lentää varsin usein Turun ja Helsingin välin tyhjänä.

 

Autopilotilla vai kauko-ohjauksella =)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset kaikille vastanneille!  ;)

 

Otan yhteyttä privaviesteillä...

 

/Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maidän Piper Malibumme (N446MM) lentää varsin usein Turun ja Helsingin välin tyhjänä.

Peter

 

Tämä kommentti kiinnostaa varmaan kaikkia lennonjohtajia maailmanlaajuisesti! Suomessa lepattelee Turun ja Helsingin väliä Malibu ilman pilottia :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sekin vain vaatii tänä päivänä oppilaslupakirjan ja medikaalin...

 

Lue Hannun ensimmäinen viesti uudelleen. Ymmärtääkseni Hannu haluaa päästä lentämään, eikä välttämättä ohjaamaan. Ei liene vaadi medikaalia... Olisihan se aika rajua jos Finnair vaatisi matkustajiltaan medikaalin ennen lentoa. Ehkä sellainenkin vielä nähdään ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä kommentti kiinnostaa varmaan kaikkia lennonjohtajia maailmanlaajuisesti! Suomessa lepattelee Turun ja Helsingin väliä Malibu ilman pilottia :o

 

Pahus, tulin paljastaneeksi company secretin. Kai teille nyt UAV:t ovat jo tuttuja ...?

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lue Hannun ensimmäinen viesti uudelleen. Ymmärtääkseni Hannu haluaa päästä lentämään, eikä välttämättä ohjaamaan. Ei liene vaadi medikaalia... Olisihan se aika rajua jos Finnair vaatisi matkustajiltaan medikaalin ennen lentoa. Ehkä sellainenkin vielä nähdään ;)

 

Ilman oppilaslupakirjaa tapahtuvan koululennon viranomainen taitaa tulkita ilmakuljetukseksi.

Eli siinä tapauksessa yrityksellä tulee olla AOC, Ay:lla taitaa olla, numero .001?

Viranomaisen tulkinnan laillisuudesta Tatu voinee jatkaa tarvittaessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilman oppilaslupakirjaa tapahtuvan koululennon viranomainen taitaa tulkita ilmakuljetukseksi.

Eli siinä tapauksessa yrityksellä tulee olla AOC, Ay:lla taitaa olla, numero .001?

Viranomaisen tulkinnan laillisuudesta Tatu voinee jatkaa tarvittaessa.

 

 

Viranomainen on hyvä ja kirjoittaa määräyksensä uusiksi. PEL M2-1 nimenomaisesti kertoo kohdassa 1, mihin lento-oppilaan lupakirja vaaditaan. Määräyksen mukaan sitä ei vaadita lupakirjattomalta lento-oppilaalta, joka saa peruslentokoulutusta muuhun tarkoitukseen kuin ilma-aluksen ohjaamiseen tarvittavaa lupakirjaa varten.

 

Ottaen huomioon sen kaiken pilkkuun liittyvän rakastelun, joka näihin määräyksiin liittyy, niin ainakin itse pidän niitä melkolailla tarkkarajaisina, eli niihin ei liity samanlaista tulkintaa kuin lainsäädäntöön. Jos määräyksessä esitetään selväkielinen rajaus "ohjaamiseen tarvittavaa lupakirjaa varten" niin kyllä sitä mun mielestä on sitten syytä uskoa, että sillä nimenomaan tätä tarkoitetaan, siis toisin sanoen, jos koulutusta annetaan muussa tarkoituksessa, ei PEL M2-1:n mukaisesti mitään oppilaslupakirjan nimellä kulkevaa rahastusdokumenttia tarvitse ostaa viranomaiselta. Ilmailulaki kyllä sinällään mahdollistaisi tälläinen mielivaltaisen toiminnan harjoittamisen viranomaisen suunnalta, mutta se edellyttäisi sen verran viitseliäisyyttä, että asiasta laadittaisiin asianmukainen normi eli tässä tapauksessa viranomaisen tulisi antaa ilmailumääräys, jossa nämä viranomaisen unelmoimat rajoitukset olisi listattuna. Tämän jälkeen viranomaisella olisi oikeasti laillista toimivaltaakin, jos joku toimisi toisin....

 

Tähän päivään mennessä viranomainen ei ole kyennyt esittämään oikeudellisesti kestäviä perusteluja ylimääräisille vaatimuksilleen. Onneksi kohta meillä on uusi upea euroopan neuvoston asetus, joka toivottavasti lopettaa tämän älyttömän sohlaamisen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä meillä perhossarjassakin toivotetaan ilmailulääkärin pakeille kurssituksen aluksi. Olisihan se kiinnostuneelle ikävä mälli, jos hyvin edennyt koulunkäynti tyssäisi johonkin "mitä-insuliinipiikkejäkö-stoppariin". Esittelykeikat ovat toinen juttu, kun niillä vasta haetaan makuelämystä lajiin.

 

(Kunnioitettavan antaumuksellisesta pykäläin kansalaisvalvonnasta voitaisiin forumilla ehkä joskus jakaa keskustelijoille Puntaripalkinto? Palkintologossa voisi olla Oikeuden Miekka ja (henkilö)vaaka... 8) )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä ainakin viestistä ymmärrän, että kyseessä on halu päästä kyytiläiseksi pienkoneeseen (jotta saisi ensimmäisen kerran kokea miltä tuntuu lentää/istua kyydissä pienkoneessa). Ei siinä tarvitse lakikirjaa eikä medikaalia...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
...

(Kunnioitettavan antaumuksellisesta pykäläin kansalaisvalvonnasta voitaisiin forumilla ehkä joskus jakaa keskustelijoille Puntaripalkinto? Palkintologossa voisi olla Oikeuden Miekka ja (henkilö)vaaka... 8) )

 

Tässä on ideaa. Ehdottaisiin vuoden "Suomen Ilmailun Besserwisser" -palkintoa FlightForum:illa erityisesti "kunnostautuneille"  ilmailun itsenimitetyille komissaareille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan yleisesti ottaen, pykäliä kannattaa lukea. Niiden tulkinnassa kannattaa olla välillä varovainen. Se muuten koskee virkamiehiäkin, ei pidä tulkita enempää kuin niissä lukee. Se koskee muuten meitä (pykälän) kuluttajiakin.

Määräykset ja lait antavat sen  alueen jossa voidaan toimia.

 

-M-

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla olisi heti yksi pykälätaituri tiedossa.

 

Epäilemättä, jotenkin on kevyt kutina kuka se voisi olla :D

 

Finavian Varajeesus arvonimi menee samalla ko. osoitteeseen :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän lait ja säädökset otetaan sellaisenaan kuin ne on laadittu. Mikä ei erikseen ole kielletty, on sallittua!

 

Täällä on muutamalla ilmailukomissaarilla lähtenyt tulkinta lapasesta ja tahto olisi omasta mielipiteestä muodostaa vallitsevaa lainvoimainen käytäntö.

 

Ei onnistu, laulaa Eino Grön. Palataan takaisin ensimmäiseen lauseeseen, mikä ei ole erikseen kielletty, on sallittua.

 

 

Otetaan vielä kerran hitaaaaasti ja rauhallisesti kuponkimaakareille: "Mikä ei erikseen ole kiellettyä,

.

.

.

.

 

on sallittua"

 

Niin pahalta kuin se mahtaa tuntua pykälistössä eläessä, me muut sillä välillä nautitaan ilmailuharrastuksesta. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän lait ja säädökset otetaan sellaisenaan kuin ne on laadittu. Mikä ei erikseen ole kielletty, on sallittua!

 

 

Toisaalta olis hyvä jos näin olisi,ei olisi tulkinnan mahdollisuutta,riittäisi kun lukee mikä on "erikseen keilletty" ja nauttia lopusta.

 

Ajan kuluessa voi tietenkin tulla pää vetäjän käteen kun huomaa että melkein kaikki on erikseen kielletty,elämästä tuli mustaa tai valkoista,valtaosa mustaa ja nautinnot vähissä.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta olis hyvä jos näin olisi,ei olisi tulkinnan mahdollisuutta,riittäisi kun lukee mikä on "erikseen keilletty" ja nauttia lopusta.

 

Ajan kuluessa voi tietenkin tulla pää vetäjän käteen kun huomaa että melkein kaikki on erikseen kielletty,elämästä tuli mustaa tai valkoista,valtaosa mustaa ja nautinnot vähissä.  :P

 

Tervehdys Olle, Oivallisesti sanottu :)

 

Ainakin Suomen ilmailulaki (perustuen nykyään JAR:iin) ja sitä täydentävät säädökset sekä AIP:ista löytyvät tilannekohtaiset määräykset jättää porsaanreiän että saattaa päästä jopa lentämään - se taas ohjaa tällaisen VFR tuurihaukan lentämään turvallisesti niin että ei ole toisille riesana ja jopa omaa lentoa pääsee naattimaan :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään