Jari Vanhatupa

Syntikka tuoksuu liikaa

14 viestiä aiheessa

Siirsin Midi-studioni pienempään huoneeseen ja nyt tässä pienemmässä tilassa tuli sellainen ongelma, että yksi vanhoista analogisyntikoista tuoksuu liikaa. Haju on voimakas elektrioniikan/piirilevyn haju joka tulee myös laitteen ollessa ilman virtaa ja kylmänä.

Syntikka toimii hienosti ja pidän sen käytöstä mutta en sen hajusta. Olisiko mitään kikkaa millä sen saisi hajuttomaksi? Voisiko piirilevyt esim. lakata komponetteineen tms.

Samanlainen haju tulee joskus uusissa elektoniikkalaitteista mutta niistä se haju häipyy yleensä itsestään pienen käytön jälkeen. Tätä Yamahan syntikkaa on ky käytetty jo pian 30-vuotta, enkä usko hajun enään itsestään haihtuvan.

:-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla oli aikoinaan Jammun DX7 joka tuoksui pitkään. Ei tuoksu enää - kun sitä ei ole...  ;)

Olisiko niin, että jostain piirilevystä olisi ajan saatossa suojalakka kulunut poies, ja nyt päästelee tuoksuja?

Täällä ehkä osaavat neuvoa:

Yamaha sähköpianot, keyboardit ja muut elektroniset instrumentit

OHM-PROJEKTIT OY

Soittoaika ma-pe 9-12 puh. 0400 912 969

F-Musiikki Vantaan yhteydessä

Antaksentie 4

01510 Vantaa

Puh: 0400 912 969

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos vinkistä T.H. pitääpä soittaa tuonne ja kysyä onko ongelma heille tuttu.  :)

Tämä Jammu on CS-sarjaa, semmoinen puukylkinen. Voisihan sitä tietysti tehdä noinkin kuin sinä teit DX7:kan kanssa eli myydä laite pois.

Mutta eipä vaan malttaisi. Olen huomannut, että aina kaduttaa kun jonkin soittimen menee myymään ellei se sitten ole kertakaikkiaan kelvoton.

Aikoinaan myin mm.Oberheimin analogisynan pois ja, juu . . . ei kaduta yhtään, eihän toki! Oli mukamas liian iso säilytettäväksi!

Onko kukaan kokeillut Plastic-Spray pinnoitetta piirilevyihin? Jotenkin tuli mieleen, että se voisi olla se oikea ratkaisu, varsinaisen piirilevylakan sijasta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllähän toi plastic spray toimii piirilevyjen kanssa. Ainoa ongelma voi olla paikat jotka käy lämpimänä. Plastic spray estää jonkin verran lämmön haihtumista joten kuumiin paikkoihin ei kannata laittaa.

En tiedä vaikuttaako toi spray piirilevyn hajuun mitenkään, mutta ainahan sitä voi koittaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen huomannut, että aina kaduttaa kun jonkin soittimen menee myymään ellei se sitten ole kertakaikkiaan kelvoton.

Aikoinaan myin mm.Oberheimin analogisynan pois ja, juu . . . ei kaduta yhtään, eihän toki! Oli mukamas liian iso säilytettäväksi!

Eihän sullakin vaan ollut Oberheimin OB-Xa? Sillä on tehty kuulemma mm. Van Halenin "Jump" -biisin kuuluisa synateema. Oli mullakin sellainen. Tänä päivänä aika arvokas laite, käsittääkseni. Siis ehjänä.  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllähän toi plastic spray toimii piirilevyjen kanssa. Ainoa ongelma voi olla paikat jotka käy lämpimänä. Plastic spray estää jonkin verran lämmön haihtumista joten kuumiin paikkoihin ei kannata laittaa.

En tiedä vaikuttaako toi spray piirilevyn hajuun mitenkään, mutta ainahan sitä voi koittaa.

Aikoinaan sain näytepullon tuollaista plastic sprayra ja parempien kohteiden puuttuessa sumutin sillä auton kromipuskurien takaosat. Hyvin on ainakin kestänyt eikä ole puskurit ruostuneet. Pitäisi ottaa tuo syna auki ja katsoa mitkä osat siellä käyvät kuumina, ehkä ainakin verkkolaite kannattaisi jättää pinnoittamatta. Voi olla, että päädyn tuohon plastic sprayn käyttöön, pitää nyt vielä miettiä.

Eihän sullakin vaan ollut Oberheimin OB-Xa? Sillä on tehty kuulemma mm. Van Halenin "Jump" -biisin kuuluisa synateema. Oli mullakin sellainen. Tänä päivänä aika arvokas laite, käsittääkseni. Siis ehjänä.

Ei ollut minulla OB-X, Minun oma oli OBSX. Paikoitellen siinä oli aivan "taivaallisen kaunis" soundi. Siinä äänen avautumisessa ja sammumisessa oli jotain erikoista mitä ei ole tullut vastaan muissa koneissa, jotain sellaista "hyytävää"  Minulla on samperissa sämplättynä se paras "string-matto" mutta eihän se ole läheskään sama kun jos soittaisi aitoa synaa, siinä OBSX:ssä se ääni "eli" aivan eri tavoin ja muutenkin tuntui niinkuin se laite olisi ollut "elävä" riipui vähän ilmoista millä päällä se oli ja huvittiko sitä yleensäkään ryhtyä soittopuuhiin. Aina piti houkutella ja viritellä ennenkuin kaikki oli valmista soittoon, huikea ero jos vertaa nykyajan digitaali syntikoihin.

Joo . . tiedän tämän Van Halenin Jumpin ja tuon Oberheim yhteyden. Tässä linkki biisiin:  http://www.youtube.com/watch?v=wlq0lYB3iSM

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen myös 90-luvulla tuottanut elektronista musiikkia analogi-laitteilla, kunnes hölmöyksissäni myin allaolevan listan pois:

Roland TB-303

Roland SH-101

Roland TR-808

Roland TR-909

Roland TR-606

Korg Polysix

Mitenkähän autopesuloiden otsoonikäsittely toimii? Kyseessä on otsoonikaasua tuottava pömpeli mikä suljetaan pöhisemään muutamaksi tunniksi suljettuun auton hyttiin. Sillähän poistetaan myyntiin menevistä autoista pinttyneet röökin, koiran, yms. p*skan hajut? Itse kokeilisin tälläistä. En ruiskuttaisi mitään litkuja.

Minulle se rakkain syntikka olisi aito Roland Jupiter-8.

http://www.gearslutz.com/board/attachments/electronic-music-instruments-electronic-music-production/229145d1302168887-roland-jupiter-8-roll-call-jp2dt2.jpg

Hyvä ratkaisu tilan puutteeseen on myös midi-keyboard ja VSTi-plugarit:

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Offtopic2:

Tumi; Jos DX7 syntikkana kiinnostaa, kannattaa testata Native Instruments:n FM7 softaversio:

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä soittelin kitaraa huvikseni 1970 luvun loppupuolella . Ja rakensin itse  kaikki efektilaitteet, jotka  kirjoista ja Tekniikan maailma lehdestä löysin.

Kitara soi hienosti silloin.  8)  .

Vihreä kitara on jossain ullakolla piilossa . Minulla oli kitarasssa itsetehty langaton  lähetin. ::) Lähetin toimi ULA taajudella .  Eli kuului radiosta-

Esiaste  oli kitaran plukissa . Vain yksi transistori.  Suurtaajuuspiirissä oli toinen transistori . Kapasitanssidiodi + muutama  komponentti  moduloi lähetteen.

Virtalähde oli 9 voltin  neppariparisto.  Kantomatka oli Max. 100 metriä.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nyt on transistoreita tuhansia miljoonia .  Ja sointi on huonompi  :(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kappas´mokomaa O-P:kin on musiikkimiehiä! Yllättäviä ominaisuuksia tulee porukasta esiin . . . ja millä laitteilla pelasit! Klassikkoja toisensa perään, tänäpäivänä halutuinta kuumaa kamaa! Ymmärrän kyllä jos myynti harmittaa tänäpäivänä.

Jupiter-8:a olen livenä kuullut mutten soittanut, Jupiter-6:sen olin vähällä ostaa ja koesoitin sitä jonkinverran. Kaveri olisi vaihtanut sen uuteen  Tunturi-Matrix maastopyörään mihin minulla ei kuitenkaan ollut varaa. Myös Polysix oli vähällä tulla ostettua mutta jäi rahapulan vuoksi kauppaan.

Rolandin TR sarjasta minulla oli aikoinaan TR-626 mutta siinä oli jo sampatut rumpusoundit. Tein sillä rumputaustat yhdelle kaupalliselle äänitteelle. Nykyään on rumpukoneena Rolandin R-8.

Tuo otsonikäsittely kuulostaa mielenkiintoiselta. :)

Kitara soi hienosti silloin.

Mikä ettei vieläkin, ei anneta periksi, annetaan kitaran laulaa vaan . . . vuosien tauon jälkeen ostin taas halvan sähkiksen ja Zoomin multiefektin. Aikoinaan tuli sähkökitarat vaihdettua syntikoihin ym. vain akustisen jätin . . . mutta, että kyllä on mukava taas vinguttaa sähkistä! Eihän se soittotaito ollut mihinkään kadonnut, ennemminkin päinvastoin. Nyt vanhemmiten suhtautuu tuohon jotenkin erilailla "soi keppi näin ja näin! Se olen minä joka nyt määrään"

:laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Otsoni-käsittely tuli minulla pakosti vastaan n. 5v sitten, kun kaverini polttareiden jälkeen olin kuskina ja yksi henkilö matkaseurueesta puhui autoni sisällä pelkääjän puolen oveen 'norjaa'.

Helsinkiläinen autopesula puhdisti auton n. 100€ hintaan ja löi päiväksi otsonipuhdistimen (näyttää pölyimurilta) pöhisemään takapenkille. Kaikki hajut, myös edeltäneen omistajan koiran hajut lähtivät kerralla.

Voisit esim. viedä auton käsiteltäväksi ja jättää syntikan hyttiin.  :)

Alkuperäisten X0X-sarjan laitteiden myynti harmittaa aina välillä, mutta nykyisessä kokoonpanossa PC:llä FLstudio ja VSTi-instrumentit ajavat saman asian ja ovat vielä monipuolisempiakin. Plussana lattialla ei matele kilometriä kaapelia ja johtoa. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Voisit esim. viedä auton käsiteltäväksi ja jättää syntikan hyttiin.

Heh! Kuulostaa hyvältä idealta! Sinä se vaan noita ideoita aina jostain kehittelet? Nyt kun tarkemmin asiaa ajattelen, niin eikös vain se minun 70-luvun harrasteauton sisustus tuoksukin vähän turhan tehokkaalta. Siinähän tulisi kaksi kärpästä yhdellä iskulla, hajuton auto ja syntikka.

:)

Plussana lattialla ei matele kilometriä kaapelia ja johtoa.

Kuulostaa jotenkin tutulta. Justiin kun tuon studion siirsin, niin ensin nypin tylysti vaan laitteiden takaa kaikki piuhat irti. Ensin ajattelin, että pitäisiköhän laittaa niihin jotain merkkejä ja kääriä nätisti . . Äh! irti vaan ja koko vyyhti kerralla laatikkoon, olen minä ne ennenkin osannut kytkeä. Siinä ne sitten oli Midi, ääni ja verkkojohdot, yksi iso kasa vaan. Mutta oli kyllä aika Pro:n näköistä.

Varmaan jossainvaiheessa tulee otettua osaa tuohon "kaikki virtuaaliseksi" systeemiin mutta ainakin toistaiseksi on vielä kova hinku päästä oikeisiin potikoihin käsisksi ja vääntää sooloa niillä.

Nyt siirsin koneet työpaikalle kun asunto muuttui pienemmäksi, lisäetu: "saa soittaa sikalujaa"  Kotona voisi sitten olla kiva sellainen studion "virtuaali versio".

:)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mullakin on noita nykypäivänä vintagesyniksi luettavia laitteita ollut Oberheimin lisäksi jokunen keko (Yamahan, Rolandin, Kurzweilin ja Korgin tuotteita lähinnä, Hammondin C100 + Leslie 760), mutta kaik on pois hävinnä nykytekniikan tieltä. Ainoa joka on tallella, on tuo edelleen emokiipparin virkaa toimittava Rolandin D70. En ole luopunut kun siinä on kuitenkin pitkä koskettimisto (76). Toimii hyvin tuossa midi/vst -ympäristössä. Moduleista räkissä on vielä Rolandin M-GS64, U-220, sekä Oberheimin Matrix-1000, joita toisinaan tulee jonnekin projektiin tungettua. Mulla muuten oli aikoinaan myös Roland R8 -rumpukone pitkään käytössä, mutta taisin myydä sen juuri Jarille...  ;D

Itse olen siirtynyt melko totaalisesti VST -ympäristöön. Veturina mulla on Steinbergin Cubase6, ja VST -intrumentteina mm. EW Goliath, RealGuitar, RealStrat, HALion Player, HALionOne, Groove Agent, EZdrummer jne. Soundit on ihan kelpoiset, eikä vielä tilaa muuta kuin kovalevyltä. Eikä tartte piuhanvetoa eikä isoja miksereitä...  :D

Ja palatakseni itse alkuperäiseen aiheeseen, mulla ei muistaakseni ole yksikään laite työntänyt ilmoille mitenkään erityistä tuoksua lukuunottamatta sitä DX7:aa, mutta sekään ei tainnut olla mitenkään voimakas. Tuo Rolandin D70 on mulla ollut muistaakseni jo vuodesta 1990, eikä sekään sen ihmeemmin tuoksu miltään. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään