Guest arttula

PDF-dokumenttien muokkaaminen

13 viestiä aiheessa

Moikka

Pitäisi hieman muokata erästä dokumenttia, joka on pdf-muotoinen. Onko mitään mahdollisuuksia tehdä muutokset suoraan tuohon pdf:ään, vai pitääkö kaikki kirjoittaa uusiksi ?

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moikka

Pitäisi hieman muokata erästä dokumenttia, joka on pdf-muotoinen. Onko mitään mahdollisuuksia tehdä muutokset suoraan tuohon pdf:ään, vai pitääkö kaikki kirjoittaa uusiksi ?

Arttu

Tuolla Adoben Acrobat 6.0 Professional saa muutettua pdf:ä.

Myöskin Indesigniin pitäisi saada pdf:ät sisään ja mun mielestä sen jälkeen pystyisi tekemään muutuksia.

Mutta tuo Acrobat on varmaan järkevin.

-kaitsu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei välttämättä, PDF:ssä on suojausmahdollisuus, jota paljon käytetään. PDF:n ideahan on nimenomaan olla sähköinen tuloste, jota ei enää muokata.

Acrobatia muuten ei kannata ostaa. Sikakallis ohjelma ja PDF:n teko onnistuu ilmaiseksikin esim CutePDF:llä ja GhostScriptillä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Acrobatin 6-versio maksaa kai alle 400 euroa? Ei se nyt sikakallis ole, varsinkaan jos sitä pyörittää työryhmäkäytössä, jossa se on kyllä ainakin meikäläisen työympyröissä liki korvaamaton. (Mutta tunnustan olevani vannoutunut Adobe-leiriläinen.)

InDesignistä maksettiin viimeksi lähelle 1000 egeä, mutta mun on kyllä mahdoton ymmärtää, mitä sillä tekee kukaan muu kuin ammattitaittaja (ja sekin käyttää useammin Quarkia.)

Jos Arttu siis haluaa muokata suoraan pdf:ää, niin edessä on vähintäänkin uuden ohjelman käytön opiskelu. Ehkä sitä originaalia olisi sittenkin helpompi muokata ja surauttaa uudelleen sen Wordin (tai Excelin) pdf-writerin läpi?

--- Jorma

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin no ottaen huomioon, että Acrobatilla ei tehdä juuri muuta kuin muutetaan muiden ohjelmien tuottamat dokumentit PDF-muotoon, niin se on minusta sikakallis ;) Etenkin, kun opensourcena löytyy ilmainen ja erittäin pätevä GhostScript ja sille nykyään jopa helppoja edustaohjelmia (niinkuin tuo Cute). Office maksaa osapuilleen saman verran kuin Acrobat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Uusin openoffice osaa tallentaa suoraan PDF:ää, käytän sitä jatkuvasti ja toimii hienosti.

Samoin siinä se powerpoint-tyyppinen softa (Impress tms) osaa tallentaa esityksen Flashina :)

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moikka

Joo, kiitos. Täytyy yrittää tuolla acrobatilla. Ongelmana tosiaan on se, ettei minulla ole muuta originaalia, kuin tuo pdf-muotoinen. :P

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin no ottaen huomioon, että Acrobatilla ei tehdä juuri muuta kuin muutetaan muiden ohjelmien tuottamat dokumentit PDF-muotoon, niin se on minusta sikakallis ;) Etenkin, kun opensourcena löytyy ilmainen ja erittäin pätevä GhostScript ja sille nykyään jopa helppoja edustaohjelmia (niinkuin tuo Cute). Office maksaa osapuilleen saman verran kuin Acrobat.

Jos tarkoitus on vain tehdä PDF jostain dokumentista, niin eihän silloin tarvita mitään erillistä ohjelmaa. Office-paketin mukanahan tulee writer, joka tekee sen napin painalluksella.

Mutta! Tuotannollisessa hommassa PDF on raaka-ainetta, joka kulkee monien käsien kautta ja johon itse kukin voi lisätä omia kommenttejaan ja ehdotuksiaan varsinaista lähtökohtaa peukaloimatta. Ensin monta duunaria tekee omat osuutensa valmiiksi - kuvankäsittelijä, toimittajat - ja sitten se menee taittajalle, joka omia työkalujaan (Quarkia tai vastaavaa) käyttäen panee homman kasaan, ja tekee uuden PDF:n, joka lähtee sitten uudelle kierrokselle ja lopulta asiakkaan tarkastettavaksi. Tätä toistetaan niin pitkään, että lopputulos on asiakkaan haluama.

Tässä Acrobat on osaavan tiimin käsissä aivan uskomattoman tehokas. Niin tehokas, että jos mun pitäisi nyt panna pystyyn uusi toimitus niin ensimmäisiä hommiani olisi panna koko porukka Acrobat-kurssille ja kerta kaikkiaan pakottaa ne käyttämään sitä.

Viimeksi viime viikolla käytettiin kaikkiaan varmasti kymmenen miestyötuntia siihen, että oli muutettava yhtä kurjaa väliseinää kuvaavan viivan paksuutta yhdessä tulitikkuaskin kokoisessa kuvassa eräässä esitteessä (hissikuilun ja porrassyöksyn välinen väliseinä.) Jos asiakas olisi käyttänyt Acrobatia työryhmäohjelmana, homma olisi hoitunut tunnissa. Mutta ei... sitä kun ollaan makkimaailmassa niin siellähän koneet tekevät kaiken työn... vapauttavat luovaan työhön... siellä sitä seistään porukalla kahvinkeittimen vieressä ja odotellaan että kone taas saisi itsensä pystyyn... mutta se ei ole kaatumista, sillä makit eivät kaadu koskaan; vain windowsit kaatuvat. Jokainen makinkäyttäjä sen tietää.

Oho... nousinkos väärällä jalalla. Nyt menen keittämään lisää kahvia.

--- Jorma

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ok, varmasti tuon tapaisessa toiminnassa on täydestä akropaatista hyötyä. Lievennetään sitten sen verran, että jos tarve on vain PDF:n tulostaminen, niin siihen käyttöön Acrobat on sikakallis ;)

Ööö... mitenkäs Officen Writerilla PDF syntyy? Ei tuo mulla osaa muuta kuin MDI:n ja TIFFin. Monissa muissa ohjelmissa alkaa kyllä olla PDF-tulostus ihan peruskauraa. GhostScriptrillä toteutettuna, tietenkin.

Jos nousit vasemmalla tai oikealla jalalla, kahvi voi auttaa. Muussa tapauksessa vahvempi troppi on paikallaan ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ööö... mitenkäs Officen Writerilla PDF syntyy? Ei tuo mulla osaa muuta kuin MDI:n ja TIFFin. Monissa muissa ohjelmissa alkaa kyllä olla PDF-tulostus ihan peruskauraa. GhostScriptrillä toteutettuna, tietenkin.

Ai pahus, nyt mulla taisi ajatus juosta hitaasti. Mulla on aina tullut kaikkiin Officen ohjelmiin se pdf-ikoni työkalupalkkiin ja tulostinvalikossa näkyy PDF-writer. Joteskin pidin itsestään selvänä, että se tulee kaikille... mutta eihän se tietysti niin olekaan, vaan se ilmestyy vain silloin, jos tuo Acrobat on asennettuna. Mutta tässäpä taas yksi syy suosia OpenOfficea, jossa vastaava writer taitaa tulla mukana automattisesti?

--- Jorma

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, openofficen 1.1 -versiossa pdf writer on mukana (ja osasi se vanhakin mun mielestä printata PDF:ksi, mutta uudessa tosiaan siihen on oma ihan nappi printtinapin vieressä)

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jostakin syystä meikäläisen kotikoneen OpenOfficen pdf writeri ei osaa kääntää kaikkia fonttityyppejä oikein vaan korvaa ne jollakin geneerisillä. Työkoneessa olevalla Adobe Acrobatilla ei ole ongelmia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jostakin syystä meikäläisen kotikoneen OpenOfficen pdf writeri ei osaa kääntää kaikkia fonttityyppejä oikein vaan korvaa ne jollakin geneerisillä. Työkoneessa olevalla Adobe Acrobatilla ei ole ongelmia.

Minulla on samansuuntaisia kokemuksia OpenOfficesta, joka muuten on mielestäni loistojuttu. Jostain syystä fontit eivät toimineet tavanomaisessa tekstinkäsittelyssä aivan toivotulla tavalla. Eivät näkyneet ja tulostuneet kuten olisi pitänyt. Todennäköisesti tämä olisi helposti korjattavissa - mutta pahus, mulla ei ole aikaa... Osaisiko Tuomas-kuoma valaista asiaa?

--- Jorma

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään