Sami Vesala

Pieni pokkarikamera mukaan työmatkoille?

22 viestiä aiheessa

Heippahei,

Heitin nyt uuden säikeen aiheesta, kun muuten tämäkin kysymys hukkuu noihin massakeskusteluihin. Eli pitäisi saada hankittua joku ihan peruspokkari jota kärsii pitää mukana töissä, kun ei tuota Canonia ja lälläriputkia viitsi raahata rekassa mukana. Hintahaarukka saisi olla mielellään jotain 100-300e, ja tosiaan, hakusessa on siis ihan normaali kamera jolla saa dokumentoitua tien päällä nähtyjä kommelluksia ja näkymiä.  Eli ei ole tarvetta millekkään ûbersuperdyperFullHDelokuvakameroille ja kannettaville mikroaaltouuneille.  :)

Kiitos sekä kumarrus!

PS. Älkää lynkatko :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itsellä on toisena kamerana Olympus SP-590uz ja kyllä oon ollut ihan tyytyväinen siihen. Välillä jotakin ongelmaa tarkennuksen kanssa on ollut, mutta vähäistä.

Eikö kenties olis parempi, ettei olisi mitään ongelmaa ja ostas kerralla hyvän.. ;)

Tonin suosittelema Olympus on varmasti kelpo kamera, mutta itse en IKINÄ ole päässyt sisälle Olympuksen kameroihin. Valikot liian vaikeita ja sekaisia tai jotain.. ??? Muutenkin tulee niistä kauhian halpa fiilis.. ;D Itse Nikonistina suosittelisin jotain tälläistä.. http://www.cyberphoto.fi/index_fi.php?/info_fi.php?article=CPP300 . Suurin mahdollinen aukko f/1.8 mikä on erittäin hyvä ominaisuus jos täytyy kuvata hiemankaan haastavimmissa valotusolosuhteissa.. Zoom ei tossa ole tosin kamalan ulottuva, mutta itse vannon tuohon pokkarin valovoimaisuuteen.. CMOS-kuvakenno varmasti edesauttaa myös kohinattomampien kuvien saamista.. Mutta jos vannot superzoomien nimeen, niin tästä löytyisi 10x optinen zoom : http://www.cyberphoto.fi/index_fi.php?/info_fi.php?article=cps8100sv ja tästä taas 18x optinen zoom : http://www.cyberphoto.fi/index_fi.php?/info_fi.php?article=cps9100sv

Näitä pokkareitakin on nykyään niin paljon, että valinnanvaraa riittää.. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vaikka Nikoniin luotankin järkkäreissä, niin nuo Nikonin pokkarit ovat ainakin testeissä pärjänneet suorastaan häkellyttävän huonosti. Käsitykseni on, että hyviäkin löytyy, mutta pitää osata valita oikea malli.

Itse kehottaisin miettimään vaatimuksia vielä vähän tarkemmin. Haluaako esimerkiksi mahdollisimman pienen pokkarin, joka kulkee aina mukana vaikka taskussa. Vai haluaako kuitenkin hiukan monipuolisemman ja laadukkaamman kameran koon kustannuksella. Itselläni on lähinnä pienikokoisuutta (ja ulkonäköä) painottaen valittu Canon Powershot A3200. Tuossa ei minusta kuitenkaan joutunut tinkimään ominaisuuksista koon takia samalla tavalla kuin Ixuksissa. Ja tietenkin sopivuus omaan käteen on myös tekijä, jota ei kannata väheksyä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikö kenties olis parempi, ettei olisi mitään ongelmaa ja ostas kerralla hyvän.. ;)

No joo. Eihän mikään ole täydellinen. Ei tuo Canonin 40D:kään toimi aina niin kun pitää. Ja sitä paitsi SP590 on jo aika vanha verrattuna SP800. siskolla on sp600 ja siinä ei oo ollut minkaanlaista ongelmaa. Kyllä Olympuksella saa hyviä kuvia. Ja ei hintakaan niin paha ole.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, turha sitä on merkkiä vaihtaa ;). Canonilla on tunnetusti pokkareita, joista löytyy sekä laatua että ominaisuuksia, mutta myös pieniä ja yksinkertaisia malleja. Canonin pokkarimallistokin on vaan niin valtava, että hetki kannattaa miettiä, mitä todella haluaa ja sitten etsiä se parhaiten vaatimuksia vastaava malli.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitenkä olis vaikka tuollainen, hintakaan ei ole päätä huimaava, ja omaa kumminkin teräväpiirto videot ja 14x zoomin. http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=1444&productId=584094&shopId=19652&compartmentId=20160&categoryId=20670&catalogId=1444&ddkey=ProductDisplay

Jotain tuommosta minäkin ehdottaisin. Sitten kun vielä vähän miettii, paljonko tarvitsee käsisäätöjä, histogrammeja, jne., kuinka tärkeä on kameran koko, paino ja hinta, niin varmaan se oikea siitä löytyy.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

löytyykö pokkareista vieläkään seuraavia ominaisuuksia?

- olematon laukaisinviive

- tarkennuksen esivalinta hyperfokaaliseen pisteeseen tai äärettömään

- zoomi esivalitulle polttovälille

eli virta päälle ja kamera kuvausvalmis siten että se ei tarkenna ensimmäisenä ikkunassa olevaan tahraan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

löytyykö pokkareista vieläkään seuraavia ominaisuuksia?

- olematon laukaisinviive

Kyllä tämä ainakin löytyy hyvistä pokkareista. Ikivanhassa A540:ssä viive oli jo käytännössä olematon.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikä vain halpa Ixus-pokkari. Huuto.netistä saa naurettavan halvalla ja kelpaa kyllä kuljeskelukameraksi.

Ja kokemuksen mukaan about samalla hintaa, mitä maksaa vanhat käytetyt epämääräisen kuntoiset roippeet, joista ei tiedä saako edes koskaan mitään (kahdella kaverilla viikon sisällä rikosilmoitus toimittamamattomista huuto.net-ostoksista), saa uudenkin. Itse maksoin Nattilan Siirtomaatavarakaupan tarjouksessa Ixus 105IS:stä alle satasen Canonin oman vyökotelon kanssa. Olen ollut erittäin tyytyväinen, mitä nyt valotuksen haarukointia ja manuaalisäätöjä joskus kaipaa, mutta pokkari on pokkari. Samoissa hinnoissa näkyy pyörivän esim vanhojen 860IS:in hinnat, ja toi ei käytännössä häviä niille missään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja kokemuksen mukaan about samalla hintaa, mitä maksaa vanhat käytetyt epämääräisen kuntoiset roippeet, joista ei tiedä saako edes koskaan mitään (kahdella kaverilla viikon sisällä rikosilmoitus toimittamamattomista huuto.net-ostoksista), saa uudenkin. Itse maksoin Nattilan Siirtomaatavarakaupan tarjouksessa Ixus 105IS:stä alle satasen Canonin oman vyökotelon kanssa. Olen ollut erittäin tyytyväinen, mitä nyt valotuksen haarukointia ja manuaalisäätöjä joskus kaipaa, mutta pokkari on pokkari. Samoissa hinnoissa näkyy pyörivän esim vanhojen 860IS:in hinnat, ja toi ei käytännössä häviä niille missään.

Ei paha hinta uudesta, joten mikäs siinä.

Huuto.netin huonoja kokemuksia voi toki välttää ihan maalaisjärjellä, kuten tehtäessä kauppaa minkä tahansa nettipalstan kautta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tervehdys!

Tämä on ensimmäinen kommenttini foorumilla. Minulla on itsellä käytössä tuo Olympus SP-800UZ pelkästään. Sen optiikka on pesee jopa monet halvemmat järjestelmät. Suurin puute kamerassa on sen hitaus: muutama sekunti joka kuvan jälkeen menee miettimiseen ennen kuin on valmista ottaa uusia kuvia. Ohessa yksi esimerkki ko. kameralla otetuista kuvista. Ammattilaisen mielestä voi olla parannettavaa mutta omaa silmää miellyttää...

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En nyt halua teilata, mutta mitenkä optiikka pesee halvimmat järkkärit?

Mun mielestä tuo näyttää ihan perus kännykkäkamerakuvalta?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja(jos olen oikein ymmärtänyt) niin sen muistikortin "kirjoitus"nopeus tekee siitä nopean tai hitaan?

En sanoisi niinkään.. Tai no siis kyllähän se kai voisi kuvan tallennuksen suhteen edesauttaa, että isket sinne korttipesään jonkun nopean kortin, vaikka joku SD jonka kirjoitusnopeus on 30MB/Sek.. Mutta kyllä nuo pokkarisupezoomkamerat ovat itsessään suht. hitaahkoita suomeksi sanottuna.. 8) Että niillä menee kortista riippumatta muutama sekunti miettimiseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En nyt halua teilata, mutta mitenkä optiikka pesee halvimmat järkkärit?

Olympuksen tuottama kuva todellakin pesee monet ala-arvoiset ja toista sataa maksavat 70-300mm zoomit heittämällä. Kuvankäsittelyllä saa myös paljon aikaan tarvittaessa.. Käsittelemättömästä haaleesta ja muutenkin huonosta esimerkkikuvasta ei voi tehdä mitään johtopäätöksiä! Taitaa pystyä tuo SP-800 ottamaan myös RAW-kuvaa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään