Nico Laine

9. luokan TET jaksolla jonnekin ilmailualalle?

27 viestiä aiheessa

Onko mitään paikkoja jotka ottaisivat hommiin koulun TET jaksolle viikoksi jossain vaiheessa Lokakuuta?

Hallejen siivoaminen, yleinen avustaminen joissan asioissa tms "pieni" työkin riittäisi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten sää hait sinne duuniin?  Ja kuinkahan todennäköistä ois tänäpäivänä enää päästä minnekään vastaavaan paikkaan  ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itelläki olis tämä TETti lokakuussa tulossa ja laitoinkin Kuopion Lentoasemalle sähköpostilla hakemuksen,

eipä ole vielä vastausta kuulunu.;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen ajatellut Turkua joka on lähimmäinen kenttä, mutta pääsy varmaan vähän hankalampaa kuin esim Poriin?   ???

Mut jos vaikka joltain sattuis löytymään jotain kivaa jopia ni voipi ottaa yhteyttä :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten sää hait sinne duuniin?  Ja kuinkahan todennäköistä ois tänäpäivänä enää päästä minnekään vastaavaan paikkaan  ???

Kyselin opolta ensin, onko mahdollista päästä lentoasemalle tettiin, ja se sano että meidän koulusta joku oli ollut joskus siellä toimistolla. Soitin sitten lentoasemalle ja sanovat että tervetuloa :D Kenttätyöntekijäksi ei varmaan pääsekään kuin amislaiset...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olin 10 vuotta sitten peruskoulussa 9. ja 10. luokilla Finnair Tekniikan matkustamohuollossa työharjoittelussa 7-hallissa Vantaalla. Ekalla kerralla mut komennettiin sinne Tekniikan toimesta ja tokalla kerralla hain itse ja ottivat ilomielin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kenttätyöntekijäksi ei varmaan pääsekään kuin amislaiset...

On siinä TET-jaksollakin mahdollista päästä jonkun kenttätyöntekijän apulaiseksi, esim. auttamaan rahdin lastauksessa, siivouksessa yms. ainakin maakuntakentällä. Kannattaa Nico kysellä jonkun lentoaseman päälliköltä, kyllä TET-jaksolle on mahdollista päästä ihan lennonjohtotorniinkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hienoa  :thmbup: Täytyy ruveta kyselemään jo ens viikon aikana ettei viedä mitään ns. lautaselta :)

Suoraan vaan yhteyttä johonkin korkeaan tahoon lentokentällä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

mä olin joskus vuonna yks ja kaks parin päivän tetissä porin kentällä, ilmailuopistolla käytiin ja kerholla purettiin siipitankkia cessnasta. Mukavaa puuhaa, täytyy sanoa. En muista mitä kautta sinne jahkaannuin, mutta kannatti :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siistiä :) Itte päätin jo heti viimevuonna et en todellakaan ole menossa mihinkää kauppaan täyttämään hyllyjä tai muuta tällästä ni päätin et johki ilmailun pariin ois kiva hakea ja viel kivemp päästä ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tosiaan itsekkin kyselin viime vuosina TET-paikkaa Kajaanin lentoasemalta, mutta vastaus oli joka kerta "Ei".

Otin yhteyttä suoraan asemapäällikköön puhelimitse, joka kertoi asian reilusti ja suoraan, etteivät he pysty tarjoamaan noin lyhyeksi aikaa (2vk.) työharjoittelua.

Sen jälkeen lähetin meiliä EFKI:n tornipäällikölle, että olisiko mahdollista päästä itse torniin parin viikon tutustumiskierrokselle?

Noh noh, vastaus oli sieltäkin kielteinen, koska heillä oli kuulemma tornissa harjoittelijana kyseiselle alalle jo opiskeleva henkilö.

MUTTA! Ainahan kannattaa kysyä myös paikalliselta, lentoaseman maapalveluja hoitavalta firmalta tettipaikkaa. Esim. Kajaanissa ko. palveluja hoitaa RTG Ground Handling.

Tzemppiä sulle!  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kenttätyöntekijäksi ei varmaan pääsekään kuin amislaiset...

Ei pidä paikkaansa. Kenttätyöntekijänä (rämppärinä?) työskentelee usean eri koulutustaustan omaavia henkilöitä. Mitään tiettyä ammattikoulututkintoa ei kentällä työskentelyyn ainakaan ground handlingiin vaadita. Maahuolintafirmoihin kyllä otetaan työharjoitteluun usein ammattikouluaisia, jotka käyvät lentoaseman huoltaja-linjaa, mutta se kuuluu osaksi heidän koulutustaan ja heidän työharjoitteluvaihe kestää melko pitkään, olisiko ollut 6-12kk. Ainakin Helsinki-Vantaan asematasolle on varmasti erittäin vaikeaa ottaa ketään TET-jakson ajaksi, ihan vaan sen takia että kyseessä on niin lyhyt aika. Pelkästään kulkulupien, taustaselvitysten jne. hankinnassa kestäisi pidempään. Tietenkin se voisi ehkä olla mahdollista vierailijaluvalla, mutta silloin pitäisi liikkua jatkuvasti valvojan kanssa, mikä tuottaisi myös ongelmia. Asemataso on muutenkin erittäin vaarallinen paikka ulkopuoliselle, joka ei vielä osaa kokemuksen kautta olla jatkuvasti hereillä ja varoa ympäristöään. Ainakin Helsinki-Vantaan asematasolla liikkuu lentokoneiden lisäksi erittäin paljon monenlaisia raskaita työkoneita, kuorma-autoja, autoja, tuhansien kilojen kontti- ja kärryletkoja ja varsinkin ruuhka-aikana toiminta voi olla todella, todella kiireistä. Joka suunnassa liikkuu jotain mitä pitää varoa, joten loukkaantumisen vaara on erittäin suuri, jossei ole käynyt minkäänlaista perehdytyskoulutusta. Mutta toivottavasti joku ilmailu-alan TET-paikka löytyy. Itse jouduin TET:n aikanaan suorittamaan tietokonefirmassa netissä surffaillen. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei nyt ihan ajankohtaiseen aiheeseen liity, mutta itse oli Lentoasemalla tetissä ja kivaa oli :thmbup: Suurimman osan ajasta tosin tornissa. Kunnossapidossa oli ehkä paras meininki kuitenkin ;D

Kyllähän siinä tuli lentoaseman tehtävä hyvinkin tutuksi ja pääsi näkemään, mitä siellä ns. Kuilissien takana tapahtuukaan :) Mutta kivaa oli. Harmi vaan kun ei ollu tettiä ku viikon sillo :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainakin Helsinki-Vantaan asematasolle on varmasti erittäin vaikeaa ottaa ketään TET-jakson ajaksi, ihan vaan sen takia että kyseessä on niin lyhyt aika. Pelkästään kulkulupien, taustaselvitysten jne. hankinnassa kestäisi pidempään.

Eikö ne luvat yms. voi hoitaa jo hyvissä ajoin, muutama kuukausi ennen varsinaista TET-jakson alkamista.  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse menin tettiin pari vuotta sitten Turun lentoasemalle. Kyselin Finnairilta ja Sassilta ja lopulta SAS otti minut valvontaansa. Ensimmäisenä "työpäivänä" hankittiin luvat, kierrettiin terminaalin kaikki salaisimmatkin kolkat (keskustietokoneet ym ym...) läpi ja sain kuulla vähän työn kuvasta. Minulta myös kysyttiin haluanko ilta- vai aamuvuoron ja aamuvuoron. Työpäivä alkoi klo 0530, eli herätys oli jo 0430. Sain värvättyä työpaikkakuljetuksen ja minua tultiin hakemaan joka aamu taksilla. Kotiin pääsi klo 1200. Pääsin seuraamaan ihmisten työpäiviä ja annettiin minulle mahdollisuuskin auttaa bordauksessa. Tarkkailin myös sisään checkkausta check-in tiskin takaa. Paljon muutakin aktiviteettia oli ja työkaverit olivat oikein mukavia. Suosittelen  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oho, kuulostaa kyllä aika kätevältä. Ilmeisesti toisilla lentoasemilla tosiaan on varmaankin helpompaa järjestää noita TET-juttuja, mistä mahtaa sitten johtuakkaan. Kannattaa siis varmasti kysellä sieltä päin jos kiinnostaa. :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Maakuntakentillä asia saattaa olla toinen, mutta koskapa niille pääseminen on välillä ilmailijallekin sangen haasteellista, ei ehkä nykyään enää kuitenkaan. Pyrin tällä viittaamaan tuohon Vantaan taustaselvitys- ja lupabyrokratiaan. Mainittujen seikkojen lisäksi touhu yksinkertaisesti maksaa työnantajalle kohtalaisen mällin rahaa, jota ei tehokkuusajattelun aikakaudella ole koskaan kuulemma edes riittävästi. Näinpä monellakaan taholla ei liene intresseissä hoitaa asiaa ihan vaan siksi, että saataisiin työharjoittelija katselemaan touhua aidan taakse. Niin kivaa ja sivistävää - ehkä jopa satsaus tulevaisuuteen - kuin se olisikin.

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä olin myös EFOU:lla TET:ssä oliskohan vuonna 1993..vanhaan hyvään aikaan kun vanha Tower oli vielä hengissä joten siellähän sitä istuskeltiin useana päivänä. Mutta kohokohta oli kyl rovaniemen reissu finnairin dc-9:llä...ja päästiin käymään vielä ohjaamossaki:))

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

2000-luvun alussa vietin ensimmäisen TET -viikon Kuopiossa, Karjalan lennoston luolissa. Nuorelle ja ymmärtämättömälle melko villi paikka, isojen-harmaiden korjaamo. Siitä se ajatus sit lopulta lähti, tutustuminen vaihtui työksi muutaman vuoden kuluttua. Kannatti käydä tutustumassa.  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Herätelläänpä tätä ketjua hieman:

Olin viime vuonna (8 lk.) TET:ssä Ilmailumuseossa, todella mukavaa oli, mutta nyt pitäisi metsästää toinen TET-paikka. (9 lk.)

Tähän mennessä kokeillut:

-Salapauslento

-BF-lento

-Aeropole

-Finavia (Ei ota nettisivujen mukaan...)

-Finnair (Ei ota nettisivujen mukaan...)

-SAS/Blue1 (Ei ota nettisivujen mukaan...)

Patrialta ei ole vielä tullut ns. "lopullista" vastausta, mutta melko epätodennäköiseltä vaikuttaa.

Tuleeko kellään mieleen lisää yrityksiä joihin kannattaisi hakea?

Tietysti ilmailuun liittyviä yrityksiä Suomessa riittää, mutta vaikuttaa siltä, että TET paikan saaminen on enemmän kiinni siitä, ketä tuntee, kuin omasta aloitteellisuudesta...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Herätelläänpä tätä ketjua hieman:

Olin viime vuonna (8 lk.) TET:ssä Ilmailumuseossa, todella mukavaa oli, mutta nyt pitäisi metsästää toinen TET-paikka. (9 lk.)

Tähän mennessä kokeillut:

-Salapauslento

-BF-lento

-Aeropole

-Finavia (Ei ota nettisivujen mukaan...)

-Finnair (Ei ota nettisivujen mukaan...)

-SAS/Blue1 (Ei ota nettisivujen mukaan...)

Patrialta ei ole vielä tullut ns. "lopullista" vastausta, mutta melko epätodennäköiseltä vaikuttaa.

Tuleeko kellään mieleen lisää yrityksiä joihin kannattaisi hakea?

Tietysti ilmailuun liittyviä yrityksiä Suomessa riittää, mutta vaikuttaa siltä, että TET paikan saaminen on enemmän kiinni siitä, ketä tuntee, kuin omasta aloitteellisuudesta...

No suhteethan ne valitettavasti hyvinkin pitkälti ratkaisee.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään