Jussi Rantala

Ilmalaivat ja blimpit Suomen taivaalla

25 viestiä aiheessa

Ilmalaivat ja blimpit ovat ilmeisen harvinaisia näkyjä Suomen taivaalla.

Graf Zeppelin kävi 1930 Helsingin taivaalla (tapauksesta julkaistiin postimerkki (virhepainamineen) ja seuraavan kerran 2004 Zeppelin NT Yokoso! Japan.

Wikipedian mukaan myös GoodYearin Blimp on nähty Malmilla 1981.

Onko nämä ainoat blimpien ja ilmalaivojen vierailut Suomessa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Italialaisen Umberto Nobilen johtaman naparetkueen Ilmalaiva "Italia" lensi Suomen ilmatilassav.1928 matkallaan kohti Huippuvuoria. Alla kerrotaan miten retkueelle kävi.

http://90north.tripod.com/italiacrash1.htm

Ja vähän alemnpana käsitelty suomalaisten osuus pelastustoimissa.

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,99959.0.html

Markku

 

Tuo Italia unohtuikin listalta. 1930 - 1981 välissä ei ilmalaivoja/blimpejä näkynyt?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Italia unohtuikin listalta. 1930 - 1981 välissä ei ilmalaivoja/blimpejä näkynyt?

 

Graf Zeppelin vieraili toistamiseen seuraavana vuonna Helsingin "horisontissa" (muistaakseni matkallaan pohjoiseen Novaja Zemlja ja Pohjoisnapa 1931)? Suomen ilma-alusrekisterissä on ollut myös yksi kuumailmalaiva OH-AIR. Lentolaitteen omisti Fuji Finland. Good Yearin blimppi oli Malmilla myös -85 tai -86?

 

topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ennen itsenäistymistä kävi ainakin yksi zeppeliini pommittamassa nykyistä aluettamme eli Ahvenanmaata.

 

"Aamupäivällä 25. heinäkuuta 1916 Ahvenanmaan ilmatilaan saapui ensimmäistä kertaa saksalainen zeppeliini, tarkemmin sanottuna ilma-alus SL 9, jonka päällikkönä oli kapteeniluutnantti Richard Wolff."

 

"Tiistaina 25. heinäkuuta klo 11 illalla näkyi pohjoisessa saksalainen Zeppelin matkalla kohti Maarianhaminaa. Puoli 12 yöllä ilma-alus oli noin 4 000 metrin korkeudessa kaupungin yläpuolella pudottaen pitkin länsisatamaa 8 pommia, ..."

 

http://www.vnk.fi/julkaisukansio/2004/j01-venalaissurmat-suomessa-1914-22-osa-1/pdf/fi.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Italialaisen Umberto Nobilen johtaman naparetkueen Ilmalaiva "Italia" lensi Suomen ilmatilassav.1928 matkallaan kohti Huippuvuoria. Alla kerrotaan miten retkueelle kävi.

http://90north.tripod.com/italiacrash1.htm

Ja vähän alemnpana käsitelty suomalaisten osuus pelastustoimissa.

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,99959.0.html

Markku

 

Kokkola-seuran tekemä kirja "Hiljaa lensi zeppeliini" kertoo tarinoita Kokkolasta vuosisadan vaihteesta toisen maailmansodan aikaan. Aikalaiset muistelevat menneitä, tarinoivat ja kirjassa on paljon mielenkiintoista. Nobilen retkikunnan ilmalaiva "Italian" reitti kulki lähes Kokkolan yli, ja se herätti kaupungissa suurta huomiota. Ilmalaivan tuloa oli osattu odottaa, sanomalehdissä oli kerrottu ilmalaivan mahdollinen kulkureitti etelästä pohjoiseen. Se nähtäisiin ehkä Kokkolassakin. Lento tapahtui toukokuun 2. päivänä 1928 kello 17. Zeppeliini lensi noin arviolta reilun 200 metrin korkeudella, oli väriltään hopeanvärinen ja malliltaan sikarinmuotoinen. Se lensi Kaarlelan kirkon kaakkoispuolelta Kirilahden yli kohti Kälviän Suonperää. Vauhti oli verkkainen, eikä moottoreiden ääni kuulunut maahan saakka. Pikkupojat ja aikuisetkin kiipesivät katoille katsomaan, joku katsoi kiikarillakin. Kun ilmalaiva oli ilmestynyt näköpiiriin oli ihmisten huudot katoilta "herättäneet" muitakin ihmisiä ryntäämään kaduille ja katsomaan taivaalle. Osa pojista lähti juoksemaan Hagströmin peltojen yli kohti Kirkonmäkeä ilmalaivan perään. Ilmalaiva oli uutta ja outoa. Joku kertoi, että oli odottanut aivan toisenlaista konetta. Ihmetystä ja kummastusta herätti zeppeliinin lähes äänetön ja hiljainen kulku. Tapahtuma oli aikanaan Kokkolassa ja myös koko Suomessa merkittävä tapahtuma ja herätti suurta huomiota.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuoden 1981 vierailusta vielä, Goodyearin ilmalaiva vieraili ensin vuonna 1981 Tampereen Härmälän kentällä ja siirtolennon jälkeen Malmilla samalla kiertomatkalla. Mm. Tampereella oli yleisötapahtuma, jossa ilmalaiva esiintyi. Härmälän kenttä oli vielä auki, vaikka Pirkkalan kenttä oli jo avattu. Menin junalla Tampere-Helsinki välin v. 1981 juuri kun ilmalaiva oli siirtymässä Tampereelta Helsinkiin, juna meni "ohi" ilmalaivasta Hämeenlinnassa. Helsingissä ilmalaiva ajeli v. 1981 pimeällä mainostekstit päällä, mainosvaloteksti (mm. Goodyear renkaista) näkyi pimeällä taivaalla, teksti tuli ilmalaivan mahan alle. Goodyear ilmalaiva yritti sitten  myöhemmin (v. 1981) poistua vastatuuleen Tukholman suuntaan, se sinnitteli sadekelissä Helsingin keskustan päällä, mutta vastatuuli oli liian kova, ja ilmalaiva palasi Malmille. Paluulento kai onnistui myöhemmin. 

 

Kuviani ilmalaivasta Tampereen Härmälän kentällä v. 1981

 

http://www.ajopeli.kuvat.fi/kuvat/06+Seuramatka+v.+1969+ym./img495.jpg

 

http://www.ajopeli.kuvat.fi/kuvat/06+Seuramatka+v.+1969+ym./img494.jpg

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmetystä ja kummastusta herätti zeppeliinin lähes äänetön ja hiljainen kulku. Tapahtuma oli aikanaan Kokkolassa ja myös koko Suomessa merkittävä tapahtuma ja herätti suurta huomiota.

 

Jukka

 

Tästä äänettömyydestä tulikin mieleeni Rosenlöfin Aukin anopiltaan kuulema tarina Italian ylilennosta: Ilmalaivasta kantautunut iloisten ihmisten hilpeä höpötys oli ylittänyt selvästi moottoreiden aiheuttaman metelin, ja kuin vielä varmuudeksi virittyneestä mielentilasta ilmalaivasta heitettiin ulos juuri tyhjennetty olutpullo. Flinda putosi Aukin anopin lähettyville pehmeälle pellolle säilyen ehjänä. Pullo oli aikoinaan esillä Ilmailumuseon ilmapallonäyttelyssä, oluen merkkiä en enää valitettavasti muista, mutta italialaista se kuitenkin oli.

 

Yhden Aero-lehden v. 1928 numeron kannessa on kuva Italiasta Pohjanmaan yllä.

 

topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Goodyearin Blimp Malmilla. Negoista löytyisi varmaan lisää kuvia, mutta skannailen negakansioni läpi joskus...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Vanhan lehden keskiaukeama Zeppeliinistä Helsingin yllä. Kuva tuli otettua talteen poikasena "mummolan" vintiltä. Lehti saattoi olla Suomen kuvalehti...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman offtopic mutta kysyn silti. Turun telakalla valmistuneella loistoristeilijällä testattiin jonkinlaista tähystyspalloa koeajon aikana. Pallo pääsi karkaamaan ja muistaakseni Hornet kävi tunnistamassa sen jossain Ahvenanmerellä yli 10km korkeudella.

Löytyikö tämä pallo myöhemmin mistään? Muistaakseni pallon kulkusuunta oli etelään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tuo Gody kävi kahdesti Suomessa.

Ekalla kerralla pääsin luotsiksi neuvomaan lentokieltoalueen rajoja kapteenina oli siloiin Gebhard 

toisella kerralla sain ohjata sitä pari tuntia. Oltiin kaksisteen tuolla lennolla.

Gebhard näytti, toisella vierailukäynnillä, ettei sillä voi tehdä silmukkaa. Kun saavutti lakipisteen, kiepsahti pallo vaaka-asentoon ja pölyä riitti ohjaamossa. Sain myös tehdä yhden läpilaskun, joka päättyi ylösvetoon, koska ohjainten vaikutus tuntui vasta pienellä viiveellä. Kolmisen tuntia olin kaikkineen noilla lennoilla.

 

jk. tuo kyseinen Gebhard oli aivan eri luokkaa pilottina kuin se Jokoson kippari.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jämsäläisellä taiteilija Hirvosella oli jonkinlainen ilmalaiva, jolla hän muistaakseni joutui vaaratilanteeseen? Onko tästä kellään tietoa tai kuvia? Siis ilmalaivasta, ei vaaratilanteesta ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jämsäläisellä taiteilija Hirvosella oli jonkinlainen ilmalaiva, jolla hän muistaakseni joutui vaaratilanteeseen? Onko tästä kellään tietoa tai kuvia? Siis ilmalaivasta, ei vaaratilanteesta ;D

 

Juhani, tervetuloa tänne foorumille.

Jospa selaisit edellisiä vastauksia, löydät varmasti vastauksen kysymykseesi :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä luulen, että Jouko taitaa viitata tapaukseen, joka tapahtui Suomessa.

 

Muistan kuulleeni kertomuksen, jossa OH-ITA oli parkissa Hallissa. Sitten tuli myrsky ja ilmalaiva joko riistäytyi irti ankkuristaan tai sitten omistaja katsoi parhaaksi irroittaa itse. Lopputulos oli kuitenkin se, että pallo ajelehti kohti pohjoista omistaja kyydissään ja jossakin vaiheessa meni seuraamaan ilmavoimien Vinka tai Redigo. Kyljen kattava mainos oli vaan repeytynyt ja joutunut osittain potkurikehään, jumittaen moottorin. Ilmavoimien lentäjä olisi seurannut mielenkiinnolla jossain Ylivieskan tasalla omistajan toimia. Hän oli kertomuksen mukaan tullut ulos ohjaamosta ja roikkui kuolemaa halveksuen mainosrätissä kiinni. Pitkähkön ajelehtimisen jälkeen laiva oli kuitenkin saatu maihin vaurioituneena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys!

Tästä on muuten ollut artikkeli Valituissa Paloissa, vissiin -90 luvulla. Löytäisköhän joku sen jostain?

 

Lämpimin palloterveisin

 

Olli L

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys!

On muuten sitten Suomessa vieraillut ainakin kolme Gefa Flugin tekemää kuumailmalaivaa.

Festo vuonna 2004 tai 2005 Oli jotkut nuorten työtaitokisat messuhallissa

Greenpeace 2005 tai 2006 lensi Olkiluodon kupeessa ja oli ankkurissa Hesassa, onko se nyt sitten nykyisen musiikkitalon tontilla

Smurffi, kun smurffeilla oli juhlavuosi, olisiko ollut 2009.

 

Minulla on kuvia sekä Greenpeacesta, että Festosta, mutta ei nyt täällä.  :-[

 

Lämpimin palloterveisin

 

Olli L

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selviä kuvia. Goodyearin ilmalaivan mahanaluksen ritiläkuvio oli mainosvaloja varten. Jo tuon aikaisilla mainosvalo-ohjauksilla saatiin sitten liikkuvaa tekstiä tai kuviota tuohon mahanaluksen  mainosvaloon. Tuo mainosvalojärjestelmän paino kai söi aikalailla aluksen muuta hyötykuormaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ps. Mulla on miljuuna kuvaa tuosta Goodyearin blimbistä, pitäis vain skannata parhaat tänne

 

En malta olla toteamatta: mulla piti oleman tasan yksi ja ainoa kuva tuosta härvelistä. Kuva oli otettu Tampereelta kun olin käymässä mummolassa. Kamera oli Kodak Instamatic kiinteäpolttovälinen, kiinteävalotus "automaatti", joka söi "filmikasetteja". Kamera oli ensimmäinen oma kamerani, ja kuvaaminen oli tuohon aikaa pikkupojalle kallista.

 

Kuitenkin yhden kuvan raskin räpsäistä, siinä Goodyear toki erottui taivaasta, muuten kuva oli heikkolaatuinen, ja, kuvakin on jo kadoksissa.

 

(Albumissa oli tosin neliskanttinen kuva lyhkäisestä DC-9-10 koneesta Helsinki-Vantaalta, aidan takaa kuvattuna.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:) Nyt löytyi ilmoitus mainonnasta kyseisellä "ilmalaivalla", siis Taideaitta Hirvonen. Asun Jämsän "esikaupungissa" Harjunsalmella ja siksi kiinnostus kyseiseen lentolaitteeseen. Muistan lehdessä(Koillis Häme) olleen työpaikkahakuilmoitus maahenkilöstön palkkaamisesta kyseiseen toimintaan liittyen? 

Kiitos Juha, tuota tarkoitin  :thmbup:

 

Ps. Mulla on miljuuna kuvaa tuosta Goodyearin blimbistä, pitäis vain skannata parhaat tänne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatketaanpa vanhaan ketjuun:

Goodyearin ilmalaiva vieraili -81 myös Kangasalan maatalousnäyttelyn yläpuolella:

Parinkymmenen sekunnin otos 8:37->

Itse olin tuolla 16-kesäisenä jakamassa Aamulehteä vierailijoille.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään