Heikki Sten

Ensimmäinen sähkökäyttöinen nelipaikkainen kone lentää.

2 viestiä aiheessa

Sähköllä toimivien lentokoneiden uusin näyttö. Pipistrel on tehnyt nelipaikkaisen sähkön voimalla lentävän koekoneen.

Taas historian siivet vapisee maailmalla.

Pipistrelin 2-paikkainen itsestarttaava purjekone TAURUS on annettu Amerikkalaisten käyttöön.

 

Yhteisprojekti tuotti kummajaisen, joka lensi ensi kerran eilen: 13.8.2011

-4 paikkainen , kaksoisrunkoinen kone jossa on n 140 kW sähkömoottori ja 200 kg Litihium akkupaketti.

Siis ensimmäinen 4- istuttava puhdas sähkölentokone.

Konstruktio on mielenkiintoinen: Tauruksen vasen siipi + runko ilman moottoria, sitten 4 metrin tukisiipi jossa sähkömoottori ja propeli dia 200 cm, sitten toinen TAURUS runko ja vakio oikea siipi!  Netissä aineistoa kun Googletat TAURUS G4.

 

Miksi tällainen kallis projekti on sitten kehitetty ?  Koska järjestö "NASA CAFE" julisti kilpailun siitä kuka lentää ensimmäisenä kunnon koneella puhtaasti sähköllä, 4 paikkaisena. Tämä kaksi runkoinen kone ei ollut tehtaan tavoite, mutta kun amerikan väki sitä ryhtyi kehittämään lähti tehdas mukaan - tietysti palkintosumma mielessään.

Kilpailun säätöjä en tiedä mutta ovat kuulemma yksityiskohtaiset.

Palkinto on tavoittelemisen arvoinen, noin 1,5 milj USD. 

Pipin kotisivullakin (pipistrel.si) on uutinen aiheesta.

Siis idea oli amerikasta ja saivat Pipistrelin miehet innostumaan mukaan ! Uskomaton tulos.

Muuten tässä TAURUS 4G ssä on sama siipikonstruktio kuin Sinuksessa (mm.OH-618)

Youtubessa on aiheesta video. Kone lentää Oshkoshissa laskukierroksessa.

 

 

Kuvat laitteesta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä alla tehtaan julkaisemaa tiedotetta englanninkielisenä:

 

The undercarriage is retractable which enables good gliding ratio and low

drag, paramount for the success at the competition. Despite not being

intended as a glider, the superb aerodynamic profile gives the G4 an edge

over the competition, since the goals of the challenge are mostly

aeroefficiency and economic flight.

 

"The Taurus G4 NASA Racer is a technology demonstrator," said Tine Tomažič

Pipistrel development engineer and the leader of the G4 development team.

"It is the first-ever electric four-place aircraft, the most powerful

electric aircraft with most battery capacity on board." He declined to

disclose just what that capacity is (it is a race secret), nor did he

disclose the aircraft's "very high glide ratio" other than to say it's more

than 30 at cruise speed (100 mph). These and other aircraft details will be

released at the GFC, he said.

 

All components of the aircraft have been developed and made by Pipistrel.

Aerodynamic studies have been entrusted to prof. dr. Gregor Veble, Head of

Research at Pipistrel. The construction of the aircraft was accomplished by

dr. Vid Plevnik in cooperation with engineer Rado Kikelj. The development of

composite technology parts and systems was done by Saao Kolar and  Franci

Popit with their teams. The most challenging part, namely the development of

electronic systems and their regulation as well as the system for charging

the batteries were developed by engineer Jure Tomažič with his team.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään