Erkki Pulkkinen

36 reittipisteen lento EFOU-EFOU

30 viestiä aiheessa

Nyt on tällainen retki takana päin.

 

Teimme retken 2:lla koneella (EV97 ja PA-28-140), joissa kummassakin vain pilotti.

 

Todella mukava reissu ja kelit olivat erinomaiset lukuunottamatta tukkoa välillä EFRH-EHKN.

 

Retki osoitti että maamme lentokenttien polttoainehuolto on toivoton, EFKU sekä EFOU olivat ainoat paikat, joista sai bensiiniä suoraan letkusta, muilla kentillä meni liruutteluksi ja pahimmillaan jopa taksimatkoiksi.

Emme myöskään unohtaneet liikunnallista puolta vaan muutamalla kentällä reippaina kävelimme läheiselle huoltamolle tai baariin hakemaan ruokaa ja bensaa.

 

Yöpaikat löytyivät lentokentiltä EFVP, EFSE sekä EFPK, tästä kiitos kuuluu ystävälliselle ilmailukansalle.

Kiitän myös kenttien laidoilta löytyneitä ystävällisiä ilmailijoita, joiden kanssa oli kiva vaihtaa ajatuksia. Toki yhdellä kentällä oli kireähenkinen radion käyttäjä, joka halusi varata koko jakson itselleen ja ärjyi eetteriin ilman käytöstapoja.

 

Reittipisteitä kertyi yhteensä 36, lentoaikaa kertyi koneen kirjaan ilman Pieksämäen paikallislentoa 14h05min, keskimääräinen lennon pituus oli 23.5 minuuttia, Piperin polttoaineen kulutus koko retkellä oli 25,4 l/h. Pelkkä rullausaika (lue ilmainen tiima) oli tasan 3 tuntia.

 

Ote OH-PJF:n päiväkirjasta:

11.08.2011,  EFOU - EFRH,  0h 15min

11.08.2011,  EFRH - EFKN,  0 h, 35 min

11.08.2011,  EFKN - EFVT,  0 h, 20 min

11.08.2011,  EFVT - EFME,  0 h, 20 min

11.08.2011,  EFME - EFAL,  0 h, 15 min

11.08.2011,  EFAL - EFTS,  0 h, 35 min

11.08.2011,  EFTS - EFHM,  0 h, 20 min

11.08.2011,  EFHM - EFPI,  0 h, 30 min

11.08.2011,  EFPI - EFEU,  0 h, 10 min

11.08.2011,  EFEU - EFVP,  0 h, 10 min

12.08.2011,  EFVP - EFOP,  0 h, 10 min

12.08.2011,  EFOP - EFFO,  0 h, 25 min

12.08.2011,  EFFO - EFIK,  0 h, 15 min

12.08.2011,  EFIK - EFHN,  0 h, 30 min

12.08.2011,  EFHN - EFNU,  0 h, 35 min

12.08.2011,  EFNU - EFKY,  0 h, 55 min

12.08.2011,  EFKY - EFWB,  0 h, 5 min

12.08.2011,  EFWB - EFUT,  0 h, 10 min

12.08.2011,  EFUT - EFSE,  0 h, 10 min

13.08.2011,  EFSE - EFMI,  0 h, 40 min

13.08.2011,  EFMI - Pistohiekka/Puumala,  0 h, 30 min

13.08.2011,  Pistohiekka/Puumala - EFIM,  0 h, 25 min

13.08.2011,  EFIM - EFPN,  0 h, 25 min

13.08.2011,  EFPN - EFSA,  0 h, 15 min

13.08.2011,  EFSA - EFIT,  0 h, 25 min

13.08.2011,  EFIT - EFRN,  0 h, 30 min

13.08.2011,  EFRN - EFVR,  0 h, 10 min

13.08.2011,  EFVR - EFPK,  0 h, 15 min

14.08.2011,  EFPK - EFPK,  0 h, 35 min

14.08.2011,  EFPK - EFKU,  0 h, 40 min

14.08.2011,  EFKU - EFRA,  0 h, 25 min

14.08.2011,  EFRA - EFLN,  0 h, 35 min

14.08.2011,  EFLN - EFKH,  0 h, 25 min

14.08.2011,  EFKH - EFSU,  0 h, 30 min

14.08.2011,  EFSU - EFPU,  0 h, 35 min

14.08.2011,  EFPU - EFAH,  0 h, 30 min

14.08.2011,  EFAH - EFOU,  0 h, 5 min

 

 

Kameraakin räpsytimme silloin tällöin, kuvia postataan tänne kun keritään, ilmakuvat vain jäivät vähäiseksi pienen miehistön vuoksi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvapalsta kun tämä on, niin niitä kuvia tässä pikkuhiljaa alkaa varmaan itse kukin odottelemaan, koska epäilemättä hieno on reissu ollut...  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja ajat näemmä kirjataan viiden minuutin tarkkuudella. Hauskaa. Löytyisköhän jostain joku niistä ketjuista, joissa sitä asiaa on puitu  ;)

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvapalsta kun tämä on, niin niitä kuvia tässä pikkuhiljaa alkaa varmaan itse kukin odottelemaan, koska epäilemättä hieno on reissu ollut...  ::)

 

Laitetaan tulemaan kun keritään, tällä hetkellä reissussa taas sillä toisella piipperolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja ajat näemmä kirjataan viiden minuutin tarkkuudella. Hauskaa. Löytyisköhän jostain joku niistä ketjuista, joissa sitä asiaa on puitu  ;)

 

-A-

 

Ajat on kirjattu minuutin tarkkuudella, mutta yhteenlaskettu 5 min tarkkuudella. Tuosta kun ei ole suoranaista ohjetta olemassa, vanhassa ilmailutiedotteessa on ainoastaan päiväkirjan kuva, jossa on näin tehty. Parhaiten siitä on kerrottu itse matkapäiväkirjassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedättekös kuinka ilmailuhullua pidetään jännityksessä  :P

 

Selasin kuvat läpi ja niistä on vain muutama ilmassa otettuja.

Laitetaan nyt aluksi muutama tulemaan. Niitä ei ole edes yritetty editoida millään tavalla, vain resoluutiotaon pienennetty.

 

 

Matkan ensimmäinen paikka EFRH, puheenaiheena retkelle osallistujien vähyys sekä sää.

[ attachment removed / expired ]

 

EFKN, sää oli todennäköinen.

[ attachment removed / expired ]

 

EFVT, EuroStar rullaa Sulkaharjun platalle.

[ attachment removed / expired ]

 

Edessä lievää tihkua, seuraavana EFME.

[ attachment removed / expired ]

 

EFME, Menkijärven jäällä... eikun oli kova nälkä, eikä kioskikaan ollut auki.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFAL, ei ollut paljon ilmailijakollegoita paikalla, pysähdys ja pian taivaalle

[ attachment removed / expired ]

 

Matkalla kohti Teiskoa

[ attachment removed / expired ]

 

EFTS, tyylinäyte kuinka Eurostarista noustaan. Teisko on hyvä paikka, saimme vatsamme täyteen erään ilmailijan antaman ruokapaikkavinkin vuoksi syöden hänen seurassaan garting-autoja silmillä seuraten

[ attachment removed / expired ]

 

EFHM, paikalla oli lennokkiporukkaa, yhteistoiminta heidän kanssaan sujui todella hienosti, en kuitenkaan saanut otettua heistä valokuvaa.

[ attachment removed / expired ]

 

EFHM edelleen, minä ja minun uuden karhea piipperoni (=minua nuorempi)

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Jos joku haluaa kikkailla kuvanparannuksen kanssa otoksillemme, niin originaaleja saa pyytää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpahan unohtunut näiden kuvien postailu tänne.

 

Tässä ollaan matkalla Piikajärvelle, jossain kuvan keskellä kaukana menee Eurostar.

[ attachment removed / expired ]

 

 

EFPI, koneet kompassiruusun laidalla. Täällä palvelu toimi, ultraan tarvittiin bensaa ja ystävällinen paikallinen ilmailija luopui omistaan.

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFEU, hangaarit torneineen

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

EFVP, tornista alaviistoon. Tällä kentällä majoituimme yön yli paikan ystävällisen isännän tiloissa.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFOP, bensa kaikki ja kentällä ei ketään, traktoria zoomailtiin ajoneuvoksi, mutta valitsimme kuitenkin apostolinkyydin kylille, onneksi kohdalle sattui auttavainen autoilija. Erityiskiitokset paikallisen Shell:n pitäjälle uskomattoman hyvästä palvelusta.

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

EFFO, kuppilatiimaa ilman kuppilaa

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFIK, taustalla telttailijoita

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Edelleen EFIK, aitaan nojailukin tuntuu joskus kivalta

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkalla EFIK-EFHN, Eurostar pelottelee pilviä korkeammalle.

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Edelleen Hankoa kohti, merimaisemat.

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

EFHN, minulle ekakerta tällä kentällä. Seuraavaksi Oripäästä ostetut sämpylät saivat kokea hampaan kohtaamisen.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hangosta Nummelaan, Eurostarin siipi arvatenkin Raaseporin kohdalta.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Hangosta Nummelaan, Piperin siipi jossain, en tunnista paikkaa.

[ attachment removed / expired ]

 

 

EFNU, vettä on satanut, mutta onneksi sataminen jo loppunut.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFKY, Piperin ovi se on ihmeellinen, joka kuvassa auki tai ainakin raollaan.

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Sieltä Kymin vihreästä hallista löytyi myös tällainen läpätin, kannattaa käydä vierailulla.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFWB, nurmikentät ovat aina olleet mieleeni, hieno paikka  :thmbup:

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Mikäs siellä luuraa Wredebyn pusikossa?

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFUT, moikattiin laskuvarjohyppääjiä ja varmistettiin pääsy takaisin platalle, sitten kävellen läheiselle ABC:lle syömään.

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

EFSE, tullessa kello oli jo vaikka mitä, mutta kentällä palvelu pelasi. Majapaikka, sauna, ruokailu, polttoaineet, ym. järjestyivät paikallisten ilmailijoiden toimesta todella hienosti.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFMI, pikainen pyrähdys Mikkelissä. Ruuhkaakin oli, eräs lento-oppilas pistäytyi piperillään samaan aikaan samalle paikalle (ei valokuvaa).

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistohiekka, paikka jonne menimme ilman lupaa taholta, josta emme tienneet. Tiedä sitten olisko tuo piippero lupaa saanut, koska eihän se mikään ultra ole. Joka tapauksessa hieno lentopaikka ja hienot maastot ympärillä.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFIM, pikainen vierailu kentälle, jossa en aikaisemmin ollut käynyt

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

EFPN, Mielenkiintoista miten matalalla kone onkaan ennen kuin se koskettaa maahan  ::)

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

EFPN, mukava pieni lentopaikka, jossa on tyyliä omalla tavallaan.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFSA, pikainen pyörähdys kentällä.

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

EFIT, täälläkään ei ketään paikalla, ei edes popopojat uskaltaneet pysähtyä.

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Reitillä EFIT-Neste, ilmasta väli näytti niin lyhyeltä. Tässä vaiheessa hiipu epätoivo ja soitettiin taksi.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuommonen reissu maksaa aika paljon. Peräti kahdella koneella. Ja yksi ihminen/kone. Ihmetyttää!!

Mistä kummasta saatte rahat tuommoseen??

Työksihän sitä tavallaan kutsutaan.

Jos lentoaikaa on kertyny vajaa 15h, niin ultralla tuo lento on maksanu varmaan luokkaa 1500 euroa ja piperin osuudeks tulis varmaanki alle 3000 euroa.

 

Itse ainaki oon budjetoinu suunnilleen pari tonnia vuodessa harrastukseen. Joskus menee hitusen enempikin :D

 

e. Ja jos kohteeksi joku ottaa EFJO:n niin kannattaa pirauttaa jollekin meidän kerhosta. Eiköhän myö kyyti jollekin läheiselle huoltoasemalle tarjota kerhon voimin ja voi siinä kuppilatiimaakin hiukkasen yrittää kerryttää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kun ilmailutauti on iskenyt niin kaikkihan siinä menee mitä tienaa (tuo reissu oli noin 1/10 osa viimekesän lennoistani).  :(

Niin,sitähän se on tuo ilmailuharrastus ja kuitenkin,..aina yhtä hauskaa,aina uusia haasteita horisontissa  :P 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla