Perttu Karivalo

Red Arrows 4 pudonnut

34 viestiä aiheessa

Daily Mail: Red Arrows pilot killed in crash near Bournemouth Airport after festival display

 

Daily Mail näkyy muuttaneen otsikkoaan eikä tätä kirjoittaessa enää väitä pilotin saaneen surmansa. Lienee epäselvää vielä tässä vaiheessa

 

Red Arrows aircraft crashes near Bournemouth Airport after festival display

 


  • Conflicting reports on whether pilot ejected plane or not

 

 

Read more: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2028228/Red-Arrows-aircraft-crashes-Bournemouth-Air-Festival.html#ixzz1Vatismi4

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ohjaaja ehti käyttää heittoistuinta mutta liian myöhään.

 

The Sunday Independent: Red Arrows pilot found in river

 

Ilmeisimmin. Tuokin varmaan tutkinnassa tutkitaan. Mk 10 Martin-Baker heittoistuin pitäisi olla ns. 0 feet-mallia, eli pelastautuminen pitäisi, ainakin teoriassa, onnistua myös maassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisimmin. Tuokin varmaan tutkinnassa tutkitaan. Mk 10 Martin-Baker heittoistuin pitäisi olla ns. 0 feet-mallia, eli pelastautuminen pitäisi, ainakin teoriassa, onnistua myös maassa.

 

Se pelastaa maassa ja paikallaan olevasta koneesta, mutta edellytyksenä ymmärtääkseni on, että kone on laukaisun aikana suht suorassa oikein päin, eli jos ko. onnettomuudessa penkki on laukaistu koneen ollessa riittävästi kallellaan pelastautuminen ei ole onnistunut. Sitä on kuitenkin turha spekuloida kun ei asiasta mitään tiedä ja asia varmasti selviää aikanaan tutkinnassa.

 

KK

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Se pelastaa maassa ja paikallaan olevasta koneesta, mutta edellytyksenä ymmärtääkseni on, että kone on laukaisun aikana suht suorassa oikein päin, eli jos ko. onnettomuudessa penkki on laukaistu koneen ollessa riittävästi kallellaan pelastautuminen ei ole onnistunut. Sitä on kuitenkin turha spekuloida kun ei asiasta mitään tiedä ja asia varmasti selviää aikanaan tutkinnassa.

 

Tätä itsekin mietin. Ajan myötä jotain ainakin selviää.

 

Varsin urhea leski: http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-14608256

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mainittakoon, että Suomen Ilmavoimien uudelle Hawkille sattui myös noin v. 1981 onnettomuus sen harjoitellessa Pirkkalan kentän lentonäytökseen (?) Pirkkalan kentän lähialueella. Siinä kone meni silmukan jälkeen liian matalalle (maahan).  Kaksipaikkaisen koneen toinen lentäjä laukaisi heittoistuimen ylösalaisesta koneesta maan suuntaan ja lentäjä sai surmansa. Toisen pilotin heittoistuimeen oli huollossa unohtunut jokin esto-sokka, jolloin heittoistuin ei lauennut. Tämä toinen pilotti, joka ei hypännyt,  selvisi onnettomuudesta loukkaantuneena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolin rakettien pitäisi kääntää istuin uudelleen ylös, vaikka suunta on alaspäin ?

 

Joo mutta jos ollaan ihan pinnassa väärinpäin niin aikaa ei vain ole, tai sitten joutuisi aiheuttamaan kuskiparkaan semmoisia kiihtyvyyksiä mistä ihminen ei voi selvitä hengissä. Ei olisi kovin hyvä heittoistuin se.

 

/Samuli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistanko oikein, että myös Tuusniemellä 1998 sattuneessa Hawk-turmassa ohjaaja oli ehtinyt laukaista tuolin, mutta sekvenssi ei valitettavasti ehtinyt täyteen kupuun asti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo mutta jos ollaan ihan pinnassa väärinpäin niin aikaa ei vain ole, tai sitten joutuisi aiheuttamaan kuskiparkaan semmoisia kiihtyvyyksiä mistä ihminen ei voi selvitä hengissä. Ei olisi kovin hyvä heittoistuin se.

 

/Samuli

 

En tiedä, mitä tarkoitat.! 

 

Parempi on, että lentäjä selviää ehkä hengissä heittoistuimessa kovassa kiihtyvyydessä . Toinen vaihtoehto on tulla koneen mukana maapalloon .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä, mitä tarkoitat.! 

Parempi on, että lentäjä selviää ehkä hengissä heittoistuimessa kovassa kiihtyvyydessä . Toinen vaihtoehto on tulla koneen mukana maapalloon .

 

Siis. Jos kone on kuomu alaspäin vaikkapa nyt 5 metrin päässä (liioittelua mut esimerkin vuoksi) maasta tuolin viimein lähtiessä liikkeelle (tuolin sekvensointi on nopea mutta ei rajattoman nopea), pitäisi pilotti tuolissaan saada sangen hätäisesti ensin jokusen metrin koneen ulkopuolelle (jottei pyrstö lyö selkään), sitten jarrutettua niinmaantörkeän äkkiä, käännettyä suunta ja vielä annettua tuolille sen verran korkeuttakin että laskuvarjosta ehtii olla jotain hyötyä... Hetken jos miettii voimia ja tarvittavia kiihtyvyyksiä niin huomaa ettei tuommoista ihmisen fysiologia yksinkertaisesti kestä.

 

 

/Samuli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä pari 30-40 vuotta vanhaa heittoistuinopetusfilmiä jenkeistä. Ensimmäisestä käy varsin hyvin ilmi koneen vertikaalinopeuden vaikutus heittoistuimen turvalliseen laukaisukorkeuteen.

 

 

Toisessa filmissä korostetaan, että sekunninkin epäröinti laukaisupäätöksen tekemisessä voi joskus olla liikaa.

 

 

Vaikka kyseessä olisi nykyaikainen zero-zero istuin, voi koneen asento, syöksynopeus ja matala korkeus tai niiden yhdistelmä johtaa ikävään lopputulokseen.

 

t. Juha

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mainittakoon, että Suomen Ilmavoimien uudelle Hawkille sattui myös noin v. 1981 onnettomuus sen harjoitellessa Pirkkalan kentän lentonäytökseen (?) Pirkkalan kentän lähialueella. Siinä kone meni silmukan jälkeen liian matalalle (maahan).  Kaksipaikkaisen koneen toinen lentäjä laukaisi heittoistuimen ylösalaisesta koneesta maan suuntaan ja lentäjä sai surmansa. Toisen pilotin heittoistuimeen oli huollossa unohtunut jokin esto-sokka, jolloin heittoistuin ei lauennut. Tämä toinen pilotti, joka ei hypännyt,  selvisi onnettomuudesta loukkaantuneena.

 

Opiskelin apumekaanikoksi intissä vuonna -83 ja osa Hawk-opetusmatriaalista oli tuon onnettomuuskoneen raadosta.

 

Ohjaamossa on valintavipu jolla voidaan päättää lähteekö myös toinen istuin samalla laukaisulla. Intistäni on jo ikuisuus, mutta todella hämärän muistikuvan mukaan vivussa olisi ollut kolme asentoa: erillislaukaisu, opettaja voi laukaista oppilaan mutta oppilas ei opettajaa ja yhteislaukaisu. Eli se, että vain toinen hyppäsi saattoi olla tarkoituksellista. Opettaja yksinkertaisesti toimi nopeammin kuin oppilas.

 

Penkissä ja räjähtävässä kuomussa on varmistussokat jotka lentomekaanikko poistaa viimeksi juuri ennen kabiinin sulkemista. Noiden sokkien unohtuminen paikoileen tuntuu erittäin epätodennäköiseltä. Sekä pilotin että mekaanikon pitäisi uhohtaa niiden olemassaolon.

 

Onnettomuusraporttia en ole lukenut ja itse tapahtumasta on kauan, mutta en muista että onnettomuustutkinnan yhteydessä olisi puhuttu jostakin huollossa unohtuneesta sokasta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Opiskelin apumekaanikoksi intissä vuonna -83 ja osa Hawk-opetusmatriaalista oli tuon onnettomuuskoneen raadosta.

 

Ohjaamossa on valintavipu jolla voidaan päättää lähteekö myös toinen istuin samalla laukaisulla. Intistäni on jo ikuisuus, mutta todella hämärän muistikuvan mukaan vivussa olisi ollut kolme asentoa: erillislaukaisu, opettaja voi laukaista oppilaan mutta oppilas ei opettajaa ja yhteislaukaisu. Eli se, että vain toinen hyppäsi saattoi olla tarkoituksellista. Opettaja yksinkertaisesti toimi nopeammin kuin oppilas.

 

Penkissä ja räjähtävässä kuomussa on varmistussokat jotka lentomekaanikko poistaa viimeksi juuri ennen kabiinin sulkemista. Noiden sokkien unohtuminen paikoileen tuntuu erittäin epätodennäköiseltä. Sekä pilotin että mekaanikon pitäisi uhohtaa niiden olemassaolon.

 

Onnettomuusraporttia en ole lukenut ja itse tapahtumasta on kauan, mutta en muista että onnettomuustutkinnan yhteydessä olisi puhuttu jostakin huollossa unohtuneesta sokasta...

 

HW-302:sta konetta lentänyt kapteeni Kari Heilimo hyppäsi, takapenkkillä Majuri Jukka Uhari ei, koska penkin sokka oli paikallaan eli kyseessä ei ollut mikään huoltosokka vaan normaali penkin varmistussokka jonka ohjaaja poistaa ennen lentoa.

 

Redseillä on ollut aikaisemminkin matalalla hyppyjä. 17.5.1980 Redsien Hawk osui harjoituksessa veden päällä luvatta alueelle tulleen paatin mastoihin. Hypystä kuva:

http://www.ejection-history.org.uk/PROJECT/Biographies/J/Johnson_S-red-arrows/Johnson_S.htm

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo sokka oli jäänyt paikoilleen, jolloin toinen heittoistuin ei lauennut. Muistin väärin, että kyseessä oli nimenomaan huollossa unohtunut sokka, mutta varmistussokka siis esti laukeamisen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään