Harri Heikkilä

IS: "Riippuliitäjä putosi kuolemaan - opettajille syytteet"

9 viestiä aiheessa

"Hinausnarun irrotusta oli harjoiteltu kolmesti. Uhri oli irrottanut hinausnarun itsenäisesti vain kerran."

 

Mitä sanoo riippuliidon koulutusohje? Entä käytäntö? Ovatko nuo määrät pieniä/suuria/vaimitä?

 

Yleisellä tasolla totean, että tästä tulee mielenkiintoista seurattavaa kaikille harrasteilmailun opettajille lajiin katsomatta. Pitäisikö esim. purjelennon yksinlentotarkkareiden taitovaatimukset eksplisiittisesti listata siis samalla tavalla kuin esim. tarkkareilla (kts. alla), jotta voidaan varmistua edellytyksistä?

 

http://www.urheiluilmailuopisto.fi/LU3148.pdf

 

Mika

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Hinausnarun irrotusta oli harjoiteltu kolmesti. Uhri oli irrottanut hinausnarun itsenäisesti vain kerran."

 

Mitä sanoo riippuliidon koulutusohje? Entä käytäntö? Ovatko nuo määrät pieniä/suuria/vaimitä?

 

Yleisellä tasolla totean, että tästä tulee mielenkiintoista seurattavaa kaikille harrasteilmailun opettajille lajiin katsomatta. Pitäisikö esim. purjelennon yksinlentotarkkareiden taitovaatimukset eksplisiittisesti listata siis samalla tavalla kuin esim. tarkkareilla (kts. alla), jotta voidaan varmistua edellytyksistä?

 

Riippuliitoa saa kouluttaa millä tahansa ohjeella, ei ole mitään virallista "the koulutusohjetta" jota olisi käytettävä, koska toiminta ei ole luvanvaraista. Purjelentoa voi kouluttaa sellaisella koulutusohjelmalla jonka saa viranomaisella hyväksytettyä, en tiedä, onko siellä tällä hetkellä hyväksyttynä muita kuin liiton laatima koulutusohjelma, jossa ei esimerkiksi oteta koulutustarkastuslennon sisältöön oikein minkäänlaista kantaa (ainut mitä määritellään, on, että ktl:lla on osoitettava hallitsevansa tarvittavan radiopuhelinliikenteen (copypaste trg m1-7:sta...)). Niin, ja että ktl ei saa olla pelkkä itseisarvo. "Oppilaan yksinlentoja edeltävän koulutustarkastuslennon ja lupakirjaa varten vaadittavan lentokokeen ohjelman läpäiseminen on eräs päämäärä, mutta niiden ei tule olla pelkkiä itseisarvoja. Oppilas tulee kouluttaa vastuuntuntoiseksi ilmailijaksi, joka kykenee omaa ja toisten ilmailijoiden ja ilmatilan käyttäjien turvallisuutta vaarantamatta toimimaan itsenäisenä purjelentokoneen ohjaajana."

 

Näillä eväillä sitä sitten toimitaan. Kyllähän koulutusohjelmassa olisi oikeasti syytä mainita, mitä KTL:lla tulisi käydä läpi ja miten hyvin siinä pitäisi osata ne vaaditut asiat. Pitäisi siellä mainita toki paljon muutakin.

 

 

Se on muuten kiva kun yritykset lähtevät hostaamaan omia kopioitaan viranomaisen lomakkeista, jotka sitten ovat vanhentuneita kun ei niitä kuitenkaan päivitetä (vaikkakin tässä tapauksessa varsinainen sisältö ei ole muuttunut, vaan viranomaisen tiedot). http://tietopalvelu.ilmailuhallinto.fi/files/lth/asiakaslomakkeet/LU3148.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kysymyksessä ainutlaatuinen tapaus,siis syyttämisen osalta?

 

Olen ollut siinä käsityksessä, että joitakin vuosia sitten Kaakkois-Suomessa tapahtunut laskuvarjohyppyoppilaan menehtyminen ja siihen liittynyt syyteharkinta johti tuolloin syyttämättäjättämispäätökseen. Minulla ei kuitenkaan ole kovin hyviä tietoja sen osalta onko ilmailukoulutuksen parissa käyty tuon lähempänä oikeussalia viimeisten vuosikymmenten aikana.

 

Anyone?

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärtääkseni kaupallisella puolella on tällä hetkellä prosessi kesken, mutta ovia kolkutellaan. Siis koulutuspuolella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riippuliitoa saa kouluttaa millä tahansa ohjeella, ei ole mitään virallista "the koulutusohjetta" jota olisi käytettävä, koska toiminta ei ole luvanvaraista.

 

Niinkö? Olen ollut siinä uskossa, että toimintaa valvoo SIL ja koulutus tapahtuu Safe Pro -ohjelman kautta. Onko SIL:lin valvonta päättynyt?

 

http://www.ilmailuliitto.fi/easydata/customers/ilmailuliitto/files/riippuliito/Riippuliidon_koulutusohjelma.pdf

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tilanne on muuttunut lähiaikoina. Uusi OPS M2-9 on tullut voimaan 1.8.2011.

 

Koulutus

 

Ilmailulaki ei enää edellytä koulutukseen ilmailuviranomaisen lupaa. Jotta koulutusta voidaan kuitenkin valvoa, kouluttajan on tehtävä Liikenteen turvallisuusvirastolle koulutusilmoitus. (Huomaa kuitenkin siirtymäsäännöksien kohta d.) Koulutuksesta vastaavan henkilön on annettava liitimen ohjaajalle koulutustodistus hyväksytysti suoritetun koulutuksen jälkeen.

 

http://ilmailuliitto.fi/fi/lajit/riippuliito_ja_varjoliito/ajankohtaista/?itemid=10226&a=viewItem

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään