Ilkka Mäkelä

Visiitillä Helsinki-Vantaan lennonjohtotornissa

10 viestiä aiheessa

Finavian ylläpitämän Helsinki-Vantaan lentoaseman lennonjohtotornin uuden eStrip-järjestelmän sekä muiden uudistusten esittelytilaisuus oli tänään, ensin Kongressikeskuksen tiloissa ja sitten myös tornissa. Isännät olivat kutsuneet paikalle Ilmailutoimittajat ry:n jäsenet ja tiedotusvälineet.

 

Mainos terminaalin ulkopuolella on Singaporen jellona

 

[ attachment removed / expired ]

 

Terminaali 2 Kongressikeskuksen kaiteelta katsoen

 

[ attachment removed / expired ]

 

Näkymä tornista länteen 22L:n suuntaan

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tornista pelastaudutaan sukkapussin sisällä, jos on pakko poistua äkkiä

 

[ attachment removed / expired ]

 

Näkymä tornista T1:n eli kiitotie 15:n suuntaan

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ilmanpaine- ja Runway Visual Range-näytöt ovat Vaisalan toimittamia

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lufthansan A320 rullaa T1:stä kiitotie 22L:n suuntaan

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lähempää

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lufthansan lentoonlähtö, turkkilainen menossa odotukseen

 

[ attachment removed / expired ]

 

Työpisteitä on neljä, tässä TWR W eli Tower West. eSTRIP-näyttöjä ja muita näyttöjä on useita, paperiliuskoja ei enää tarvitse liikutella eikä puhelimiin vastata

 

[ attachment removed / expired ]

 

22L:lle on tulossa laskuun iso kone, A330 Soulista, mutta kynnys on niin kaukana, että joutuu käyttämään suurennuslasia - tai siis kiikareita, jotta kone erottuisi kunnolla. Kuva on otettu normaaliobjektiivilla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Eikä näytä vieläkään paljon isommalta  :-[

 

[ attachment removed / expired ]

 

..mutta jos tarkkaan katsoo, niin savu nousi touchdownista  :D

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä ruudussa on käytännössä kaikki tarpeellinen tuuli- ja muu säätieto

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä näkyy selvästi, että Kalpea Käsi (käsi oli kirkkaassa valossa, näyttöruutu himmennetty) siirtää kynällä eSTRIP-liuskan sähköisesti kaukalosta toiseen. Manuaalisia liuskoja ei enää tarvita. Kuvasta voi nähdä, että siirtyvä eSTRIP koskee THYtä eli nimenomaan Turkish Airlinesin konetta, joka oli juuri lähdössä odotettuaan odotuspaikalla sitä, että Finnairin A330 tuli ensin laskuun.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Visiittimme oli ajoitettu Helsinki-Vantaan toiminnan hiljaisimpaan ajankohtaan, mutta kovinkaan pitkään emme voineet työskentelyä häiritä. Kiitos kuitenkin kovasti isännille vierailumahdollisuudesta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei Ilkka.

Oot kyllä ihan onnenpoika!  :)

Voi kun mullekin olisi kerran semmoinen mahdollisuus...... ::)

Varmasti taivallinen tunne siellä?

Helsingissä,Zürichissä jne.

 

Kiitos kuvista,Ilkka.

 

Chris

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tornissa sinänsä on tehty huomattavia muitakin parannuksia. Ilmastoinnin tarve on vähentynyt, akustiikkaa parannettu mm. siten, että laitteet tuottavat vähemmän käyntiääniä ja ergonomiaan on kiinnitetty erityistä huomiota. Työskentely onnistuu entistä paremmin myös seisoma-asennossa.

 

Sähköiseen järjestelmään siirtyminen on kuitenkin suurin ja tärkein muutos. Jatkossa myös kentällä liikkuvat ajoneuvot on varustettu transpondereilla/GPS:llä ja näkyvät ruuduilla huononkin sään vallitessa, jolloin lennonjohtaja ei omilla silmillään näe paljoakaan. Kiitoteiden ja rullausteiden risteyksissä on "liikennevalot", jotka antavat automaattiset varoitukset mikäli luvaton alueellemeno tai ylitys tapahtuu.

 

Koko projektin kustannusluokka onkin miljoonissa euroissa, ei kuitenkaan yli 10, meille kerrottiin.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

22L:lle on tulossa laskuun iso kone, A330 Soulista, mutta kynnys on niin kaukana, että joutuu käyttämään suurennuslasia - tai siis kiikareita, jotta kone erottuisi kunnolla. Kuva on otettu normaaliobjektiivilla.

 

Pitääkö kone erottaa ihmissilmillä kunnolla? Tuosta ainakin jo kaukaa näkee siivistä että A330 tulossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatkossa myös kentällä liikkuvat ajoneuvot on varustettu transpondereilla/GPS:llä ja näkyvät ruuduilla huononkin sään vallitessa, jolloin lennonjohtaja ei omilla silmillään näe paljoakaan.

 

Ollessamme tuolla vierailulla kerrottiin mielenkiintoinen juttu aiheesta. Maaliikennetutka ei kuitenkaan vielä ole hyväksytty tapa johtaa sitä rullausliikennettä, eli se on vain referenssiksi ja huonolla näkyvyydellä on edelleen käytettävä samanlaista menetelmälennonjohtoa kuin ennenkin. Ainoa hyväksytty proseduuri jonka maaliikennetutkasta saa toistaiseksi todeta on lähtökiidon alkaminen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitääkö kone erottaa ihmissilmillä kunnolla? Tuosta ainakin jo kaukaa näkee siivistä että A330 tulossa.

 

Tätä tuli treenailtua Suvarnabhumilla reilu viikko sitten. Kynnykselle "saarekkeen B" päästä varmaankin puolen kilometrin heitolla saman verran matkaa, ja n. 10 sek ennen tätä yo. Ilkan kuvaamaa laskua ei todellakaan olisi tiennyt mikä konetyyppi oli kyseessä. Siitä huolimatta että laskupöllähdysten kohdilla oli jo näkyvissä kaksi seuraavaakin samalle radalle laskevaa konetta ja siristellen ehken kolmaskin, mutta ilman kiikareita toivotonta todeta muuta kuin "tuubi ja siivet" näkyvissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatkossa myös kentällä liikkuvat ajoneuvot on varustettu transpondereilla/GPS:llä

Taitaa osa marsuista olla jo varustettukin noilla, ainakin niillä joillain on katolla sellainen valkoinen mokkula/antenni... Epäilisin sen liittyvän tuohon? ???

 

Niin ja kiitokset hienoista kuvista! Olisi mukava nähdä tuolta pääkallopaikalta useamminkin kuvia. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla