Kirjoitettu Elokuu 25, 2011 Hei!! Olen nuori ja valinnan edessä liikennelentäjäkoulutuksen kanssa. Minulla on mahdollisuus alkaa PPL-teoriat nyt syksyllä ja jatkaa sitten eri paikoissa kouluttautumista. Kysymyksenä on, että kumpi on järkevämpää; mennä suoraan kaupalliseen koulutukseen esim. Patrialle vai tehdä lupakirjat eri paikoissa? t.maria Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 25, 2011 Itse suosittelen suorittamaan PPL:n aluksi, saat ainakin jonkunlaisen kuvan tuletko tykkäämään ko. ammatista. Ite suoritin PPL:n BF:llä ja nyt opiskelen ATPL:iä Floridassa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 25, 2011 Luulisi löytyvän paremmankin koulun kuin Patria... ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 25, 2011 Jos lähtee PPL - suorittamisen jälkeen ulkomaille ATPL-koulutukseen, hyväksyvätkö ne kaikkia tunteja, tuleeko tuplahinta? Millainen ATPL koulutus Floridassa on? Entä jos siirtyy takaisin Euroopan puolelle, eikö siinä tule jotain maksuja? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 25, 2011 Kaikkein ensimmäiseksi lue tämä keskustelu alusta loppuun http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,98827.0.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 26, 2011 Suosittelen tutkimaan asiaa hyvin tarkkaan ja monelta kantilta. Patria ei ole ainoa koulu maailmassa eikä sen pitäisi missään nimessä olla ainoa vaihtoehto. Salpauslento tarjoaa taatusti yhtä hyvää koulutusta eikä vaihtoehdot tähän lopu. Suosittelen myös miettimään ulkomailla opiskelua. Kaverini teki lupakirjansa Etelä-Afrikassa jossa elinkustannukset ovat murto-osan Suomen vastaavista ja koulujen hinnat vastaavasti myös huomattavasti alhaisemmat. Myös työllistymismahdollisuudet ovat tuolla mantereella paremmat kuin täällä. Kannattaa tehdä itselleen selkeät tavoitteet ja budjetti minkä mukaan toimii. Muistuttaisin vielä objektiivisuudesta budjetin laadinnassa ja realiteettien huomioimista. Toivossa on hyvä elää sanoi aikoinaan myös lapamato mutta toivo tai haihtattelu ei tällä alalla toimi. Itse aliarvioin budjettini noin 15% verran joten kannattaa varata hieman ylimääräistä. Janne Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 26, 2011 Kouluista vielä sen verra että niitä löytyy pitkin Eurooppaa osa on taatusti huonoja kuten kaikkialla, eivät edes kaikki Patrian oppilaat ole olleet tyytyväisiä siihen miten siellä asiat hoidetaan. Jonkun huono on toisen hyvä. Mutta suosittelen tutkimaan internet kirjoituksia kouluista, varsinkin rahastuksesta ja kaluston kunnosta. Ongelmana tässä on ns BS filter. Oppilaana sinulla ei ole kokemusta ilmailusta, ainakaan syvällistä yleensä, ellet ole ollut alalla muissa duuneissa joten koulun arviointi sen oman kokemuksen perusteella pitää tehdä asiakkaan ei lento-oppilaan näkökulmasta. Tässä nyt hieman hintoja vertailuun Kanada. 3 koulua hinnat 16000-25000 Kanadan dollaria joka sisältää paikallisen CPL, IR ja Multin. Tunnen sieltä kolme koulua joista yhdessä kävin tekemässä paikallisen ATPL-lupakirjan vuonna 2007. Etelä-Afrikka. Tunnen maasta useamman koulun. Hinnat vaihtelevat 200000 Randin ja 350000 Randin välillä riippuen koulun sijainnista ja käytetystä kalustosta. Muita maita joita itse Euroopan lisäksi katsoisin ovat Australia ja Uusi Seelanti. Huomatavaa on Australian Dollarin vahvistuminen Euroon nähden joten tämä kurssimuutos vaikuttaa koulutuksen hintaan isoissa summissa paljon, jopa tuhansia Euroja. Jos modet sallivat laitan linkkejä kouluihin em maissa tai sitten niitä voi pyytää pm viestillä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 26, 2011 Helsingin Uutiset 24 8 2011 [ attachment removed / expired ] Heikki Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 26, 2011 Onpas siinä nätti tyttö päässyt Porin kurssille. Tero Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 26, 2011 Helsingin Uutiset 24 8 2011 Heikki Samaisen jutun nettiversio http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/67643-johannan-unelma-lentajaopinnoista-toteutui Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 26, 2011 Janne, tottakai saa linkittää. ja muutenkin kehua/haukkua jne. Kun et ole kuitenkaan kaupallisesti kytyköksissä ko firmoihin jne. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 26, 2011 Luulisi löytyvän paremmankin koulun kuin Patria... ??? Ai, mitä vikaa Patriassa on? Jotain ihan objektiivista vikaa siis. No, ehkäpä tuo Jannen mainitsema BS filter on parempi sisäistettävä.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 26, 2011 Ei viitsitä aloittaa eipäs/juupas keskustelua koulujen ongelmista ja vioista. Objektiivisesti katsottuna ja mitä olen kuullut löytyy koulujen toiminnasta korjattavaa, myös tuosta Ollen mainitsemasta liikeyrityksestä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 26, 2011 en viitsi aloittaa eipäs/juupas keskustelua koulujen ongelmista ja vioista. Herra Kyle on hyvä ja kysyy niiltä jotka ovat sieltä valmistuneet. Ei ole aikomustakaan aloittaa sellaista keskustelua. Tarkoitus oli lähinnä näpäyttää "kai nyt on parempiakin kuin Patria" -tyyppisiä perustelemattomia mielipiteitä joista tuskin on alkuperäiselle kysyjälle mitään hyötyä. Täytynee ruuvata omaa bs filtteriä tiukemmalle, taas kerran. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 26, 2011 Ei ole aikomustakaan aloittaa sellaista keskustelua. Tarkoitus oli lähinnä näpäyttää "kai nyt on parempiakin kuin Patria" -tyyppisiä perustelemattomia mielipiteitä joista tuskin on alkuperäiselle kysyjälle mitään hyötyä. Täytynee ruuvata omaa bs filtteriä tiukemmalle, taas kerran. Alkuperäinen kysyjä voisi lisäksi lukea ketjun Taipalsaaren onnettomuudesta.voi auttaa. Toivottavasti joku voi laittaa perusteltuja perusteluita miksi joku koulu on paras,tai ainakin hyvä. Eroja on..... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 27, 2011 Ongelmana koulujen vertailussa on se että monesti tiettyä koulua käyvä tai sieltä valmistunut ei kykene objektiiviseen kritiikkiin opinahjoaan kohtaan. Tähän on osaltaan syynä koulun propaganda jossa hehkutetaan omaa erinomaisuutta ja muiden koulujen alempiarvoisuutta. Muistan itse omilta lentokouluajoiltani miten osa opettajista ja oppilaista katsoivat nenänvartta pitkin naapurin pikkukoulun touhuja. Naapurissa maksettiin puolet koneen vuokrasta verrattuna omaan kouluun ja samalla tavalla oppilaat läpäisivät tarkkarit ja saivat työpaikkoja kuten oman koulun oppilaat, tosin puoleen hintaan. Yksi syy kritiikin puutteeseen on myös se että oppilailla ei ole vertailukohdetta. Ei ole käyty kursseilla muissa kouluissa tai oppilaat ovat nuoria jotka koulun on helppo muokata mieleisekseen tällä "Me olemme parasta mitä rahalla saa" tyylillä. Se mitä koulut usein unohtavat on että oppilas on maksava asiakas eikä varusmies jonka on pakko olla paikalla. Myös oppilaat unohtavat tämän. Samoin oppilaat usein unohtavat että koulu ei ole hyvätekeväisyyslaitos vaan liikeyritys jonka tehtävä on tuottaa voittoa omistajilleen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 27, 2011 Nettimaailma on siitä hankala, että mielipiteiden kirjo yksittäisistä lentokouluista on valtaisa. On suoranainen ihme, jos et löydä valitsemastasi koulusta niin ylistäviä arvosteluja kuin täystyrmäyksiäkin. Koskee muuten lähes mitä tahansa arvostelukohdetta, ravintoloita, kodintekniikkaa, autoja, jne.. Valinta on kuitenkin pakko tehdä itse, karkealla seulalla ja tiukalla filtterillä tai jäädä jahkailemaan loppuiäkseen muiden mielipiteitä pprunea tai flightfoorumia vastaavia lukemalla. Jokaisesta paikasta löytyy hyvät ja huonot puolensa, useimmiten huonoihin pystyy sopeutumaan ja homma tulee hoidetuksi joka tapauksessa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 27, 2011 Jos lähtee PPL - suorittamisen jälkeen ulkomaille ATPL-koulutukseen, hyväksyvätkö ne kaikkia tunteja, tuleeko tuplahinta? Millainen ATPL koulutus Floridassa on? Entä jos siirtyy takaisin Euroopan puolelle, eikö siinä tule jotain maksuja? Lähtökohtaisesti Suomessa suoritettu PPL ja tunnit katsotaan hyväksi myös ulkomailla. Mikäli Euroopan ulkopuolella suoritetun ammattilentäjän koulutuksen haluaa kääntää eurooppalaiseksi tulee siitä aina lisäkustannuksia. Nämä riippuvat ulkomailla suoritetusta koulutuksesta, kokemuksesta ja siitä missä päin Eurooppaa lupakirjan käännöksen suorittaa. Onnea ja menestystä suunnitelmille. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 27, 2011 ATPL:t täällä Floridassa tehään UK CAA:n mukaisesti, eli ihan eurooppalaisten standardien mukaan. JAA-lentokoulutus on kans täällä mahdollista, ainoastaan JAA-mittaripapereita täältä ei saa, tietty voi hankkia FAA-mittariluvat ja konvertoida Euroopassa. Koulutus täällä maksaa 50-60 000 USD, sisältäen PPL, ATPL, CPL, FAA-mittari ja CFI. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 27, 2011 Laittaisitko Jesse vielä hieman kulujasi tänne. Eli esimerkiksi auto, polttoaine, asunto, vakuutukset, ruoka, matkat jne. Eli käytännössä kuinka paljon koulutuksen lisäksi sinulla menee rahaa kuukaudessa koulutusmaksujen lisäksi. Janne Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 27, 2011 http://www.bafuturepilot.com/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 28, 2011 Janne: Saan täyden opintotuen ja asumistuen jolla kyllä pärjää, mutta ei mitenkään ruhtinaalisesti elä, sen päälle kun laittaa omasta taskusta 200e niin ei ihan kauravellillä tarvii elää. Itse ostin kämppiksieni kanssa auton, maksettiin 1600usd ja vakuutukset päälle niin hintaa tuli noin 1000usd per naama. Sanoisin että 600-800e kuukaudessa elämiseen on ihan realistinen raha. Meillä asuminen koulun asunnoissa kuuluu koulumaksuun. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 28, 2011 Kiitos vinkeistä/tiedoista kaikille!! Kevääseen mennessä saattaa minullakin olla siivet;) t.maria Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 28, 2011 Muista. Matalalla ja hiljaa. Heikki Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla