Pirjo Salo

Vanhoja kuvia 1939-1944 Luonetjärveltä

82 viestiä aiheessa

Olen skannannut isäni valokuvia Luonetjärveltä 1939-1944. Kuvissa on lentokoneita joita en asiaa harrastamattomana tunne ja tapahtumia joista asianharrastajilla on varmasti tietoa.  Isäni ei ole merkinnyt kuviin vuosia eikä muitakaan tietoja, vain muutaamia henkilöiden sukunimiä. Yhdessä kuvassa sentään lukee 'Blenheim' ja koneen kyljessä on tunnus BL-135. Muutamia kuvia joissa miehet nostavat lentokoneen romua järvestä, epäilen otetuksi Konnevedellä.

Isä oli koko sodan ajan viestikesus Haukassa Luonetjärvellä, joten oletan kuvien otetun niillä kulmilla.

 

Alueita joista haluaisin jotakin tietoa on kaksi: varsinaiset lentokoneet ja romut.

Lentokoneista kiinnostaa tietysti se mikä kone on kyseessä, tarkennusta voin googlata. Romuista taas kiinnostaa paitsi koneen merkki, niin myös onko jossain tietoa milloin ja missä onnettomuus on tapahtunut. 

 

Kovasti kiitollisena avusta

P.Salo

 

[ attachment removed / expired ] ff091: lisäys kyljessä oleva tunnus FO

 

 

[ attachment removed / expired ] ff90 Lisäys: Kapt Vehmanen ja ST-113

 

 

[ attachment removed / expired ] ff077

 

 

[ attachment removed / expired ] ff72

 

 

[ attachment removed / expired ] ff74 lisäys: rungossa tunnus DB 15

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo järvestä nostettava pyrstö on tosiaankin Rautalammin Konneveteen pudonneen Iljushin DB-3 pommikoneen osa. Kyseessä on runkotunnusta VP-14 kantanut ilmavoimiemme sotasaalispommittaja. Kone lähti välirauhan aikaan (nyt en muista tarkempaa päivämäärää, mutta tapauksesta on kertomuksia mm. Kohtalokkaat lennot- ja LeLv 46:n historiakirjassa.)suorittamaan korkeusnousukoetta ja muljahti oikeamattomaan syöksykierteeseen tuhoutuen Konneveden pintaan lähelle isäni synnyinkotia. Kaksi miehistön jäsentä kuoli ja yksi pelastui.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoisia kuvia Pirjolta, kuuluisi ennemmin  tuonne historiaosioon.

Mutta asiaan...Matti Hämäläinen "Suomen Ilmavoimien laivueet osa3 Pommituslentolaivue 46" opuksesta selviää että tuo DB-14:n kaputti sattui jatkosodan aikana 2.7.1941. Kirjassa on selostus onnettomuudesta ja kolme kuvaa nostopuuhista mm. tuo Pirjon Isän albumista löytynyt. Kirjasta  selviää myös että VP-12:n laskutelineet petti laskussa Luonnetjärvelle 4.8.1941. Saattaapi kolmas kuva olla tuosta tapauksesta.

Ensimmäinen kuva: Fokker C.V E

http://fi.wikipedia.org/wiki/Fokker_C.V

ja toinen Fieseler Fi 156 Storch :

http://fi.wikipedia.org/wiki/Fieseler_Fi_156_Storch

Iljushin DB-3:

http://fi.wikipedia.org/wiki/DB-3

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone lähti välirauhan aikaan (nyt en muista tarkempaa päivämäärää

Wikipedia kertoo että 2.8.1941.  Kiitos noista tunnustiedoista, sain tapahtuman kiinni ja isän kuvia ajoitettua oikealle vuodelle.

 

Ilmeisesti nosto järvestä on ollut mielenkiintoinen koska noita 'miehiä+metalliromua' kuvia on useampia, romun määrä vain vaihtelee. Tässä kuvassa sentään on nimiäkin: Nenonen, Veijalainen, Puronvarsi, Ketola, Salo, sotilasmestari Kolima. Metalliromua on varsin viitteellisesti mukana, mutta ilmeisesti ollaan Konneveden saaressa.

Lisään kaksi kuvaa: toisessa ei ole lentokoneen palastakaan, mutta nostotoimien miehiä on siinä Konneveden saaressa tauolla. Toisessa kuvassa on ponttooni selällä.

 

 

[ attachment removed / expired ] ff056

 

 

[ attachment removed / expired ] ff050

 

 

[ attachment removed / expired ] ff073

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoisia kuvia Pirjolta, kuuluisi ennemmin  tuonne historiaosioon.

Enpä huomannut historiaosiota, vasta onnistuin liittymään tähän foorumiin kun nämä kuvat alkoivat poltella. Tuota mainitsemaasi teosta en ihan heti saa kirjastosta. Oletettavasti tuo mahalleen tupsahtanut kone on parissa muussakin kuvassa.

 

 

[ attachment removed / expired ] ff070

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoisia kuvia Pirjolta, kuuluisi ennemmin  tuonne historiaosioon.

 

Siirsin ketjun asianmukaiseen osioon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siirsin ketjun asianmukaiseen osioon.

 

Kiitos. Liitän muutaman kuvan vielä. Toisen kuvan tekstiin isä on kirjoittanut 'KK komp koulutuksessa'. Mutta mikä hyttysen kokoinen kone siellä perässä sitten on. Ensimmäisen kuvan koneessa on tunnus joka alkaa PE 21.

 

Niiden 'Konnevedestä nostetaan konetta'- kuvien joukossa on kuva miehistä ja yhdellä on kädessä aika kivan kokoinen taimen. Joten Konnevedestä on noussut muutakin kuin metalliromua.

 

 

[ attachment removed / expired ] ff066 lisäys takarungossa tunnus PE-211

 

 

[ attachment removed / expired ] ff079 takana Pyry

 

 

[ attachment removed / expired ] ff067

 

 

[ attachment removed / expired ] ff065

 

 

[ attachment removed / expired ] ff078 Lisäys: rungossa lukee BL-135

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo pommari on myös Neuvostoliittolaisten hengentuote:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Petljakov_Pe-2

Takarungossa pitäis lukea PE-211 vai....

Maalauksista päätellen kuorma-autoon lastattu vaikuttas olevan juuri VP-12 ja useammassa lähteessä kaputtipäivämäärä on tuo toinen heinäkuuta 1941 ei elokuun toinen.

Oiskohan tuo hyttysennäköinen Pyry

http://fi.wikipedia.org/wiki/VL_Pyry

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitän myös minä, toivotaan että kaikki kaivelisivat isäin ja isoisäin muistokuvat, yllätyksiä voi löytyä.Pyryksi minäkin tuon "kk ampujien koulutuksesta" kuvan "hyttysen" sanoisin, on laskutelineitten nilkat niin ohkoset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Läräsin noita .Matti Hämäläisen "Suomen Ilmavoimien laivueet" sarjan kirjoja ja osasta 4 "Pommituslentolaivue 48" löytyi sivulla 15 kuva tuosta Fokker C.V.tä kuvatekstillä "harjoituslennolta palaava FO-80 laskeutuu Luonnetjärven kentälle talvella 1942. (Aarne Vatanen)". Hämäläisen kirjoissa on kiitettävästi Blenheimin takatoosasta otettuja otoksia mutta niissä on "harjoitusvastustajana" I-16 UTI (UTI-4). Tuo Pirjon skannama kuva on ilmiselvästi otettu Blenheimin kk-ampumosta. Tuon "Hyttysen" laskutelineiden kapeus pani minut väittämään konetta Pyryksi....

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fokker Cee Vitosesta vielä: Ruotsi lahjoitti talvisodan alussa Suomelle kolme  Fokker C.V.E.tä: FO-19, -23 ja -80. Jonkun lähteen mukaan tästä syystä ainakin FO-80 puhuteltiin lempinimellä "Kuppa-Kustaa"

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kustaa_V

[ attachment removed / expired ]

Flygmuseet Linköping 2010

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arvasin että tämä sivusto pelastaa minut tietämättömyyden suosta.

 

Tuon Storchin vieressä seisova nahkatakkinen on kuvan taakse raapustettun tekstin mukaan kapt. Vehmanen.

Petljakovin tunnus kokonaisuudessaan on tosiaan PE-211, tuli paremmin esiin kun suurensin ja vähän säädin valoisuutta. 

 

Isän kuvista vielä senverran että ihan itselle ja muillekin opetukseksi: kuviin pitää liittää päivämäärä (nykyään kamera hoitaa sen) ja paikka. Bonusta saa siitä jos vielä mainitsee ketä kuvassa on tai mitä siinä tapahtuu. Onhan se lystikästä kun kuvan alla lukee että 'luotu on lintu laulamahan'. Tosiasiassa kuvassa on Luonetjärven asevelikuoro vappuna 1942.

Toinen vihoviimeinen temppu on sekoittaa eri vuosikymmenien: albumin samalla aukeammalla on kuvia sotilasvalasta (1940) ja Helsinki-Vantaan lentokentästä vuonna 1997.

Sitä suosittelen kyllä jokaiselle että selailee sukulaiseten kuvia, saattaa selvitä asioista ja omakin ymmärrys lisääntyä. Tämäkin sessio on palauttanut mieleeni että jossain kirjahyllyn perillä on sellainen pieni sininen englanninkielinen kirja jossa on piirroksia lentokoneista. Sehän pitää etsiä seuraavaksi.

 

Näistä romukuvista on jo tunnistus tehty eli tiedän mitkä koneet ja milloin on ilma loppunut siipien alta. Mutta jos jotakuta moiset romut kiinnostavat niin siinä on kuvia. Tuossa kakkoskuvassa on varustauduttu oikein kunnon aseilla: kirvestä ja muuta sorkkarautaa on haalaripukuisilla kädessä.

Kolmannessa kuvassa ei ole lentokonetta, jolleivät nuo putket kuulu johonkin. Mutta pistän mukaan ihans sen takia että siä on ilmeisesti päässyt joskus mukaan lentämään. Kuten tästä voi päätellä ei herunut Kaukosta kertomuksia sota-ajasta. Ei niin minkäänlaisia.

 

 

[ attachment removed / expired ] ff068

 

 

[ attachment removed / expired ] ff069

 

 

[ attachment removed / expired ] ff059

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia Pirjolle tähänastisista, myös ”romukuvista”

Katsotaampa mitä kirjat tietää tuosta Luonnetjärvelle mahalleen päätyneen DB-3M;n vaiheista. Kone oli talvisodassa sotasaaliiksi saatu kone joka oli lentokonetehtaalla tehdyn kunnostuksen jälkeen luovutettu 2/ LeLv 46:lle 24.6.1941. Kone luovutettu lentokonetehtaalle 10.9.41 elikkäs noissa kuvissa konetta puretaan kuljetuskuntoon ja lastataan kuorma-auton lavalle. Lentokonetehtaalla suoritetun ”entisöinnin” jälkeen kone luovutettiin takaisin LentoLaivue 46:n kakkoslentueelle 7.8.1942 nyt tunnuksella DB-12. (VP=Vihollis tai Venäläinen Pommikone, DB taas koneen tyypinmukainen) Yölennolla 19.8.-42 mkoneen siipi otti puihin Luonnetjärven läheisyydessä ja syöksyi metsään koko miehistön saadessa surmansa. Poistettu 13.11.42 lentoaika 62h. 55Min.

Myös tuo mainitsemasi BL-135 meni Luonnetjärvellä  myötätuulilaskussa ympäri 9.7.42, ohjaaja selvisi hengissä.

Jos tuo alin kuva on otettu lentokoneessa niin todennäköisesti kyseessä on Avro Anson mk.1 jota Suomen ilmavoimissa oli 3kpl.

http://www.sodatkuvina.cjb.net/images/Talvisota/Varusteet/cwdata/AvroAnsonI.html

Opuksessa "Suomen Ilmavoimien laivueet osa4 Pommituslentolaivue 48" sivulla 17 on kuva AN-102:ta Luonnetjärvellä talvella 1941-42. Kuvatekstin mukaan koneella annettiin kaksimoottorikoulutusta ohjaajille, suunnistuskoulutusta tähystäjille ja radiokoulutusta sähköttäjille.

Markku

p.s. Näkyiskös muuten alkuperäiskuvissa tuon ensimmäisen satsin alimman DB-3:n tunnus? (numerot 11:ta-21.n) Samoinkuin tuon Storchin? ST-112 vai ST-113...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wikipedia kertoo että 2.8.1941.  Kiitos noista tunnustiedoista, sain tapahtuman kiinni ja isän kuvia ajoitettua oikealle vuodelle.

 

Ilmeisesti nosto järvestä on ollut mielenkiintoinen koska noita 'miehiä+metalliromua' kuvia on useampia, romun määrä vain vaihtelee. Tässä kuvassa sentään on nimiäkin: Nenonen, Veijalainen, Puronvarsi, Ketola, Salo, sotilasmestari Kolima. Metalliromua on varsin viitteellisesti mukana, mutta ilmeisesti ollaan Konneveden saaressa.

 

Kyllä tuo tapahtuma oli siis jatkosodan alkua. Kirjoitin tiedon ulkomuistista töissä ennenkuin kerkesin kotiin tarkistamaan päivämäärän kirjastostani. Matti Hämäläisen kirja on jo toisessa viestissä mainittu. Toinen teos on siis Jaakko Hyvösen Kohtalokkaat lennot 1939-1944. Siinä vaan on virheeellisesti koneen tunnukseksi mainittu DB-14.

 

Koneen osia ei saatu tapahtumahetkellä kerättyä kaikkia pois. Niitä löytyi yhä vuonna 2003:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä vielä kartta tapahtumapaikasta, Honkasaaren ja Lokkisaaren väli. Kuvaan on myös merkitty toisessa yhteydessä käyttämäni tieto BL-110:n tuhoutumispaikasta:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Olen myös rakentanut molemmista koneista pienoismallit asussa, jossa ne olivat tuhoutumishetkellään. Tässä VP-14.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

t: Arska

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
p.s. Näkyiskös muuten alkuperäiskuvissa tuon ensimmäisen satsin alimman DB-3:n tunnus? (numerot 11:ta-21.n) Samoinkuin tuon Storchin? ST-112 vai ST-113...

Storch on ST-113, ja DB-3 on pienellä arvauksella 13. Arvausta on tuo ykkönen, kun sitä ei millään erota, mutta jos vaihtelu väli on 11-21 niin ei mahdollisuuksia ole kuin ykkönen, kakkosesta näkyisi alaosa. Toinen numero on myös päätelty ala osan perusteella. Mahdollisuuksia on 3 ja 8 mutta pikselöitynä näyttää siltä ettei numerossa ole kaarta vasemmalla ylhäällä. Siis vahva kolmonen. Näitä tälläisiä arvuutteluja auttaisi jos olisi 'ilmavoimat fontti' eli kirjasinmallit joilla noita numeroista ja kirjaimia kylkiin maalattiin. Oletettavasti joku sabluuna hommaan on ollut, eikä ihan vaan vapaalla kädellä ole vedelty. Voihan se olla DB 15:kin, mutta kuten sanottu paljon puuttuu.

 

[ attachment removed / expired ] suurennus kyljestä

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vokkeriksi väitän minä. Uskoo jos soppii...  ;)

Mahtaako hyttysen tunnistamista auttaa suurennuksesta otettu lähikuva.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä "Hyttynen" on tosiaan ilmiselvä Pyry

ST-113 on se toinen ja sota-aikana tuhoutunut Ilmavoimien Storh. ST-112 on nykyisin nähtävänä Vantaan ilmailumuseossa siviili tunnuksella OH-FSA.

DB-15 on kans mahdollinen. Kirjoissa on kuvia -13:ta ja -15:ta ja nuo värirajat sekä hakaristin ja itärintamatunnuksen paikka puoltas kyllä DB-15:ta.

Kirjojen mukaan BL-135 on kuvattu Luonnetjärvellä huhtikuussa 1942.

ff067 on tietenkin "Hanssin Jukka" Douglas DC-2 joka on entisöitävänä Tikkakoskella

http://www.ilmasotakoulunkilta.fi/IlmaSK/ilmaskmma.nsf/sp?open&cid=uusiblogi

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirjoja pläräillessä Pirjon kuva-arvoitukset tarkentuu pikkuhiljaa:

Kuvan ff065 Bristol Blenheim (jota konetyyppiä joskus olen kuullut myös Pelti-Heikiksi puhuteltavan) Matti Hämäläisen kirjasarjan 4:s osan kuvatekstin s.18  mukaan on BL-151 joka on tulossa laskuun Luonnetjärvellä talvella 1942. Keskisen SIH n:o 19 LeR4 sivulla on sama kuva BL-135:tä kuin ff078 ja Hanriot H.232:n ja DB-15:n kuvat ja kuvateksti  kertoo "LLv 48:n harjoituskoneita Luonnetjärvellä vuoden 1942 alussa". DB-15:n kuva on toiselta puolen mutta takarungon itärintamatunnus on maalattu hakaristin viereen joten tuo vahvistais, että kuvassa ff74 on DB-15...

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä ne nyt sitten olivat, jollei jostain löydy irtokuvia tai negatiiveja joita ei ole tehty kuviksi. Kiitoksia kärsivällisyydestä ja avusta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä ne nyt sitten olivat, jollei jostain löydy irtokuvia tai negatiiveja joita ei ole tehty kuviksi. Kiitoksia kärsivällisyydestä ja avusta.

Kiitos vaan itsellesi mielenkiintoisista kuvista josta osa oli ainakin minulle ennen näkemättömiä. Toivottavasti löydät vielä jotakin...

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tietenkään tiedä miten ihmiset ovat sota-aikaan tai yleensä viime vuosituhannen alkupuolella toimineet, mutta koska saman tapahtuman (esim se Konneveden naaraus) kuvat ovat 'valmistus tuntumaltaan' erilaisia, on varmaan ollut tapana vaihdella kuvia. Vähän samaan tapaan kuin mun lapsuudessa vaihdeltiin kahvipaketista saatuja autonkuvia. Joten kuvia voi olla vaikka missä, myös sellaisilla ihmisillä joilla ei ole ollut mitään mielenkiintoa kameroihin tai kuvaamiseen itseensä.

 

Miten sitten saataisiin kaikki piironginlaatikot, sikaritoosat ja mujupussukat päivänvaloon ja iloksi niille jotka 'tarpeettomista' kuvista saavat iloa. Toistaiseksihan me olemme sellaisessa hassussa rakosessa että varmaan suurin osa niistä joilla on vanhoja 'laatikko' kuvia eivät koske johonkin internettiin edes tikulla, tai ryhdy skannaamaan (mitä sekin on) mitään. Ei ole kovinpitkä aika siitä kun pelkkä yhden kinofilmin skannaus digimuotoon maksoi kolmanneksen digikameran hinnasta.

Epäilen että kaikenlaisissa kuolinpesien tyhjennyksissä menee nyt paljon kuvamateriaalia roskiin, jatkossa tietysti digitoitu materiaali muuttuu lukukelvottomaksi.

 

Veljeni mukaan meillä on joku rungonraato kuva vielä jossain. Siihen vielä palaan kunhan se raatokuva löytyy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään