Henri Pälkäs

Porin tutka?

47 viestiä aiheessa

Terve!

 

Vähän väliä on kuulunut juttua mahdollisesta Porin tutkalennonjohdosta? Missä tämä homma tällä hetkellä pörrää?

 

NOTAMista lainattu; PORI APP RADAR SER NOT AVBL. REF AIP ENR 1.6-1, EFPO AD 2.18

 

FROM: 25AUG11 0000 TO: 31DEC11 2359 (B2193/11)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PORI APP RADAR SER NOT AVBL. REF AIP ENR 1.6-1, EFPO AD 2.18

 

FROM: 25AUG11 0000 TO: 31DEC11 2359 (B2193/11) [/i]

 

Eikös tuo nyt meinaa sitten sitä, että se on poissa käytöstä ko. aikana (25.8.11-31.11.11) eli sen jälkeen voi olla tutkapalveluita saatavissa.

 

Henkka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuo nyt meinaa sitten sitä, että se on poissa käytöstä ko. aikana (25.8.11-31.12.11) eli sen jälkeen voi olla tutkapalveluita saatavissa.

 

Henkka

 

Haiskahtaa siltä, että tuo Notami uusituisi 1.1.2012 0001 :-\

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haiskahtaa siltä, että tuo Notami uusituisi 1.1.2012 0001 :-\

 

 

Oho se olikin 31. joulukuuta, sehän menee sitten tod. näk ensi vuoden puolelle...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuo nyt meinaa sitten sitä, että se on poissa käytöstä ko. aikana (25.8.11-31.11.11) eli sen jälkeen voi olla tutkapalveluita saatavissa.

 

Henkka

 

Joo, mutta sen jälkeen on siis mahdollisesti tutka tulossa?

 

E; sillainhan kirjoititkin, täytyy ostaa silmälasit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tornitutkapalvelu tulee olemaan kyseessä... Ja primääriä sinne ei pitäis olla tulossa.

 

Tornitutkapalvelu...hmmm..?

Eihän mitään tutkapalvelua voi antaa, jos kentällä ei pyöri tutkaa.

Tampereen monopulssista saa varmaan näytön, mutta mikä lienee alakatve Porissa.

Luulen, että näkyy Porissa liikenne noin about >3000FT.

Eli  juuri kentän lähestyvä/laskeutuva liikenne ei ole mahdollista nähdä Porin tornissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, tutkapalvelun eri muodothan ovat tutkaseuranta, tutkavalvonta ja tutkajohtaminen.

Vektorointi kuuluu johtamiseen.

Mitä sitten Porin tornin näytöllä pystyy tekemään, eli liikenteelle, joka näkyy noin 3000 ft:n yläpuolella?

Tuo Porin matala liikenne ei joka tapauksessa näy missään "ilmaliikennetutkassa".

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, tutkapalvelun eri muodothan ovat tutkaseuranta, tutkavalvonta ja tutkajohtaminen.

Vektorointi kuuluu johtamiseen.

Mitä sitten Porin tornin näytöllä pystyy tekemään, eli liikenteelle, joka näkyy noin 3000 ft:n yläpuolella?

Tuo Porin matala liikenne ei joka tapauksessa näy missään "ilmaliikennetutkassa".

 

 

Alakatveen korkeuden suhteen olet jotakuinkin oikeassa, vähän säästä riippuen saattaa olla alempikin. Ja siellä alhaalla oleva liikenne ei tosiaan lennonjohtoon millään laitteella näy. Poria lähimmät tuktaantennit löytyvät Pirkkalasta ja Turusta. Näiltä tutkilta tuleva data yhdistyy Porissa (jo olemassa olevaan) näyttölaitteeseen, ja siltä näytöltä annetaan tutkapalvelua (mistä muuten löysit tuon jaottelun?) viranomaisen, eli Ilmailuhallinon hyväksymän työmenetelmän mukaan. Tässä työmenetelmässä kuvataan ne menetelmät, millä tuo alakatveeseen jäävä liikenne hoidetaan.

 

Valitettavasti en osaa sanoa, minkälainen tämä työmenetelmä on, mutta eiköhän se tännekin jossain muodossa jotain kautta joskus ilmesty! =D Peruajatushan kuintenkin on, että näkyvälle liikenteelle annetaan "täysiveristä" tutkapalvelu, eli koneet pidetään reitittämällä/vektoroimalla tms. keinolla vähintään porrastusminimin päässä toisistaan. On muuten huomattavasti mukavampaa toimintaa kuin keksiä menetelmäporrastuksia samoille lentskareille... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole tutka, vaan tulee MLAT http://www.multilateration.com/, joka on halvempi ja parempi kuin tutka.

 

Ehdotuksessa ilmailun navigaatio- ja valvontastrategiaksi kerrotaan mm. seuraavaa:

 

Suomen maantieteellinen alue voitaisiin kattaa neljällä tai viidellä WAMjärjestelmällä

sijoittain yhteen järjestelmään 10-15 radioasemaan. Tällöin seurannan

alakatveeksi muodostuisi sijainnista riippuen 2000-4000 ft. Jokainen järjestelmään

liittyvä WAM-järjestelmän radioasema toimii myös ADS-B –lähetteen vastaaotinasemana,

jolloin rakentamma WAM/MLAT-järjestelmä samalla mahdollistetaan

ADS-B –tyyppisen lähetyksen vastaanotto. Tällöin ADS-B –seurannan alakatve on

WAM-järjestelmän tuottamaa alakatvetta matalemmalla.

 

 

9.3.2. WAM/ADS-B –järjestelmän hankintasuunnitelma

 

A.Länsi-Suomi, käyttöönotto 2012:

WAM GND EFTU, EFPO, EFHK, EFTP, EFHA

WAM 2000 ft EFMA

ADS-B GDN EFTU, EFPO, EFHK, EFTP, EFPO, EFMA, EFHA

 

B.Pohjanmaa, käyttöönotto 2012:

WAM GND EFOU, EFKA, EFJY, EFVA

WAM 3000 ft EFKK, EFKI, EFSI

ADS-B GND EFKK, EFKI, EFOU, EFVA, EFKA, EFSI, EFJY

 

C.Lappi, käyttöönotto 2013:

WAM GND EFRO

WAM 3000 ft EFKT, EFEN, EFIV, EFKS, EFKE

ADS-B GND EFKT, EFEN, EFIV, EFKS, EFRO, EFKE

 

D. Länsi-Suomi: käyttöönotto 2014:

WAM GND EFKU, EFUT

WAM 2000 ft EFJO, EFSA, EFVR, EFMI, EFLP, EFHK

ADS-B GND EFJO, EFSA, EFVR, EFMI, EFLP, EFHK, EFKU, EFUT

 

------ ------- -------

9.3.3. MSSR-tutkien muutossuunnitelma

 

C. Linjataan Suomessa ylläpidettäväksi siviililennonjohdon käytössä MSSR-tutkat:

EFHK, EFTP, EFJY, EFKU, EFRO. Näillä tutkilla varmistetaan valtaosin perinteinen

tutkapeitto täydentämään WAM/ADS-B –järjestelmien paikannusta

 

 

 

ps. mikä suomen vilkkaimiin kuuluva kenttä puuttuu listalta kokonaan... niinpäniin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tatu: mistäs se tuommoinen löytyy?

 

Nimim. epätietoinen tai vaan tyhmä.

 

Se löytyy pyytämällä, on siis JulkL:n nojalla julkinen asiakirja. Lopullinen versio tulee varmaan kohta, tuohan on tosiaanvielä ehdotus (lähes vuoden vanha) ja siihen on varmaan muutoksia kuitenkin tullut. Laitan yksityisviestiä niin säästyy vaivaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikähän paikka toi EFEN on? ;D

Lienee kirjoitusvihre ja tarkoitta ET  ku ei se ole ENontekiö vaan EnonTekiö tuo kenttä  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFIN = Suomen Aluelennonjohto

 

Luulisin että tuolla haettiin EFET, joku vaan ei taas ole tuolla asiakirjaa laatineessa yksikössä viitsinyt tarkastaa faktoja...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lieneekö pohjoinen aluejohto, ent. Rovaniemen sektorit (ellei kysymys ollut retorisvivahteinen :D)

 

Itseäni tässä yrittäen sivistää "ääneen" pähkäilen, että:

 

Taisi tämän vuoden toukokuussa lakata olemasta nuo EFPS (Pohjois-Suomen lennonvalvontavyöhyke) ja EFES (Etelä-Suomen lennonvalvontavyöhyke) ainakin termeinä, kun koko Suomen FIR lennonvalvonta keskittyi Tampereen aluelennonjohtoon. Lienee nyt aluelennonjohdon aluetta kutsutaan nimeltä EFIN.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katve Porissa kentän päällä on noin 800-1200ft. Saapuvat 30 suunnasta näkyy noin kahteen mailiin asti.

 

Nyt tuli (ainakin tämän aiheen) asiantuntija foorumille, tervetuloa! ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään oli Porissa ensimmäinen "tutkayhteys" sitten vuoden 85. Blue1 sai kunnian olla tuo tutkajohdettu kone. Tästä lähtien tutkapalvelua on tarjolla satunnaisesti lennonjohtajien kelpuutusten puitteissa. Tutka- ja menetelmälennonjohdon vuorottelu jatkuu näillä näkymin koko ensi vuoden kunnes koko henkilöstö on koulutettu. Eli pilotit tarkkana radiojaksojen kanssa riippuen tuletteko TMAlle vai ette.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään