Tommi Weckström

Kiinalaislentäjän itsepäisyys meinasi aiheuttaa vaaratilanteen.

10 viestiä aiheessa

Olisikohan ollut viisi minuuttia minimipolttoaineisiin eikä tyhjiin tankkeihin? Vaikea uskoa että Qatarin tapaisessa lentoyhtiössä laskelmat olisivat niin pieleen menneet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ylläpidollinen välihuomautus:

 

Otsikoikaa nämä uutiset mahdollisimman hyvin uutista kuvaavalla otsikolla. Lisäksi kirjoittakaa itse viestiin/uutiseen ennen linkkiä edes jonkinlainen lyhyt kuvaus, mistä uutisessa on ylipäätään kyse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On näitä tapahtunut vaikka kuinka paljon. Minimi Trip Fuel mukaan, yhtiön politiikan mukaisesti. Sää määräkentällä huono, ylösveto lähestymisestä ja numerolla 32 varakentälle. Pitää vaan muistaa huudella MIN FUEL riittävän aikaisin ja jos ei tehoa niin MAYDAY.

 

Mieleen tulee eräskin 747 joka Taipein ollessa kiinni meni Kaoshiungiin kaikki FUEL LOW PRESS valot palaen. Platalla koneessa 5 tonnia jäljellä ja toinen vastaava missä polttoainetta oli jäljellä 3.5 tonnia :'(

 

Itse otan tarpeen mukaan polttoainetta. Joskus kuitenkin MLW tulee vastaan ja esim Afganistaniin emme voi juuri ottaa ylimääräistä. Niiltä kentiltä jonne lennämme ei saa nostettua lisää polttoainetta joten seuraava kohde onkin tankille johinkin kuten Dubai tai Sharjah jne. Se polttoaine joka on jäljellä Afganistanissa on lentosuunnitelman mukaan riittävä ja vastaa kaikkia viranomaisvaatimuksia, mutta jos määräkentällä onkin joku härdelli ei aikaa jää riittävästi mähöilemiseen. Samasta syystä menimme Jeddaan laskuun sillä Helsinkiin suuntautuvalla keikallamme kun Khartoum meni tukkoon vaikka aukesikin melkein heti diverttimme jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Just just... Olipa taas järkevä juttu... Toisaalta aika näyttää oliko qatarilla vaan viisi minuuttia bensaa vai halusivatko vaan maahan  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vajaassa kolmessa viikosssa tapaus on tutkittu ja seuraamukset langetettu; http://www.chinadaily.com.cn/cndy/2011-08/31/content_13224334.htm

 

Tehokasta toimintaa...

 

"Harsh penalties for errant airline

Updated: 2011-08-31 07:52 By Wu Yiyao and Tan Zongyang (China Daily)

 

SHANGHAI - A Chinese airline company has been severely punished after one of its pilots refused to give way to a Qatar Airways' jet requesting a priority landing due to fuel shortage in Shanghai in early August, China's civil aviation authority said on Monday.

 

Juneyao Airlines, a Shanghai-based carrier, was temporarily banned from expanding its business, setting up subsidiaries and buying or leasing new aircraft. The privately owned airline was also required to cut 10 percent of its current flight capacity for three months, according to a statement from the Civil Aviation Administration of China (CAAC).

 

On Aug 13, a Qatar Airways' Boeing 777 flight from Doha to Shanghai Pudong International Airport was diverted to Hongqiao Airport for landing due to a thunderstorm. As its fuel ran low while it circled over Hongqiao airport, the Qatar Airways flight called Mayday, a distress signal, and asked for a priority landing. However, the Juneyao flight HO 1112 refused to give way after the control tower gave six orders in seven minutes, forcing air traffic controllers to arrange another emergency landing plan for the plane in danger. Both flights eventually landed safely. In the statement, the CAAC criticized Juneyao Airlines' flight crew for seriously violating flight rules and breaching pilots' professional ethics.

 

The captain of the Juneyao Airlines' flight, a Korean pilot, had his license revoked. He was also banned from applying for a new license in China. In addition, the flight's co-pilot had his license suspended for six months. The statement said investigations found that the Juneyao Airlines' flight crew had inaccurately reported its remaining fuel, which it gave as the reason it did not follow the control tower's orders.

 

"Falsely reporting remaining fuel in order to land first at the risk of aviation safety is intolerable," said Tian Baohua, a member of an advisory group to the Ministry of Transport. "In the skyways, the air traffic controller is like the policeman on the roads. Those who refuse to follow orders should be penalized."

 

According to the CAAC statement, the Qatar flight did not violate any regulations in the case but it too failed to report its remaining fuel accurately. The flight had reported its fuel was five minutes away from the emergency level, while the investigation found it was 18 minutes away. However, Tian said after a long-haul flight, the pilots of the Boeing 777 could only make conservative estimates about the remaining fuel because oil indicators are not always reliable.

 

The Chinese civil aviation authority said it will communicate with its counterpart in Qatar on the matter and also inform international civil aviation organizations.

Tian said the incident has served as a warning to Chinese carriers to take crews' quality into account when hiring foreign pilots. China's civil aviation industry has been short of pilots due to its rapid expansion. Many domestic carriers have been forced to recruit pilots from abroad. "But domestic airlines should never lower standards to hire foreign staff," Tian warned.

 

After the accident, the CAAC decided to suspend Juneyao Airlines from recruiting foreign pilots. The airline responded on Tuesday by saying that the flight crew was wrong for not following the controllers' commands, and the company apologized for the incident.

 

China Daily (China Daily 08/31/2011 page5)"

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jo mainittujen rangaistusten lisäksi : "The carrier was also ordered to stop hiring foreign pilots temporarily and review the capabilities of its foreign pilots. It must put its foreign flight crew through at least 40h of ground training within 30 days, focusing on civil aviation procedures in China, under the supervision of the CAAC."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jo mainittujen rangaistusten lisäksi : "The carrier was also ordered to stop hiring foreign pilots temporarily and review the capabilities of its foreign pilots. It must put its foreign flight crew through at least 40h of ground training within 30 days, focusing on civil aviation procedures in China, under the supervision of the CAAC."

 

Lievästi hupaisaa, että tuossa tehdään määrääväksi tekijäksi se, onko lentäjä ulkomaalainen (s.o. ei-kiinalainen), vai kotimainen.

 

Eihän se nyt voi olla syntyperästä mitenkään kiinni, millä tavalla tuommonen tilanne ratkeaa. Kiinalaiset itse ovat arkisissa askareissa erittäin kärsimätöntä porukkaa, ja jonottaminen on erityyppistä mitä meillä lännessä. Nyt heidän mielestä korealainen lentäjä on syntyperällään aiheuttanut vaaratilanteen, ja tästä johtuen kaikki ulkomaalaiset lentäjät joutuvat lisäkoulutuksiin tapauksen johdosta. Kiinalainenhan ei tee koskaan virhettä.

 

Länsimaisessa yhtiössä jos jotain koulutuksia tms. olisi pidetty, olisi ne kohdistettu koko lentävään henkilökuntaan. Teeppä täällä tuommonen ulkomaalaisia erittelevä ratkaisu, niin olet sika-rasisti ja luet Timo Soinin plokia  :laugh:.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lievästi hupaisaa, että tuossa tehdään määrääväksi tekijäksi se, onko lentäjä ulkomaalainen (s.o. ei-kiinalainen), vai kotimainen.

 

Eihän se nyt voi olla syntyperästä mitenkään kiinni, millä tavalla tuommonen tilanne ratkeaa. Kiinalaiset itse ovat arkisissa askareissa erittäin kärsimätöntä porukkaa, ja jonottaminen on erityyppistä mitä meillä lännessä. Nyt heidän mielestä korealainen lentäjä on syntyperällään aiheuttanut vaaratilanteen, ja tästä johtuen kaikki ulkomaalaiset lentäjät joutuvat lisäkoulutuksiin tapauksen johdosta. Kiinalainenhan ei tee koskaan virhettä.

 

Länsimaisessa yhtiössä jos jotain koulutuksia tms. olisi pidetty, olisi ne kohdistettu koko lentävään henkilökuntaan. Teeppä täällä tuommonen ulkomaalaisia erittelevä ratkaisu, niin olet sika-rasisti ja luet Timo Soinin plokia  :laugh:.

 

Tero

 

Onhan noissa kiinalaisissa yhtiöissä ollut jo pitemmän aikaa ulkomaalaisia pilotteja suomalaisiakin muistaakseni ; mm.kapteeni Siirilä. A joka lenteli MD 11.  Hänhän juurikin kertoi että kun kiinalaiselle koneelle sattuu onnettomuus tai vain incidentti niin jos joku piloteista on ulkomaalainen niin kiinalaiset syyllistävät heti ulkomaisen pilotin  oli lopullinen syy mikä tahansa.  Muistaakseni

jollekin kiinalaiselle yhtiölle tapahtui laskussa onnettomuus jossa kiinalainen perämies oli yrittänyt väkisin viedä ohjat ulkomaalaiselta kapteenilta joka sorvasi konetta laskuun ja koneen lasku meni ketuilleen mutta molemmat pilotit selvisivät.  Ja syy oli kiinalaisten mukaan kapteenin. 

Yritin etsiä infoa tästä lennosta mutten ajanpuutteen takia tähän hätään onnistunu.  Muistaakseni ohjaamon voice recordiin oli tallentunut koneen ulkomaalaisen kapteenin sanat kun kone oli lopulta stopannut väkivaltaisen manoveerin seurauksena:" Siinä meni minun urani"

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään