Jukka Juutilainen

Mäyräkoiralentue & Karl-Friedrich Schlossstein Suomessa

14 viestiä aiheessa

Joku kysyi Schlossteinin vierailun aikana Schlossteinin mielipidettä suomalaisista sotilaslentäjistä...? Schlosstein levitteli käsiään, kun ei ollut tavannut suomalaisia lentojoukkoja ollenkaan pohjoisessa. Ei osannut sanoa mitään suomalaisista sotilaslentäjistä ja heidän taidoistaan. Venäläisiä lentäjiä piti huonoina, koska välttelivät taistelukosketusta. Frei Jagd oli yleinen termi Dackelstaffelin miehille. Veli venäläistä piti käydä oikein etsimässä rajan takaa.

 

No, ne jotka eivät vielä tiedä asiaa, niin Lappihan oli annettu saksalaisten temmellyskentäksi Suomen sotilas- ja poliittistenjohtajien toimesta vuonna 1941. Suomalaisia ilmavoimia ei siellä ollut. Maavoimista vain III AK oli alistettu saksalaisten alaisuuteen (ml. talvisodan veteraani, sotamies Kaarlo Bernhard Juutilainen, JR53:n riveihin).

 

http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_III_armeijakunta_(jatkosota)

 

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kiestingin_motti

 

Tässäpä kuva saksalaisten operointialueista Suomessa ja Norjassa. Kuva on Eismeerjäger-rompulta:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kiestingin motin jälkeen Mannerheim pisti jarruja päälle, Siilasvuo antoi saksalaisille maajoukoille "veemäisimmät" tehtävät ja keskeytti suomalais-saksalaisten joukkojen hyökkäyksen marraskuussa 1941, USA antoi Suomelle nootin lokakuussa 1941 ja Englanti julisti Suomelle sodan 6.12.1941, koska Suomi oli edennyt ja tunkeutunut liian syvälle, saksalaisten joukkojen rinnalla, kohti Äiti Venäjää.

 

http://personal.inet.fi/koti/juhani.putkinen/Englannin_ja_Suomen_valinen_sota.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pienen johdatuksen ja alustuksen jälkeen voidaankin sitten siirtyä itse asiaan.  ;)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jemmasta löytyy 14.(Jabo)/JG 5:n mannekiini, joka sopii myös 13.(Z)/JG 5:n otsikkoon, koska lentovarusteet olivat käytännösä samanlaiset Jabo-miehillä ja Zerstörer-kuskeilla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tosin 13.(Z)/JG 5-pilotit käyttivät paljon 10-76A/B-1 kapok-liivejä 10-30/10-30B-1/10-30B-2 pelastusliivien sijasta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Seuraavat kuvat ovat 35 euron Eismeerjäger-rompulta. Tässä kuvassa on Fw. Gerhard Sarodnik.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Flugzeugführerinä toimii Uffz. Grundey. Molemmilla on Kapok-liivit.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Satakympin konttoria.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Suomesta 13.(Z)/JG 5 siirrettiin Norjaan. Osaston nimi muuttui 17.7.1944 10./ZG 26:ksi.

 

[ attachment removed / expired ]

 

IV./ZG 26:n porukkaa Norjassa talvella 1945.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Alarmstart!

 

[ attachment removed / expired ]

 

Dackelstaffelin Bf 110.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Bf 110 rotte ilmassa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta yli tuhannen kuvan JG 5-rompusta vielä sen verran, että se oli kyllä Schlossteinin vierailun parasta antia! Nimittäin yksikään valokuva ei ole tainnut irrota alle 35 euron... omaan albumiin tästä aiheesta. :P

 

[ attachment removed / expired ]

 

Muutama Saksan eBaystä osttettu kuvakin on joutunut rompulle. Valokuvissa on usein onneksi tiedot takana. Luutnantit Bäthge ja Mehlshän ne siinä. Toisessa kuvassa on Erich Borck ja G. Sarodnik. 1945 käytettiin vielä osittain Kapok-liivejä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Pari ylimmäistä kuvaa on Dackelstaffelin Mersuja. Mahalaskun yksilö (LN+BR) lienee Weissenbergerin laskema yksilö.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tekstiä kuvan takaa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Stab ZG 76:n Bf 110 (M8+FH) Norjassa vuonna 1940. Tästä kaikki alkoi. Myös "Mäyräkoiralentueen" tarina.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Saksan eBaystä löytyi myös Uffz. Wilhelm Brüggenthiesin lentopäiväkirjan kopiot. Tai niitä oli aika monta JG 5:n pilotin/taka-ampujan  lentopäiväkirjojen kopiota myynnissä joku aika sitten. Näille kopiopapeille tuli hintaa 20 euroa postikuluineen.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sieltä löytyy alarmstarttia ja frei jagdia.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kiestingissäkin on käyty...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Useamman kerran IV./LG 1 Stukien suojana.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Eric Mombeekin kirjoista (osat 1-4) löytyy paljon lisää kuvia mm. Brüggenthiesistä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Rompun parasta antia on 14.(J)/JG 5 kuvat Norjasta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Hyvätasoista kuvaa.  :thmbup:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Walter Schuckin asiakirjoja, hävittäjä-ässiä, skannatuja kuvia aikakautensa lehdistä jne.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kuvia löytyy jopa näistä saksalaisten lentäjien vapaa-ajan "pikku kavereista"...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kuten Schlosstein mainitsi, niin vapaa-ajalla oli kuvioissa mukana lentäjien "pikku kaverit". Ei tullut kysyttyä, että kuinka vapaaehtoisia nämä saksalaisten lentäjien lemmikit olivat Suomessa... ja mistä maasta kotoisin. Näitä kuvia on aika monta tällä rompulla... Lemmikkien kuvia ei esiinny Mombeekin kirjoissa. Muistojahan ne ovat nämäkin. Ei tarvinnut lomille lähteä pusseja tyhjentämään...  ::)

 

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Schlosstein totesi Lapin naispuolisista kanta-asukeista sen verran, että eipä ne paljon miehen päätä kääntäneet... Muutaman viikon palveluksen jälkeen alkoi jo kuulemma kelpaamaan laphalaistenkin seura.  ;D

 

Mitä saksalaiset edellä, niin taistelevat Suomen sotajoukot perässä. Siinähän se isukki istuskelee "tyttöjen" seurassa. Montakohan sukulaista sitä löytyykään Vienan Karjalasta... Asemasotavaihe oli nimittäin pitkä.  ???

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Back to business!  ;)

 

Berliinistä löytyy Venäjältä aikoinaan roudattu Satakymppi, joka oli Schlosssteinin yksikön kone.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kuvan teksti kertoo kaiken.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lisää tekstiä löydöstä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Wieder auf.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Komiasti entisöity 13.(Z)/JG 5:n Messerschmitt Bf 110F-2 LN+NR (WNr. 5052). Koneen restaurointiin on käytetty osia myös M8+ZE Mersusta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Harmi, että Mersu on ahdettu pieneen tilaan.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Hankala kuvata kokonaisena.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Yksikön tunnus.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Mäyräkoira puremassa venäläistä I-16 Rata-hävittäjää.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Rompuilta löytyi kolmen maskotin kuva. Yksi koirista oli nimeltään ainakin "Hudson" (alasammutun RAF:n koneen mukaan). Toinen sai nimensä Norjasta... Kolmas taisi olla norjalaista villapaitaa merkitsevä nimitys...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Karl-Friedrich Schlosstein sorvinsa ääressä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Yhden Mombeekin kirjan mukana tuli herran nimikirjoitus, joten sitä ei tarvinnut enää museolla pyytää.  ;)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Herr Schlosstein saapuu Fraülein Waltraud Deutschmannin kanssa! Tuo em. linkin haastattelu kannattaa laittaa taustalle soimaan (pl. mainokset) .;)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Nyt ei olla Mersun ohjamossa...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Vaan on vakavampi paikka edessä...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Teknisten alkuvaikeuksien jälkehen alkoi homma sujumahan.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Väkeä oli jonkun verran paikalla. Sali ei ollut kuitenkaan täynnä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ujostelematta kerrottin lemmikkiasiatkin läpi.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kädet alkoivat viuhumaan, kun wanha herra alkoi innostumaan.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Mikin vaihto.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Herra oli hyvässä kunnossa. Ei ollut vielä Tuntematon potilas, vaan tunnettu hävittäjä-ässä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Pilven veikot ja Karl-Friedrich Schlossstein.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Siinä on ilmailun historiaa kerrakseen.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Hyvin jaksoivat poseerata vielä vuonna 2011.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Nimikirjoitusten jakoon oli pitkä jono.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sinne sujahti nimmari.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Danke schön!

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sehr gut herr Schlosstein! Hals und Beinbruch!

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys,

 

täytyipä oikein rekisteröityä vuosien satunnaisaktiivisen palstan seurailun jälkeen.

Jukka on tehnyt komean kuvakoosteen. Sen verran täytyy oikaista, että yhdessä kuvassa ei suinkaan ole Herr und Frau Schlossstein, vaan Herr Schlossstein ja Fraülein Waltraud Deutschmann, joka oli muuten erittäin mukava ihminen hänkin.

 

JG 5 -CD on tosiaan hyvä, samanlainen löytyy muuten myös JG 54 "Grünherz":stä. Sitä oli myynnissä museolla vuosi sitten Kollerin vierailun yhteydessä.

 

Tuosta Berliinin museon 110-koneesta Schlossstein kertoi pitkän tarinan. Hänen oltiin oltu yhteydessä melko pian löydön jälkeen ja hän oli entisenä lentueenpäällikkönä kertonut lentueen ja koneen historiasta paljon mielenkiintoisia. Etsinnässä ja sen jälkeisissä omistajanvaihdoksissa on paljon museon opastetauluja monimutkaisempi tarina taustalla, tulipa mieleen eräskin järvestä löydetty Brewster...

Onneksi 110 on saanut arvoisensa kohtelun ja kodin Berliinistä.

 

Schlossstein kertoi muuten mielenkiintoisen jutun hänen viimeisestä tehtävästään sodan aikana. Kuten hän auditoriossakin mainitsi, hänen oman laivueensa lakkauttamisen jälkeen hän palveli JG 11:ssa, ei kuitenkaan enää laivueenkomentajana tai lentueenpäällikkönä. Viimeiset taistelulennot suuntautuivat Berliinin alueelle.

Aivan sodan lopussa JG 11:n komentaja (Kommodore) Anton Hackl käski Schlosssteinin johtaa JG 11:n henkilö- ja kuorma-autojen kolonnan lähes saarretusta Berliinistä

Schleswig-Holsteiniin. Schlossstein kehotti Hacklia allekirjoittamaan käskyn lisäten sinne sanat "Ritterkreuzträger mit Eichenlaub und Schwertern. Schlossstein uskoi, että tuollainen allekirjoitus antaisi käskylle riittävästi auktoriteettia. Poispääsy kaupungista oli jo tuolloin melkoisen vaikeaa. Schlossstein uskoo vahvasti tänäkin päivänä, että juuri tuo loppukaneetti auttoi heitä pääsemään tiesulkujen ja tarkistusasemien ohi. Myöhemmin he antautuivat länsiliittoutuneille.

 

Oikeastaan näiden vierailujen aikana pitäisi olla koko ajan nauhuri rintataskussa, sen verran paljon tulee mielenkiintoista tarinaa.

 

terveisin,

 

Raimo Malkamäki

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, minä jo ihmettelin, että jopa herralla on nuori vaimo.  ;)

 

Kiitokset oikaisusta! Tilaisuus oli hyvä. Kävin Günther Rallin tilaisuudessa edellisen kerran, ja Rall taisikin lähteä "yläkertaan" varsin pian Suomen vierailun jälkeen... Kyllä nämä ovat viimeisiä hetkiä tavata toisen maailmansodan aikaisia pilotteja. Kiitokset järjestäjille!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervetuloa (lopultakin) foorumille Raimo! :thmbup:

 

...ja komplimangit taas Jukalle mahtavasta kuvapaketista. Korjaa nyt vielä se Hals-und Beinbruch joskus joutessasi ;)

 

Kunpa minäkin joskus malttaisin/osaisin täyttää lentopäiväkirjat noin upealla käsialalla, kuin setä saksalainen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Painovirhe paholainen iski taas vaihteeksi selustaani! Kävin kyllä tsekkaamassa ja varmistamassa Juhan mainitseman linkin, kun aihetta aloitin, mutta kiroitin sen silti "tohinoissani" väärin... scheisse! Ei pitäisi hätäillä näissä jutuissa. Meikäläisellä vain wörkkii nuo sormet valitettavan usein ääntä... järkevää ajatusta nopiammin.  Yritän korjata pienet paheeni. ;D

 

Tämän yksikön mäyräkoirien nimet olivat Hudson, Herdla ja Bamse. Hudson sai nimensä luutnantti Felix Brandisin ensimmäisen ilmavoiton mukaan. Herdlan kentällä Norjassa liittyi lentueen vahvuuteen Herdla-nimen saanut mäyräkoira. Bamse ei ole norjalainen villapaita, vaan "nalle" norjaksi. Koirat lensivät joitakin sotalentoja miesten mukana.

 

Luutnantti Felix Brandis oli Schlosssteinin edeltäjä, joka sai surmansa ajaessaan huonossa säässä Pääjärven pintaan helmikuussa 1942. Brandisin edeltäjä oli majuri Erich Groth. Groth lensi matkalennolla päin tunturia. Grothin edeltäjä oli taas kapteeni Gerhard Schaschke, joka sai surmansa Shonguin kentän läheisyydessä, kun LaGG-3 pääsi roiskauttamaan sopivalta hollilta. Schaschkella oli tapana vaania venäläiskenttien lähistöllä ja tipautella nousevia hälytyskoneita korkeusetunsa turvin. Shonguin rähinöissä hän pudotti kaksi venäläistä, ennen kuin LaGG-3 pääsi väliin...

 

Lähde: LUFTWAFFE-kuvasto/Pictorial, Hannu Valtonen, Keski-Suomen Ilmailumuseon julkaisuja 7

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään