Tarmo Kallio

ADSL laajakaistatekniikat

7 viestiä aiheessa

Olen ymmärtänyt, että vanha ADSL on maksimissaan nopeudessa 8 Mbps ja  uudempi ADSL 2+ on 24 Mbps.  Molemmat tulevat vanhoja puhelinjohtoja pitkin.

Olen myös käsittänyt, että uudempi ADSL 2+ mahdollistaisi  pitemmät piuhat puhelinkeskuksen keskittimeltä kotipuhelinpistorasiaan ?

Minulla on erään operaattorin  ADSL  8/1 laajakaista, joka toimii loistavasti. Todellinen nopeus on jotain 6,9/ 0,85. 

Kyselin tänään omalta operaattorilta nopeuden nostoa. Ei kuulemma onnistu. Kilpaileva operaattori lupasi 10 Mbps ja hinta olisi ollut sama.

Mulla on hyvä modeemi, joka taatusti menee 24 Mbps. Kyselin operaattorilta, että voisiko edes kokeilla nopeuden nostoa testimielessä. Sanoivat tylysti : ei toimi, kun tietokoneella lukee että ei toimi.?

Olisivat myyneet 100 megan kaapeliyhteyttä halvalla !

Täällä on varmasti ammattilaisia, jotka tietävät. Eli kuinka pitkä vanha piuha voi olla ADSL tekniikalla puhelinkeskukselta kotiin ? Ja kuinka pitkä ADSL 2+ tekniikalla ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

24Mbps (ADSL2+) yhteydelle maksimi linjanpituus keskukselta on 2km. 8M maksimi linjanpituutta en muista ulkoa, mutta on huomattavasti suurempi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

24Mbps (ADSL2+) yhteydelle maksimi linjanpituus keskukselta on 2km. 8M maksimi linjanpituutta en muista ulkoa, mutta on huomattavasti suurempi.

Operaattori päättää itse, mille johtopituuksille mitäkin nopeutta myydään, mutta suunnilleen seuraavasti:

24M -> 2km

8M -> 4km

2M -> 6km

Nopeuteen vaikuttaa merkittävästi myös kuparijohdon laatu. Meillä johtopituus on noin 3 km, silti nopeus jää alle 7M:n.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisivat myyneet 100 megan kaapeliyhteyttä halvalla !

Eikö fiksuinta olisi vaihtaa kaapeliin, jos sellainen taloon tulee? Saisit pienemmät latenssit ja suuremmat nopeudet pienemmällä hinnalla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En sinänsä tarvitse nopeampaa yhteyttä, kuin 8M. Se on aivan ok. Luin vain operaattorin sivuilta tarjouksen. Siinä luvattiin nopeuden nosto maksiminopeuteen, myös vanhoille asiakkaille.

Eli 24M:n hinta olisi ollut melkein sama, kuin minun nykyinen 8M. Olisi ollut 24 kk määräaikainen sopimus.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään