Petri Lehtovirta

Tutkittua: Nopeimmat tavat täyttää kone matkustajilla

32 viestiä aiheessa

Laitetaan tänne vapaamman keskustelun puolelle:

 

Jotkut lentoyhtiöt täyttävät lentokoneet siten, että takaosassa istuvat menevät koneeseen ensin, ja viimeisenä ensimmäisillä riveillä istuvat. Valitettavasti se on vain hitain mahdollinen tapa täyttää lentokone.

 

Business Insider -sivusto kirjoittaa uudesta selvityksestä, joka vertaili, kuinka paljon kestää täyttää lentokone käyttäen eri tapoja. Tutkijat selvittivät, miten kauan kestää Boeing 757 -lentokoneen täyttäminen 72 hengellä.

 

Metodeita oli viisi: perästäpäin aloittaminen, neljän rivin vyöhykeittäin sisään meno, ikkunapaikat ensin, sitten keski- ja käytäväpaikat, etukäteen määrätty järjestys, ja sisäänmeno satunnaisessa järjestyksessä.

 

Etukäteen määrätty järjestys ja satunnainen järjestys olivat ainakin kaksi minuuttia nopeampia keinoja kuin lentokoneen täyttäminen perästäpäin. Siinä metodissa ongelma on, että se aiheuttaa eniten ruuhkatilanteita käytävällä, kun ihmiset änkeä samalle riville yhtä aikaa.

 

talouselama.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sekin varmasti nopeuttaisi "lastaamista" kun kiellettäisiin piiskarangaistuksen uhalla käytävälle seisoskelemaan jääminen ja ylähyllyn pakkaaminen kun 50 matkustajaa jää tuota hyllyn täyttäjää odottamaan!! Ensin pitäisi mennä istumaan paikoilleen ja antaa muiden mennä ohi jonka jälkeen on hyvää aikaa täyttää sitä hyllyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kamat jätetään käytävälle, vai? ::) Kun ei isoa laukkua voi oikein syliinkään ottaa; saati mikä sählinki siitäkin syntyisi, kun koko penkkirivi ottaa kamat ensiin syliin ja sitten yrittää saada ne oikeaisiin paikkoihin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heitetään se laukku sinne hyllyyn ja omalle paikalle istumaan. Sitten kun muut ovat päässeet ohi, niin sen jälkeen mennään survomaan niitä takkeja ja huiveja sinne lokeroon... Samalla voi sitten ottaa sen läppärin tai kirjan tai sen lompakon sieltä  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ei isoa laukkua voi oikein syliinkään ottaa

 

Matkustamossa tarvitaan vain luottokortti.

 

8)   Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hölmömpikin tajuaisi (ellei naisenlokiigga) että pelkästään etuovesta boordattuna lentokone pitäsi täyttää alkaen takapenkeistä mutta kun ne bisnesvekkulat pitää päästää ensimmäisin (toki) siihen etukäytävälle tukkimaan muiden tien  niin meno tukkeutuu.

 

Samoin molemmista päistä kulkien voisi koneen täyttää ensin keskirivit ja sitten nokan ja perän mutta ei kai se koskaan tule toteutuumaan ?? Mieluummin jonotellaan ja odotellaan kuin KehäIII:lla ikään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkustamossa tarvitaan vain luottokortti.

 

8)   Esa

 

Kyllä vaan käytännössä koneissa on aika paljon liki maksimimitoissa olevaa käsimatkatavaraa. Syytkin on aika ymmärrettävät  8)

 

Samoin molemmista päistä kulkien voisi koneen täyttää ensin keskirivit ja sitten nokan ja perän mutta ei kai se koskaan tule toteutuumaan ?? Mieluummin jonotellaan ja odotellaan kuin KehäIII:lla ikään...

 

Toki koneita useinkin boardataan molemmista ovista, jos se tapahtuu portaiden kautta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lomalennoilla, joilla olen enimmäkseen lennellyt viime aikoina niin selvästikin sinne matkustamoon pitää raahata kaiken maailman kamaa mitä sinne vähänkin on saatu kuljetettua (koska pelätää joitain vanhoja myyttejä jäätymisestä ym.) ja sitten sen kanssa taivastellaan, mihin kaikki saadaan mahtumaan? No ylös tietenkin! Esim. Aika moni karvalakki on tainnut käydä Intiassa lomalla :laugh: Matkustamoon passaava laukku sopii penkin alle ja sieltä on sitä mukava ja nopea käyttää tarpeen vaatiessa :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

siinä lajissa kahden minuutin takia kannata ees aloittaa, mutta tuo lentokoneen pakkaaminen.... kaksi minuuttia nopeammin tai hitaammin ja kuitenkin just sun edessä on se joku joka jumittaa... ei luulis kenenkään maailma kaatuvan pariin minuuttiin, ainakaan niin että aiheesta pitää olla ihan tutkittua tietoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

siinä lajissa kahden minuutin takia kannata ees aloittaa, mutta tuo lentokoneen pakkaaminen.... kaksi minuuttia nopeammin tai hitaammin ja kuitenkin just sun edessä on se joku joka jumittaa... ei luulis kenenkään maailma kaatuvan pariin minuuttiin, ainakaan niin että aiheesta pitää olla ihan tutkittua tietoa.

 

No kyllähän tuo pari minuuttiakin karsii myöhästyneistä lennoista aikaa pois ja jos koneella sattuu olemaan tiukka aikataulu niin voitetut minuutit ovat aina hyväksi. Ei se ajan säästäminen koskaan ole huono juttu varsinkin kun lentoyhtiöt pyrkivät olemaan mahdollisimman tehokkaita  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kyllähän tuo pari minuuttiakin karsii myöhästyneistä lennoista aikaa pois ja jos koneella sattuu olemaan tiukka aikataulu niin voitetut minuutit ovat aina hyväksi. Ei se ajan säästäminen koskaan ole huono juttu varsinkin kun lentoyhtiöt pyrkivät olemaan mahdollisimman tehokkaita  :-[

 

Ei ne matkatavarat ja rahdit ruumaan mene yhtään sen nopeammin tolla taktiikalla, vaikka matkustajat pääsisivätkin istumaan sen 2 minuuttia nopeammin..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ne matkatavarat ja rahdit ruumaan mene yhtään sen nopeammin tolla taktiikalla, vaikka matkustajat pääsisivätkin istumaan sen 2 minuuttia nopeammin..

 

Eli matkustajien "kuormaaminen" koneeseen ei ole tällä hetkellä pullonkaulana aikataulujen optimoimisessa? Jossain se heikoin lenkki on ja jos heikoin lenkki korjataan, niin tämän jälkeen seuraava optimoitava paikka (=uusi heikoin lenkki) löytyy jostain muualta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ei luulis kenenkään maailma kaatuvan pariin minuuttiin, ainakaan niin että aiheesta pitää olla ihan tutkittua tietoa.

 

En tiedä kuinka rikas olet, mutta luulisin, että kun ostat 180 miljoonan arvoisen koneen, niin alkaa kovasti kiinnostaa kaikkien seisokkiaikojen lyhentäminen.  Pääoman korkokuskustannus yksistään pienellä 6% korolla laskettuna tekee jo 20 rahaa  minuutissa.

 

Lisäksi ahne proletariaatti vaatii palkkaa sen kahden minuutin ajalta jne. yms.

 

Sitä en sit tiiä kuinka usein matkustajien paikalleen asettuminen on kriittisellä polulla...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

no, enpä oo ostamassa 180 miljoonan konetta, kuten varmaan aika harva täällä foorumilla. Tuo kahden minuutin kommentti oli lähinnä ihmettelyä maailman jatkuvaa yleistä kiirettä kohtaan. Aloittaisivat sitten sen boardaamisen 2 minuuttia aiemmin vaikka... 

 

Mutta mistäs minä mitään tiedän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2 minuuttia jokaisella boarding kerralla on 16-20min päivässä jo säästöä. Eli pienillä säästöillä voi onnistua saamaan koneelle

yhden lennon vuorokauteen lisää. Ja testissä käytetyllä 757:lla lennättää jo aika monta maksavaa matkustajaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jossain se heikoin lenkki on

 

Matkustajien käsimatkatavarat ovat heikoin lenkki. Ne hidastavat esimerkiksi kapearunkoisen yhden käytävän Boeing 757:n täyttämistä merkittävästi. Monella matkustajalla on ruumaan menevien laukkujen lisäksi isoja pussukoita, joiden sijoittelu matkustamossa on hidasta. Jono käytävällä ei etene.

 

Käsimatkatavaroiden määrää pitäisi rajoittaa enemmän. Kaikkien matkustusmukavuus paranisi.

 

Matkustaminen ilman käsimatkatavaroita on jännempääkin. Laukun katoaminen jossain vinkuintiassa on huikea elämys.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kaksi minuuttia??? On se elämä mennyt kiireiseksi...

 

Niin, kaksi minuuttia silloin kun noin 180-paikkainen 757 lastataan 72 matkustajalla, eli noin 40%:lla koneen paikkaluvusta. Nuohan suorastaan juoksevat istumapaikoilleen.

Mikä mahtaa olla ajansäästö kun vaikkapa 270-paikkainen A340 lastataan 270 matkustajalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Matkustamossa tarvitaan vain luottokortti.

 

8)   Esa

 

Mutta ei sitä pientä muoviläpyskää jaksa paria tuntia lukea. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

no, enpä oo ostamassa 180 miljoonan konetta, kuten varmaan aika harva täällä foorumilla. Tuo kahden minuutin kommentti oli lähinnä ihmettelyä maailman jatkuvaa yleistä kiirettä kohtaan. Aloittaisivat sitten sen boardaamisen 2 minuuttia aiemmin vaikka... 

 

Mutta mistäs minä mitään tiedän.

 

Yksi parhaista kommenteista FSNORDICilla vuosiin!!!!  :):laugh:

/J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta näissä tutkimuksissa ei ole otetu huomioon, kuten BBC:n kommenteissa sanottiin, HIF:ä, eli Human Idiocy Factoria. Eli siis lähinnä niitä junttipäitä, jotka vastoin ohjeita tunkevat ensimmäisenä koneeseen, siis silloin kun ohjeet on annettu (aina niitä ei anneta, vaan ihmisten annetaan mennä koneeseen satunnaisessa järjestyksessä), tai sitä, että vaikka viivakoodinlukija sanoisi että kyseisen matkustajan tulee vielä odottaa vuoroaan, niin kyseinen matkustaja alkaa inttää vastaan ja vaatia koneeseen pääsyä kun kerta on siinä miltei ovella. Noihin tekijöihin voisi siis se arvioitu kahden minuutin säästö sitten huvetakin. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tai niitä, jotka tusaavat siinä käytävällä tavaroidensa kanssa, laittavat hyllylle, sitten nousevat laittamaan takkiaan sinne ja sen jälkeen muistavat että piti se kirja ottaa sieltä ja sitten vielä se muovirahakin...

 

HIF on aina sellanen... noh... iso tekijä näissäkin jutuissa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta ei sitä pientä muoviläpyskää jaksa paria tuntia lukea. ::)

 

Jos meikäläisen korteissa olisi ns. paukkua sen verran että matkalle ei tosiaankaan tarvitsisi mitään muuta mukaan niin kyllä ainakin pari tuntia tuijottelisin moista ihmekorttia. Ei oo vielä tähän mennessä ollut kun noita tavallisia velkavetoisia  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Loungeen voisi tehdä mocupin, jossa odottaville matkustajille pidettäisiin sulkeisia, niin odotus sujuisi muvasti ja varsinainen koneen täyttö olisi jo rutiinia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään