Tuomas Erkkilä

Tulkintoja ylikiloista

48 viestiä aiheessa

Moi.

 

Tapahtui päivänä menneenä Hki-Vantaalla, että 46 kilon kiintiön ylittyessä kahdella kilolla lasti ei mennytkään virkailijalta läpi, vaan jouduin hilpeään tavaroiden uudelleenjärjestelyyn. Ei painanut muutto ulkomaille vuodeksi tuossa neuvottelussa, jonka en antanut mennä riitelyksi tai edes väittelyksi.

 

Olen pyytänyt asiasta ko. yhtiön taholta myös ns. virallisen tulkinnan, mutta mukava olisi kuulla myös muiden matkustajien kokemuksia äärimmäisten pienten ylitysten tulkinnoista. Kuinka monesta ylikilosta olette joutuneet heittämään tavaraa pois tai maksamaan lisämaksuja? Tämä nelisen prosenttia mahtuu ns. normaalin kotivaa'an virhemarginaaliin...

 

Oletan (koska en tiedä), että virkailijoille annettu ohjeistus ei ole ehdoton nollatoleranssi vaan tapauskohtaisen harkinnan mahdollisuus kunhan ylitys on kohtuullinen. Näin ainakin on ns. yleinen käytäntö, on yhtiön virallinen vastaus ihan mitä tahansa. Ehkä oma perusteeni ei ollut kyllin vahva... Heikko esitys.  :thmbdn:

 

Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen aina ihmetellyt niitä ihmisiä joita ei koske annetut ohjeet. Aina pitää saada jotain extraa, ilmaiseksi tietenkin, ja kun lippusäännöissä lukee 23 kg per laukku, niin aina jokin ihmisryhmä on sitä mieltä että hänen kohdallaan se 23 kg pitää voida ylittää onhan tällä kuitenkin hyvä syy siihen. Ja sitten tietenkin lähetetään katkeria meilejä ihan johtotasolle saakka, että kun firmanne työntekijät pitävät kiinni säännöistä eikä hänen kohdallaan tehty poikkeusta.

 

Kerran Finnairin reittivuorolla Bangkokista lähdettäessä turistiluokassa seuraavalla rivillä istui suomalainen mieshenkilö joka kutsui emon luokseen ja kertoi mitä hänen pitää saada: "Tunnen Finnair Plussan johtajan ja minun mielestä minun pitäisi istua busineksessa" Emo totesi että mitään syytä vaihtaa herran matkustusluokkaa ei ole, johon herra totesi. "Helsingissä lähetän heti meiliä Finnair Plussaan ja kerron miten palvelu ei toimi".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No joo, esitettyyn kysymykseen voi toki vastata monella tavalla ja tämä oli yksi niistä. Oletko Ilkka ihan varma ettei viisari ole sulla koskaan värähtänyt punaisen puolelle  ;)

 

Missään vaiheessahan en todennut ettei virkailija olisi toiminut annetun informaation puitteissa. Tämä kirjoitin yksiselitteisesti palautteessani/kysymyksessäni yhtiölle. Kaksi ylikiloa ja piste, ja juuri siksi en halunnut tehdä asiasta mitään numeroa kentällä. Se ei nyt ole pointti tässä.

 

Mutta, edelleen oletan (ihan arkipäivän havainnointiin perustuen), ettei virkailjoille annettu ohjeistus ole yksiselitteisen ehdoton vaan tulkinnavaraisuutta sallitaan, esim. juuri tästä kotipunnitsemisen epätarkkuudesta johtuen. Ja juuripa siksi olisi mukava tietää minkälaisia tulkintoja muilla on tullut vastaan. Nämä ylikilotolkulla tarkoituksenmukaisesti yrittävät ovat toki oma lukunsa, mutta jos nyt ei keskityttäisi heihin vaan näihin aivan todellisen marginaalisiin ja tahattomiin ylityksiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen itsekin jouskus ihmetellyt tuota ehdottomuuta noissa painoissa. Nehän on sitäpaitsi muuttuneet joitain vuosia sitten, ja en oikein tiedä miten painorajat on otettu huomioon koneen laskelmissa, vai onko...

 

Periaatteessahan säännöt on sääntöjä, mutta silti... Virkailijatkin on ihmisiä, ja heidän mielentilansa, edellisten asiakkaiden käyttäytyminen yms ovat varmaan ne tekijät, joiden perusteella virkailijan käyttäytyminen muotoutuu. Joillain on mutenkin aina taipumus yrittää noudattaa ohjeita pilkulleen, ja toiset taas ovat halukkaampia neuvottelemaan ja sovittelemaan.

 

Lentomatkustuksessa on tietysti ihan oikeastikin ehdottomia asioita, mutta ei tuo matkatavaroiden paino voi mitenkään olla niitä. Pelkästään risteilyilmiön takia joillain matkustajilla voisi ihan hyvin olla ylikiloja, joska useimmilla maksimipaino ei kuitenkaan täyty. Lisäksi kannattaa muistaa, että korkeammilla korttitasoilla saa usein enemmän kiloja, ja miten se voisi vaikuttaa koneen painolaskelmiin...

 

Jos neuvottelu ei onnistu, niin sitten on vain maksetava lisäpainosta, tai keksitävä muita luovia ratkaisuja...

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No joo, esitettyyn kysymykseen voi toki vastata monella tavalla ja tämä oli yksi niistä. Oletko Ilkka ihan varma ettei viisari ole sulla koskaan värähtänyt punaisen puolelle  ;)

 

Hyvin harvoin koska en tykkää raahata mukana tavaraa. Viimeksi Bangkokissa tässä jokin aika sitten tiskillä muistuttivat että ensi kerralla sitten pysytään sallituissa rajoissa. Toki en olisi alkanut protestoimaan vaikka ylikiloista olisi laskutettukin koska vika oli omani ja rajat on rajat.

 

Ja se että alkaa kentällä vinkumaan että kotona vaaka näytti sitä ja tätä, on ihan turhaa koska sen lähtöselvityksen puntarin mukaan mennään.

 

Jos tietäisin että olisi ylikioja esim. joku muuttokuorma rahdattavana jonnekin, ottaisin ihan suosiolla joko voucherin kiloille tai sitten vaan luottokortti laulamaan.

 

Mites muuten näillä sniiduilufirmoilla, Ryanair, Air Baltic ym. suhtaudutaan kahden kilon ylitykseen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites muuten näillä sniiduilufirmoilla, Ryanair, Air Baltic ym. suhtaudutaan kahden kilon ylitykseen?

Itse olen kerran joutunut pari kiloa murjomaan ruumalaukusta käsimatkatavaran sekaan. Ryanairilla siis. En tiedä oliko tässä sinänsä mitään järkeä, mutta säästin muutaman kympin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja se että alkaa kentällä vinkumaan että kotona vaaka näytti sitä ja tätä, on ihan turhaa koska sen lähtöselvityksen puntarin mukaan mennään.

 

Lähtöselvityksen puntaritkin vaan voi näyttää ihan mitä sattuu, nimim. kerran nähnyt moisen joka näytti jo tyhjänäkin 1.9kg ja täytenä sitten vielä useamman kilon enemmän kuin naapurivaaka (jota lopulta sain luvan kokeilla, aikani virkailijan kanssa aiheesta keskusteltuani).

 

/Samuli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistin laukun sisään Helsingissä matkalla Frankkiin. Päästyäni Saksaan firma muutti matkasuunnitelmia ja reitti jakui Hahnin kautta Ryanairilla Prestwickiin.

 

Helsingissä laukku painoi 22 kiloa mutta oli yllättäen lihonut Hahniin päästyä 6 kilolla. Mielenkiintoinen juttu varsinkin kun olin ottanut laukusta tavaraa pois.

 

Nostin asiasta äläkän jonka seurauksena laukku punnittiin uudeleen viereisessä pisteessä eroa oli 3 kiloa alas päin. Halusin vielä yhden lukeman ja se oli taas 4 kiloa ylös. Saksalaisella tehokkuudella paikalle tuotiin pikkupuntari joka näytti 21.3 kg. Että näin.

 

Sama Nairobissa. Toin laukun Turusta (Paino 21kg) Luxembourgiin jättäen puolet sisällöstä hotelliin. Lensin Johannesburgin kautta Nairobiin ja sitten siirtona Dohan kautta Frankkiin. Nairobissa laukku painoikin yllättäen 24 kiloa.

 

Jos ette ole tyytyväisiä siihen mitä vaaka näyttää, kutsukaa superi paikalle. Etenkin halpayhtiöiden kohdalla näissä puntareissa tuntuu olevan häikkää, riippuen onko firman oma check-in vai ostettu palvelu joka palvelee muitakin. Kuinka puntarit on kalibroitu ja kuka kalibroinnin oikeellisuuden varmistaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän vielä lisään että nimenomaan halpayhtiöllä on siivottomat ylipainomaksut. Itse matkustan niin paljon ja pitkin maailmaa että vaatetta on otettava mukaan sekä kuumaa että kylmää varten. Saman reissun aikana voi joutua lentämään tropiikkiin ja arktisille alueille joten tavaraa joutuu kuskaamaan tavallista enemmän. Tästä syystä firma käyttääkin "Todellisia" lentoyhtiöitä joilla matkatavaran määrä on korkeampi kuin halpayhtiöllä. On huomattava että vaikka halpayhtiön lippu voi olla halpa, saattaa ylipainomaksusta kertyä useamman sadan euron pläjäys lipun hinnan lisäksi tehden ison yhtiön lipun halvemmaksi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulle on jäänyt sellainen kuva että kun Finski tässä taannoin muutti ruumapakaasien painorajaa 20 -> 23 kg, niin siinä ulosmitattiin samalla se "parin kilon ylitys joka on ollut neuvoteltavissa". Eli että se 23 kg raja on nyt tiukempi kuin ennen.

 

En tiedä mitä kivikokoelmia te raahaatte mukananne, mutta itselläni se 23 kg pakaasin aikaansaaminen on harvinaista, johan se painaakin sen verran ettei sitä hirvitä kanniskella mukana. Keväällä taisin kerran saada laukun painoksi 22kg, mutta silloin siellä oli peltisiä sillipurkkeja yli puolet tilavuudesta.

 

Edelleen ihmettelen miten ihmisillä muka on niin paljon tavaraa että kun painorajat ruumapakaasin osalta tulevat täyteen, aloitetaan käsipakaasien täyttö. Sitten mennään olevinaan kiltisti chekkauseen pieni käsilaukku kainalossa ja saattaja piilottelee jossain kulman takana sen jättirepun, kahden olkalaukun, salkun, läppärilaukun ja parin muovikassin kanssa. Eikä tässä vielä kaikki kun pitää ostaa puolet stockan taxfreesta tyhjäksi ja maksimiviinat ja röökit siihen päälle. Arvatkaa onko kellään enää kivaa kun näille kaikille pitäisi etsiä paikka siellä ahtaassa tuubissa?  Hankkikaa ihmiset niitä ylipainovouchereita tai lähettäkää kontissa tavaranne jos sitä on noin paljon. 

 

Bangkokin kentällä on muuten turvatarkastuksessa alettu kiinnittää huomiota siihen, onko käsipakaaseissa "cabin"-lipuke, eli että se reppu on todella näytetty chekkauksessa ja hyväksytty carryoniksi myös lentoyhtiön toimesta. En tiedä onko lipareen puuttumisesta aiheutunut toimenpiteitä, mutta itse olen sen karttalaukkuuni aina ottanut, ja tosiaan viime aikoina turvatarkastaja on myös sen kaivanut päällepäin siinä hihnalla.  Ryanairilla tietääkseni chekataan pakaasit myös vielä koneeseen noustessa, ainakin siitä päätelleen että tallaisia telineitä löytyy myös lähtöporteilta:

 

width=300 height=400http://2.bp.blogspot.com/_sZgkP6acq4Y/TTLvx_QS96I/AAAAAAAAADg/I8sjI0Jh750/s1600/ryanair+hand+luggage.jpg[/img]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ystäväni reppu tuomittiin checkinissä ylipainoiseksi (mitä se eittämättä oli). Eihän siinä muu auttanut kuin täyttää takin taskut kamalla repusta ja hetken päästä virkailija oli tyytyväinen ja takki paljon painavampi. Arvannette kuinka kauan takki oli painava?

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

5-6kpl virkapuvun paitoja, sama määrä valkoisia aluspaitoja ja mustia sukkia

2 paria virkapuvun housuja, 1 takki ja virkapuvun villapaita

1 pari farkkuja

5-6 paria alushousuja

3 paria shortseja, uima, ulkoilu ja kaupungille

2 paria T-paitoja urheiluun

2 paria lenkkikenkiä ulos (Kelpaa myös pakkassäille mallia Meindel) ja vastaavat salille 4 paria sukkia

1 kengät kaupungille ja koulutustilaisuuksiin

1 kauluspaita siistiin menoon

2 Polo-paitaa

1 lippis, saattaa olla työlaukussa välillä

 

Pikku sani-laukku jossa myös mukana kulkeva tarpeellinen lääkepakkaus (Buranat, hiilitabletit, imodium jne)

 

Kasa proteiini vastaavia patukoita ja pussikeittoja, shakeja jne jotta kulut pysyvät aisoissa.

 

Toinen laukku jota voi kantaa mukanaan kun lähtee lyhyille matkoille ja ottaa vain tarpeellista tavaraa mukaan.

 

Kasa adaptereita läppärille ja puhelimelle ja Apple Airport Expressille että itse laitteet

 

Pari kolme kirjaa luettavaksi lepovuoroille koneessa ja hotellille.

 

Laukku itse on Samsonite Oyster, eli ei ehkä ihan keveämmästä päästä joten kyllä sitä painoa kertyy.

 

Työlaukussa läppäri, kasa manuaaleja, koulutukseen tarvitsemaani materiaalia, puhelin ehkä lompakko jne.

 

On eri asia lähteä lomalle kuin käydä töissä hotelleista parin kuukauden ajan kerrallaan käymättä kotona. Se mitä matkalla tarvitaan tulee kotoa mukaan. Olen kyllästynyt ostelemaan vettä pitäviä takkeja, villapaitoja jne pitkin maailmaa kun ei nyt sattunut mukaan. Lisäsyy on hotellien hinnat. Illalliselle tulee useasti 20-30 euroa hintaa lentokenttähotellissa firman maksaessa aamiaisen. Aikamoinen kuluerä 60 päivän reissulla. Samoin virkapaidat ja puvut pesetetään joka lennon jälkeen. Joten silloin etsitään se halvin pesula ja joskus joutuu odottamaan että pääsee oikeaan maahan. Hotellien pesuloissa virkapuvun pesettäminen saattaa maksaa jopa 100 euroa kaikkineen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ovatko lentokenttien vaa'at tarkastettuja?

 

http://www.tukes.fi/fi/Toimialat/Mittauslaitteet/Mittauslaitteiden-hyvaksynta-vakaaminen-merkinnat-ja-kaytto/

 

Vai koskee niitä tämä kohta (TUKES-OHJE M7-2005):

Jos yrityksellä on käytössään kokonaispalveluhinnoittelu, jossa kuluttajalle ilmoitetaan palvelusta perittävä lopullinen hinta ennen työn aloittamista, niin mittausvälineiden ei tarvitse olla vaattuja. Tällöin mittaaminen ei ole perusteena hinnan määräämiselle, koska kuluttajalle on ilmoitettu kokonaispalvelun kiinteä hinta etukäteen. Olennaista kuitenkin on, että palvelu sisältää materiaalin lisäksi myös muuta palvelua, esimerkiksi huoltamoilla voiteluöljyn lisäksi myös vaihtotyön. Sovellettaessa kokonaispalveluhinnoittelua sillä miten materiaalin määrä on ilmaistu mahdollisessa hinta- tai sisältöerittelyssä tai elinkeinonharjoittajan omissa laskelmissa ei ole merkitystä.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, piti toki lisätä että jos se ruumaan menevä laukku on mallia 70-luvun paksu kova matkalaukku, niin sehän saattaa painaa tyhjänä jo 10-12 kg. Siinä tulee 23kg raja yllättävän nopsaan vastaan kun kuori itsessään on valuraudasta tehty.

 

Kun hankkii esim. tuollaisen ----> http://www.varusteleka.fi/product/isot-laukut/mil-tec-keikkalaukku-60-litraa-musta/_2IX0YY9LW  niin ei ole lähtöpainoa laukulla liikaa ja kummasti mahtuu tavaraa mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, piti toki lisätä että jos se ruumaan menevä laukku on mallia 70-luvun paksu kova matkalaukku, niin sehän saattaa painaa tyhjänä jo 10-12 kg. Siinä tulee 23kg raja yllättävän nopsaan vastaan kun kuori itsessään on valuraudasta tehty.

 

Kun hankkii esim. tuollaisen ----> http://www.varusteleka.fi/product/isot-laukut/mil-tec-keikkalaukku-60-litraa-musta/_2IX0YY9LW  niin ei ole lähtöpainoa laukulla liikaa ja kummasti mahtuu tavaraa mukaan.

 

Kokemuksen mukaan, ei kestä. Delseyt, Travelpro jne kaikki nuuskaksi alta vuodessa tässä käytössä. Tuo värkki olisi setsuurina, tavarat sisällä muussina tai veitsellä kylki auki ja kaikki se älytön mitä me pidämme halpana kuten partakoneen laturijohdot pöllitynä.

 

Lainattu Tukes sivuilta

 

Kun tuotteen hinta määräytyy mittausten perusteella, niin mittauslaitteelta edellytetään

* hyväksytyn tarkastuslaitoksen myöntämää tyyppihyväksyntää

* tarkastusta ennen käyttöönottoa eli ensivakausta

* tarkastuksia säännöllisin väliajoin eli määräaikaisvakauksia

* tarkastusta, mikäli sinetti on rikottu eli uusintavakausta

 

 

Eli siis käsittääkseni milloin lentoyhtiö laskuttaa per kilo ylipainosta, Suomen lakien mukaan, vaaka pitää olla tarkastettu. Mielenkiintoista. Air Baltic antaa 20kg ruumaan, jonka jälkeen laskutetaan 15 euroa per kilo per lento maksimi 32 kg.

 

Esim HEL-RIX-FRA 30 kiloa olisi 15eur x 10 kg x 2väliä= 300 euroa. Puntarin tarkkuudella on todellakin merkitystä asiakkaan kannalta. Kysyn seuraavan kerran kärrätessäni kilojani kentällä että milloin laite on tarkastettu.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokemuksen mukaan, ei kestä. Delseyt, Travelpro jne kaikki nuuskaksi alta vuodessa tässä käytössä. Tuo värkki olisi setsuurina, tavarat sisällä muussina tai veitsellä kylki auki ja kaikki se älytön mitä me pidämme halpana kuten partakoneen laturijohdot pöllitynä.

 

Täysin samat kokemukset Samsonite/Travelpro/Delsey-osastolta. Edellinen Samsoniten 20" piti itse silpoa auki kun vetoketju petti. sillä ikää reilu puoli vuotta.

 

Uusin hankintani on Briggs & Riley, elinikäinen "simple as that"-takuu - Jos laukku hajoaa, se korjataan no questions asked (korjaavat myös airline damagen jne).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Baltic antaa 20kg ruumaan, jonka jälkeen laskutetaan 15 euroa per kilo per lento maksimi 32 kg.

 

Jos näin on niin olisi mukava tietää miksi joidenkin mielestä esim. Finnairin tulisi katsoa läpi sormien muutamat ylikilot kun ei sitä tee kilpailijatkaan? Jos Ryanairilta ei voi pummata lisäkiloja "hyvän miehen lisänä" niin miksi esim. Finnairilta pitäisi voida?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse asiassa Finnair sallii edelleen 23kg ja yhden laukun (Joka yleensä riittää) ja business-luokassa 2 laukkua. Samoin ylipainomaksu on allekirjoittaneen matkustusluokassa  nolla. Em syystä ja halpayhtiöden laukku/kilo/ylipaino politiikasta johtuen en näillä p.askafirmoilla matkusta lainkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sivuaa vähän tätä ylipainokeskustelua: Frouvani oli tulossa sukellusreissulta Thaimaasta. Finnairin lähtöselvitystiskillä kassi vaa'alle, ja se näytti n. 19 kg, eli alle tuon sallitus 20 kg rajan. Kassi oli Ursuitin sukelluskassi. Thaimaalainen virkailija kysyi, sisältääkö se sukellusvarusteita. No sisälsihan se. Siitä rätkäistiin 35 euron sukellustarvikemaksu. Ei auttanut mikään kinaaminen siitä, että tavaroiden paino jää alle 20 kg:n. Lopulta homma ajautui umpikujaan, ja virkailija yksinkertaisesti käveli pois tiskiltä jättäen jonon siihen. Ei auttanut, kuin maksaa tuo 35 euroa, että matkatavaroiden tsekkaus jatkui.

 

Kotona sitten tiedustelimme Finnairilta, miksi tuollainen ylimääräinen maksu oli peritty. Vastauksena oli, että sukelluskamojen kuljetuksesta peritään tuo 35 euroa/suunta. Seuraavaksi halusimme tietää, mikä katsotaan sukelluskamoiksi: Riittääkö, jos kassissa on pelkät räpylät ? Entä, jos on räpylät ja maski. Näihin ei enää tullut vastauksia muutaman kyselykerran jälkeenkään.

 

Anyway... Olen aina ymmärtänyt, että tuon 35 euroa maksamalla sukelluskamat (ei siis mitään paineilmapulloja tms.) saa koneeseen, vaikka painot menevätkin hieman yli tuon 20 kg. Näin ei siis kuitenkaan ole. Olkaa siis varovaisia, kun pakkaatte snorkkelinne kassiin, ja lennätte Finnairilla !

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla on aika uimalasit mukana. Jos kutsun niitä sukelluslaseiksi niin laukusta joutuu maksamaan 35 egee ekstraa  ;D Täytyykin kokeilla. Tuo raja on tosiaan hieman epäselvä.

 

Jos laukussa on sukellustarvikkeita, onko sillä painorajaa? Vai pääseekö 36 kilon laukun kanssa kuin koira veräjästä kutsumalla sitä sukellustarvikelaukuksi ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

höh, luulis että se ny on jokaisen oma asia mitä siellä kassissa on, onko räpylät vai sandaalit... kunnei ny mitään laittomuuksia kuljettele. mäkin ymmärtäisin tuon sukelluskamojen kuljetusmaksun vähän eri tavalla, mutta en mä sukella enkä työskentele lentoyhtiöllä joten mistäs mä mitään tiedän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ota tuosta sitten selvää: "Excess- and special-baggage fees" http://www.finnair.fi/finnaircom/wps/portal/Excessweight/en_DE  :-[

 

Tuolta tulkattua: One medium-sized item of special baggage, weight 23–32 kg and/or length 1.51–2 m. For example, a bicycle**, diving equipment or a surfboard.

 

Eli, jos tuo laukku määritellään sukelluslaukuksi, ja maksetaan tuo lisähinta, silloin laukku voi painaa jopa 32 kg. Mutta pointtina tässä on, että kyseessä oli tavallinen laukku, joka vaan sattui sisältämään sukellusvälineitä. Laukun kokonaispaino oli 19 kg, eli alle normaalin maksimin. Miksi Finnair tuosta rankoi ??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiahan tuntuu täysin selvältä! Jos liikakilo on matkalaukussa ja ruumassa, kone voi mennä rikki. Jos se on käsipakaasissa ja ehkä ostettu täksfriistä, siitä ei ole haittaa. Samoin sen kilon vaikutus muuttuu, jos se nimetään esim. sukellusvarusteeksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään