Tuomas Erkkilä

Tulkintoja ylikiloista

48 viestiä aiheessa

Sukellusvarusteistahan näkyy olevan vielä oma kappale toisella sivulla:

 

Sukellusvarusteet

 

Sukellusvarusteet ilman happipulloja lasketaan yhdeksi matkatavaraksi.

 

Sukellusvarusteiden ilman happipulloja kuljetuksesta perittävä maksu riippuu lippusi matkatavarakiintiöstä ja muusta matkatavarastasi. Jos lipussasi on 1 PC, voit kuljettaa veloituksetta joko sukellusvarusteet tai matkalaukun. Jos haluat ottaa mukaasi kummatkin, veloitetaan toisesta lisämaksu taulukon mukaan.

 

Jos sukellusvarusteisiin sisältyy happipulloja, ne ovat erikoismatkatavaraa, jolloin niistä peritään aina maksu.

 

Sukellusvarusteiden paineilmapullot on tyhjennettävä kuljetusta varten.

 

Finnair Plus Platinum- ja Gold-asiakkaat saavat kuljettaa veloituksetta yhdet sukellusvarusteet, joihin sisältyy happipullot.

 

http://www.finnair.fi/finnaircom/wps/portal/BaggageSportEquipment/fi_FI

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sukellusvarusteistahan näkyy olevan vielä oma kappale toisella sivulla:

 

Sukellusvarusteet

 

Sukellusvarusteet ilman happipulloja lasketaan yhdeksi matkatavaraksi.

 

Sukellusvarusteiden ilman happipulloja kuljetuksesta perittävä maksu riippuu lippusi matkatavarakiintiöstä ja muusta matkatavarastasi. Jos lipussasi on 1 PC, voit kuljettaa veloituksetta joko sukellusvarusteet tai matkalaukun. Jos haluat ottaa mukaasi kummatkin, veloitetaan toisesta lisämaksu taulukon mukaan.

 

Jos sukellusvarusteisiin sisältyy happipulloja, ne ovat erikoismatkatavaraa, jolloin niistä peritään aina maksu.

 

Sukellusvarusteiden paineilmapullot on tyhjennettävä kuljetusta varten.

 

Finnair Plus Platinum- ja Gold-asiakkaat saavat kuljettaa veloituksetta yhdet sukellusvarusteet, joihin sisältyy happipullot.

 

http://www.finnair.fi/finnaircom/wps/portal/BaggageSportEquipment/fi_FI

 

Joo, eipä tuotakaan lukemalla oikein selvinnyt, miksi maksu perittiin. Kyse oli siis vain yhdestä matkakassista, jonka paino alitti rajan. Big problem oli se, että kassi sisälsi sukellustarvikkeita (BCD:n, maskin, räpylät, märkäpuvun). Näiden lisäksi sitten jotain pikkuvaatetta. Kassi oli normaalikokoinen, eikä mitenkään hankalan muotoinen.

 

Ei ymmärrä... :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, eipä tuotakaan lukemalla oikein selvinnyt, miksi maksu perittiin. Kyse oli siis vain yhdestä matkakassista, jonka paino alitti rajan. Big problem oli se, että kassi sisälsi sukellustarvikkeita (BCD:n, maskin, räpylät, märkäpuvun). Näiden lisäksi sitten jotain pikkuvaatetta. Kassi oli normaalikokoinen, eikä mitenkään hankalan muotoinen.

 

Ei ymmärrä... :(

Tuo nyt tuntuu kyllä selvältä virheeltä tuolta lähtöpään virkailijalta. Ehkäpä mahdollisesti kentieskin tuo sukellusvälinemaksu on luotu sitä varten, että tuollainen "kassi" on hankalan muotoinen , mallinen ja siellä voi olla sisällä vaikkapa harppuuna. Eli sen kuormaus on muusta matkatavarasta poikkeavaa, kuten suksienkin. Mutta jos tuo "säkki" oli ainoa matkatavara niin kyllä sen näin maallikon järjen mukaan olisi kuulunut mennä ilman lisämaksua. Toinen asia on sitten tuon matkatavaran paino ja jos siirrät jotakin sitten käsimatkatavaraan, taskuihin tai syöt/juot sen.  Kokonaispaino pysyy samana, mutta paperilla se muuttuu. Ideaalihan olisi jos matkustajat matkatavaroineen punnittaisiin jolloin saataisiin melko tarkat luvut. Näin jossakin taidetaan jo tehdäkin. Käsittääkseni esim. Finnairilla punnitaan esim. Venäjän lentojen matkatavarat oikeasti, koska ne useimmiten ylittävät normaalisti käytettävän keskimääräisen painon. Eli normaalisti koneen painolaskelmissa käytetää keskiarvoja, jotka tarkistetaan kai joidenkin vuosien välein suoritettavissa matkustajien ja heidän tavaroidensa punnituksilla. Normaalisti ei edes eritellä mies/naismatkustajien painoa, joka on ..kiloa. Lapsille on oma painonsa ja vauvat eivät paina mitään. Matkalaukunkin paino vaihtuu kun se siirtyy kotimaanlennolta ulkomaan lennolle. Näin siis paperilla. Näillä arvoilla saadaan nuo painolaskelmat varsin kohdalleen ja onhan noissa painoissa oikeasti turvamarginaalinsa, mutta laskelmien mukaan ei voi olla kiloakaan liikaa zerofuelweightissä, eikä takeoffweightissä. Nämä nykyiset laskentajärjestelmät eivät edes anna ulos ylipainoisia laskelmia. Sorry tuli vähän pitkä luento :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpäs nyt ihan heittämällä muista kilomääriä, mutta lennettiin Jet Bluella Tampasta Nykkiin. Niillä oli kuitenkin joku määrä per laukku ja lopputulema oli se, että kahdessa pakaasissa oli maksimin alittava määrä, mutta toinen painoi yli yhden laukun maksimin. Ehkä kolme kiloa. Siinähän ei sitten ollut vaihtoehtoina kuin uudelleen pakkaus tai ylipainomaksu. Koskapa säkit olivat täyteen ahdetut ja vaivalla (mutta ilman vaakaa) pakatut, maksoin sitten 50 taalaa extraa. Jotensakin tuossa vaiheessa loppui vähän huumori, koska kokonaismassa ei tokikaan olisi muuttunut miksikään uusjärjestelyllä.

 

Aikanaan kamaa sai olla laukuissa aika lailla eikä ylipainoista juurikaan mitään ongelmaa koitunut. Korkeintaan sai jonkun heavy-plakaatin laukkuun roikkumaan. Eräänkin kerran kävi hassusti, kun kreikkalainen kenttäukko rupesi reteesti nostamaan laukkuani ja hups. Eipä noussut mihinkään. Joutui vaihtamaan asennetta ja ilmettä, jolloin laukkukin liikkui.

 

Sitä on minusta sangen pälliä ihmetellä, miten joku saa laukkunsa painavaksi, kun ITSE sattuu pärjäämään vähemmällä. Toisilla vaan sattuu olemaan tarvetta retuuttaa enemmän romua matkassaan kuin toisilla ja jos nyt on sattunut vaikka menemään ostosmatkalle, rompetta voi olla yllättävän helposti useampikin kymmenkilonen. Ylipainomaksut ovat tietty ymmärrettäviä, mutta niiden kohtuullisuudessa olisi välillä toivomisen varaa.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisilla vaan sattuu olemaan tarvetta retuuttaa enemmän romua matkassaan kuin toisilla ja jos nyt on sattunut vaikka menemään ostosmatkalle, rompetta voi olla yllättävän helposti useampikin kymmenkilonen.

 

Eikös silloin jos on ostosmatkalla, erityisesti pidä varustautua etukäteen vouchereilla tai on hyvä olla luottokortti valmiina maksuja varten?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös silloin jos on ostosmatkalla, erityisesti pidä varustautua etukäteen vouchereilla tai on hyvä olla luottokortti valmiina maksuja varten?

Näinpä ja jos nyt on nostettu kilorajaa 23:een kiloon niin taasko pitäisi saada se ylittää parilla kilolla kun olen plussakorttilainen. Johtaa siihen, että muutaman vuoden kuluttua ehkä noita painorajoja taas nostetaan jonkun punnituksen keskiarvon perusteella. Mutta kyllä se sitten näkyy myös kohoavina lipunhintoina. Jos niitä "oikeita vanhoja yhtiöitä" sitten onkaan. Tuollainen Ryanair-tyyppinen toiminta lienee vallalla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin Thailla ja Turkishilla seuraavasti: lipussa 20/30/40 Y/C/F, molemmilla olen nahnyt check-inissa lapun 25/40/50 virkailijan edessä.

 

Halpalentoyhtiöt asia erikseen, en tsekkaa mitään ineen koskaan kun se jo sinänsä maksaisi.  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sukellusvarusteistahan näkyy olevan vielä oma kappale toisella sivulla:

 

Sukellusvarusteet

 

Sukellusvarusteet ilman happipulloja lasketaan yhdeksi matkatavaraksi.

 

Sukellusvarusteiden ilman happipulloja kuljetuksesta perittävä maksu riippuu lippusi matkatavarakiintiöstä ja muusta matkatavarastasi. Jos lipussasi on 1 PC, voit kuljettaa veloituksetta joko sukellusvarusteet tai matkalaukun. Jos haluat ottaa mukaasi kummatkin, veloitetaan toisesta lisämaksu taulukon mukaan.

 

Jos sukellusvarusteisiin sisältyy happipulloja, ne ovat erikoismatkatavaraa, jolloin niistä peritään aina maksu.

 

Sukellusvarusteiden paineilmapullot on tyhjennettävä kuljetusta varten.

 

Finnair Plus Platinum- ja Gold-asiakkaat saavat kuljettaa veloituksetta yhdet sukellusvarusteet, joihin sisältyy happipullot.

 

http://www.finnair.fi/finnaircom/wps/portal/BaggageSportEquipment/fi_FI

 

Tuosta Finnairin tekstistä tulee mieleen, että kirjoittaja ei välttämättä ole ihan selvillä siitä, mitä tekstillä haluttaisiin sanoa ja mitä se oikeasti sanoo. Tuossa puhutaan sillä tavalla sekaisin happi- ja paineilmapulloista, että ainakaan minulle ei tule ihan selkeäksi kirjoittajan tarkoitus.

 

Sukelluksessahan käytetään yleisesti paineilmaa, tai erilaisia typestä, hapesta ja heliumista koostuvia seoskaasuja. Puhdasta happea voisi periaatteessa käyttää seoskaasujen  valmistamiseen, tai sitten dekompressioon, mutta ei nyt ihan heti tule mieleen pelkällä hapella sukeltamista. Toisaalta noiden seoskaasujen valmistamiseenkin tarvitaan paljon muutakin materiaalia, joten pelkän hapen kuljettaminen matkatavarana ei varmaan ole ensimmäisenä prioriteettislitalla.

 

Jos koko tekstin tarkoitus on vain yksinkertaisesti sulkea pois mahdollisuus minkään happea sisältävän paineastian kuljetus matkatavarana paloturvallisuuden vuoksi, niin sen voisi sitten sanoa sillä tavalla.

 

Miten sitten platinum- ja gold tason kortilla happea sisältävien paineastioiden kuljettaminen muuttuukin sallituksi???

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten sitten platinum- ja gold tason kortilla happea sisältävien paineastioiden kuljettaminen muuttuukin sallituksi???

 

Eikun noilla korteilla siitä ei peritä erillistä maksua. Muuten se pullo kuljetetaan erikoismatkatavarana ja siitä peritään maksu.

 

Luultavasti tuossa tekstissä paineilmapullo = Happipullo. Tavalliset kuolevaisethan puhuvat yleensä happipullosta vaikka se ei sisältäisikään puhdasta happea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo nyt tuntuu kyllä selvältä virheeltä tuolta lähtöpään virkailijalta. Ehkäpä mahdollisesti kentieskin tuo sukellusvälinemaksu on luotu sitä varten, että tuollainen "kassi" on hankalan muotoinen , mallinen ja siellä voi olla sisällä vaikkapa harppuuna. Eli sen kuormaus on muusta matkatavarasta poikkeavaa, kuten suksienkin. Mutta jos tuo "säkki" oli ainoa matkatavara niin kyllä sen näin maallikon järjen mukaan olisi kuulunut mennä ilman lisämaksua.

 

Joo, tämä kyseinen kassi on todellakin "tavallinen" pyörillä varustettu laukku. Insidenssin selvittely päättyi, kun Finnairiin asiakaspalvelu tosiaan lopetti kommunikoinnin meidän suuntaamme. Emme jaksaneet asiasta sen enempää alkaa meuhkaamaan, mutta Finnair kyllä menetti jälleen kaksi asiakasta, mikäli järkeviä vaihtoehtoja vain löytyy. Vaikka eipä se varmaan siinä budjetissa paljoa tunnu, mutta minulle tulee parempi mieli. :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös silloin jos on ostosmatkalla, erityisesti pidä varustautua etukäteen vouchereilla tai on hyvä olla luottokortti valmiina maksuja varten?

 

Hyvinkin mahdollisesti. Enhän minä sitä tietääkseni kritisoinutkaan vaan sitä, että joku aina kokee tarpeelliseksi todeta kykenevänsä operoimaan jollakin tavalla, joten muidenkin tulisi - tilanteesta riippumatta. Vaan eipä se tässä sosialistisessa ja tasapäistävässä Suomessa kovinkaan ennenkuulumatonta ole. Luetun ymmärtäminenhän se on tietty ennenkin ollut ongelma näillä foorumeilla.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvinkin mahdollisesti. Enhän minä sitä tietääkseni kritisoinutkaan vaan sitä, että joku aina kokee tarpeelliseksi todeta kykenevänsä operoimaan jollakin tavalla, joten muidenkin tulisi - tilanteesta riippumatta. Vaan eipä se tässä sosialistisessa ja tasapäistävässä Suomessa kovinkaan ennenkuulumatonta ole. Luetun ymmärtäminenhän se on tietty ennenkin ollut ongelma näillä foorumeilla.

 

Niinpä. Sosialismista Suomessa kassin viennin yhteydessä lentokentän hihnalle en osaa henkilökohtaisesti sanoa mitään mutta kun edessäsi väittelee lähtöselvityksessä, muuallakin kun sosialistisessa Suomessa, kilojen ylityksestä joku jota säännöt ei hänen mielestä koske tai kun joku kantaa kymmeniä kiloja ylisuuria kasseja koneeseen käsimatkatavarana ja niitä asettelee hyllylle, lattialle, penkin alle ja siinä selän takana 100 ihmistä odottaa jonossa että josko pääsisi paikalleen ja kone sitä myöten lähtemään, niin tulee mieleen että jos nämä sankarit (joita ei koske säännöt) vaikka helpottaisivat elämäänsä ja muiden elämää ottamalla asioista selvää ja varautumalla vaikka maksamaan niistä ylikiloista.

Ja sitten vielä kun miettii kuinka paljon lentoyhtiössä viedään ihmisten aikaa kun käsitellään reklamaatiota kun asiakas jota ei koske kilorajoitukset, lähettelee johtajatasolle saakka meilejä jossa kertoo miten hänen olisi pitänyt saada ylittää kilot koska häntä ei koske hänen lippuunsa merkityt sallitut kilomäärät ja hänen kohdallaan kun ei tehty poikkeusta kaikki on paskaa.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku varmaan ystävällisesti kertoo tyhmälle mitä ovat nämä voucherit joista kokoajan tässä on puhuttu? Maksulippuja, ylipainoalennuksia vaiko jotain muuta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku varmaan ystävällisesti kertoo tyhmälle mitä ovat nämä voucherit joista kokoajan tässä on puhuttu? Maksulippuja, ylipainoalennuksia vaiko jotain muuta?

 

Ainakin Finnairin tapauksessa se on pisteillä lunastettava kuponki joka on voimassa 12 kk.

 

http://www.finnair.fi/finnaircom/wps/portal/finnair/plus/about-finnair-plus/earn-and-use-points/fi_FI?fp_tab=excess-baggage

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulkintoja ylikiloista

 

Liika paljon paino (max.20kg)  ;D

[ attachment removed / expired ]

 

Ei auttaa minun kaunis hymy ja pieni koko  ::) ja maksaa lisä hinta Dublin lentokenttä.....

 

 

Olen itsekin jouskus ihmetellyt tuota ehdottomuuta noissa painoissa. Nehän on sitäpaitsi muuttuneet joitain vuosia sitten, ja en oikein tiedä miten painorajat on otettu huomioon koneen laskelmissa, vai onko...

 

Minän kokemus, tämä olla hieman virkailijan mielipide. Lentoyhtiö ei olla merkitys. Menomatka saada ylipaino 1-2kg ja olla okay. Paluumatka sama paino olla ylimaksu ja käyttää sama lentoyhtiö......

 

Ovatko lentokenttien vaa'at tarkastettuja?

 

http://www.tukes.fi/fi/Toimialat/Mittauslaitteet/Mittauslaitteiden-hyvaksynta-vakaaminen-merkinnat-ja-kaytto/

 

Vai koskee niitä tämä kohta (TUKES-OHJE M7-2005):Juha

 

Tukes mahdollisesti määrätä Suomi, ei ulkomaa....  ;) Miten saada luottaa ulkomainen vaaka?

Minä matkustaa Egypti sukellusmatka ja maksaa lentoyhtiö Air Finland lisämaksu ylipaino meno-paluu (minulla sukellusvarusteet). Paluumatka Egypti haluta lisää raha kun olla ylipaino ja document ei he hyväksyä (Air Finland antama) Minä pyytää hänen johtaja ja hän sanoa kaikki okay. (Mahdollisesti virkailija haluta oma raha :o)

 

Usea paino hyväksyä Helsinki-Vantaa lentokenttä ja ulkomaat ei hyväksyä jatkolento sama paino......

 

Anyway... Olen aina ymmärtänyt, että tuon 35 euroa maksamalla sukelluskamat (ei siis mitään paineilmapulloja tms.) saa koneeseen, vaikka painot menevätkin hieman yli tuon 20 kg. Näin ei siis kuitenkaan ole. Olkaa siis varovaisia, kun pakkaatte snorkkelinne kassiin, ja lennätte Finnairilla !

 

Minä lentää menneisyys myös Finnair ja (usea vuosi (2006-2011) olla eri lentoyhtiö kun olla parempi hinta...) ja minulla ei olla ongelma sukellusvaruste kuljetus. Minä haluta omat sukellusvaruste kun olla pieni koko ja ulkomaat olla vaikea vuokrata minun sopiva koko (wetsuit, reculators mouthpiece etc.). Minä pyytää aina lentoyhtiö E-mail tieto, saada kuljettaa normaali Samsonite laukku myös sukellusvaruste (kamera, tietokone ja reculator käsimatkalaukku). Kun saada lupa, minä tulostaa tämä ja mikäli olla ongelma "tarkistuspiste", näyttää lentoyhtiölupa ja ei ongelma  :)

 

Cathy ^-^

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ovatko lentokenttien vaa'at tarkastettuja?

 

http://www.tukes.fi/fi/Toimialat/Mittauslaitteet/Mittauslaitteiden-hyvaksynta-vakaaminen-merkinnat-ja-kaytto/

 

Vai koskee niitä tämä kohta (TUKES-OHJE M7-2005)

 

Lentokenttien check-in - tiskien vaakojen tarkkudesta oli joskus juttua. Vaakojen pitää kaiketi olla tarkastettuja ja hyväksymisleimalla varustettuja.

Onko kukaan koeponnistanut asiaa käytännössä? Siis jos muutamasta kilosta vaaditaan ylipainomaksua, kysynyt että öhöm, onkohan vaa'assanne voimassaoleva varmennusmerkki? Jos ei ole, ei kai maksuakaan voida periä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus mekaanikkona sai sen 100lbs kappale laukkuja, maksamalla tietenkin ruumaan. Sen perusteella oma retki työkalu pakki tuli tehtyä.. No nykyään se yhden laukun kappale paino on se 70lbs ja ekan kerran kun tuli eteen ku oli menossa AOG keikalle Balille vähän vitutti ostaa tyhjä matkalaukku et sai sen 11 kiloa painoa siirrettyä toiseen laukkuun. No pitänee jossain vaiheessa pienempi Pelican ostaa et saa retkille mukaan sit tarvittavat työkalut eikä ihan kaikkea ronttaa kokoajan mukana..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
;D  Jotkuthan lienee ratkaisseet ongelmaa muutamalla lisätaskulla vaatteisiin. Tosin , sarja Snap-On avaimia ja pari väännintä saattaa nykyään päättää matkan siihen.  Ja,kyllä siellä ohjaamossakin haluttaisiin ottaa kaikki mukaan,tavaroineen kaikkineen. Usein ollaan vain niin rajoillaan painoisssa ja olosuhteissa,että sitä on pakko rajoittaa. Se on taas sitten toinen asia mitä joku laskuttaa ns.overweight lug. se on aina pois siitä mitä joku toinen saa tuoda koneeseen. Max Wt on kuitenkin se joka sen rajaa,niissä olosuhteissa ja siinä tilanteessa.  Siinä on aina,monenlaista muuttujaa jotka määrittävät sen mitä saadaan taivaalle juuri nyt. Siksi Max Take-off Weight on aina muuttuva ja erilainen,joka paikassa.  Eli ei sen toisen laukun ostaminen sinällään muuta mitään,päinvastoin. saapahan lämpöyhtiö vain niistettyä muutaman kolikon lisää... jos ne ovat niin fiksuja että niillä on oma laukkukauppa lähellä lähtöporttia.  Double luggage,last minute change...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatkona,vielä edelliseen. Se käytännön ns.overweight tuo sitten vain lisää arviointia ja laskentaa ohjaamoon,sen muun kiireen sekaan. Tarkoittaa joskus sitä että kaikki menee punnitukseen,jos ei voida luottaa,tms tehtyihin laskelmiin.  Tms kertoo tässä ajatuksesta paikallisen dispatcherin tavasta,-Tai Muuta Sellaista. Tarkoittaa helposti tunnin tai parin myöhästymistä jostain...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites tuo nyt sitten menee: matkatavaroita kovasti punnitaan check-in ja drop-in tiskeillä, mutta olen ymmärtänyt, että sitä tietoa ei kuitenkaan käytetä hyväksi, vaan plänätään jollain standardipainolla per matkustaja?

 

Yksittäisen kollin paino taitaa olla lähinnä matkatavarankäsitteijöiden työturvallisuusjuttu...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voidaan käyttää joko yleisesti sovittua standardipainoa per matkustaja,Male/Female/Child etc.. Ja otaksuttua cabin lugg/bag paino per person.  Tai,marssittaa kaikki vaa,an kautta käsimatkatavaroineen,- jolloin saadaan tietysti aivan todellinen senhetkinen paino selville. Sitäkin tehdään joskus. On vain hyväksytty kansainvälinen standardi,jolla painolaskut tehdään,ja otaksutaan että niihin liittyvät painoerot kompensoivat toisensa.  Ajatuksena tietysti,että voidaan sekä sertifioida tietty kuorma,että nopeuttaa painolaskelmien tekemistä.  Siinä on taustalla monia todellisia punnituksia,kunnes päästään arvoihin 99,ja jotakin.  Sen perusteella saatetaan sitten määritellä mikä on ns,ylipaino ja tilanteesta ja lentoyhtiöstä riippuu halutaanko siitä laskuttaa vai ei. Yleensä tietysti halutaan.  Pienemmissä koneissa balanssi tulee aina enemmän tärkeäksi,eli silläkin on oma mausteensa samaan soppaan,eli ei ihmisiä turhaan siirrellä paikasta toiseen siellä kabiinissa.  -Toivottavasti sain jotain kerrottua,tällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikoinaan joskus 1900-2000 vaihteen tienoilla piti lähteä C172:lla Tallinnasta hakemaan olutta.

 

Isojen miesten ollessa kyseessä laskettiin, onneksi, ennen lentoa painot yhteen kaverin kanssa ja todettiin että eikun taksilla sataman kautta pikalaivaan.

 

Kahden olutkeissin takia ei olisi kannattanut Kessnan vuokraa maksaa. Toki lentämisen ilo jäi kokematta.

 

- OH-CAY -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään