Jouni Olavi Rautio

Good Bye AVRO

39 viestiä aiheessa

Pitkään odotettu synkkyys on toteutunut, eli kustannuspaikan operoinnit AVRO:lla on nyt loppu.

 

Onnekseni koneita pääsee vielä paijailemaan ja rassaamaan hieman ennenkuin poistuvat ylväinä horisonttiin kohti uusia seikkailuja. Aivan alkumetreiltä asti AVROjen kanssa seurustelleena olo on oikeasti haikea, vaikka ei kai (ehkä) tunteettomaan koneeseen voi tai pitäisi kiintyä.

Kaksi koneista tuli tavattua jo tyyppikurssilla tehtaan tuotantolinjalla kun ne eivät olleet vielä edes puoliksi valmiita. SAH ja SAI, ko. yksilöt poistuivat laivastosta ensimmäisinä jo aiemmin. Näitä käytiin opintojen syventämiseksi syynäämässä, ohjaamo-osa ja muu runko oli erillään puolivalmiina ja siivet olivat pelkät salkolaatikot. Osista syntyi sittemmin niin tutut pulleat kiiturit.

 

Kaikessa hieman omituisessa Brittiläisyydessään kone ei ole ollenkaan hullumpi laitos. Kylmää ja kosteaa se arastelee ihan kuin valtaosa muistakin lentokoneista. Pitkän operoinnin aikana koneiden oikut opittiin tuntemaan ja niihin osattiin varautua melko hyvin jo etukäteenkin.

 

Osa koneista lensi aluksi SAS oranssi-valkoisessa kaaviossa jonka pidempään bonganneet varmasti muistavat. Yhtiön nimen vaihtuessa myös väritys vaihtui ja sinivalkoisina koneet lensivätkin loppuun asti.

Sataset, ja kaksi viimeisintä kasivitosta tulivat jälkijunassa ja olivatkin sitten sinivalkoisia heti alusta asti. Satasista toinen oli laskeutunut jotenkin väärällä telineellä koska sen alkutaival oli aika tuskaista monine vikoineen. Aikansa kiukuteltuaan sekin löysi paikkansa ja lenteli siinä missä muutkin, siivet iloisesti alaviistoon sojottaen.

 

Kaksi yksilöä tulivat pikavisiitille vain vuodeksi tässä hiljakkoin. Nämä yksilöt olivat ajelleet jo suuressa maailmassa tovin joten sopeutuminen pohjolan pieniin ympyröihin tuotti vaikeuksia pitkin matkaa.

Harmillisesti toinen näistä halusi niin kovasti huomiota että päätti hieman levitellä yhdestä moottoristaan sisäkaluja ulkopuolisten ihmeteltäväksi. Tämä jäikin ainutkertaiseksi tapahtumaksi koko AVRO-operoinnin aikana, hyvä niin.

 

Kaikenkaikkiaan hyvät muistot jäävät päällimmäisiksi, ne pakolliset ikävät sellaiset painuvat pohjalle eikä niitä ole sieltä syytä kaivella. Henkilökohtaisesti pidän konetta mekaanikon näkökulmasta aika mukavana laitoksena vaikka kone ei edusta ihan uusinta ja/tai helpointa uutta tekniikkaa. 

 

Hyvää kyytiäkin antaneet niillä suht harvoilla kerroilla kun mukana on istuttu. Toivottavasti pullukoiden lennot vielä jatkuvat, jossain. 

 

:)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt ne termospullot lähtevät. Kyllähän ne on tähän "kansallisasuun" jonkin aikaa on kuulunut.

 

Eihän niissä edes oo tehoja.

-Miksi avrossa on neljä mottoria?

-Ei saatu kuudennetta :laugh:

Piitää vähän viihdyttää jengiä :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitkään odotettu synkkyys on toteutunut, eli kustannuspaikan operoinnit AVRO:lla on nyt loppu.

 

 

Ah, niin nostalgista.. Mitäpä tuohon enää muuta lisäämään omalta osaltani kuin  - Good bye Blue1...

 

EDIT: Lyhennetty lainausta. Ei ole tarpeellista lainata koko tekstiä. Se vaikeuttaa mm. kännykkäkäyttäjien forumin seuraamista /MM

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nopeasti se aika kuluu  :'(

 

Katselin juuri tuossa dioja jotka otin Air Botnian Avron esittelytilaisuudessa (oli siellä myös Saab 2000). Omalta osaltani ympyrä sulkeutui viime vikon torstaina kun pääsin Lentokenttä-sarja pressitilaisuudessa vielä kerran potkimaan Avron renkaita.

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs pahaa Avrot on sulle tehneet kun pitää oikein kiroilla?

Juha

 

Ei ne mitään pahaa ole tehnyt, mutta rumia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt ne hel**tin termospullot lähti 8) Paksubertta

 

Eihän niissä edes oo tehoja.

-Miksi avrossa on neljä mottoria?

-Ei saatu kuudennetta :laugh:

 

Ihan oikeasti vähän tasoa siihen kommentointiin. Asiallisen ja omakohtaisen kertomuksen jälkeen tollainen alaarvoinen vitsailu ja kiroilu on kyl jotain muuta kuin fiksua

 

Kyllähän se avron 4 moottoria herättää kummastusta kokoluokassaan nykyään mutta hieno kuulla että tekniikalla asiat on noinkin hyvällä mielin sujuneet ja että hyvä maku on jäämässä tuosta 10 vuoden kaudesta Suomessa näillä. Jounille kiitos muistelusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Avro taitaa jakaa mielipiteet aika raa'asti, siitä joko pidetään tai sitä inhotaan - mitäänsanomatonta siitä ei saa millään. Kuinka näin voisi ollakaan, jos 80-vuotias isoisänikin tunnistaa sen pelkän äänen perusteella. Jo koneen ulkonäkö kertoo, ettei kyse ole mistä tahansa lentävästä laitteesta. Omat silmät tykästyivät aikanaan tähän niin erilaiseen lentokoneeseen ja pidän sitä edelleen yhtenä kauneimmista, ehkäpä juuri sen erilaisuuden takia.

 

Vaikka en Jouniin verrattuna yhtä läheisiin väleihin Avron kanssa olekaan päässyt, on fiilis haikea. Avro oli ensimmäinen iso kone, johon pääsin tutustumaan pintaa syvemmältä niin tekniikan kuin operoinninkin osalta. Ensimmäiseksi Avro-kyydikseni jäi keikka Osloon kesällä 2004 ja viimeiseksi lomamatka kotoiseen Helsinkiin Berliinistä keväällä 2011. Omalta kannalta mieliinpainuvaa on myöskin se, että matkustamossa tuli istuttua lentojen määrään nähden erittäin harvoin. Hieno elämys oli myöskin ensimmäinen D-luokan simulaattorissa vietetty parituntinen.

 

Suorituskykyjen rajallisuus on elävässä elämässä noussut vasta viime aikoina häiritseväksi tekijäksi lähinnä Belgiassa asustavien virkaveljien ansiosta - pystynopeus on välillä rasittavan heikko, kun kone pitäisi saada matkalentopinnalle pois muun liikenteen tieltä.

 

Saan kiittää suurilta osin Avroja, Air Botnia/Blue1:a ja KF:n työntekijöitä nykyisestä tilanteestani. Ilmailuinnostukseni sai ehkäpä ratkaisevan lisäsysäyksen päästessäni tutustumaan kaupallisen lentoliikenteen maailmaan vuosia sitten!

 

Toivottavasti kaikki päätyvät hyvään kotiin ja lennokas elämä jatkuu!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ne mitään pahaa ole tehnyt, mutta rumia.

 

Tosi asiallista kommentointia.

 

Vositi ihan aluksi mennä ja etsiä tietoa Avrosta (eli siis Bae 146:sta) ja pohtia sen jälkeen miksi kone on sen näköinen kuin on.

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luojan kiitos, ei enää ikinä boarding passia jossa printattu pahamaineinen Seat 5B :)

 

Sääli siitä, että varsin persoonallisen näköinen kikotin poistuu platoiltamme. Kiitos Jounille muisteloista!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan oikeasti vähän tasoa siihen kommentointiin. Asiallisen ja omakohtaisen kertomuksen jälkeen tollainen alaarvoinen vitsailu ja kiroilu on kyl jotain muuta kuin fiksua

 

Kyllähän se avron 4 moottoria herättää kummastusta kokoluokassaan nykyään mutta hieno kuulla että tekniikalla asiat on noinkin hyvällä mielin sujuneet ja että hyvä maku on jäämässä tuosta 10 vuoden kaudesta Suomessa näillä. Jounille kiitos muistelusta.

 

Kannataa kattoa kaverin ikä niin saa kommentit perspektiiviin.

 

Jounilta aivan loistava kirjoitus. Kiitos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovin pitkiä muisteloita ei pysty kirjailemaan, eikä varmaan ole tarviskaan. Muistelointia hankaloittaa muistin rajallisuus ja taipumus värittyä matkan (10v) varrella. En myöskään ole vielä se harmaahapsinen ukkeli joka muistelee kiikkustuolissa menneitä, tai siis muistelen mutta tukka ei ole vielä harmaa. Eikä ole kiikkustuoliakaan.

 

Kirjoitin tietysti omasta puolestani mutta uskon ja tiedän että teknikassa ja lento-osastolla on hyviä muistoja AVRO:sta. Kaikki ei tietysti tykkää mutta niin se vaan menee, pääasia että keskustellaan.

Saattaa olla että varsinkin 2000 Saapaksesta siirtyneet lentäjät pitivät AVROa "hieman" laiskempana menopelinä.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saattaa olla että varsinkin 2000 Saapaksesta siirtyneet lentäjät pitivät AVROa "hieman" laiskempana menopelinä.

 

Air Botnia/Blue1 oli aikanaan mielenkiintoinen yhtiö. Laivastossa nopein potkuriturbiiniliikennekone ja hitain suihkuliikennekone  :laugh:

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:thmbup:

 

Hyvinhän ne AVROt kulki.

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Vaan miksi niistä puuttui penkkirivi 13?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi jos annoin negatiivisen palautteen "suorasti sanottuna", mutta se on mielipiteeni, ruma kone lähtee...onneksi :)

 

Hienostihan noi on kumminki palvelleet ja myönnän sen että jotkut tykkäävät AVROista :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi jos annoin negatiivisen palautteen "suorasti sanottuna"

 

 

Suorat sanatkin voi kertoa kahdella tavalla: fiksusti tai typerästi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikken itse AVROsta pidä, nii on se hieman haikeaa kun lähtee yksi konemalli pois Helsingistä ja Suomesta.

No onnea matkaan Avrot!!!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seitsemän vuoden ajan kumppanuuteni tuon sumuisten saarten kummajaisen kanssa kesti. Olo on nyt kyllä haikea, olihan Avro minulle myös ensimmäinen kaupallinen matkustajakone, johon kävin tyyppikurssin. Siksi varmasti aina mieleenpainuvin kone.  

 

Jouni tuossa veikin jo kirjoituksellaan jalat suustani, joten alla oleva kuvajainen kertokoon omalta osaltaan minkälaista arvostusta kyseinen kulkine nautti ainakin meidän paikalla olleiden mekaanikkojen keskuudessa. Kuva otettu heti viimeisen reittilennon jälkeen 02.09.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Hyvää jatkoa ärjy!

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset vaan kaikille, jotka muistojaan jakoivat  :thmbup:

 

Itsekin oli tarkoitus olla mukana viimeisellä AVRO lennolla, joka ainakin piti olla KF646 CPH-HEL, no mutta kuten tiedätte niin ainahan asiat eivät mene aivan suunnitelmien mukaan ja epäonnekseni portilla odottikin Jet Time:n B733. Oma ehdottomasti mahtavin muisto AVROsta oli eräs tuiki tavallinen iltapäivälento ARN-HEL, kun erittäin mukava lentoemäntä sai tietää kiinnostuksestani lentokoneisiin ja ilmailuun, tämän kuultuaan hän korotti minut Premiumiin ja välipalan jälkeen kertoi kapteenin haluavan minut "konttorin" puolelle loppulennon ja laskun ajaksi. Tämän jälkeen fiilikset olivat kyllä "katossa" monta viikkoa  :)

 

-Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen ammattijärjestöjen keskusjärjestön nimikkokone kävi kerran Malmillakin.

 

 

Lasku 18

[ attachment removed / expired ]

 

Rullausta

[ attachment removed / expired ]

 

Finnairin ohi

[ attachment removed / expired ]

 

Platalle

[ attachment removed / expired ]

 

Oikea kylki

[ attachment removed / expired ]

 

Takaa

[ attachment removed / expired ]

 

Vasen kylki

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannataa kattoa kaverin ikä niin saa kommentit perspektiiviin.

Kyllä 13-vuotiaalla luulisi jo olevan jotain tolkkua päässä... ::)

 

Suomen ammattijärjestöjen keskusjärjestön nimikkokone kävi kerran Malmillakin.

Eikös yksi noista ollut Malmilla viime (vai toissa-) kesänäkin? Helsinki International Air Showssa...

 

 

Ihan mukava konehan tuo oli juu. Viitisen vuottahan noihin ehti tehdä lähempää tuttavuutta... ehkä vähän liikaakin. :D Ja kiitokset Jounille hienosta "tarinasta" :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään