Hanna Räihä

tv:n kanavaongelma

6 viestiä aiheessa

Täällä kun tuntuu löytyvän vastaus ongelmaan kuin ongelmaan niin kertokaa ny dorkalle missä vika....

telkkarin "kotimaan kanavat", eli tb1,tv2,mtv3,4, sub, tv5, jim, teema ja fst tulee ihmeellisenä pikselimössönä aina välillä. Joskus taas näkyy ihan hyvin.

Muut kanavat, jotka tulee kortilta, discoveryt ja disneyt näkyy pääasiassa ilman ongelmia. JOSKUS jotain pientä pikselöitymistä mutta todella harvoin verrattuna kotimaan kanaviin.

Ja ongelma on sama, katson mä noita digiboksin kautta tai telkkarin oman virittimen kautta. 

Taloyhtiössä muilla kuulemma ei oo ongelmia, näkyy kanavat hyvin - tosin oon kysynyt vain yhdeltä naapurilta.

Eddäduoda. Alanko mä karjumaan tästä taloyhtiölle, onko piuhoissa vikaa vai kaapeiyhtiölle vai täh? Mun jakeluun ei nyt mee millään se, että osa kanavista pikselöityy ja osa ei... vai pitääks mun tehdä telkkarille oma foliohattu?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi.

Kanavien pikselöityminen johtuu heikosta antennisignaalista. Se on eri vahvuinen eri kanavanipuissa, joten heikko signaali ei välttämättä pikselöi kuin osan kanavista.

Ensiapuna kannattaa tarkastaa että antennikaapeli on kunnolla kiinni pistokkeissaan ja se on ehjä. Digiboksin tai telkkarin kunnollinen uudelleenkäynnistäminen (töpseli irti seinästä hetkeksi) saattaa auttaa kuten myös antennipiuhan irrottaminen ja kiinnittäminen, jolloin se digiviritin joutuu etsimään signaalit uusiksi.

Seuraavaksi kannattaa miettiä antennipiuhan uusimista. Ja jos se on yli 3m pitkä, niin kalusteiden järkkääminen uudeelleen niin että selviää max. 3m piuhalla saattaa auttaa. Pidempi piuha = enemmän signaalihäviötä.

Jos ylläolevista ei ole apua, niin sitten yhteyttä TV-operaattoriisi jotta mittaavat signaalitasot ja säätävät vahvistinta isommalle tuon kanavanipun osalta jos muu ei auta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

hmm, kiitos vinkistä. Pitänee huomenna tarkastaa tuo antennijohto ja sen liitännät, piuhaa ei oo yli 3 metriä mutta matkalla on kyllä haaroittaja, josta lähtee modeemille toiseen huoneeseen kaapelli - seinän läpi sekin eli about puolitoista metriä... josko se sillä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itsellä tuota pikselöintiä oli aluksi vain HD kanavissa ja sekin selkeästi johtuu tuosta pitkästä kaapelistani. No nyt kun katsellut näitä ohjelmia joista suurin osa kuitenkin muutenkin on ei hd laadulla kuvattuja ihan normi kanavilta niin nekin ovat alkaneet ihan n. kuukauden aikana tuota pikseliongelmaa tuottamaan.

Tosiaan tuon antennijohdon pituus on 20 m johtuen siitä että aikanaan kun tätä taloa on rakennettu on asunnossa ollut maksimissaan se yksi telkkari joka sekin olohuoneen nurkassa. Nyt kun sitten meikäläinen on hankkinut tuon ajatuksen vastaisesti myös makuuhuoneeseen television niin johan on siinä soppaa tarjolla.

Tartteekin tosiaan tarkistaa tuon signaalin taso mitä telkkarille asti tulee, sillä kaapelitv operaattori teki jotain asennustöitä tuossa noin kuukausi sitten ja kun tarkemmin ajattelen nää pikselöinnit on sen jälkeen vasta alkaneita.

Eli tosiaan Hannalle vinkkinä kannattaa ehkä käydä hankkimassa uusi valmis antennipiuha ja kokeilla sillä kuten tuossa oli aiemmin todettu, itsellä ainakin auttoi kun tämän pitkän piuhan ensinnäkin sai yhtenäiseksi johdoksi ilman välissä olevia liitoksia ja kun vielä teki huolella noi antenniliitinten asennukset johdon päihin niin johan aluksi hyvin toimi.

Sen verran kanssa tullut todettua että jos signaali on heikko vahvistin välissä voi auttaa, mutta kannattaa tarkistaa vahvistinta hankittaessa että se on nykyisille digilähetyksille sopiva, itsellä oli sellainen jossain vaiheessa testissä josta kyllä noi perus kanavat tuli läpi mutta kortin takana olleet ja hd kanavat ei vahvistusta saaneet, tuntui jopa että olisivat heikentyneet tasoltaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

oho, olisko tää ollut näin helppoa.  :o Mä tuota liitintä ja johtoa räpläsin ja kiinnittelin uudelleen seinään, ajatuksena laittaa nuo plugin liitännät uudelleen kunhan saan haettua pakista tarpeeks terävän puukon. Nyt kun kokeilin näitä kanavia, niin ei mitään häiriötä. pitänee odottaa pari päivää ja todeta josko se siitä ja pitää nää vinkit mielessä myöhemminkin.

kiitos, tää todellakin on ehtymättömän tiedon lähde :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään