Kuisma Lappalainen

Helsingin Sanomien haastattelussa 4.9.2011 lentäjä Kari Laine

21 viestiä aiheessa

Lentäjä Kari Laine, joka MD11:lla lentää pääasiassa Finnairin ja Americanin Helsingin ja New Yorkin välisiä codeshare-lentoja, on tänään Helsingin Sanomien haastateltavana.

 

Hän kertoo siitä, kuinka kymmenen vuotta sitten hänellä oli lennettävänään tämmöinen vuoro 11.9.2001 ja mitä sitten tapahtui. Kuulemma Islannin kohdalla piti kääntyä takaisin Helsinki-Vantaata kohti kun ohjaamoon oli tullut viesti, että Yhdysvallat oli sulkenut ilmatilansa siellä lennettyjen kolarien takia. Kuuluttaa tuo matkustajille oli hänen mukaansa koko hänen elämänsä vaikein kuulutus. Tuona päivänä lennolla AA 6181 alias AY 005 oli ollut minuutin hiljaisuus lennon AA 11 kuolonuhrien muistolle.

 

Hän yhä muisti sanatarkasti seuraavan keskustelunpätkän Reykjavikin lennonjohdon kanssa.

 

- Reykjavik center, Finnair five request destination change to Helsinki Vantaa.

(8 s hiljaisuutta)

- Finnair five, Reykjavik center, roger. Cleared straight in to Helsinki Vantaa, U turn right or left.

 

Muistin tämän nimen heti. Itse olin ollut 1.7.2000 vastaavalla lennolla juuri hänen kyydissään, eteläsiiven kohdalla keskipaikalla (45D). Silloin selvittiin JFK:lle asti hyvin, ja jopa puoli tuntia etuajassa laskeutuen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuona päivänä lennolla AA 6181 alias AY 005 oli ollut minuutin hiljaisuus lennon AA 11 kuolonuhrien muistolle.

 

Millä Hesarin sivulla sanotaan näin? Ja tuona päivänä oli pitkään epäselvää mitkä lennot ovat lennetty "kohteisiin" joten miten AY5:sella on voinut olla hiljainen hetki AA:n koneessa menehtyneiden muistolle? Tosin tarkkaa aikaa en muista koska lennot vahvistettiin mutta ainakaan mulle tulleessa Hesarissa ei ole mitään mainintaa American Airlinesista.

 

Ootko lisännyt nyt omiasi tuohon tekstiin? Jo ensimmäinen lause on ihmeellinen preesens -muodolla "lentää".  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kuuluttaa tuo matkustajille oli hänen mukaansa koko hänen elämänsä vaikein kuulutus.

 

- Reykjavik center, Finnair five request destination change to Helsinki Vantaa.

(8 s hiljaisuutta)

- Finnair five, Reykjavik center, roger. Cleared straight in to Helsinki Vantaa, U turn right or left.

 

 

 

Uskon, että on ollut raskasta ja ennen kaikkea pelottavaa. Jos olisin ollut matkustamossa niin olisin kyllä pelästynyt ja alkanut tärisemään :-\

 

 

Tiesikö Reykjavik Center tuosta jo vai tuliko tieto tietoon vasta kun kaikki Amerikkaan matkalla olleet konet käänyt takaisin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hetkonen.... Eikös finnairin ay005 laskeutunut kanadan puolelle kuten aika moni muukin jenkkeihin suuntautunut lento teki? Hallifax tais olla kenttä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hetkonen.... Eikös finnairin ay005 laskeutunut kanadan puolelle kuten aika moni muukin jenkkeihin suuntautunut lento teki? Hallifax tais olla kenttä

 

Hesarin haastattelun mukaan oltiin menossa vasta Islannin kohdalla ja päätos oli palata Helsinskiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitänee varmaan myöntää omat virheensä ja todeta, että finnairin lehdistötiedote kyseiseltä päivältä tietää kertoa:

Finnair is following the tragic events in the United States of America. The 11.9. Finnair flight AY005 from Helsinki to New York has returned to Helsinki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millä Hesarin sivulla sanotaan näin? Ja tuona päivänä oli pitkään epäselvää mitkä lennot ovat lennetty "kohteisiin" joten miten AY5:sella on voinut olla hiljainen hetki AA:n koneessa menehtyneiden muistolle? Tosin tarkkaa aikaa en muista koska lennot vahvistettiin mutta ainakaan mulle tulleessa Hesarissa ei ole mitään mainintaa American Airlinesista.

Ootko lisännyt nyt omiasi tuohon tekstiin? Jo ensimmäinen lause on ihmeellinen preesens -muodolla "lentää".  ::)

 

Lueskelin tuossa ruokatauolla sunnuntain Hesarin. Laineen haastattelu oli osa useamman henkilön haastattelukokonaisuutta. Avausviestiä on väritetty aika tavalla. Haastattelusssa kerrottiin, että takaisin kääntymisen (jutussa ei ole mitään AY5:n ja lennonjohdon välisiä keskusteluja, todetaan vain, että muutaman sekunnin hiljaisuuden jälkeen tuli lupa kääntyä takasin) jälkeen kerrottuaan matkustajille tilanteesta Laine oli pyytänyt minuutin hiljaisuutta. Koneesta oltiin yhteydessä sekä Suomeen, että New Yorkiin, eli tilanteesta oli jonkinlainen kuva.

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten AY5:sella on voinut olla hiljainen hetki AA:n koneessa menehtyneiden muistolle?

 

Kyse oli lennosta AA6181 alias AY005. Eli Finnairin koneella ja miehistöllä operoitu Americanin codeshare-lento.

 

Lisäksi muistutan eräästä puhelinkeskustelusta, jonka lentoemäntä Betty Ong soitti hetkeä ennen kuolemaansa Americanin koneesta lennolta AA11 lentoyhtiön paikkavarauskeskukseen ilmoittaen, että kyseinen kone lienee kaapattu: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,56956.msg612256.html#msg612256

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- Reykjavik center, Finnair five request destination change to Helsinki Vantaa.

(8 s hiljaisuutta)

- Finnair five, Reykjavik center, roger. Cleared straight in to Helsinki Vantaa, U turn right or left.

 

En oikein usko että on saanut DCT EFHK (direct EFHK) selvitystä Islannin päältä kahdeksassa sekunnissa :D.

 

Tietysti kyseessä on muotovirhe jonka annan mennä vielä Hesarissa, mutta näillä palstoilla kaikki ilmailuun liittyvät muotovirheet on kitkettävä pois ;D

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En oikein usko että on saanut DCT EFHK (direct EFHK) selvitystä Islannin päältä kahdeksassa sekunnissa :D.

Tietysti kyseessä on muotovirhe jonka annan mennä vielä Hesarissa, mutta näillä palstoilla kaikki ilmailuun liittyvät muotovirheet on kitkettävä pois ;D

 

Niin kuin tuossa yllä kirjoitan, ei lehdessä ole mitään otteita radioliikenteestä, keskustelu on ketjun avaajan mielikuvituksen tuotetta.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ketjun aloittaja on jossain erityissuojelussa ja saa sekoittaa mielikuvitusfantasiat ja tosiasiat keskenään. Näin kertoi ylläpito.

 

Olisi tietenkin mukavampaa jos täällä vain olisi ihan oikeaa asiaa eikä mitään Spock -juttuja mutta näin ei ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ettekö te nyt herran tähden tiedä, että kaikki mikä liittyy MD11-koneisiin, ja niillä lennettyihin tai niillä lentämättä jääneisiin lentoihin on sellainen pyhää erityiskohtelua saava aihe tällä foorumilla?  MD11:sta ei pitäisi saada kirjoittaa muiden kuin kahden, kolmen ko. konetyyppiin erityisesti vihkiytyneen vanhan foorumilaisen.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tapelkaa pojat, saatte tupakkia.

 

Asiasta kukkaruukkuun. Kerran Van Nuysista nousun jälkeen kysyin että oiskohan directia saatavilla. Lennonjohtaja sano että Stand by ja pari sekunttia myöhemmin direct Bangor, halki ison mantereen. Eli on mahdollista saada  jopa 2 sekunnin jälkeen tai kolmen. Joskus joutuu odottelemaan tai ei saa lainkaan ja se viimeinen on jo aika ikävä juttu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ketjun aloittaja on jossain erityissuojelussa ja saa sekoittaa mielikuvitusfantasiat ja tosiasiat keskenään. Näin kertoi ylläpito.

 

Olisi tietenkin mukavampaa jos täällä vain olisi ihan oikeaa asiaa eikä mitään Spock -juttuja mutta näin ei ole.

 

Ei hyvää päivää Mannikainen, et sinäkään voi olla oikeasti noin lapsellinen? :o Minä poistin sinulta yhden viestin, joka meni mielestäni henkilökohtaiseksi panetteluksi toista käyttäjää kohtaan, ja perustelin sen sinulle mielestäni aivan riittävän hyvin. Silti sinä näet parhaaksi jatkaa inkuttamista ja tulla vielä väittämään tuollaista tuubaa ja vielä julkisella puolella. Kaikki muut tässä ketjussa taitaa kutakuinkin tietää, mistä tässä koko ketjussa on kyse, mutta sinulle se ei näy riittävän... Ehkäpä Jannen pitäisi antaa sinulle oppitunti sen PBsF:n* käytöstä...

 

*Personal Bullshit Filter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei hyvää päivää Mannikainen, et sinäkään voi olla oikeasti noin lapsellinen? :o Minä poistin sinulta yhden viestin, joka meni mielestäni henkilökohtaiseksi panetteluksi toista käyttäjää kohtaan, ja perustelin sen sinulle mielestäni aivan riittävän hyvin. Silti sinä näet parhaaksi jatkaa inkuttamista ja tulla vielä väittämään tuollaista tuubaa ja vielä julkisella puolella. Kaikki muut tässä ketjussa taitaa kutakuinkin tietää, mistä tässä koko ketjussa on kyse, mutta sinulle se ei näy riittävän... Ehkäpä Jannen pitäisi antaa sinulle oppitunti sen PBsF:n* käytöstä...

 

*Personal Bullshit Filter

 

Ja minä kysyin sulta että miksi asiapitoisella puolella on scifitarinaa johon sinulta ei tullut enää vastausta koska aloittaja on suojeluksessasi.

 

Asia on kait loppuun käsitelty. Ylläpito voisi jatkossa myös merkitä suojeluksessa olevien scifitarinat ja muut fantasiat jollain merkillä että tietää miten suhtautua lukemaansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haa, kyseessähän on ihan tunnettua historian siipien havinaa, niin sanottu klapismi.

Terve vain Kuisma!

Tila on tunnettu, kuten myös itse aihe, olin mukana ko. AY5 lennolla. Tapahtumat eivät putken sisällä olleet kyllä noin hyvin tiedossa, kuten ehkä lehtijutusta voisi ymmärtää vaan ainakin minulle tilanne selvisi päästyäni takaisin kotiin ja katsottua i televisiota. Ja mitään viitteitä codeshare lentoihin ei kyllä esiintynyt.

Itselläni jäi päälimmäisenä mieleen, jonkin verran venäjää puhujana, tarve kuuluttaa matkustajille venäjäksi, johon purseri yritti minua patistaa. Silloin ei vielä matkustamohenkilökunta osannut nykyään jo lähes pakollista kieltä Finnairin lennoilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin kuin tuossa yllä kirjoitan, ei lehdessä ole mitään otteita radioliikenteestä, keskustelu on ketjun avaajan mielikuvituksen tuotetta.

Juha

 

Kyllä siellä Juha kuulemma on lukenut seuraavaa:

 

Helsingin Sanomat 4.9.2011, osa D, Sunnuntai, sivu 5:

 

Kun pyysin Reykjavikin lennonjohdolta lupaa lentää takaisin, siellä oltiin kahdeksan sekuntia hiljaa. Sitten tuli vastaus: "Selvä, Finnair 5, suoraan Helsinkiin vasemmalla tai oikealla kaarrolla".

 

No joo, turhaan tuo tuohon aloitusviestiin on englanniksi käännetty, mutta asiasisältö näyttää olevan kutakuinkin sama kummalla kielellä vaan...

 

 

Terveisiä forumipoliisin suojeluosastolta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

anteeks nyt, mutta mä en osaa enää ku nauraa tälle touhulle. En siis otsikon aiheelle, vaan tälle lapselliselle touhulle mitä täällä on taas ilmassa. Ja sori vaan jos just söin jonkun eväät. En ole nähnyt alkuperäistä Hesarin juttua, enkä myöskään ole ollut lennolla enkä muutenkaan lentänyt tuota väliä, mutta joskus nyppii kun täällä niin herkästi käydään toisten kimppuun. Aikuset ihmiset, haloo!

 

Peter ja Mikko,kiitos, saitte nauramaan. Terveisiä takaisin sinne foorumin suojeluosastolle. Kutsukaa ratsuväki!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä siellä Juha kuulemma on lukenut seuraavaa:

 

Helsingin Sanomat 4.9.2011, osa D, Sunnuntai, sivu 5:

 

Asia selvä. Yritin vain tuoda jonkinlaista faktaa tähän mielikuvitusketjuun. Onhan se hauska huomata, että minun viestissäni on moden mielestä oikomisen varaa.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä noita directeja on mahdollista saada hyvinkin nopeasti - varsinkin kaikenlaisissa poikkeustilanteissa. Normaalitilanteessa oikaisuja pyritään antamaan oman lennonjohtoyksikön ilmatilassa mahdollisimman pitkälle (rajalta rajalle) mikäli muu liikenne sen vain sallii. Ehdoin tahdoin ei käännetä suoraan toisen koneen reitille ja sitten aloiteta (turhaa) vektorointia, vaan mielellään pidetään kone reitillään, kunnes ohituksen jälkeen annetaan dct.

 

Mikäli oikaisu vaikuttaa myös toiseen lennonjohtoyksikköön ja poikkeaa ennalta sovituista menetelmistä (näitä varten on olemassa Letter of Agreement), tarvitaan puhelinsoitto luvan saamiseksi. Joissakin tilanteissa (poikkeustilanne, kirjoittamaton sääntö...) oikaisu annetaan suoraan ja tarvittaessa soitellaan perään.

 

Aiheen kaltaisessa tilanteessa paluu kotikentälle on varmasti odotettu ja Reykjavikin onkin helpointa selvittää kone suoraan Helsinkiin. Saadaanhan sitä myöhemmin tarvittaessa käänneltyä vaikka miten. Tärkeintä on aluksi saada koneen nokka kohti kotia, matkaa on vaikka millä mitalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään