Timo Partanen

Museoesineet museokierroksella

51 viestiä aiheessa

Ilmailumuseokierros lentokoneella – siinä mielenkiintoinen projekti! Vaikka puhutaan vain Suomen museoista, niin niitä on monta ja ne sijaitsevat hajallaan ja usein lentokenttien yhteydessä, joten lentokoneella ne voisi periaatteessa kattaa melko helposti. Tosin Vantaan ja Tikkakosken museoita ei tavoita suoraan lentokoneella, vaan niihin joutuu kävelemään. Kymin ja Vesivehmaan museot sijaitsevat kenttäalueella, joten niiden sisällyttäminen Malmilta lähtevään reissuun oli tavallaan itsestäänselvyys. Lappeenrannan (Karjalan) ja Hallinportin museot jätettiin lentosuunnitelmasta tällä kertaa pois, koska suunniteltu yhden päivän aika ei olisi riittänyt. Ne on tarkoitus kattaa samantyyppisellä reissulla ensi kesänä.

Siis tuumasta toimeen - Raine, Ari ja Timo lähtivät lauantaina 27.8. käväisemään Kymin ja Vesivehmaan museoissa kulkuvälineenään luonnollisesti lentokone, C172 Oscar-Mike-Papa. Ajatus tällaisesta retkestä oli syntynyt alun perin useita vuosia sitten. Sitä oli suunniteltu pitkään, ja vaikka hyvin suunniteltu onkin jo vähintään puoliksi tehty, niin ainakin tässä tapauksessa vasta toteutuksella oli merkitystä. Raine järjesti meille tämän MAF:n koneen, Ari ja Raine toimivat kapteeneina, ja minä valokuvaajana ja lähinnä painolastina. Painoa olikin sitten vähintään riittävästi. Kun Raine oli meistä ainoa neuvolassa punnittava, niin polttoaineen riittävyyden kanssa oli oltava erityisen varovainen. Ennakkotietojemme mukaan Kymistä ei saisi avgasia, ja Vesivehmaalla on automaatti, niin tavoitteenamme oli ottaa mukaan koko lentoajan polttoaine.

Tietämättä sitä, että Vesivehmaalla oli kahvila avoinna, olimme myös varautuneet omilla eväillä ja emme siten kyenneet hyödyntämään Vesivehmaan kahvilan herkullisen tarjonnan vain kolmen kahvikupillisen verran.

Molemmilla museokentillä on sotahistoria, eli kumpikin kenttä on alun perin rakennettu hävittäjäkentäksi suojaamaan kaupunkeja naapurin pommitusmissioilta. Kymi suojasi Kotkaa ja sen satamaa, Vesivehmaa puolestaan Lahden seutua. Kummastakin kentästä löytyy tietoa netistä, johon kannattaa tutustua perusteellisesti.

Kymin Ohrakankaalle alettiin rakentaa sotilaslentokenttää elokuussa 1942 ja 10. huhtikuuta 1943 sinne laskeutui ensimmäinen lentokone. Jatkosodan lopulla kentältä toimi Hävittäjälentolaivue 34 Messerschmitt Bf 109 -koneilla. Laivue otti tunnuksekseen kotkan. Laivue suojasi Etelä-Suomen rannikkoa, Kotkan kaupunkia ja satamaa ja sen edustan laajaa meririntamaa. Se vastasi kaikkiaan 198 hälytykseen, suoritti 483 torjuntalentoa ja osallistui puoleensataan ilmataisteluun. Kaikkea tätä kunnioittaa 7. elokuuta 1999 julkistettu Hävittäjälentolaivue 34:n muistopatsas. Sodan lopussa kentältä operoivat myös Hävittäjälentolaivueet 30 ja 24.

Vesivehmaan kenttä on rakennettu vuosina 1939-1940 ja se toimii nykyisin harrasteilmailukeskuksena.  Vesivehmaan lentokentällä oli 2010 juhlavuosi, koska ensimmäinen lentokone (ilmavoimien Fieseler Storch ST-113) laskeutui kentälle 28.5.1940, ja nykyinen museohalli otettiin käyttöön Lentolaivue 24:n Brewster-koneille elokuussa 1940. BW-koneet poistuivat kentältä heinäkuussa 1941, kentän jäädessä Ilmavoimien jatkokoulutuspaikaksi vuoteen 1945 asti.

Retken kohokohdaksi muodostui koneiden ja lentämisen lisäksi erinomaisen sään mukanaan tuoma hyvä näkyvyys ja erinomaiset maisemat. Koko retken edellytyksenä (koneella on IFR-varustus, mutta kummallakaan piloteistamme ei kelpuutusta – siis yhden ohjaajan IFRään!!!)  oli siten hyvä sää.

 

Ohessa kuvia museoista, ja muutamia myös itse matkan taittamisesta. Tässä tapauksessa luonnollisesti myös itse matka oli yhtä arvokas, kuin perille pääseminen.

Paluun Malmille Vesivehmaalta teimme ”Nokan” kautta, koska emme voineet vastustaa ajatusta nauttia kaupunkinäkymistä. Erinomainen sää tarjosi siten myös tällaisen unelmamahdollisuuden. Reissu oli todella mukava kokemus. Museokoneiden näkeminen ja kuvaamine tuo aina ”kicksejä” ja kun tässä vielä liitettiin siihen upeat lennonaikaiset maisemat, niin harrasteilmailun täydellistä kokemusta on turha yrittää ylittää tämän jälkeen – se on saavutettu!!!!

Ohessa museoiden yhteystiedot

 

http://www.lahdenilmasilta.fi/museo.html

 

http://users.kymp.net/mode0449/etumus.htm

 

Timo

 

 

 

Oscar Mike Papa

[ attachment removed / expired ]

 

Aamun lätäköitä

[ attachment removed / expired ]

 

Approaching Kymi

[ attachment removed / expired ]

 

GT 400 OH-XGT

[ attachment removed / expired ]

 

DK Compressor inlet

[ attachment removed / expired ]

 

DK kvasitaiteellisena

[ attachment removed / expired ]

 

Ei tää voi olla oikee hävittäjä...

[ attachment removed / expired ]

 

Mikä tää vois olla???

[ attachment removed / expired ]

 

Captains

[ attachment removed / expired ]

 

Seurueemmme ja HLeLv 34 muistomerkki Kymissä

[ attachment removed / expired ]

 

Ajoittain sitä luulee ohjaavansa

[ attachment removed / expired ]

 

Suomen ehkä kaunein lentopaikka, Wredeby EFWB

[ attachment removed / expired ]

 

Approaching Vesivehmaa

[ attachment removed / expired ]

 

Capt Aho, TT Haikarainen, Jukka Salokannel ja PIK 11 Tumppu

[ attachment removed / expired ]

 

Blackburn Ripon on valtava

[ attachment removed / expired ]

 

IVL Haukka HA 39

[ attachment removed / expired ]

 

Matkalaiset ja PIK 27

[ attachment removed / expired ]

 

Katajanokka ja Eteläsatama

[ attachment removed / expired ]

 

Approaching Malmi

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno  reissu ja hienot kuvat. Tuli vaan jälleen kerran mieleen tuosta Vesiksestä että eikö noita harvinaisuuksia saisi suojaan jonnekkin tukevamman katon alle. Viime vuosina talvet ovat Etelä - Suomessakin olleet aina vaan runsaslumisempia.  Mahtaako noiden hallien kuntoa valvoa kukaan ?

 

Sippo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Naulan kantaan! Koneet on ainutlaatuisia ja niiden suoja on peräisin sotien ajalta, eli on varmasti saavuttamassa pikapuollin teknisen käyttöikänsä päätepisteen. Koneet tulisi ehdottomasti saada sellaiseen suojaan, että niiden tuhoutumisuhka olisi minimoitu. Kysymys on varmasti loppupeleissä siitä, mistä sellainen pääoma voiis löytyä. Kysymyksessä ei ole ihan pieni summa, mutta toisaalta kysymyksessä on ainutlaatuista historiaa ja sellaisia koneita joita ei missään muualla ole, Ripon nyt tietysti ehdottomana kärkenä.

 

Tässähän voisi periaatteessa miettiä ideoita pääoman keräämiseksi Lahden ilmasillalle.

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedätkö onko tuo kuvassa oleva PIK-11 Tumppu rakenteilla ultraksi. Toisin sanoen onko sen rakennuslupa anottu vanhojen ultramääräyksien aikaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedätkö onko tuo kuvassa oleva PIK-11 Tumppu rakenteilla ultraksi. Toisin sanoen onko sen rakennuslupa anottu vanhojen ultramääräyksien aikaan?

 

Siitä oli puhetta, mutta kun mä kiertelin lähinnä ottamassa kuvisa, niin en kuullut kaikkia keskusteluita. Kannattaa kysellä konetta rakentavilta, niin vättyy mahdollisilta tulkintavirheiltä.

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Naulan kantaan! Koneet on ainutlaatuisia ja niiden suoja on peräisin sotien ajalta, eli on varmasti saavuttamassa pikapuollin teknisen käyttöikänsä päätepisteen. Koneet tulisi ehdottomasti saada sellaiseen suojaan, että niiden tuhoutumisuhka olisi minimoitu. Kysymys on varmasti loppupeleissä siitä, mistä sellainen pääoma voiis löytyä. Kysymyksessä ei ole ihan pieni summa, mutta toisaalta kysymyksessä on ainutlaatuista historiaa ja sellaisia koneita joita ei missään muualla ole, Ripon nyt tietysti ehdottomana kärkenä.

 

Tässähän voisi periaatteessa miettiä ideoita pääoman keräämiseksi Lahden ilmasillalle.

 

Timo

 

Teillä oli hieno reissu!  :thmbup:

 

Tässäpä kuvallinen johdatus pääoman keräämiseksi museoille...

 

Ripon pitäisi kyllä saada ehdottomasti parempaan suojaan!

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tai sitten myydä englantilaisille... Koska museoiden näyttelytila loppuu näiden kookkaiden koneiden myötä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tikkakoskella on näytillä alkuperäisissä kuoseissa oleva Brequet 14A2 tiedustelukone. Katsokaapa koneen kokoa!

 

[ attachment removed / expired ]

 

Äärettömän arvokas yksilö, koska tietojeni mukaan näitä ei ole säilössä kovinkaan monta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ranskasta löytyy yksi tiedusteluversio Pariisin ilmailumuseosta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Vertailkaapa koneiden maalipintoja... Kyllä suomalainen yksilö hakkaa ranskalaisen mennen tullen. Yksi Brequetin replika lentää myös Ranskassa. Vanhempi väki muistaa varmasti yksilön "Siipien Sankarit" tv-sarjasta, joka kuvattiin osittain myös Cernyssä (La Ferte-Alais).

 

Lentokoneiden pitäisi olla näytillä ilmailumuseoissa näin!

 

[ attachment removed / expired ]

 

Pariisin ilmailumuseo on hyvä esimerkki kunnon ilmailumuseosta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Koneiden välissä pitää olla tilaa. Muuten ilmailumuseo on pelkkä "varastohalli". Varastokin on tietty parempi juttu kuin säilytys ulkosalla (Krakova & Varsova).

 

[ attachment removed / expired ]

 

Suomen ilmailumuseoista nämä JJ:n "laadulliset" kriteerit täyttää vain Keski-Suomen ilmailumuseo... Koneet ovat esillä mukavasti, vaikka nyt jo on havaittavissa tiettyä ahtautta näyttelyssä. Pitäisi olla kaksi tai kolme näyttelyhallia. Yhdessä hallissa olisi kangaspuut, toisessa WW2-koneet ja kolmannessa hallissa suihkarit. Paloturvallisuuden takiakin tämä olisi jo suotavaa...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Wanhana keräilijänä tiedän sen, että kaikkea ei voi haalia ja säilyttää... Tilat ja rahat loppuvat. Jotain täytyy silloin realisoida. Osa koneista myyntiin ja myyntiin meneville koneille kunnon hintalappu "kainaloon"! Niin helppoa se on. Muuten ruikutetaan seuraavat sata vuotta, kun valtio ei anna lisää veronmaksajien rahoja museokoneiden säilytykseen.... Jos halutaan uusi halli ja paremmat näyttelytilat, niin silloin pistetään osa "romuista" myyntiin. Jenkit ja englantilaisethan maksavat maltaita Karjalan korvesta löytyneistä koneiden raadoista. Meillä on sentään enemmän tarjottavaa paketin mukana.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ranskalaiset pistäisivät Caudronin varmasti lentokuntoon. Kone, jolla ei ollut mitään merkitystä Suomelle. Susi jo syntyessään. CA-556:sta voitaisiin aloittaa... ai prkle! Yksihän on jo myyty Pariisiin! Eipä tästä "romusta" sitten enää paljoa saisi. Antaa mädäntyä Vesivehmaalla vaan... Paska kone, erään koelentäjän lausumana.  ;)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kuva ahdetusta ilmailumuseosta väliin!

 

[ attachment removed / expired ]

 

Pari konetta myyntiin myös tästä hallista ja niillä rahoilla rahoitetaan sitten museon laajennus. Varastohallissa on Fouga, MiG-21, Gnat jne. jotka olivat jo pari runsaslumista talvea ulkosäilytyksessä... :P

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tai myydään toinen Mersuista! Mitä me kahdella tehdään... Näistä saadaan eniten rahaa museoille. Valtonenhan on todistanut jo väitöskirjan voimin, että kuinka arvokkaita yksilöitä nämä meidän Mersut ovat! Niistä saadaan kunnon fyffet ilmailumuseoille. Tai siis toisesta, ja toinen nähtäisiin vielä ilmassa joku vuosi. Minkä maan tunnuksilla, niin se onkin jo eri juttu...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Mersuthan on kaiketi maalattu päin ahteria...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Duxfordin väki maksaisi maltaita varmasti myös lentävästä Gauntletista. Ei mikään hirveän tärkiä sotakone Suomessa, Stigu korvaisi suomalaisen harjoituskoneen manttelin ihan hyvin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Turha on itkeä ja jeesustella rahan puutetta, kun miljoonia maksavia koneiden raatoja on jokainen varastohalli täynnä. Osa myyntiin ja osa kunnostettavaksi näytille!

 

[ attachment removed / expired ]

 

Pistetään pari konetta per varastohalli myyntiin kunnon hinnalla ja rahoitetaan näin itsenäisesti ilmailumuseoiden toimintaa. Näin se palvelee parhaiten myös veronmaksajia näin synkkenevässä taloustilanteessa... kun euro lähestyy sakkausta, joka tulee olemaan aika raju ja pitkäikäinen juttu...  ;)

 

PS jos laki estää myynnin, niin sitten hoidetaan lakiin muutos. Tai jatketaan sitä rahapulan ruikuttamista hamaan loppuun asti...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä Jukka päivän provo

 

Ei kyllä ole provo, vaan täyttä asiaa. Suomessa kun meinaa hiukan olla hamsteritautia liikkeellä, niin kukaan ei malttaisi luopua edes yhdestä ruuvista, vaikka sillä saisi uuden hallin rakennettua.

 

Se tapahtuuko koskaan Jukan esittämää rahoitusmallia, onkin hyvä kysymys...

 

- J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä täällä osittain istuttiin jo teräskypärä päässä odottamassa kunnon "tuliryöppyä ja muilutusta"... asian tiimoilta.  ;D

 

Sattumalta osui silmiin uusimman Siivet-lehden pääkirjoitus. Luin sen nopsasti Ärrällä. Valtion ja kuntien osuus ilmailumuseoiden rahoittamisesta on about 70%, se jäi mieleeni. Eipä noista lipputuloista taida kertyä kuin "pullarahat". Valtion ja kuntien rahoituksen osuus euroina oli hävyttömän pieni. Kahta museota tuetaan (Tikkakoski ja Vantaa).

 

Kyllä tässä oli pohjimmiltaan syrämmiä raastava vinkki ja ehdotus aluksi jutun juonena, mutta kieltämättä siihen lipsahti pieni annos myös ns. provoa soppaan mukaan. Perustelen kantani toistamiseen kuvallisen materiaalin avulla. Sori Timo "ilmatilan" hyväksikäyttö, mutta toisaalta aihe sopii otsikkoon "Museoesineet museokierroksella" aika hyvin.  ;)

 

Katsotaanpa taas tätä uusinta kuvaa Tikkakoskelta, jossa on nyt isokokoinen Brequet 14A2 tiedustelukone myös mukana. Mitä puuttuu joukosta? Pari Tikkakosken alkiota... Yhtälö ei siis ole täyrellinen.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä kuvassa näkyy ne pari puuttuvaa alkiota. Missä on nyt (2011) Avro 504K ja Morane-Saulnier MS.50C? Veikkaanpa, että purettuina jossain varastossa, eikä näytillä... Siis museoesineet ovat museokierroksella museoiden varastoissa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Avro 504K on kuuluisa koulukone, mutta sen "arvo" Suomen ilmavoimissa oli olematon, koska konetyyppiä oli käytössä Suomessa vain tämä yksi onneton yksilö. Myyntiin! Siitä saa kunnon rahat maailmalta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Toinen puuttuva kone on tämä MS-50 Morane-SaulnierMS.50C. Ranskalaiset maksaisivat varmasti maltaita tästä yksilöstä, mutta näitä oli Suomessa sen verran, että jääköön Suomeen.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Vantaalta löytyy toinen ranskalainen koulukone; Caudron C.60 CA-84.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Vesivehmaalla on Caudron C.59 CA-50 siipien kera. Myyntiin ranskalaisille! Taas tulisi euroja museon kassaan ja laajennusta varten.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Toinen Caudroneista on jo kunnostettu, niin ei tarttisi kunnostella enää tuota toista, joka on varastoitunakin uskomattoman hyvässä kunnossa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Aeroja löytyy myös kaksin kappalein!

 

[ attachment removed / expired ]

 

Vesivehmaalla on Jupiter-Aero eli Aero A-32 AEJ-59.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Hallista löytyy Aero A.11... muistaakseni kunnostettuna. Toinen on "liikaa". Jupiter siis myyntiin. Niillä rahoilla saadaan parempi suoja Hallinportin aarteille, kuten Caudron G.3 (useita maailmalla, joten ei saada paljoa rahaa), Rumpler 6B lienee ainoita yksilöitö koko maailmassa ja Bristol Bulldog IV. Britit ostaisivat varmasti mielellään Buldogin ja hintaa muutama milli "kainaloon", niin taas on museotoiminta turvattu muutamaksi vuodeksi. Bulldogista ja Gauntletista saisi mojovat rahat, joilla rakentaisi halleja lisää muille koneille. Tai ainakin saisi pohjat valettua useampaan museohalliin jne.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Polikarpov I-16UTI on aivan turhake Suomen ilmavoimien museoidean kannalta. Rahamies Philip Lawton on kaiketi jo heittänyt huulena, että voisi kunnostaa koneen lentokuntoon. Myydään siis Philille! Pyydetään ennemmän kuin Hurricanesta. Taas tuli muutama milli (euroja) kassaan.  :thmbup:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Drakeneita ja MiG-21-kalustoa on jo liikaakin hallien kätköissä, mutta näistä koneista ei kyllä saa mitään muuta kuin vähän juustoa leivän päälle. "Äffät" alkavat olla harvinaisempia tyyppejä, joten Rissalan muistomerkin hävitys oli törkeä temppu! Niitä on varastoitu liikaa myös pahan päivän varalle. Kuskit alkavat olla kohta jo wanhoja.  ;)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Brequet vei paikat Avrolta ja Moranelta. Ripon veisi paikan taas ainakin parilta muulta koneelta, Kotka parilta, Aerokin lunastaisi oman tontin, Haukasta puhumattakaan, Caudronin Tutankhamon on iso peli ja Bulldog IV vain hieman Gauntlettia pienempi.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Mihin ne pistävät muuten nyt Hansin-Jukan näytille...? DC-2 ei kyllä sovi Keski-Suomen ilmailumuseoon. Vai kunnostetaanko Suomessa koneita nyt pelkästään varastoon...? Saahan silläkin tavalla lisää rahaa valtiolta ja kunnilta... eli siis veronmaksajilta.  Topin mainitsema kahden joukon yhdistäminen unioniksi olisi tietty harkinnan arvoinen asia. Fyysisesti haarakonttori voisi sijaita vaikka pääkaupunkiseudulla ja kolmen museohallin loistava ilmailumuseo (kangaspuut, WW2 & jetit) sitten Keski-Suomessa. En minä henkilökohtaisesti haluaisi luopua yhdestäkään koneesta, mutta... nyt arvokkaita koneita on makaamassa heikoissa kantimissa pitkin poikin Suomea. Osasta voisi olla siis järkevää luopua, jos niistä saaduilla varoilla voitaisiin sitten saada loput "romut" parempaan talteen ja näytille. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kyllä ole provo, vaan täyttä asiaa. Suomessa kun meinaa hiukan olla hamsteritautia liikkeellä, niin kukaan ei malttaisi luopua edes yhdestä ruuvista, vaikka sillä saisi uuden hallin rakennettua.

 

Se tapahtuuko koskaan Jukan esittämää rahoitusmallia, onkin hyvä kysymys...

 

- J

 

Täyttä se on, mutta ei asiaa, kuten Jukka hyvin tietää  ;) Sen lisäksi, että museotointa ohjaavat Suomessa lait ja asetukset, niin myös museotyön eettinen säännöstö estää museoita toimimasta Jukan esittämällä tavalla. Lisäksi ICOM:n eli kansainvälisen museoneuvoston voimassa olevan määritelmän mukaan:

 

Museo on pysyvä, taloudellista hyötyä tavoittelematon, yhteiskuntaa ja sen kehitystä palveleva laitos, joka on avoinna yleisölle ja joka tutkimusta ja opetusta edistääkseen ja virkistystä tuottaakseen hankkii, säilyttää, tutkii, käyttää tiedonvälitykseen ja pitää näytteillä aineellisia  todisteita ihmisestä ja hänen ympäristöstään.

 

Ainut keino mielestäni on museon ajaminen konkurssiin. Kaikki puolustusvoimiin liittyvä tosin on pitkäaikaissäilytyksessä, mutta kyllä sieltä jäisi velkojien käsiin jotakin siviilipuolelta hankittua kalustoa. Konkan jälkeen valtion käsissä olisikin sitten kunnon kasa sotaromua, jonka sijoitus olisi ratkaistava sivistyvaltiolle sopivalla tavalla.

 

topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistetään lakialoitteet kehiin nykyisten lakien ja asetusten muuttamiseksi. Muussa tapauksessa jatketaan kituuttamista valtion ja kuntien rahanyörien armoilla. Näinhän se varmaan myös meneekin... Toinen ajatus oli tuo Perttulankin mainitsema idea siitä, että saataisiin joku vaikutusvaltainen politiikko ohjaamaan lisää rahaa museoiden laajennustöihin. Tonteista ei liene pulaa Keski-Suomessa ja valtio voisi avittaa myös tässä asiassa.

 

Tulee luettua liikaa noita ulkolaisia ilmailulehtiä. Maailmalla museot ja keräilijät myyvät ja ostavat koneita ja kokoelmia. Peter Jacksonin museossa olisi kiva käväistä. Tarina Sormusten Herrasta tuotti kaiketi niin hyvin, että Jacksonilla on yksiyishenkilönä mahtava museo New-Zealandissa.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sattumalta osui silmiin uusimman Siivet-lehden pääkirjoitus. Luin sen nopsasti Ärrällä. Valtion ja kuntien osuus ilmailumuseoiden rahoittamisesta on about 70%, se jäi mieleeni. Eipä noista lipputuloista taida kertyä kuin "pullarahat". Valtion ja kuntien rahoituksen osuus euroina oli hävyttömän pieni. Kahta museota tuetaan (Tikkakoski ja Vantaa).

 

Jatketaan vielä aiheen vierestä, modet korjatkoon oikeaan ketjuun halutessaan. Jos ilmoittamaasi Siivet lehden artikkeliin on uskomista niin tilanne on 6 vuodessa huonontunut tramaattisesti. Suomen Ilmailumuseon saama julkinen tuki oli 2000-luvun puolivälissä hieman alle 50%. Oman palvelutuotannon tuotot olivat samaa luokkaa, joka oli muuten toiseksi korkein luku valtakunnallisten erikoismuseoiden vertailussa. Mutta mutta kun se rahavirta mitä musoissa pyörii on auttamattoman pientä.

 

En usko, toivottavasti olen väärässä, että julkinen puoli olisi lisännyt tukeaan ilmailumuseoille about +20%, ainut tulkinta tuosta ilmoitetusta 70% tukitasosta on se, että oma varainhankinta on pienentynyt -20% jonka myötä myös budjetin kokonaiskulut ovat 20% pienemmät kuin aikaisemmin. Suomen Ilmailumuseo saa julkista rahoitusta hieman myös Trafiikki-museoiden yhteistyön kautta.

 

Huonosti menee ennen kaikkea sen vuoksi, etteivät kummankaan museon hallitoelimet ole vuosikausiin onnistuneet hankkimaan merkittäviä investointiavustuksia lisärakentamiseen. Tai ei se ainakaan ole näkynyt ulospäin.

 

topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiasta kolmanteen! Hetkonen, siis nämä Vesiksen, Tikkakosken, Hallinportin, Kymin ja Vantaan ilmavoimien koneet ovat vielä puolustusministeriön omaisuutta...?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastaan siis itselleni:

 

Vesiksen sotakoneet ovat Puolustusministeriön omaisuutta, joiden hallinta on siirretty Sotamuseolle, joka taas on antanut vastuun koneiden päällekatsomisesta Lahden Ilmasillalle, mikä taas tekee yhteistyötä Suomen Ilmailumuseon ja KSIM kanssa??? Jotenkin näin valtion vastuunpakoilu lentokoneiden museointiasioissa menee käytännössä.

 

Silloinhan vastuu koneista on valtion virkamiehillä, jotka laittavat valtion omaisuutta vaalivat museot kunnostamaan heidän koneitaan verorahoilla... Verorahoilla, joita minäkin maksan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt pitäisi tehdä semmoinen juttu, että puolustusministeriö myy museokoneet euron nimelliseen arvoon kullekin museolla/varastolle. Jokainen museo/varasto voi sitten anoa lisää rahaa ja tukea valtiolta ja kunnilta oman itsenäisen ilmailumuseon perustamiseen/jatkamiseen. Talouden lait näyttävät sitten, että mikä museo pärjää ja mikä ei.

 

USA myi Suomelle talvisodan aikaan yhdellä dollarilla yhden Brewsterin, Saksa myi Puolalle yhdellä eurolla yhden MiG-29:n. Suomi sai 44 Brewsteriä taalan kipale. Puola sai xx määrän MiG-29-kalustoa egun per kone. Puolustusministeriö voisi myydä yhdellä eurolla jokaisen museokoneen sille museolle, jossa kone nyt on.

 

Tässä haukutaan nyt väärä puuta (poliitikot/kunnan virkamiehet). Nyt täytyy alkaa hiilostamaan puolustusministeriötä tässä asiassa. Puolustusministeriöllä ei ole käyttöä enää noille koneille, ainakaan Caudronin "Tutankhamonille" jne.

 

Tosin voimmeko luottaa puolustusministeriön virkamiehiin...? Kaiken maailman kylä-varikset hankkivat romurautaa kalliilla maailmalta, ja huonon/puuttellisen säilytyksen takia kalliilla hankittu romurauta (T-72) tullaan romuttamaan veronmaksajien rahoilla.

 

Maailman "edullisin" asekauppa  ;D:

 

Löfström: Vuonna 92 ja syyskuun 7.päivä. Laiva oli laiturissa ja tultiin purkamaan – oli 50 panssarivaunua laivassa.

 

Kylä-Harakka: Ne olivat todella edullisia

 

Koivisto: Romun hinnalla hyvää tavaraa.

 

Rehn: Tavattoman edullinen

 

(Meinasin itsekin joutua hakemaan noita "paskoja" miinalautalla 90-luvulla. Puolustusministeriö laski, että kolmella miinalautalla tulisi Saksasta 12 vaunua per keikka, eli siis neljä vaunua per miinalautta. Ottivat sitten RO-RO alukset käyttöön. Ei tullut veli v... 90-luvulla rajan ylitse, notta vaunuja olisi tarvinnut käyttää. Tulivatkin sitten eurojen kanssa ja ostivat parhaimmat rantasaunapaikkamme Itä-Suomesta.)

 

Toinen vaihtoehto on se , että nykyisessä tilanteessa voitaisiin lakkauttaa yksi Hornet-lennosto. Suomen ilmatilan valvontaa riittää kahden lennoston malli. Kannattaa lukea tämän päivän Hesari, joka puhuu täyttä asiaa. Hornettien toinen elinikäpäivitys tulee suomalaiselle veronmaksajalle aika kalliiksi. Puolan poika vartio Euroopan ja NATO:n ilmatilaa euron hävittäjillä ja Unkarin pojat liisatuilla JAS Gripeneillä. 14 Gripeniä riittää sukulaiskansan ilmatilan valvontaan ja vielä kansainvälisiin tehtäviin. 20 Hornettia vaseliiniin ja Frankenhornet kokeilut jäihin, koska yhden Franken-HN:n hinnalla olisi tuettu museotoimintaa pitkälle. Voishan sitä myydä yhden Hornetin eurolla myös museoon. ;)

 

Suomessa riittää virkamiehiä. Lycka till museotoimintaan... Puolustusministeriöstä voisi siis (ehkä) löytyä avain ja rahat museotoiminnan vaalimiseen Suomessa mm. talvisodan ilmasankareiden muistoa kunnioittaen! Se onkin siis puolustusministeriöstä kiinni... museotoimintakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastaan siis itselleni:

 

Vesiksen sotakoneet ovat Puolustusministeriön omaisuutta, joiden hallinta on siirretty Sotamuseolle, joka taas on antanut vastuun koneiden päällekatsomisesta Lahden Ilmasillalle, mikä taas tekee yhteistyötä Suomen Ilmailumuseon ja KSIM kanssa??? Jotenkin näin valtion vastuunpakoilu lentokoneiden museointiasioissa menee käytännössä.

 

Silloinhan vastuu koneista on valtion virkamiehillä, jotka laittavat valtion omaisuutta vaalivat museot kunnostamaan heidän koneitaan verorahoilla... Verorahoilla, joita minäkin maksan.

 

Omituista etteivät museot vieläkään laskuta Puolustusministeriöltä täyttä hintaa sen omaisuuden säilyttämisestä? Veisivät romunsa pois, jos pystyvät sen edullisimmin muualla hoitamaan, tulisi tilaa kunnolla näyttelyhalleihin  ::).

 

topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USA myi Suomelle talvisodan aikaan yhdellä dollarilla yhden Brewsterin, Saksa myi Puolalle yhdellä eurolla yhden MiG-29:n. Suomi sai 44 Brewsteriä taalan kipale.

 

Eiköhän Brewstereistä maksettu kuitenkin hieman enemmän.

 

http://www.warbirdforum.com/faf.htm

 

Brewsterit tosin jouduttiin luokittelemaan "vanhentuneeksi" kalustoksi, jotta niiden myynti USA:sta olisi mahdollista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni Suomen ilmailumuseoiden sisääpääsylippujen hintaa voisi nostaa aluksi vaikka 10-20 euroa. Mahdollisesti lisääntyneillä tuloilla voisi sitten laittaa kalustoa enemmän esille. Ensiksi pitäisi tietenkin tehdä lisää tilaa. Jyväskylässä museon vieressä näytti sitä löytyvän. Siihen vaan toinen riittävän iso halli viereen ja vesivehmaan ym. kalusto siltään näytteille sinne. Tarvittavan hallin rakennuskustannukset ovat tuskin niin tähtitieteelliset, että projekti kaatuisi siihen. Rakentamiseen olisi varmaan saatavissa myös talkooväkeä. Myöhemmin pikkuhiljaa tiettyjä koneyksilöitä voisi entisöidä. Myöskin Jukan hyvästä selostuksesta päätellen koneita on sen verran runsaasti, että jonkun yksilön voisi kunnostaa lentokuntoon kotimaisiin ja miksi ei ulkomaailaisiinkin näytöksiin. Rahat koneen kunnostukseen ja operointiin näytöspalkkioista ym.

 

Edellä esitettyjen ideoiden laillisiin, säädös- ym. muihin koukeroihin en ota kantaa, koska joku estäisi kuitenkin varsinaisen tekemisen :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Josko joku kertoisi voiko tuohon esim. KSIM alueelle rakentaa lisään hallia, onko edes mahdollista?Rakennuslupaasiat ovat tärkeitä, paljonko tuollainen maksaisi suunnilleen jos rakentaa saa.Voiko jonkun koneen siirtää Vesivehmaalta tuonne, haittaako jonkun elämää?Jos joku asiaa tunteva/tietävä taho ilmaisisi jotain esimerkiksi täällä foorumilla tai vaikka Lapin Kansassa, helpompaa olisi järjestää tai ainakin yrittää.

Jos kaikki istuvat koloissaan ja pitävät muttereistaan kiinni, tuskin kukaan tulee kyselemään, voisinko rahoittaa.Tiedän että on olemassa kaikenmoisia seuroja jotka isännöivät kaikenlaista mutta.....

 

Lipputuloilla tuskin rahoitetaan valoja hallissa ja lämmitystä.Jos lippuhinnat katoavat taivaisiin, tuskinpa tulot lisääntyvät, jos me muutamat ilmailuhullut maksetaan tuo raha satunnaiset katselijat loppuvat.En esimerkiksi ole ooopperatalossa käynnyt, saisin varmaan tuon rahan ravisteltua jostain mutta.

Jokin selvä näkyvä suunnitelma tai osoite mistä voisi kysellä tuota voisi jo auttaa, esimerkiksi, jos haluatte sponsoroida kuttuurihistoriaa ottakaa yhteyttä xx ihmiseen, maailman ainoa xx olisi pelastettavissa.

Sponsorit odottavat perusteltuja tiedusteluja, eivät itse monikaan lähde kyselemään, voisinko lahjoittaa rahaa johonkin projektiin, esimerkiksi hesarin etusivuilla tuollaista harvoin näkee.

Topi F kertoi tuossa vesiksen koneitten monimutkaisesta hallinnasta, josko joku voisi selventää kenelle voisi soittaa ja tiedustella valmista suunnitelma jonka joku voisi ehkä rahoittaa, onko näitä suunnitelmia olemassa.Ellei ole, joku on varmaan hukannut kenkänsäkkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt täytyy tunnustaa semmoinen juttu, jotta en tiennyt sitä, että Lahden Ilmasilta ei omista koneita, jotka ovat säilytyksessä Vesivehmaan hallissa. Sama juttu Hallinportin "museon" suhteen. Nämä kaksi museota "hiertävät" eniten meikäläistä. Molemmissa museoissa on sellaisia koneita, jotka soisi näkevänsä restauroituna kunnollisessa ilmailumuseossa. Kunnollisella ilmailumuseolla tarkoitan museota, jossa koneet ovat esillä niin, että koneiden ympärillä on riittävästi tilaa, joka mahdollistaa mm. valokuvauksen. Nykytrendi maailmalla on dioraamat. Museokone on sidottu johonkin tiettyyn tapahtumaan ja koneen ympärillä on mallinukkeja elävöittämässä mielikuvaa. Tämmöinen homma vaatii tilaa. Suomen ilmailumuseoista vain Keski-Suomen ilmailumuseo vastaa lähinnä tätä mielikuvaa.

 

Arne:

 

Vesiksen sotakoneet ovat Puolustusministeriön omaisuutta, joiden hallinta on siirretty Sotamuseolle, joka taas on antanut vastuun koneiden päällekatsomisesta Lahden Ilmasillalle, mikä taas tekee yhteistyötä Suomen Ilmailumuseon ja KSIM kanssa??? Jotenkin näin valtion vastuunpakoilu lentokoneiden museointiasioissa menee käytännössä.

 

Topin teksti toisesta ketjusta (Hansin-Jukka)

 

Suomeen tarvitaan siis kunnollinen Sotamuseo, jossa on esillä noi puolustusministeriön omistamat sotakoneet... joita hallitsee Sotamuseo, joka nyt on antanut vastuun koneiden säilytyksestä ja kunnostamisesta esim. Lahden ilmasillalle. Sopassa on nyt monta keittäjää. Pari keittäjää voitaisiin nyt irtisanoa. Vaaditaan puolustusministeriö luovuttamaan koneiden hallintaoikeus nykyisille säilöjille, eli ohitetaan Sotamuseo tässä asiassa. Jos tämä ei onnistu, niin sitten ruvetaan rummuttamaan Sotamuseota, että järjestäkääpä koneet esille kunnon Sotamuseoon. Valtio hoitaa "viulut" eli kunnollisten museotilojen rakentamisen, veronmaksajien välillisellä avustuksella.

 

Toistan Arne selvällä suomen kielellä! Noi sotakoneet omistaa siis Suomen puolustusministeriö, ei museot/varastot, joissa koneet ovat nyt säilytyksessä. Sotamuseon johtajan kautta voinee lähestyä puolustusministeriön virkamiehiä... Paskat sinne tarvitaan enää mitään lahjoituksia omista pienistä lompakoista. Valtio vastuuseen sotahistorian vaalimisesta. Valtiohan meidät on johtanut sotiin lakipykälien edessä ja kansalaisten uhraamisiin välien selvittelyissä, joita huonot poliitikot eivät ole pystyneet välttämään ja selvittämään. Vuonna 1939 olisi tarvittu Paavo Väyrystä. Pistetään herrat maksamaan! 

 

Ostin muuten kolme ilmailuaiheista kirjaa Tikkakosken museosta ml. Maltan ässä, tosin ensi talven Suomalaisen kirjakaupan alesta olisin saanut kirjan kympillä, joten kyllä tuota puljua tuli taas tuettua. Viime talvena ostin viisi kirjaa Suomalaisen alesta, ja kuukausi sitten samat kirjat maksoivat Tikkakosken museolla yli 30 euroa per teos. Käy Arne, Timo, Raine ja muut kovapalkkaiset eläkeläiset ostamassa kirjoja Tikkakoskelta, niin tuet parhaiten museota. Ei tartte enää sitten jeesustella asian suhteen.;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä radiohiljaisuus on johtunut pääasiassa töistä, mikä ei varmaan kuitenkaan ole ihan oikeasti hyväksyttävä selitys!! Jukalle ensin tiedoksi, että mulla on henkilökohtaisesti vielä toista kymmentä vuota eläköitymiseen, ja ei noilla kirjaostoksilla museoita tai koneita pelastetaa. Niihin tarvitaan ihan eri kategorian rahat, mutta sitten asiaan.

 

Seuraavassa menen nyt sitten sellaiselle alueelle, missä ei kenelläkään ole varsinaisesti kompetenssia. Jukan ehdotus sellaisten Suomen kannalta vähämerkityksellisten koneiden ratojen myynnistä, jolla saattaaisi olla arvoa muualla on todella hyvä. Jonkun pitäisi ensin saada valtuutus tuolle hankkeelle, arvioida mitkä koneet ovat Suomen ilmailuhistoriallisesti arvokkaita ja mitkä voitaisiin todella pistää lihoiksi.  Tämä on tietysti hirvittävän vaikea tehtävä ja sisältää sen hyvinkin kontroversiellin seikan,millä perusteella tuo arvivointi tehdään. Metodi on kuitenkin totetutettavissa jos koneiden arviontiin käytetäisiin eräänlaista asiantuntijapanelia koneiden pisteyttämiseen ja niiden ilmailuhistoriallinen arvo määäritettäisiin tuon pisteytyksen perusteella. Silloin voitaisiin koneiden arvon määrityksessä päästä melko objektiivisen kaikkia osapuölia tyydyttävään arvioon, varsinkin jos tuon arviontilautakunnan jäseninä olisi mahdollisimman laajasti historiallisen ja ilmailullisen arvon määritykseen kykeneviäö henkilöitä. Luonnollisesti myös koneiden myytävyys  on huomioon otettava seikka, eli vain sellaisia koneita kannattaisi arvioida, mille olisi ihan todellinen ostaja.

 

Suomen ilmailumuseoiden tilanne on siinä mielesssä surkea, että museoita on melko monta ja niiden omistustilanne on ihan hajallaan. KSIM on ihan hyvä ja Vantaa myös, mutta muilla on raha aina agendalla.

 

Onko muuten kukaan asiaan vihkiytynyt henkilö koskaan lukenut näitä maileja, vai kirjoittelemmeko me vain keskenänmme?? Kaiketi kaiken tämän viestinvaihdon tarkoituksena on periaatteessa tuottaa jotain sellaista, mille voisi olla oikeasti käyttöä.

 

Jos tässä viestiketjussa esitetyistä ajatuksista innostutaan koneita omistavissa tahoissa, tai niitä hallinnoivissa piireissä, niin voisin tässä saman tien ilmoittautua vapaaehtoiseksi suunnittelemaan sitä ohjelmaa lentokoneiden arvioimiseksi.

 

Timo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun on käynyt ilmi, että suurin osa ilmavoimien koneista onkin puolustusministeriön omistamia, niin puolustusministeriöhän voisi huutokaupata "ylimääräiset" rojunsa poies. Tuli vaan mieleeni se tankkihuutokauppa joku vuosi sitten Siikakankaalla (?), missä Sturmien raadoista maksettiin isot rahat. Sturmien ohella Comettien raadot kelpasivat hyvin ulkolaisiin museoihin. Valtion kassaan kilahti sievät roposet tästä huutokaupasta, ja huutokauppa uutisoitiin näyttävästi myös mediassa. Sama juttu Fougien kanssa. Huutokauppaamalla "tarpeettomat"/duplikaatit poies saataisin helpotettua myös tuota säilytystilojen aiheuttamaa ongelmaa/puutetta. Ei tarvittaisi niin paljon museotilaa jatkossa.

 

Noiden koneiden ja raatojen arvo on noussut huomattavasti säilytysvuosien aikana. Ulkolaiset ilmailulehdet muistelevat 60-lukua, jolloin Battle of Britain-leffan jälkeen sai muutamalla tonnilla (puntia) Spittejä ja Buchoneita, nyt hinnat ovat jo pilvissä. Raadoistakin maksetaan tähtitieteellisiä summia. PM saisi muutaman Hornet lentotunnin ainakin esim. I-16UTI:sta. Puolustusministeriön virkamiehet eivät vaan taida tajuta omaisuutensa nykyarvoa... vaan antavat kaluston mädäntyä huonoissa varastohalleissa. Toki pm voisi lahjoittaa koneensa eri museoille täydellä omistusoikeudella. Tai myydä ne eurolla. Näin jokainen museo voisi sitten jatkaa "omillaan", tehdä vaihtokauppaa ja vaikka myydä osan koneistaan poies. Jos lait ovat esteenä, niin jotain kansanedustajaa vain hihasta kiinni ja lakiehdotusta vääntämään...

 

Toisaalta tähän maahan voitaisiin "vaatia" kunnon sotamuseo, johon sijoitettaisiin sitten suurin osa näistä puolustusministeriön omistamista koneista. Valtiohan olisi sen muutenkin jo velkaa kaatuneiden omaisille. Ilmavoimien riveissä on "kaatunut" myös rauhan aikana aika joukko sotilaita, joten näin valtio voisi vaalia ja kunnioittaa myös heidän muistoaan. Jokaisella eurooppalaisella sivistysvaltiolla taitaa olla kunnon sotamuseo maassaan. Yleensä noissa sotamuseoissa on esillä myös paljon kyseisen maan ilmavoimien kalustoa.

 

En tiedä RAF Hendonin ja UK:n puolustusministeriön kytköksistä, mutta kyllä RAF Hendon tekee "kauppaa" koneillaan. Yksi Spitti lähti Australian sotamuseoon ja tilalle tuli A-20G Havoc Hendoniin. UK:n puolustusministeriö tod.näköisesti avusti vaihtokaupassa... luulisin ainakin niin. Ovat tukeneet aika hyvin UK:n museoita mm. Hercules-kuljetuksilla. UK:sta ja muualta Euroopasta löytyy myös paljon yksityisiä museoita, jotka harrastavat vaihtokauppaa yli rajojen. Välillä koneita tulee myös myyntiin, ja näin museokalusto pääsee myös kiertoon.

 

Kirjoja ostamalla voi jokainen "lahjoittaa" ylimääräisen kympin museolle museotyöhön. Eipä niillä rahoilla kyllä perustuksia muurata, mutta pientä hjelppiä se on sekin. Kun nyt kerta kysyttiin vinkkejä museoiden tukemiseen, niin tuo on helpoin tapa. Kaikki nykyajan "Setä-Samulit" & kumppanit 300 000+ euron ero- ja eläkerahoineen voisivat ostaa museoiden kalliita kirjoja hieman enemmän, jos ovat ilmailuhenkistä porukkaa... Tommoseen riittää rahaa, mutta ei historian vaalimiseen ja säilyttämiseen. Pistää ihan vihoiksi. :P

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin

Ensalkuun pyydän anteeksi poissaoloani täältä, terveyteni päätti hetken reistailla mutta asiaan.

Ostelen minäkin kirjoja ja jos vaimon lausuntoihin on uskominen sillä rahalla olisi jo muutama museo perustettu. :-[

Suomesta löytyy ihmisiä jotka eläke tai muilla rahoillaan pystyisivät tilannetta korjailemaan, heille on vain ainakin minun toimesta hyvin vaikea sanoa, teeppä kutturihistoriallisesti arvokas työ, järjestä hallitilaa tai kunnostusrahaa jollekkin koneelle.Kysymys jonka väliuttömästi saan on suunnilleen, millainen suunnitelma on olemassa?Kuka asiaa hoitaa?Kenen puoleen voimme kääntyä?

Jos siihen vastaan että otatte vaan yhteyttä ensin puolustusministeriin ja sitten alaspäin ja sivuillerönsyillen ja viimeisenä ehkä vielä paikallisen maamiesseuran sihteerin saatte mukaan niin homma on siinä.

Arvatkaapa laitteleeko ennemmin 40.000 vaikkapa VPK talon kunnostukseen eläkerahoistaan koska siihen riittää yksi kokous ja sitten rakennusfirma hoitaa luvat ja työt, toinen tukee mielummin säätiötä jolla on tarkka ja selvä suunnitelma rahankäytölle.

Näin tuo vain menee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin se vaan menee. Byrokratian rattaat ovat uskomattomat, kun täytyy edetä virkaporrasta pitkin jonkun asian eteen, ja kaikki voi tössätä sitten yhteen henkilöön, joka ei vie koneistossa asiaa eteenpäin. 15 vuotta tuli sitä nähtyä ja koettua. Arne hieman enemmän.  ;)

 

Mitä tulee tuohon Timon mainitsemaan pisteytykseen, niin tuskin pm antaa siviilien pisteyttää omistamiaan tavaroitaan, jotka on annettu sotamuseon huostaan. Sotamuseo on saanut "ilmaista" säilytys- ja varastointitilaa pm:n tavaroille lentokoneiden kunnostustöiden ohella jne. Homma on näköjään hyvin "ulkoistettu" tässä ketjussa. Koneiden pisteytyksen määrittää parhaiten huutokauppa. Euroopasta löytyy museoita ja keräilijöitä, jotka maksaisivat lähes vaikka mitä noista romuista. PM voisi sitten lahjoittaa huutokaupan tuoton museotoimintaan. Siikakankaan tankit toivat hyvin rahaa valtion kassaan. Brewsteristä on maksettu jo maltaita. Edelleenkin epäilen sitä, että yksi päivä Pensacolan museossa kiiltelee nätisti restauroitu hopeinen Brewster Felix-kissan kanssa keltaisilla siivillä. Pekurin tunnukset on hävitetty poies... BW on hyvä esimerkki siitä, että kuinka "hylkiöstä" tulee todella arvokas esine aikanaan. Brewsterihän on kirjattu useissa alan julkaisuissa yhdeksi huonoimmista lentokoneista ever.

 

Virka-asioissa edetään vain valitettavasti virkatietä pitkin, jos sattuu jonkun henkilön ketjussa sivuuttamaan, niin se voipi vaikka suuttua, kuten eräs suto-komentaja aikoinaan... Mutta omatoimisesti herra sivuuttaen hommat hoituivatkin sitten kiitettävästi suuren valkoisen päällikön kanssa. ;D

 

Pariisin ilmailumuseossa Caudron G.3 on esillä näin mukavasti. Pariisin väki tai La Ferten/Memorial Flightin väki maksaisi varmasti maltaita noista Vesiksen Caudroneista.

 

[ attachment removed / expired ]

 

RAF Hendonissa Caudron on esillä myös nätisti. Ulkomailla koneet pääsisivät arvoiseensa seuraan ja hyvin esille tilaviin säilytystiloihin. Heillä on tilaa, mutta ei koneita. Meillä on koneita, mutta ei tilaa. Kaikkea ei tarvita Suomeen, mutta suomalaiset museot tarvitsevat rahaa...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Suomen Hallissa... well you know.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla