Kimmo Jeromaa

Uusi purjelentosimu

12 viestiä aiheessa

Kaikki ei ole varmaan vielä äkännyt, että purjelentosimu puolella pykätään juuri kokoon lupaavalta tuntuvaa konseptia.

 

http://www.silentwings.no/

 

Paraikaa on menossa Beta-testaus ja sivuilta voi ladata pelattavan Beta-version, joka toimiin joulukuuhun asti.

 

Kyseessä on siis testi-versio, joten paljon on vielä bugeja, mutta eiköhän he niistä pääse eroon.

 

-Kimmo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Olipas ainakin hienon näköinen "glider",vaikka pääasiahan on varmaan se että ne termiikit sun muut purjelentoon kuuluvat asiat on mallinnettu kunnolla!

 

Täytyypä kokeilla!!

 

T:Harri

 

52-700x9999.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haloo Tero/Ilmailuliitto

 

The Silent Wings Viewer is designed to realistically animate real flights based on IGC logs or real time data. With the Viewer you can relive your most spectacular flights or unveil the strategies used by your competitors. :);D;);D:)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haloo Tero/Ilmailuliitto

 

The Silent Wings Viewer is designed to realistically animate real flights based on IGC logs or real time data. With the Viewer you can relive your most spectacular flights or unveil the strategies used by your competitors. :);D;);D:)

HS

 

Tässä on sen valmistajan sivu, joka tekee boksit reaaliaikaisen datan lähetykseen.

Kyllä olis hieno lisä purjelentoon. Hinnasta en löytänyt tietoa, mutta jos on järkevällä tasolla, niin sitten kerhot vaan näitä hommailemaan :)

 

http://www.vpos.no/

 

ps. Huomatkaa kuka suosittelee laitetta etusivulla

 

-Kimmo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis täh? Miten tuo vPos muka toimii? "Put a SIM-card into your vPos Tracker, and have total control over all your flights, simulate flights in 3D - even invite your friends to watch you in real time when flying !" :o

 

Varmaan toimii ihan hyvin maassa, mutta koitappa soittaa kilometrin korkeudesta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis täh? Miten tuo vPos muka toimii? "Put a SIM-card into your vPos Tracker, and have total control over all your flights, simulate flights in 3D - even invite your friends to watch you in real time when flying !" :o

 

Varmaan toimii ihan hyvin maassa, mutta koitappa soittaa kilometrin korkeudesta...

 

Lähetettävä data on pakettimuotoista, joten se kärsii hyvin katkokset kun laite uudelleen lähettää epäonnistuneet paketit.

 

Ja kyllä kilometristäkin pystyy puhumaan hyvissä olosuhteissa(kerran tuli opastettua kaverit kentälle ilmasta käsin:)

 

Ja onhan tuota jo kokeiltukin käytännössä.

 

-Kimmo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomessa on kisakoiden paikkatietoja välitetty jo vuosia. Kärkipään koneiden sijaintia ja reittivalintoja on voinut seurata kisapaikalla monitorista.

 

Yksinkertaisinta olisi ollut käyttää GSM-puhelinta tiedonsiirtoon, mutta puhelimien käyttö on ehdottomasti kielletty lentokoneessa.

 

GSM-verkko muodostuu soluista. Jokaisessa solussa käytetään yhtä tai usempaa radiokanavaa. Kanavia on rajallinen määrä, joten samaa kanavaa joudutaan käyttämään yhä uudelleen, ei kuitenkaan ihan naapurissa. Puhelimen lähetystehoja säädellään tukiaseman toimesta, joten pienimillään GSM-solu voi olla vain satoja metrejä. Mitä enemmän käyttäjiä, sitä pienempiä soluja.

 

Lentokonessa käytettäessä puhelin kuuluu parhaimillaan satojen kilometrien päähän. Seurauksena on laajamittainen puhelujen häirintä joka pätkii ja katkoo muiden puheluita

 

Sitten on vielä se, että GSM-puhelin ei toimi yli 250 km/h nopeudessa. Purjekoneellakin pääsee helposti tuota lujenpaa loppuliussa myötätuulessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomessa on kisakoiden paikkatietoja välitetty jo vuosia. Kärkipään koneiden sijaintia ja reittivalintoja on voinut seurata kisapaikalla monitorista.

 

Yksinkertaisinta olisi ollut käyttää GSM-puhelinta tiedonsiirtoon, mutta puhelimien käyttö on ehdottomasti kielletty lentokoneessa.

 

GSM-verkko muodostuu soluista. Jokaisessa solussa käytetään yhtä tai usempaa radiokanavaa. Kanavia on rajallinen määrä, joten samaa kanavaa joudutaan käyttämään yhä uudelleen, ei kuitenkaan ihan naapurissa. Puhelimen lähetystehoja säädellään tukiaseman toimesta, joten pienimillään GSM-solu voi olla vain satoja metrejä. Mitä enemmän käyttäjiä, sitä pienempiä soluja.

 

Lentokonessa käytettäessä puhelin kuuluu parhaimillaan satojen kilometrien päähän. Seurauksena on laajamittainen puhelujen häirintä joka pätkii ja katkoo muiden puheluita

 

Sitten on vielä se, että GSM-puhelin ei toimi yli 250 km/h nopeudessa. Purjekoneellakin pääsee helposti tuota lujenpaa loppuliussa myötätuulessa.

 

Varmaan on paikkatietoja, mutta reaaliaikainen 3D seuranta on mielestäni aivan toinen juttu.

Onko GPRS dataverkko suoraan rinnastettavissa GSM verkkoon. Jos näin niin miksi ko tuotetta saisi markkinoida ???

Koko tämä konsepti tuo purjelennon aivan uuteen aikakauteen. Tähän astiset viewerit ovat olleet kokolailla kapisia.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Onko GPRS dataverkko suoraan rinnastettavissa GSM verkkoon. Jos näin niin miksi ko tuotetta saisi markkinoida ???

 

GPRS toimii GSM-järjestelmässä. Eli on laajennettu GSM-data.

 

- J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan on paikkatietoja, mutta reaaliaikainen 3D seuranta on mielestäni aivan toinen juttu.

Onko GPRS dataverkko suoraan rinnastettavissa GSM verkkoon. Jos näin niin miksi ko tuotetta saisi markkinoida ???

Koko tämä konsepti tuo purjelennon aivan uuteen aikakauteen. Tähän astiset viewerit ovat olleet kokolailla kapisia.

HS

 

GPRS on vain GSM-verkon softapohjainen-laajennus, joten GPRS puheluhin pätee samat säännöt kuin GSM:ään. Puhelimiin tuli GPRS:n myötä rautamuutoksia (tarvittiin rutkasti lisää vääntöä), mutta tukiasema saattoi selvitä pelkällä softapäivityksellä.

 

Kaikenlaisia tuotteita saa markkinoida, mutta ei aina käyttää.

 

Sinäänsä GPRS liikenne haittaa normaalia puhelua vähemmän, koska lähetys kestää vain hetken.

 

Maaseudulla solukoko on suuri, jonka vuoksi tukiasemien antenneissa käytetään suuntakeiloja. Suuntaavasta anteennista johtuen saattaa olla, että et kuule laisinkaan alapuolellasi olevaa tukiasemaa vaan jonkun toisen paljon kauempana olevan. GSM tukiasema ei kuitenkaan saa olla yli 32 km:n päässä johtuen tiukoista ajoitusvaatimuksista -> puhelinta ei päästetä verkkoon.

 

Myös puhelimen rauta on melkoisissa vaikeuksissa. Lentokoneessa kuuluu satoja lähetteitä samanaikaisesti. Puhelin voi saada informaatioähkyn etsiessään sitä oikeaa tukiasemaa ja pudota servistä.

 

En muista miten homma hoidettiin, mutta purjekoneiden seurantaan käytettiin radiotaajuuksilla toimivaa erikoismodeemia. Datan määrähän on aivan mitätön, koneen tunnus, koodinaatit ja korkeus kerran pari minuutissa riittää.

 

Periaattessahan tuon datan olisi ihan yhtä hyvin voinut näyttää vaikkapa M$:n simussa 3D muodossa, mutta kilpailua on havainnollisempaa seurata 2D karttanäytöstä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ehkä voimme pistää jäitä hattuun tuon reaaliaika seurantaan. Lisäksi tutustua paremmin simuohjelman ominaisuuksin. Mutta tuo IGC tiedostojen hyödyntäminen näyttää hyvältä.

HS

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään