Mikko Maliniemi

Maistuuko nortti?

101 viestiä aiheessa

Tämähän on ollut ennenkin (ja ettei vielä itseni laittamana), mutta ajattelin että tehdäänpä tilannekatsaus, nyt kun uusi vuosikin on tulossa ja ihmisillä on kumma tapa tehdä rikottavaksi tuomittuja lupauksia :)

Isän tässä taannoin laskeskeli, että meidän perhepiiri sauhuttelee suunnilleen seuraavasti:

-Isä ja äiti yhteensä n. 70 tupakkaa vrk

-Minä n. askin (20 tupakkaa) vrk

-tyttökaveri n. 10 tupakkaa vrk

-Sisko n. 10 tupakkaa vrk

-Veli n. 10 tupakkaa vrk

Tekee yhteensä 120 tupakkaa vuorokauteen, eli n. 6 askia. 6 X 4€ = 24€ ---> 365 X 24€ = 8760€ vuodessa!!! Ja kuinka paljon ylimääräistä pitää tienata, että on tuo 8760€ vuodessa ylimääräisenä pistää tupakkaan? Varmaan about 15000€ ennen veroja olis suht lähellä. Pistää vähän miettimään...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipä enään juuri pala.

Vaimon siskon tyttö (n.10.v) piti mulle reilu vuosi sitten saarnan tupakoinnista ja lupasin lopettaa, kun 30-vuotta tulee puntariin. No, kesällä tuli, eikä tässä juuri ole enään tullut sauhuteltua.

Aski on kyllä olemassa, sillä alkomahoolin kanssa läträtessä on hyvä että tupakit ovat yhä lähellä ;)

Tosin "irtautuminen" ei olllut vaikeaa, kun ei sitä palanut aiemminkaan kuin, noin vajaa aski/1kk.

Joskus paloi 1-2 askia päivä. lakkoja kokeiltiin, jne.

Sitten vain päätin, että nyt poltan vain silloin kuin oikein tekee mieli, en muuten. Ja niin tuo tupakointi vain jäi yhä harvemmaksi ja harvemmaksi, ihan itsestään.

Mutta nuo totaaliset lakot, tms, eivät oikein tuntuneet toimivan. Kun jokin on täysin kiellettyä, niin johan se alkaa kiinnostamaan niin vietävästi. Jännä juttu.

Nyt olen käytännössä savuton, mutta en erehdykkään lupaamaan etten enään ikinä polta -tyylisiä juttuja. Muuten alkaisi kuitenkin tekemään mieli ;D

Paljon muuten vaikuttaa myös se, polttaako ympäristössä muitakin. Kun kavereiden kanssa asuttiin samoilla kulmilla kaikki, niin oli jotenkin automaattista lähteä aina röökille, eli tapatupakointia ennen kaikkea.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Paljon muuten vaikuttaa myös se, polttaako ympäristössä muitakin. Kun kavereiden kanssa asuttiin samoilla kulmilla kaikki, niin oli jotenkin automaattista lähteä aina röökille, eli tapatupakointia ennen kaikkea.

Jep, itselläni kahvi ja tupakka on pakollinen yhdistelmä. Aamulla kun herää, ensimmäisenä pitää pistää kahvi tippumaan ja sen jälkeen mennä nortille, vaikka ei vielä varsinaisesti tekisi mielikään. Sitten kun kahvi on valmista reilun 10min päästä, otetaan kuppi kahvia ja mennään taas nortille. Ja sama toistuu vähintään kahden-kolmen ensimmäisen kupin ajan. Se vaan on niin pinttynyt tapa, että ilman sitä ei aamu lähde käyntiin...

Ja Virpi on kans hyvä esimerkki tapatupakoinnista. Harvemmin se edes aamulla polttaa, eikä ota tupakoita mukaan kouluun ollenkaan. Sitten kun se tulee kotiin, ja jos minä olen menossa tupakille, hän lähtee sitten mukaan myös...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onneksi ei ole tullut opeteltua ja eikös se ole niin että armeija on viimeinen paikka opetella, noh onneksi on sekin ohi :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

eikös se ole niin että armeija on viimeinen paikka opetella, noh onneksi on sekin ohi :)

HEHEHE, ei se kyllä noin mene. Pitkäaikainen parisuhde on se viimeinen mahdollisuus opetella. Eli hyvässä lykyssä (ainakin toivottavasti) on loppuelämä aikaa opetella tupruttelemaan ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

HEHEHE, ei se kyllä noin mene. Pitkäaikainen parisuhde on se viimeinen mahdollisuus opetella. Eli hyvässä lykyssä (ainakin toivottavasti) on loppuelämä aikaa opetella tupruttelemaan ;D

Onneksi en tiennyt tuotakaan. 18 vuotta parisuhdetta takana päin ja armeijakin käyty. Ainuttakaan savuketta en ole elämäni aikana polttanut. Sikareita menee pari kappaletta vuodessa.

-Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei enään! :D 8)

Yli 16 vuotta tuli säännöllisesti poltettua, mutta kun vaimo alkoi odottamaan ekaa lastamme, niin päätin (ilman ulkopuolisten painostusta) lopettaa. Siinä meni vähän aikaa ennen kuin vaimokaan huomasi. Parin viikon kuluttua alkoi vähän ihmettelemään miksei ole kaupasta enään tupakkaa ostettu ja miksen ole enään käynyt takapihalla ottamassa happea.

Nyt on oltu yli seitsämän vuotta ilman, eikä ole tehnyt mieli. Muutaman kerran olen jopa olutta siemaillessa "maistanut" miltä tuntuu, mutta en kertaakaan ole loppuun asti polttanut.

Tyhmempää rahareikää saa etsiä. Vaikka vain yhden tupakoitsijan kulut laskisi, niin se on vuodessa noin 1 400e. Sillä rahalla päivittelisi aika hyvin vaikka vuodessa tietokonetta parempaan FS lentelyyn. ;)

Toni

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onneksi en tiennyt tuotakaan. 18 vuotta parisuhdetta takana päin ja armeijakin käyty. Ainuttakaan savuketta en ole elämäni aikana polttanut. Sikareita menee pari kappaletta vuodessa.

-Juha

No nyt tiedät. Vielä ei ole myöhäistä ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Entäpä, jos asian kääntää ajaksi, eli paljonko menee aikaa vuodessa tupakan polttamiseen.

(aski päivässä):

1 tupakka = 5 min

askilliseen = 100 min

vuodessa = 36 500 min

= 608 tuntia = 25 vrk/vuodessa

Huh huh, enpä haluaisi polttaa kaikkia vuoden tupakoita putkeen... ;D

Toni

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En polta. Enkä muuten ryypääkään (vaikka kirjoitukseni täällä joskus panevat varmoon epäilemään).

Nuorempana tuli tuli vedettyä tupakkia, ei nyt sentään norttia. ;D Marlboroa ja Cauloisia tjs. Lomat meni viinan kanssa läträtessä, enemmän tai vähemmän. Muutaman vuoden funtsin, että tämähän on ihan hölmöä, tupakkaa ei edes tee mieli, päinvastoin se alkoi maistumaan pahalle. Entäs tuo whisky sitten ? No, kun alkoi olemaan ettei yhtään lomaa/vapaapäivää mennyt ilman Johnny Walkkeria, niin minä ajattelin että ei perkele. Se olen minä kun päätän ja lopetin, ja anteeksi nyt vaan, mutta siihen ei tarvittu nikotiinilaastareita eikä uskonnollisia herätyksiä.

Lopetin ensin toisen (muistaakseni tupakan) ja parin viikon päästä ajattelin, että kun tämä on näin helppoa niin lopetan tuon toisenkin. Lopetin kanssa.

Suosittelen lämpimästi. Nainen tuoksuu ja maistuu taas naiselle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moikka

Muistaakseni - jonkin tutkimuksen mukaa - jos aamun ensimmäiseen röökiin menee alle 20 minuuttia heräämisestä, on erittäin epätodennäköistä, että tupakoinnin lopettaminen koskaan tulee onnistumaan. Yritäpä todistaa, että olen väärässä... :D;)

Arttu

Jep, itselläni kahvi ja tupakka on pakollinen yhdistelmä. Aamulla kun herää, ensimmäisenä pitää pistää kahvi tippumaan ja sen jälkeen mennä nortille, vaikka ei vielä varsinaisesti tekisi mielikään. Sitten kun kahvi on valmista reilun 10min päästä, otetaan kuppi kahvia ja mennään taas nortille. Ja sama toistuu vähintään kahden-kolmen ensimmäisen kupin ajan. Se vaan on niin pinttynyt tapa, että ilman sitä ei aamu lähde käyntiin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moikka

Muistaakseni - jonkin tutkimuksen mukaa - jos aamun ensimmäiseen röökiin menee alle 20 minuuttia heräämisestä, on erittäin epätodennäköistä, että tupakoinnin lopettaminen koskaan tulee onnistumaan. Yritäpä todistaa, että olen väärässä... :D;)

Arttu

No ilmankos se lopettaminen minulta niin hyvin onnistuikin. Kesti nimittäin aina vähintään tunnin ennenkuin ensimmäistä tupakkia aamuisin poltin. Useimmiten kaksikin tuntia ellei enemmänkin. :)

Toni

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En polta savukkeita enää. Se touhu loppui kun tapasin vaimoni(kumma yhteensattuma).

Sen verran olen suostunut joustamaan, että kun sain anopilta piipun lahjaksi niin olen siitä joskus silloin tällöin poltellut.

Itseasiassa aika rauhoittavaa latailla piippu rauhassa, sytyttää se ja nauttia istuskellen takapihalla miellyttävästä piipputupakan tuoksusta.

Nooh, tätäkin harrastusta harjoitan n. kerran viikossa.

Savukkeita en halua poltella enää, ei edes tee mieli. Oli töissä lähinnä semmoista tapapolttamista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

EN perusta tuolle röpötille oikeen :P... On se semmosta kakkaa, että. Eikä se hyvälle maistukkaan, mutta sen minä kuitenkin sanon, että kaikenmaailman nikotiinilaastarit ja muut hässäkkeet ovat pelkkää rahastusta. Ei se tupakka itestään sinne suuhun hyppää... :-X

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

mutta kun tupakka maistuu paskalle eikä siitä saa mitään...

No, itse en tuota pysty allekirjoittamaan. Se maistuu tiettyinä hetkinä hemmetin hyvälle ja siitä oikeasti saa hyvän olon. Jos meikäläinen on tarpeeks kauan polttamatta, tulee varmasti pirullinen olo ;D

Tietysti kaikkihan on suhteellista ja makuasioista ei voi kiistellä :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

mutta sen minä kuitenkin sanon, että kaikenmaailman nikotiinilaastarit ja muut hässäkkeet ovat pelkkää rahastusta. Ei se tupakka itestään sinne suuhun hyppää... :-X

Väittäisin, että ei pidä paikkaansa. Kyllä niillä laastareilla sun muilla vekottimilla oikeasti on helpompi päästä tupakasta eroon. Tai siis siitä fyysisestä riippuvuudesta. Tapa karsiutuu sitten omia aikojaan, kunhan itse vaan pysyy tiukkana...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu ei.

Armeijassa herra kersantti *käski* kerran metsässä kokeilemaan, vetäisin Sodankylän -35 asteen pakkasessa savua keuhkoihin mikä tuntui siltä kuin olisi pistetty jollain rintaan, vihlaisi aika pahasti. Armeijassa kokeilin hengittää myös kyynelkaasu-höyryjä.... :P oppilas Kantomaan kaasunaamarin filtteri ei tietenkään toiminut.

Kahvia tarvitsen kyllä aamuisin jotta saa ajatuksiin jotain tolkkua....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En polta, enkä ole ikinä edes maistanut. Eikä kyllä kuulu tulevaisuudensuunnitelmiinkaan. Ehkä se johtuu siitä että olen jotenkin sairaalloisesti kiintynyt maku- ja hajuaistiini sekä keuhkoihini (+ rahoihini, se nyt on sanomattakin selvää ;D).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sikareita menee vähintään pari päivässä. Ei mitään pikkusikareita vaan vähän tuhdimpaa mallia. Määrä vaihtelee v-käyrän mukaan. Yleensä viiden kappaleen aski kestää kolme päivää, mutta kun pinna on tarpeeksi kireällä, niin kolme askia riittää nippanappa päiväksi. Kallis tapa, mutta toisaalta paksua pölliä ei tule sytyttäneeksi esim. bussia tai ratikkaa odotellessa.

Piipun kanssa tulee silloin tällöin askarreltua. Kokoelmassa tällä hetkellä 4 piippua, joissa palaa Clan tai Kilta, joskus myös Dunhill tai Hamiltons blandning.

Keuhkot ja silmät eivät kestä "tavallisen" tupakan polttamista, johtunee varmaan paperin kärystä.

Laastareista ja purukumista ei ole mihinkään, tulee vain paha käry kun sellaisen sytyttää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ette usko, mutta joskus, tosin ei mitään sätkää, mutta silloin tällöin, hiukka vesipiippua ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään