Kari J. Ansamaa

Väärin lennetty kaato ja sen vaikutus polaariin.

47 viestiä aiheessa

Joka tapauksessa, oikealle kaartaminen tuntuu olevan vaikeampaa kuin vasemmalle kaartaminen.

 

Olen huomannut tuon saman aikoinaan rallia harrastaessani. Vastaheitot tai ylipäätään kurvit vasemmalle sujuivat luonnollisemmin kuin oikealle. Se on kai se, että jos menee pitkäksi, kartturi on ekana ottamassa vastaan ojan penkkaa...  ;)

 

Liikenneympyrässäkin kierretään kelloa vastaan. No, meillä on oikeanpuoleinen liikenne, mutta jotenkin tämäkin on näin perstuntuman kautta myötäsyntyisyyden oloinen afääri. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastaheitot tai ylipäätään kurvit vasemmalle sujuivat luonnollisemmin kuin oikealle.

 

 

Tuo on totta, Tumi! Nyt meitä on jo sinä, minä ja Antti jotka ovat sitä mieltä että kaartaminen/kääntyminen vasemmalle on helpompaa kuin oikealle.

 

Nyt pitäisi vielä keksiä mistä se johtuu? Antti esitti hyviä arvailuja oikeakätisyydestä aivolohkoihin. Uskon että forumilaisista löytyy joku asiantuntija, joka kertoo syyn moiseen.

 

Hurjassa nuoruudessa tuli myös ajeltua moottoripyörällä (mm. kentälle ja takaisin). Nyt kun oikein muistelen, niin eikös vaan vasemmalle kallistaminen tuntunut luontevammalle kuin oikealle... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jännä juttu, että minulle tuo prätkällä kallistelu oli kuitenkin aivan sama kumpaan suuntaan kurvattiin. Siinä en muistaakseni huomannut niin suurta eroa kuin autolla. Tosin, tämä perustuu vain muistikuviin. Kaksipyöräisellä ajelusta kun on aikaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Antin epäily aivopuoliskojen eroavaisuuksista ei ehkä kuitenkaan pidä paikkaansa, koska vaimoni mielestä minulta puuttuu molemmat aivopuoliskot...  :-\

 

Oikeakätisyys voisi olla selitys, mutta koska vasenkätisillä on samanlaisia ongelmia, niin sekin teoria kuihtuu kokoon... Ehkä kyseessä on kuitenkin harjoituksen puute.

 

Odotan forumilaisten asiantuntevia lausuntoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaksipyöräisellä ajelusta kun on aikaa.

 

Minun ajeluistani on aikaa melkein 40 vuotta, mutta nyt kun asiaa muistelen, niin kyllä vasemmalle kallistaminen tuntui luontevammalta. Odotan forumilaisten kommentteja :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, jos mietit asiaa niin, että kurvaat ensin vaikkapa Kessnan vasemmalla pallilla - siis "pääpilotin" paikalla - vasurille ja oikeaan, vasen kaarto tuntuu luomulta. Sitten ohjaat vänkärin penkiltä. Jotenkin - selittämättömästä syystä - tuntuu oikealle kaarto ainakin hitusen verran luonnollisemmalta kuin vasen. Joskin (tämä voi olla ihan höpölöpöä mutta...) siinä, ainakin minulla, tuntuu tuo "putoamisen pelko" voimistuvan aavistuksen. Sellainen käsittämätön altavastaajan tunne saa vähän valtaa, enemmän.  ;)

 

En tiedä ymmärtikö kukaan tuosta mitään, mutta toivotaan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noin 35 vuotta steppiopetustyötä on kertonut minulle, että ihmiset ovat epäsymmetriset ja voittopuolisesti oikea jalka on oppinut nopeammin. Vallitseva jalkaisuus/kätisyyskysymys? Keskipaikalta lennettävissä koneissakin valmistaja on usein pilotin puolesta päättänyt kummalla kädellä pidetään ohjaussauvaa ja kummalla säädetään tehoja. Sivupenkiltä lennettävät ovat epäsymmetriset muutenkin.

 

Ehkä totuus on jossain tuolla... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenköhän on noilla brittipiloteilla? Heillähän on tieliikenteessä edelleen vasemmanpuoleinen liikenne, eli ohjaavat autoa oikealta. Mahtaisiko heillä olla asiaan jotain valaisevaa? En tunne yhtäkään, ehkä joku tuntee?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heikkoon keliin siis pikkuisen käyrä runko paljon kaartavalle?

 

Aivan

Ulko-ohja tuntumalla, sisäohjalla puolipidätteitä eli asetus kaarron suuntan. ulkopohkeella apuja hiukan takaa ta sisäpohkeella painoa eteenpäin. Näin se taipuu puhtaaseen kaartoon  ;)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan

Ulko-ohja tuntumalla, sisäohjalla puolipidätteitä eli asetus kaarron suuntan. ulkopohkeella apuja hiukan takaa ta sisäpohkeella painoa eteenpäin. Näin se taipuu puhtaaseen kaartoon  ;)

HS

 

Ai noinko ne opettivat ratsastustunnilla  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luistellessa sirklaaminen vasemmalle on helekutin paljon helpompaa kuin oikealle, ainakin aloittelijalle. Lieneeko oikea/vasenkätisyydellä vaikutusta ? Itsellä kun ei ole kokemusta kuin tuosta oikeakätisyydestä

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luistellessa sirklaaminen vasemmalle on helekutin paljon helpompaa kuin oikealle, ainakin aloittelijalle.

 

 

Tuokin on totta! Tässä tullaan pikkuhiljaa siihen johtopäätökseen, että ihminen on suunniteltu kääntymään vain vasemmalle :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuokin on totta! Tässä tullaan pikkuhiljaa siihen johtopäätökseen, että ihminen on suunniteltu kääntymään vain vasemmalle :)

 

Selittäneekö tämä myös niinkin järjenvastaisen ilmiön kuin Neuvostoliitto?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selittäneekö tämä myös niinkin järjenvastaisen ilmiön kuin Neuvostoliitto?

 

Niinkin voi olla, mutta jos liikutaan etelästä pohjoiseen ja käännytään vasemmalle, niin joudutaan Ruotsiin...

 

Ennenkuin valvojat katkaisevat tämän ketjun, niin palataanpa lentämiseen. Laskukierroksessa kaarrot siis tehdään pääsääntöisesti vasemmalle. Toki poikkeuksiakin on, esim. Malmi, mutta vasemman kaarron tarkoitus kierroksessa on kaiketi parempi näkyvyys kaarron suuntaan. Edellyttäen tietysti, että lentäjä istuu vasemmalla. Koptereissa pilotti istuu yleensä oikealla, mutta niiden laskukierroskuviot ovatkin oma lukunsa.

 

Johtopäätöksenä voitaneen todeta, että kaartaminen oikealle voidaan jatkossakin säilyttää osana lentokoulutusta... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai noinko ne opettivat ratsastustunnilla  ::)

 

Minäkin ratsastelin 13-vuotiaana kunnes hevonen heitti minut maneesin seinään. Olkapää sijoiltaan, ilmat pihalle ja muuta pientä. Silloin totesin, että hevonen on sittenkin parempaa leivän päällä kuin jalkojen välissä. Kaikella kunnioituksella hevosia kohtaan. Uljaita eläimiä ovat, ja joidenkin mielestä jopa viisaita... Hevonen muuten kääntyi yhtä notkeasti niin oikealle kuin vasemmalle, muistaakseni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Derek Piggott esittää jossain kirjassaan myös jalkojen käytön olevan epäsymmetristä autolla ajoon tottuneilla. Vasemmalla jalalla on totuttu potkaisemaan kytkin kerralla pohjaan, kun taas kaasupoljinta käyttävä oikea jalka painelee poljinta hiljalleen varovasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuokin saattaa olla osasyynä oikean kaarron ongelmaan. Tosin kun aloittelin purjelentoa minulla ei vielä ollut ajokorttia, mutta ei anneta sen nyt hämätä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkähän mahtaa kaartamisen käydä kun mennään päiväntasaajan eteläpuolelle

 

Ei muutu mitenkään, kokemusta on. Astir ei myöskään noussut paremmin, en ainakaan huomannut. Nimittäin, erään teorian mukaan termiikki pyörii coriolis-voiman vaikutuksesta pohjoisella pallonpuoliskolla vastapäivään ja eteläisellä myötäpäivään, siispä termiikissä pitäisi lentää "vastatuuleen" eli pohjoisessa oikealle ja etelässä vasemmalle kaartaen.

 

Teorioita riittää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei muutu mitenkään, kokemusta on. Astir ei myöskään noussut paremmin, en ainakaan huomannut. Nimittäin, erään teorian mukaan termiikki pyörii coriolis-voiman vaikutuksesta pohjoisella pallonpuoliskolla vastapäivään ja eteläisellä myötäpäivään, siispä termiikissä pitäisi lentää "vastatuuleen" eli pohjoisessa oikealle ja etelässä vasemmalle kaartaen.

 

Teorioita riittää.

 

Olen omista lennoistani (jälkikäteen) todennut, että keskimäärin nousen hiukan paremmin oikelle kuin vasemmalle. Onko se sitten hra Corioliksen ansiota vai jostain ihan muusta syystä, tiedä häntä. Kaarran myös huomattavasti vähemmän kaartoja oikealle ja ehkä sen oikealle kaarron laukaisee se, että tunnen termiikin olevan silläpuoella, epäselvissä tapauksissa tulee varmaankin pääasiassa kaarrettua vasemmalle. Kisoissa tietenkin joku muu saattaa myös tehdä puolestani sen ratkaisun kaartosuunnasta...

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei muutu mitenkään, kokemusta on. Astir ei myöskään noussut paremmin, en ainakaan huomannut. Nimittäin, erään teorian mukaan termiikki pyörii coriolis-voiman vaikutuksesta pohjoisella pallonpuoliskolla vastapäivään ja eteläisellä myötäpäivään, siispä termiikissä pitäisi lentää "vastatuuleen" eli pohjoisessa oikealle ja etelässä vasemmalle kaartaen.

 

Pikaisen googeloinnin, sekä oman järkeilyn pohjalta sanoisin, että coriolisvoima on aivan liian heikko vaikuttaakseen termiikkien pyörimiseen millään tavalla. Paikalliset tekijät ratkaisevat pyörimissuunnan, jota ei siten varmaankaan voi tietää muuten kuin tutkimalla.

 

Olisi kiinnostavaa kuulla kokemuksia siitä, saako koneen joskus nousemaan paremmin vaihtamalla kaartosuuntaa? Tai tuntuuko joskus siltä, että toiseen suuntaan kaartaessa pienempi kallistus riittää nostossa pysymiseen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suurin osa suomalaisista kaartelee vasemmalle, minä olen kaarrellut silloin tällöin oikealle, nyt näiden tukipakettien ja vakuuttomuuksien jälkeen olen aatellut etten kaarra mihinkään päin  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään