Lähettänyt Vesa M Nieminen
alueella Yleinen ilmailukeskustelu,
Kaikenkaikkiaan hyvä kirjoitus Juhalta.
Kuitenkin, nyt aion kirjoittaa jotain varsin epäpyhää mistä tällä palstalla saa varmat hullun paperit:
Suhdannekäänteitä varmastikin tulee, mutta niin tulee vääjäämättä myös se käänne, joĺloin toinen kuskeista siirretään istumaan mukavammin gin&tonic - lasin ääreen matkustamon puolelle. Jo nykyisen teknologian mahdollisuuksien valossa kaksi kuskia on täysin turhaa, sen yhdenkin korvaaminen on lähinnä imagokysymys. Puhumattakaan lennonjohtojärjestelyistä. Mitä järkeä tässä nykyisen tiedonvälityksen maailmassa on hoitaa vitaalinen liikenteen turvallisuusfunktio rätisevällä 1900-luvun alun radiopuhelintekniikalla? Toisen lentäjän osalta: mitä järkeä on laittaa ihminen tekemään sitä mihin se kaiken huonoiten soveltuu, eli valvomaan yksitoikkoisesti automaation ja toisen ihmisen toimintaa?
Ei mitään järkeä, molemmat ovat jäänteitä lentoliikenteen sääntelyn tehottomasta IATA-monopolikaudesta ja sen kasvattamasta pöhöttyneestä ammattiyhdistysvallasta. Saavutetut edut estävät järkevän kehityksen.
Juu juu, kuulen jo miten lentäjäpoikajuntta terottaa näppäimistöjään, kohta voimme lukea kuinka lentäminen on niin ja niin speciaalia että täällä ei voi tehdä niin kuin muualla maailmassa koska lentäminen on niin speciaalia.
Jotka ovat vähän pidempään eläneet, voivat muistella kuulleensa samat laulut ennenkin. 1970-luvulla veturinkuljettajat olivat lakossa kun VR halusi toisen veturinkuljettajan eli lämmittäjän pois junan keulalta. Ei ole mahdollista, vaarantaa turvallisuuden jne... No, montakos kuskia veturin kopissa nyt on? Onko junaonnettomuudet kovasti lisääntyneet? SItten oli laivojen radiosähköttäjät. Siitäkin lakkoiltiin ja lujasti. Ei kuulu enää titaaminen komentosillan takaa, entä rytiseekö rautaa kiville tämän tästä? Englannissa mainarit ovat kaiketi virallisesti edelleen 1982 alkaneessa lakossaan.
Lentoliikenne tulee pitkällä tähtäimellä varmastikin lisääntymään jos globaalin talouden kasvu jatkuu ilman vuosikymmenien häiriötä. Kasvu tullee kuitenkin keskittymään ns. uusien talouksien aluelle, mikä edesauttaa uusien teknologisten innovaatioiden käyttöönottoa, niissä maissa kun ei AY-sedältä tarvitse kysyä joka asiaa.
Lentoalalle hakeutuvien kannattaa ottaa tämä huomioon suunnitellessaan tulevaisuuttaan 10 vuoden ja sitä pidemmällä sihdillä. Todennäköisesti käy niin, että kahden eläköityvän tilalle tarvitaan yksi, jos sitäkään.