Erkki Pulkkinen

Viranomaismaksut

157 viestiä aiheessa

Niin, eli sulla ei ole asiasta minkäänmoista kokemusta.

 

No sitä kyllä on, mutta ei pitkältä ajalta eikä ihan viime vuosilta, koska tilitoimistoa käyttämällä jää aikaa tuottavaan työhön (ulkoistaminen on pop), jolloin hyötysuhde parantuu ja investointi tuottaa paremmin kun voi keskittyä ydinliiketoimintaan. Eli samaan tyyliin kuin Trafi keskittyy nyt maksujen kirjoitteluun ja Finavia matkii Polyteknikkojen Ilmailukerhoa, kun kummallakin on päätoimialana maksullinen pysäköinti (viimeksi mainitulla ihan virallisestikin).

 

80k / 2,5ke on vähän yläkantissa, mutta kun niin vahvan kokemuksen pohjalta puhut, niin laskithan varmasti myös kaikki epäsuorat henkilöstökulut jotka voidaan jyvittää per työntekijä. Asia ei ole niin yksinkertainen kuin Googlesta voit kaivaa.

 

Sinäpä sen sanoit. Vaan kun nyt ei puhuttu epäsuorista henkilöstökuluista, vaan palkasta sivukuluineen. Esimerkiksi työhuone/työpiste työnantajan toimitiloissa ollessaan ei aiheuta palkan sivukuluja, vaikka lattiapinta-alasta kustannuksia tuleekin (investointi tai vuokra, ylläpito).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meillä on palkkalistoilla 7 työntekijää. Alakohtaisia eroja on, mutta pääsääntöisesti kerron palkan 1,6 jolloin saan kohtalaisen tarkan arvion työntekijän työpanoksen kustannuksista. 2500x1,6=4000x12=48000. Tämä on siis arvio, jolla itse teen tuollaiset laskutoimitukset. Suurilla firmoilla on jotain kunnallisen tason etuuksia, kuten sos. turvamaksut yms., mutta kaiken kaikkiaan tuollain se matkailualalla menee. Toki yrittäjänä lasken kulut yläkanttiin ja tulot alakanttiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meillä on palkkalistoilla 7 työntekijää. Alakohtaisia eroja on, mutta pääsääntöisesti kerron palkan 1,6 jolloin saan kohtalaisen tarkan arvion työntekijän työpanoksen kustannuksista. 2500x1,6=4000x12=48000. Tämä on siis arvio, jolla itse teen tuollaiset laskutoimitukset. Suurilla firmoilla on jotain kunnallisen tason etuuksia, kuten sos. turvamaksut yms., mutta kaiken kaikkiaan tuollain se matkailualalla menee. Toki yrittäjänä lasken kulut yläkanttiin ja tulot alakanttiin.

 

Sosiaalikuluihin kuuluu mm. työterveyshuolto/lääkärikäynnit/sairausajan palkat/isyys- tai äitiysvapaan palkat, jotka nostavat summaa muutamalla tonnilla. Sitä, miten tästä päästään 80 tonniin, on mulle jonkinasteinen mysteeri, kun 50 tonnin budjetointikin tyypillisesti riittäisi.

 

Pääsimme näemmä aika lähelle samaa arviota. Tottakai tämä on vain tilastollista tietoa, paljon sairastelua ja äitiyslomaa yms lisää, niin työpanoksen hinta alkaa kasvaa mukavasti...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä oon aina laskenut 1.88, sain sen aikanaan jostain henkilöstöhallinnosta. En kyllä tunne yhtään atk-säätäjää, joka saisi alle 3k palkkaa.

 

Voishan sen rekisterin tehdä tosiaan vanhalle linux-pc:lle käsinkin. Jos sen pitää toimia, asia on eri. Maksan itse nyt 1800e/kk siitä, että joku setä vie viikon välein varmistusnauhat yhdestä palvelimesta johonkin kallioluolaan. Se palvelin, tietokantapalvelin ja levyjärjestelmät maksavat paaaaaljon enemmän...

 

Viranomaismaksut yksityistettävä! Rekisterinpito kilpailutettava!

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ookkei, olin siis väärässä.

ja takaisin aiheeseen, siis viranomaismaksuihin.

 

Niin olit Hanna pakko myöntää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä oon aina laskenut 1.88, sain sen aikanaan jostain henkilöstöhallinnosta. En kyllä tunne yhtään atk-säätäjää, joka saisi alle 3k palkkaa.

 

Eikai sen nyt mikään atk-säätäjä tarvitse olla, etkö sä hinnotellut järjestelmän toteutuksen ja [teknisen] ylläpidon erikseen? Tai no, tarviihan sen olla, jos käyttöliittymä on tasoa sql-komentotulkki, mutta jos softassa on mitään tolkkua, niin sihteerikön hommiahan tuollainen on.

 

Viranomaismaksut yksityistettävä! Rekisterinpito kilpailutettava!

 

Pitäisiköhän tässä tosissaan lähteä tutkimaan, josko moiseen viranomaismaksuun saisi muutosta jollain konstilla. Eipä sillä, onhan meillä aivan yhtä kohtuuton tv-maksukin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tee ihmeessä itte parempi ja myy se Trafille. Kaikki hyötyvät.

 

t. Timo

 

Ei siitä hyödy kuin trafi, kaksinkertaisesti, kun saavat paremman palvelun ja nostavat edelleen hintaansa :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei siitä hyödy kuin trafi, kaksinkertaisesti, kun saavat paremman palvelun ja nostavat edelleen hintaansa :)

Aha, se siis oli vaan uho.

 

Ei sit jos et osaa.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aha, se siis oli vaan uho.

 

Ei sit jos et osaa.

 

t. Timo

 

Mä en kai ole missään ilmaissut, että olisin tai voisin toteuttaa tuollaista tietokantasovellusta? Eli mikä oli "vaan uho"?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisikö olla huolestunut kun tämä oli jo toinen tai kolmas ketju missä huomaan olevani samaa mieltä Tatun kanssa?  ;D

 

Siis aikuisten oikeasti, tässähän puhutaan todella pienestä rekisteristä missä ei ole tietoa nimeksikään. Aivan eri asia kuin vaikka se terveydenhuollon järjestelmä missä oli 20 000 asukkaan terveystiedot 15 vuoden ajalta, ja jota pyöritettiin n. 2000 euron hintaisella palvelinraudalla, ja kapasiteettia jäi ylikin. Tiedän kun itse vastasin siitä muutaman vuoden, ja kyseisiä varmistusnauhoja aamuisin kiikutin viereiseen rakennukseen kassa/palokaappiin.

 

Tämän puheena olevan rekisterin toteuttaisi vaikka hyvin suunnitellulla Excel -taulukolla (no pieni kärjistys, mutta noin niinkuin teoriassa), tai ainakin Access:lla. Tai sitten voidaan tilata Tiedolta tms... joku varta vasten sitä varten koodattu sovellus, siihen kamalat ylläpitomaksut jne...

 

Mielestäni puheet siitä että tuo rekisterimaksu edes jollain lailla oikeasti perustuisi johonkin voidaan unohtaa. Sillä vain yksinkertaisesti paikataan budjettia. Ja ehkä seuraavaa budjettia laatiessa sitä nostetaan taas. Eipä siinä sen kummallisemmasta ole kysymys. Ja meillä "asiakkailla" ei ole sitten minkäänlaisia mahdollisuuksia vaikuttaa asiaan, mehän maksetaan vaikka laittaisivat nollan perään, grrr....  >:(

 

-Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valtion maksuperustelaki 2 Luku, 6§

1 momentti: Julkisoikeudellisesta suoritteesta valtiolle perittävän maksun suuruuden tulee vastata suoritteen tuottamisesta valtiolle aiheutuvien kokonaiskustannusten määrää (omakustannusarvo).

5 momentti Suoritetta tuottavan viranomaisen asiana on huolehtia siitä, ettei suoritteen tuottamisesta aiheudu enempää kustannuksia kuin, mitä suoritteen tarkoituksenmukainen laatutaso edellyttää.

 

Ilmailulaki 2 luku, 9§

1 momentti: Ilmailuhallinto pitää ilma-aluksista ilma-alusrekisteriä lentoturvallisuuden valvomiseksi, ilma-alusten yksilöimiseksi, Suomea sitovien kansainvälisten velvoitteiden täyttämiseksi ja ilma-aluskiinnitystehtävien hoitamiseksi.

 

 

Julkisoikeudellinen = suoritteet, joiden kysyntä perustuu lakiin tai asetukseen ja joiden tuottamiseen viranomaisella on tosiasiallinen yksinoikeus.

 

Ilma-alusrekisteri = julkisoikeudellinen suorite.

 

 

Jos (kun) foorumilla on mieliala että maksut eivät ole omakustannusarvoon perustuvia ja / tai ne on tuotettu suuremmilla kustannuksilla kuin mitä tarkoituksenmukainen laatutaso edellyttää, niin eikun vaan selvityspyyntö ja siitä eteenpäin oikeuksia peräämään. Ei se ole hölmö joka pyytää vaan se joka maksaa.

 

 

-J

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

niin eikun vaan selvityspyyntö ja siitä eteenpäin oikeuksia peräämään. Ei se ole hölmö joka pyytää vaan se joka maksaa.

 

Tämä oli juuri se tapa, jota tarkoitin kun mainitsin, että muutosta pitäisi jollain konstilla saada, erityisesti siksi, että 60 euroa ei sisällä esimerkiksi mitään muutospalveluita tai rekisteröimisiä, vaan se on LVM:n (ja Trafin, joka hintoja on ilmeisesti ehdottanut) mielestä käypä hinta sille, että se jumalattoman pieni tietokanta ollamöllöttää siellä jossain. Jos rekisteröit ilma-aluksen, maksat 150 euroa rekisteröimistodistuksesta. Jos omistajan nimi tai osoite muuttuu, maksat 60 euroa erikseen. Kadonneen tilalle uuden paperin saa 50 eurolla ja kiinnitysasiat ja rasitustodistukset on myös erikseen hinnoiteltu.

 

Odottakaahan vaan, kohta löytyy maksutaulukon kohdasta 2.12.9. "Lupakirjarekisterin vuotuinen ylläpitomaksu rekisteriin merkitystä lupakirjasta, vuosimaksu, 60 eur" ja 2.12.10 "Lupakirjarekisterin vuotuinen ylläpitomaksu rekisteriin merkityistä kelpuutuksista, vuosimaksu, 30 eur/ kelpuutus"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisikö olla huolestunut kun tämä oli jo toinen tai kolmas ketju missä huomaan olevani samaa mieltä Tatun kanssa?  ;D

 

:thmbup:  :thmbup:  :thmbup:

 

Tämän puheena olevan rekisterin toteuttaisi vaikka hyvin suunnitellulla Excel -taulukolla (no pieni kärjistys, mutta noin niinkuin teoriassa), tai ainakin Access:lla. Tai sitten voidaan tilata Tiedolta tms... joku varta vasten sitä varten koodattu sovellus, siihen kamalat ylläpitomaksut jne...

 

Ilma-alusrekisterissä on tietoa suunnilleen yhtä paljon kuin Polyteknikkojen Ilmailukerho ry:n jäsenrekisterissä (accessin päälle rakennettu), joka osaa myös seurata jäsenmaksujen laskemista ja tulostaa tai lähettää jäsenmaksut, tulostaa osoitetarrat valitulle joukolle, ja niin edelleen. Suurin ero ilma-alusrekisteriin on se, että tämä kanta ei nykymuodossaan ole käytettävissä useilta työasemilta samanaikaisesti, siinä ei ole käyttäjän autentikointia, se ei tallenna muutoslokia eikä siitä oteta automaattisia varmuuskopioita fyysisesti eri paikkaan... Mutta siitä tärkeimmästä ominaisuudestahan tuo jo siis selviäisi:

 

sieltä voisi vuoden alussa tulostaa kaikille rekisteriin merkityille omistajille 60 euron laskun ja laittaa sen kuoreen ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan tosissani olen sitä mieltä että jonkun pitäisi pyytää selvitystä noista maksujen määräytymisperusteista. Itse en kuulu tämän riiston kohderyhmään kun en ilma-alusta omista, mutta voin kyllä tiedustelun tehdä jos kukaan muu ei halua. Anyone?

 

-J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaan miksipä lupakirja pitää kirjoittaa uudelleen 5 v. välein muuten kuin rahan keräämiseksi ? SEP-uusintoja mahtuu ruudukkoon varmasti vuosikymmeneksi. Mulla on hyllyssä monta sisällöltään parempaa ja halvempaa kirjaa ja ei niitä tarvi uudelleen kirjoitella (eikä muuten FAA muoviläpyskääkään, joka maksoi 0 $)  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaan miksipä lupakirja pitää kirjoittaa uudelleen 5 v. välein muuten kuin rahan keräämiseksi ? SEP-uusintoja mahtuu ruudukkoon varmasti vuosikymmeneksi. Mulla on hyllyssä monta sisällöltään parempaa ja halvempaa kirjaa ja ei niitä tarvi uudelleen kirjoitella (eikä muuten FAA muoviläpyskääkään, joka maksoi 0 $)  :P

 

Part-FCL muuttaa tämän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan tosissani olen sitä mieltä että jonkun pitäisi pyytää selvitystä noista maksujen määräytymisperusteista. Itse en kuulu tämän riiston kohderyhmään kun en ilma-alusta omista, mutta voin kyllä tiedustelun tehdä jos kukaan muu ei halua. Anyone?

 

-J

 

Se olisikin hieno jos joku muu voisi tehdä kyselyn. Liian utelias lentokoneen omistaja voi joutua vaikka repressiivisten toimenpiteiden kohteeksi :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi mulla ei ole omia koneita. Aloitetaan asia tosiaan maksun määränneestä LVM:stä, jolla toivottavasti on esittää joku laskelma moisesta omakustannehinnasta, josta saadaan syntymään 92000 euroa, vaikka ainoat rekisteriin liittyvät toimenpiteet ovat katselu tai ilma-alusten poistaminen siitä (se kun ei ole erikseen hinnoilteltua).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysyin paitsi omakustannearvon määräytymisestä ja hinnan suhteesta palvelun laatuun, myös siitä, perustuuko maksun määrääminen mahdollisesti maksuperustelain 4 §:ään ja jos perustuu, miksi samaa maksua ei ole määrätty mm. ajoneuvo- ja alusrekistereille. Tiedustelin lisäksi, onko ko. tietojärjestelmä jossa pelkät vuosikustannukset ovat yli 90000 euroa, ulkopuolelta ostettu ja jos on, niin koska se on kilpailutettu (hankintalaki 15 §), kuka voitti tarjouskilpailun ja millä tarjouksella.

 

Kiitos viestistä, sähköpostiviestinne on vastaanotettu liikenne- ja viestintäministeriön kirjaamossa

Ystävällisin terveisin hallintoalamaisenne,

Tatu Koiranen...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään