Erkki Pulkkinen

Viranomaismaksut

157 viestiä aiheessa

Vaikka entinen omistaja tekisikin myynti-ilmoituksen TraFille, ilma-alusrekisteriin uuden omistajan nimi tulee vasta sitten kun uusi omistaja vaivautuu koneen omiin nimiinsä laittamaan. Samoin laskut tulevat vanhalle omistajalle..

 

Näitä kokemuksia on näemmä ollut muillakin kuin minulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilma-alusrekisterin tuoreimmassa versiossa maaliskuulta OH-CAQ:n omistajana on Skymen Oy.

 

just joo. EI VOI OLLA KOSKA VOUTI ON MYYNYT KONEEN :thmbdn:

 

Enhän mä voi poistaa rekisteristä lentokonetta , jota en omista, ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

just joo. EI VOI OLLA KOSKA VOUTI ON MYYNYT KONEEN :thmbdn:

 

Enhän mä voi poistaa rekisteristä lentokonetta , jota en omista, ;D

 

Mene äkkiä pankkiin, kiinnitä kone max. arvostaan ja nosta 50v lainana ulos.  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

just joo. EI VOI OLLA KOSKA VOUTI ON MYYNYT KONEEN :thmbdn:

 

Enhän mä voi poistaa rekisteristä lentokonetta , jota en omista, ;D

 

Mutta olet toki tehnyt asiaan kuuluvat myynti-ilmoitukset?

 

"Ilma-aluksen myyjä voi halutessaan tehdä kaupasta ilmoituksen Trafille myynti-ilmoituslomakkeella. Jos myyjä haluaa, että omistusoikeuden päättyminen merkitään ilma-alusrekisteriin, tulee hänen liittää ilmoitukseen kauppakirja tehdystä kaupasta."

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta olet toki tehnyt asiaan kuuluvat myynti-ilmoitukset?

 

"Ilma-aluksen myyjä voi halutessaan tehdä kaupasta ilmoituksen Trafille myynti-ilmoituslomakkeella. Jos myyjä haluaa, että omistusoikeuden päättyminen merkitään ilma-alusrekisteriin, tulee hänen liittää ilmoitukseen kauppakirja tehdystä kaupasta."

 

 

EN voinut tehdä mitään myynti-ilmoitusta , koska CAQ oli hukkaamiskiellossa, huutokaupan takia

EI vouti mitään kauppakirjoja tee kanssani, lähetti ainoastaan selvityksen huutokaupasta. Voudille vein kaikki koneen paperit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika erikoinen oli tuo Finavian laskutus noissa , itse ostamistani, mainostauluistani aulassa.

KILAN vetäjä toi omia irrallisia mainostaulujaan aulaan. Sai siitä lopulta maksun Finavialta.

Minäkin sain maksun YHDENMUKAISUUTEEN VEDOTEN.

MAKSU OLI 200€ / VUOSI.  :thmbdn: omista tauluistani, vuokraamani toimitilan aulaseinällä

 

Finavian ja kentän päällikön, kekseliäisyys oli huipussaan.

JÄIPÄ PASKAN MAKU SUUHUN  >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saamieni ennakkotietojen mukaan kyseiset maksut ovat jälleen noususemassa. Tuntuu kuin löisi päätä seinään perustellessani miksi maksujen nostolle pitää saada toinen suunta kuten mm. Tanska ja Ruotsi kilvan alentavat heidän vastaavia maksujaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö tuolla Trafin prseilyllä kannattaisi jo alkaa ulosliputtamaan koneita? Onko tälle joku ihan oikea este?

 

 

Tämä ulosliputus on niitä viimeisiä vaihtoehtoja, mutta vääjäämätön, mikäli muutosta ei saada aikaan. Tässä vaiheessa ainakin Suomen Moottorilentäjien Liitto on jyrkästi tätä vaihtoehtoa vastaan.

Trafilla ymmärtävät kyllä nykyisen tilanteen, mutta kun rahaa pitää jostain saada.

 

Onko se kuitenkaan moraalisesti oikein, että harrastajilta otetaan niin paljon, että sen vaikutus turvallisuuteen on oleellinen. Jos ajatellaan vaikka yleisilmailua, käytännössä kaupallinen ilmakuljetus on torpattu niillä koneilla, jotka käyttävät 100LL polttoainetta. Muutaman vuoden aikana polttoaineen hinta on reilusti tuplaantunut ja tämä on lähes yksinomaan vaikuttanut yleisilmailun harrastajien kustannuksiin. Vieläkö ilmailijoita pitää kurittaa on hyvä kysymys. Ilmeisesti pitää, koska hintoja vaan pyritään nostamaan.

 

Pelkoni on, että ilmailijat menettävät vielä ne jäljellä olevat hyvät asenteet ilmailuun ja sitten kaikki menee "läskiksi", jokainen tekee mitä lystää, ei välitä onko lupakirjat tai medikaalit kunnossa, poistavat koneensa rekisteristä sekä tunnukset koneiden kyljestä, huoltavat koneitaan itse niinkuin tarpeelliseksi näkevät, tankkaavat halvinta mikä saa moottorin käymään, eivät noudata minkäänlaisia lentosääntöjä tai eivät edes seuraa niiden kehitystä, rakentelevat koneisiinsa mitä kummallisimpia virityksiä, keskinäisessä radioliikenteessäkin siirrytään PR-puhelimiin, jne.. On hirvittävää todeta, että tästä on osa jo toteunut, jokaista mainitsemaani esimerkkiä on jo tapahtunut. Jos tilanne pääsee suuressa mittakaavassa tähän, ei sitä pidä kurissa Trafi, eikä kukaan muukaan, ei edes Erkkikään. Alkaa olla viimeiset ajat tehdä asialle jotain. On sangen harmillista todeta, että Tanskalaiset ja Ruotsalaiset ovat meitä viisaampia kun ovat havainneet tämän ja ryhtyneet konkreettisiin toimenpiteisiin.

Toisaalta jos tuo kauhukuva toteutuu, menee harrastus samalle tasolle kuin esimerkiksi moottoripyöräily, moottorikelkkailu, veneily, mikroautoilu tai matkailuautoilu. Onko ilmailussa jotain niin erityistä näihin lajeihin, sitä voidaan miettiä silloin jos kaaos tapahtuu.

Sitten keskusteluissa tulee eteen "suuren kansan" reaktiot kuinka ilmailu on rikkaiden laji. Tämä on ollut havaittavissa mm. ilmailuonnettomukksien nettiuutisten kommentoinnissa. Ilmailua harrastamattoman on aivan turhaa kuvitella että ilmailu on rikkaiden laji, jos ilmailijat olisivat edes hiukan parempiosaisia kuin ei ilmailijat, ei näistä asioista tarvitsisi edes puhua. Pohjimmiltaan hintojen alentamisen ajamisessa on puhdas itsensä sekä toisten ilmailijoiden suojelu kokemuksen puutteen aiheuttamia onnettomuuksia vastaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä ulosliputus on niitä viimeisiä vaihtoehtoja, mutta vääjäämätön, mikäli muutosta ei saada aikaan. Tässä vaiheessa ainakin Suomen Moottorilentäjien Liitto on jyrkästi tätä vaihtoehtoa vastaan.

Trafilla ymmärtävät kyllä nykyisen tilanteen, mutta kun rahaa pitää jostain saada.

 

Onko se kuitenkaan moraalisesti oikein, että harrastajilta otetaan niin paljon, että sen vaikutus turvallisuuteen on oleellinen. Jos ajatellaan vaikka yleisilmailua, käytännössä kaupallinen ilmakuljetus on torpattu niillä koneilla, jotka käyttävät 100LL polttoainetta. Muutaman vuoden aikana polttoaineen hinta on reilusti tuplaantunut ja tämä on lähes yksinomaan vaikuttanut yleisilmailun harrastajien kustannuksiin. Vieläkö ilmailijoita pitää kurittaa on hyvä kysymys. Ilmeisesti pitää, koska hintoja vaan pyritään nostamaan.

 

Pelkoni on, että ilmailijat menettävät vielä ne jäljellä olevat hyvät asenteet ilmailuun ja sitten kaikki menee "läskiksi", jokainen tekee mitä lystää, ei välitä onko lupakirjat tai medikaalit kunnossa, poistavat koneensa rekisteristä sekä tunnukset koneiden kyljestä, huoltavat koneitaan itse niinkuin tarpeelliseksi näkevät, tankkaavat halvinta mikä saa moottorin käymään, eivät noudata minkäänlaisia lentosääntöjä tai eivät edes seuraa niiden kehitystä, rakentelevat koneisiinsa mitä kummallisimpia virityksiä, keskinäisessä radioliikenteessäkin siirrytään PR-puhelimiin, jne.. On hirvittävää todeta, että tästä on osa jo toteunut, jokaista mainitsemaani esimerkkiä on jo tapahtunut. Jos tilanne pääsee suuressa mittakaavassa tähän, ei sitä pidä kurissa Trafi, eikä kukaan muukaan, ei edes Erkkikään. Alkaa olla viimeiset ajat tehdä asialle jotain. On sangen harmillista todeta, että Tanskalaiset ja Ruotsalaiset ovat meitä viisaampia kun ovat havainneet tämän ja ryhtyneet konkreettisiin toimenpiteisiin.

Toisaalta jos tuo kauhukuva toteutuu, menee harrastus samalle tasolle kuin esimerkiksi moottoripyöräily, moottorikelkkailu, veneily, mikroautoilu tai matkailuautoilu. Onko ilmailussa jotain niin erityistä näihin lajeihin, sitä voidaan miettiä silloin jos kaaos tapahtuu.

Sitten keskusteluissa tulee eteen "suuren kansan" reaktiot kuinka ilmailu on rikkaiden laji. Tämä on ollut havaittavissa mm. ilmailuonnettomukksien nettiuutisten kommentoinnissa. Ilmailua harrastamattoman on aivan turhaa kuvitella että ilmailu on rikkaiden laji, jos ilmailijat olisivat edes hiukan parempiosaisia kuin ei ilmailijat, ei näistä asioista tarvitsisi edes puhua. Pohjimmiltaan hintojen alentamisen ajamisessa on puhdas itsensä sekä toisten ilmailijoiden suojelu kokemuksen puutteen aiheuttamia onnettomuuksia vastaan.

 

Täällä rapakon takana onneksi kustannukset ovat pysyneet suunnilleen kurissa.

Olen puolivakavissani tässä osteskellut ensimmäiseksi koneeksi mopoCessnaa, ja olen haaruikoinut, että 100 tuntia vuodessa kiinteine ja juoksevine kuluineen tulisi maksamaan reilu 50USD/tunti. Tähän päälle sitten korjaus+moottorirahasto, niin ollaan silti tuntuvasti alle 100USD/tunti kustannuksissa. Yritin laskea aikoinaan Suomeen samanmoista kustannusarviota, ja tuolla tuntimäärällä ja kaskolla+kausikortilla hinnaksi olisi tullut luokkaa 130EUR/tunti. Tähän lisäksi sitten korjaus+moottorirahasto, eli tuntihinta olisi yli kaksinkertainen.

 

Polttoaineen hinnassa toki on eroa (tuo laskettu n. 6USD/gallona), mutta kiinteät vuosittaiset kulut Suomessa ovat noin kymmenkertaiset. Jossain 600EUR lentokelpoisuuden valvontamaksussa ei tosiaan ole mitään järkeä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minäkin sain maksun YHDENMUKAISUUTEEN VEDOTEN.

MAKSU OLI 200€ / VUOSI.   omista tauluistani, vuokraamani toimitilan aulaseinällä

 

Finavian ja kentän päällikön, kekseliäisyys oli huipussaan.

 

 

Kysymys kuuluukin: saiko tuolla joku päällikkö sulkapäähineeseensä jonkunlaisen lisäsulan, keksiessään  lisäveloituksia hallitsemallaan taholla?

Onko Finnavian talo nykyisin taynnä tuollaisia ahterin-nuolijoita?

Saivatpa ainakin yhden toimivan lentofirman nurin.

 

Kun pysäköit autosi firmasi lähelle, joudut maksamaan pysäköintimaksun/kk,+ jos haluat oman parkkiruudun, maksat siitä parkkiruutumaksun /kk ja jos siinä on sähkötolppa ja haluat käyttää sähkölämmitystä, maksat lisäksi sähkötolppamaksun/ kk

Onhan tuolla erillisessä maksutaulukossakin "maksumaksu"-kohta

Onneksi olkoon ;D ENPÄ MAKSA ENÄÄ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jatkoa edelliseen:

Finavia ja sen työntekijät  ovat kiertäneet  ,vuosikausia, tuota maksuvelvoitettaan aitaamalla alueen Malmin hallintorakennuksen  viereisellä aidatulla alueella, jonne saavat ajaa vain  Finavian/Malmin lennonjohtajat ja tarkastajat ilmaiseksi sähkötolppiinsa. Parhaimmat ajavat, päällikköä myöten, autonsa lämpimään työkone-huoltohalliin.

On puhuttu verotettavasta luontaiseduista, puolustuksena  :thmbdn:;D

Tämäkin saattaisi olla tutkivalle journalistille herkullinen aihe, maksupolitiikasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli männäviikolla mielenkiintoinen keskustelu erään harrasteilmailijaystäväni kanssa. Kyselin varovasti josko olisi mielekästä jatkaa ilmailun harrastamista ammattilaisuran jälkeen. Hän kertoili ilmailuharrastuksen kustannuksista ja sitten vertaili millaista on "harrastaa" politiikkaa poliittisen puolueen alajärjestössä. Siellä kuulemma ei juurikaan puhuta siitä mitä kukin joutuu maksamaan, vaan keskustellaan siitä, kuinka paljon veronmaksajien rahaa saadaan kattamaan omaa harrastustoimintaa. Taidan alkaa harrastamaan politiikkaa, tulee paljon halvemmaksi ja taitaa joskus jäädä vielä voiton puolelle.

 

Seppo 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Trafin tämän vuoden korotukset;

 

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2013/20130885

3.1.1 Lentokoe tai tarkastuslento                                                                                                 800 euroa

3.2.1 Uusi ATPL-, CPL- tai MPL-lupakirja , voimassaolon jatkaminen tai vanhentuneen uusinta 350 euroa

3.2.2 Uusi SE-, ME-, IR- tai MP-kelpuutus tai kouluttajamerkintä                                                 350 euroa

 

Viime vuonna vastaavat vielä 400euroa lentokoe tai tarkastuslento ja lupakirjat 300e.

 

Mistä 100% korotustarve lentokokeisiin/tarkastuslentoihin ?

 

Viime vuoden hinnat:

http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/6142.pdf

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei shaatana, nyt alkaa olla sen verran suolaista että taitaa mennä uusiminen vakavaan harkintaan. Se on tonni kun vuokraa koneen, tarkastuslentäjän ja maksaa tuon uusinnan. Eihän noissa hinnoissa ole enää mitään järkeä. Tuohon vielä medikaali niin aletaan olla aikamoisissa lukemissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos yksimoottorisella uusii niin saattaa tonni riittää.

 

Monimoottori+ mittarikelpparit kun uusisi ei riitä edes 2000e lupakirjan kanssa.

800e tarkastuslento + 800e/h konevuokra (tuskin 60min riittää)+ 350e lupakirjasta.

 

Nimimerkillä Kallista on aloittavalle lentäjälle omalla(laina) rahalla maksaa kaikki vaadittavat, että ammatikseen saisi joku päivä lentotöitä tehdä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tottahan toki hintoja pitää nostaa.. Esim. autoilijoiden maksama omakustannushinta omistajan vaihdoksesta on 10,50e ja vastaavasti ilmailijan maksama omakustannushinta samasta toimenpiteestä on 150e.

 

 

Pitäähän tavallisen harrasteilmailijan osallistua Eurocontrollin 3,5 miljoonan euron jäsenmaksuihin, hehän sitä pääasiallisesti tarvitsevatkin.. :o

 

http://www.trafi.fi/tieliikenne/rekisterointi/rekisteroinnin_asiakashinnat

http://www.trafi.fi/ilmailu/ilma-alusrekisteri/hinnasto_2

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kieltämättä vähän kirpasee kun viimeisen vuoden sisään on kaks uutta tyyppiä ja Singaporen lupakirjaa varten lupakirjan todennuskirje ni vuoteen menny 765€ lupakirjamaksuihin. Äkkiseltään tuntuu kalliilta kun ennen oli 100€ uuden tyypin lisääminen kirjaan..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, laki edellyttää kustannusvastaavuutta mutta ei kustannustehokkuutta...

 

Valtion maksuperustelain 150/1992 2:6.4 §:n mukaan "Suoritetta tuottavan viranomaisen asiana on huolehtia siitä, ettei suoritteen tuottamisesta aiheudu enempää kustannuksia kuin, mitä suoritteen tarkoituksenmukainen laatutaso edellyttää."

 

Ei muuta kun selvityspyyntöjä tai kanteluita jättämään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valtion maksuperustelain 150/1992 2:6.4 §:n mukaan "Suoritetta tuottavan viranomaisen asiana on huolehtia siitä, ettei suoritteen tuottamisesta aiheudu enempää kustannuksia kuin, mitä suoritteen tarkoituksenmukainen laatutaso edellyttää."

Näin on lakiin kirjoitettu.

 

 

Mitenkä nämä on tulkittavissa?

 

8.2.5

ATO (noncomplex) organisaatiokäsittely

8.2.5.1

Ensimmäinen hyväksyntä ...................................................... 2500 euroa

8.2.5.2

Vuosimaksu...................................................................... 700 euroa

8.2.5.3

Vuosimaksu/koulutusohjelma................................................. 100 euroa

Kohtien 8.2.4 ja 8.2.5 organisaatiokäsittelyt eivät sisällä koulutusoh-

jelma- tai kurssihyväksyntöjä, vaan niistä peritään erillinen maksu

kohdan 8.1.2 mukaisesti.

 

Huomautus tarkoittanee että ensin laskutetaan tuntityönä tehty työ ja sitten bonukset päälle  ::)

 

 

Sitten tuntihinnasta

8.1 Koulutustoimintaan liittyvät yleiset suoritteet

8.1.1

Hyväksyntää vaativat muutokset, lisäykset lupaan tai hyväksyntään,

maksu/työtunti................................................................... 180 euroa

8.1.2

Koulutusohjelmien hyväksyntä, maksu/työtunti............................ 180 euroa

8.1.3

Vastuuhenkilömuutos tai lisäys lupaan tai hyväksyntään.................. 180 euroa

8.1.4

Luvan tai hyväksynnän rajoittaminen tai peruuttaminen, mak-

su/työtunti........................................................................ 180 euroa

 

Ja saman viraston sisällä näyttää olevan suuria palkkaeroja tai sitten toiset siellä tekevät työnsä ahkerammin

http://www.trafi.fi/filebank/a/1420030404/777cbe64a9fe4a2dd24dd1153482b43d/16515-Hinnasto.pdf

2.4 Eräpoiminnat vesikulkuneuvo-, ilma-alus- ja lupakirjarekisteristä

Eräpoiminnat ovat rekistereistä kertaluontoisena tehtyjä erityispoimintoja vesikulkuneu-

vorekisterilain ja ilmailulain sallimiin käyttötarkoituksiin. Poiminnoista veloitetaan tehtä-

vään käytettyjen työtuntien mukaan.

Tuntiveloitus 70,00 €/tunti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään