Erkki Pulkkinen

Viranomaismaksut

157 viestiä aiheessa

Itkettäis jollei naurattais. Ilmailuviranomaisorganisaatio ei ole ensimmäinen eikä varmaan viimeinenkään valtion organisaatio, jonka kehittämistyössä jollekin on annettu laadulliset kriteerit, jotka organisaation pitää täyttää. Kukaan ei näytä antaneen kenellekään tehtäväksi huolehtia siitä, että toiminnan on oltava myös kustannustehokasta. Juuri tämän puutteen takia Suomessa on yksityistetty paljon valtion ja kunnan toimintoja (valitettavasti se tehokkuuden kasvun tuottama hyöty on sitten usein kanavoitu ulkomaille). Yksityisen tahon on pärjätäkseen ollut pakko oppia se, että oma toiminta on mitoitettava tasapainoon maksajien järkevän maksukyvyn kanssa. Eikä tässäkään asiassa tarvitse verhoutua lakivaatimusten taakse, vaan tehdä yksinkertaisesti vain se työ, mistä maksetaan ja jättää politikointi ja muu hölynpöly pois.                                                                                               

 

Aiemmin jo viitattiin, ettei se kustannusvastaavuus viranomaistoiminnassa tarkoita sitä, että kaikki kustannukset peritään asiakkaalta. Lain henki on se, että siitä työstä mitä se tekeminen vaatii, voidaan periä kohtuullinen kustannus. Tästä on taitettu peistä vuosikausia, mutta ilmailuviranomainen käyttäytyy kuin tulli autoverotuksessa, tietää oikean tavan mutta yrittää rahanahneuttaan pitää kiinni väärästä. Kohtuudella voidaan myös edellyttää, että ammattitaitoinen viranomainen suoriutuu rutiininomaisista töistään vähintäinkin samassa ajassa mitä yksityisen palveluksessakin suoriudutaan vastaavista rutiinitöistä. Toivon, ettei ilmailuviranomainen tietoisesti halua antaa sellaista kuvaa, että he olisivat jotenkin laiskoja tai muuten tarkoitushakuisen hitaita perustellessaan kustannusvastaavuutta.   

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusin tuossa ammattiajolupaani autoliikenteeseen. Kertauskurssi 140e,Lekuri 114,uudet kuvat 20. Lisäksi tullee muita maksuja n.50e. voimassa 5 vuotta.  Hiukan vertailukohtaa, tiedoksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arvoisat foorumilaiset.

 

Tähän liittyen suosittelen tutustumaan Liikenne- ja viestintäministeriön tilinpäätöskannanottoon Trafista: http://www.lvm.fi/c/document_library/get_file?folderId=3082152&name=DLFE-24277.pdf&title=Tilinp%C3%A4%C3%A4t%C3%B6skannanotot%20ja%20tulostavoitteiden%20saavuttaminen%202013

 

Tässä muutamia parhaita paloja:

 

- Virasto ei saavuttanut asiakastyytyväisyyteen (asiakkaat) ja asiakastyytyväisyys

(sidosryhmät) liittyviä tavoitteitaan.

 

- Lupien myöntämiseen liittyvänä tavoitteena oli, että 90 % luvista myönnetään

tavoiteajassa. Virasto ei saavuttanut tavoitetta

 

- Virasto ei saavuttanut työn tuottavuutta koskevaa tavoitetta, mutta saavutti

kuitenkin kokonaistuottavuutta koskevan tavoitteen. Työn tuottavuus

oli -0,9 % (tavoite vähintään +1 %)

 

- Vuoden 2013 osalta Valtiontalouden tarkastusvirasto on esittänyt joitakin

puutteita liittyen tuottavuuslaskennan dokumentointiin, taloudellisuustietojen

esittämiseen, kustannustietojen kytkemiseen suoritetietoihin ja vertailutietojen

laajuuteen. Ministeriö yhtyy tilintarkastuskertomuksen toteamukseen

siitä, että Liikenteen turvallisuusviraston on syytä kiinnittää

huomiota siihen, että toimintakertomuksen avulla olisi vaivattomasti todennettavissa,

kuinka tuloksellisesti organisaatio on selviytynyt sille laissa

ja tulossopimuksessa osoitetuista tehtävistä tuloksellisuuden osa-alueet

huomioiden. Viraston tulee huolehtia, että se noudattaa valtionhallinnon

yleisiä määräyksiä sekä hallinnonalalla yhteisesti sovittuja periaatteita.

Virasto on esittänyt laskelmat maksuperustelain ja erillislain mukaisen

maksullisen toiminnan kustannusvastaavuudesta. Erilliset laskelmat on

esitetty myös julkisoikeudellisista ja liiketaloudellisesti hinnoiteltavien suoritteiden

kannattavuudesta. Lisäksi on esitetty kustannusvastaavuudet

pääsuoriteryhmittäin ja liikennemuodoittain. Kaikista vaadituista osaalueista

on laadittu Valtiokonttorin määräyksen mukaiset laskelmat. Virasto

on vuotta 2014 koskevan maksuasetuksen yhteydessä päivittänyt myös

kuvauksen maksullisen toiminnan periaatteista. Viraston tulee myös huolehtia

laaditun maksustrategian ajantasaisuudesta ja toimittaa se ministeriöön

seuraavan maksuasetuksen valmistelun yhteydessä

 

- Viraston toimintakertomuksessa todetaan, että sen henkilöstömenojen

budjetti ylittyi lähes 10 %:lla. Virasto on selostanut tämän johtuvan useasta

tekijästä mm. htv-raamin kasvusta, uusien tehtävien vaativuustason

noususta ja rekrytointiprosessin nopeutumisesta. Tilinpäätöksen mukaan

myös toimintavuonna maksettu tulospalkkiojärjestelmän mukainen tulospalkkio

ylitti huomattavasti tähän budjetoidun summan. Ministeriö kehottaa

virastoa kiinnittämään tarkasti huomiota kustannusten kehitykseen.

Viraston tulee myös kiinnittää huomiota siihen, että tulospalkkioiden perustana

olevia tulostavoitteita ei ole asetettu liian alhaiselle tasolle.

 

- Julkisen hallinnon tuottavuudelle asetettujen tavoitteiden mukaisesti kustannusten

kehitystä tullaan jatkossa seuraamaan erityisen tarkasti. Tämä

koskee myös maksullisen toiminnan kustannuksia.

 

- Valtiontalouden tarkastusviraston on huomauttanut tilintarkastuskertomuksessaan

sisäisen valvonnan puutteista verotulojärjestelmän täsmäyttämisessä

kirjanpitoon ja ulkoistettujen palveluiden laskutusten epäselvyyksien

käsittelystä kirjanpidossa. Ministeriö toteaa, että Liikenteen tur

vallisuusviraston tulee huolehtia siitä, että verotulojärjestelmän tiedot

täsmäytetään kirjanpitoon kuukausittain ja ulkoistettujen puhelin- ja tulostuspalveluiden

laskutukseen liittyvät kirjanpidon epäselvyydet korjataan.

Lisäksi viraston tulee toimittaa ministeriölle selvitys mihin toimenpiteisiin

se on ryhtynyt em. kehittämiskohteiden osalta.

 

Henna Virkkunen

Liikenne- ja kuntaministeri

Harri Pursiainen

Kansliapäällikkö

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä muutamia parhaita paloja:

 

Tässä lisää

 

Ministeriö toteaa, että Liikenteen turvallisuusviraston tulee huolehtia siitä, että verotulojärjestelmän tiedot täsmäytetään kirjanpitoon kuukausittain ja ulkoistettujen puhelin- ja tulostuspalveluiden laskutukseen liittyvät kirjanpidon epäselvyydet korjataan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osa syynä korkeisiin maksuihin on ylisuureksi ja ylipalkatuksi päässyt Trafi.

 

Hyvä kirjoitus aiheesta, myös kommentit kannattaa lukea:

 

http://blogit.iltalehti.fi/pauli-vahtera/2014/08/10/liikaa-virkamiehia-liikaa-palkkaa-liikaa-valtaa-liikaa-tuhlausta/

 

Tästä linkistä voit suoraan tarkastaa Trafin johtavien virkamiehien palkkoja joita verorahoista maksetaan:

 

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10201421593262399&set=a.3482922612417.109019.1851920883&type=1&theater

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

490 euroa on mennyt tähän harrastukseen tänä vuonna ja minuuttiakaan en ole vielä koneessa istunut  :(

Pahvit on voimassa. Vielä kun repisi jostain rahaa ja motivaatiota tähän touhuun. Kai se lentoturvallisuus paranee sillä että maksetaan itsemme kipeäksi. Näin ainakin euroopassa tupataan ajattelemaan. Voisihan tuolla rahalla ihan lentääkin. Saattaisi vaikka motivoida lentämään lisää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään