Erkki Pulkkinen

Viranomaismaksut

157 viestiä aiheessa

Tänään tuli Trafilta lasku, jossa oli kahden koneen maksut eriteltynä seuraavasti:

OH-KEP lentokelpoisuuden valvontamaksu MTOM 1201-2730 kg  400,00 eur

OH-KEP rekisterin ylläpitomaksu 60,00 eur

OH-PJF lentokelpoisuuden valvontamaksu MTOM 600-1200 kg  120,00 eur

OH-PJF rekisterin ylläpitomaksu 60,00 eur

yhteensä 640 euroa

Koneiden MTOM:it ovat OH-KEP 1315 kg ja OH-PJF 998 kg

Jotenkin tuntuu että nuo massarajat ovat aika raakat, sama juttu on Finavian kausikorttimaksuissa.

Toiseksi Trafi ei ole pannut tikkua ristiin kummankaan koneen lentokelpoisuudeksi, vaan tämä on hoidettu ulkopuolisen yrityksen kanssa, josta heille on myös maksettu suoraan ilman Trafin avustuksia.

Nykyisen käytännön mukaan kaikki tulisi olla kilpailutettua, rekisterin ylläpitomaksuista voisi heittää tarjouspyynnön vaikka Googlelle, uskoisin että hinta vois tipahtaa, minä itse pitäisin alle tuon hinnan suomen ilma-alusten rekisterin yllä vaikka ilman tietokonetta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itseäni TraFi muisti kirjeellä jo eilen. Koneena on 316kg MTOM Kajava. Edellisestä vuodesta lasku on tuplaantunut :thmbdn: Se tässä harmittaa kun voivat laittaa summaksi ihan mitä tahansa ja se on vaan maksettava jos meinaa ilmailua omalla koneella harrastaa >:(

Lentokelpoisuuden valvontamaksu MTOM max. 600 kg  60 euroa

Rekisterin ylläpitomaksu 60,00 eur

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuossa yksi syy miksi putiikkini ei ole enää ryöstölistalla ;D

Kaiken huippu oli vuokra-maksu pyöreän aulassa olevista mainostauluistani, olin ostanut ne ihan itse ja ne sijaitsivat vuokraamani tilojen ulkoseinässä  >:(

Ansiolupa-maksua yrittivät maksattaa moneen otteeseen, vaikka yrityksellä ei ollut edes ansiolentolupaa  :thmbdn:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuntuu siltä että Trafin toiminnassa on sellainen meiniki, että kerätään isoja maksuja kaikesta, että olisi vara pitää kallispalkkaisia virkamiehiä keräämässä isoja maksuja kaikesta.  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En malta olla osallistumatta tähän keskusteluun. Edustamani organisaatiot saivat myös nämä ko. laskut tällä viikolla. Yhteensä sellaiset pari tonnia. Sehän on niin että Trafi joutuu nykyään keräämään tarvitsemansa varat asiakkailtaan. Kyllä ennen vanhaan (esim 80-luvulla) oli näppärää, kun ei juuri mistään tarvinnut maksaa juuri mitään. Veronmaksajat maksoivat erotuksen kun Ilmailuhallitus nautti budjettirahoitusta. Kyllähän se kismittää tietenkin kun kustannukset vaan nousee, mutta paluuta entiseen ei taida olla. Eihän näille maksuille tosiaankaan saa mitään vastinetta. Eräs Trafin edustaja sanoi minulle suoraan että Trafissa joudutaan vain keksimään erilaisia maksuja jotta saadaan tulopuolta pönkättyä. Sama juttuhan se on autopuolellakin. Autoilijaakin rokotetaan kaikenlaisilla veroilla ja maksuilla, eikä niilläkään maksuilla oikein saa mitään. Se että voisiko Trafin menopuolta supistaa onkin jo ihan toinen kysymys. Taitaa kuitenkin olla niin että kevytilmailun maksamat maksut ovat ihan peanuts verratuna raskaan ilmailun maksuihin. Sitä kauttahan myös esim. lentomatkustajat osallistuvat Trafin rahoitukseen, vaikkakin vähän mutkan kautta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

OH-KEP rekisterin ylläpitomaksu 60,00 eur

OH-PJF rekisterin ylläpitomaksu 60,00 eur

Nykyisen käytännön mukaan kaikki tulisi olla kilpailutettua, rekisterin ylläpitomaksuista voisi heittää tarjouspyynnön vaikka Googlelle, uskoisin että hinta vois tipahtaa, minä itse pitäisin alle tuon hinnan suomen ilma-alusten rekisterin yllä vaikka ilman tietokonetta.

Jos kaikista ilma-aluksista pitää maksaa toi 60 EUR rekisterin ylläpitomaksu, kerää trafi sillä rahaa yli 90 000 EUR. Luulisi että tuollainen rekisteri pysyisi pystyssä pienemmälläkin summalla?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sähköpaikan vuokraus , paloaseman edessä, oli oma lukunsa tragi-komiikan historiassa.

Vuokrasin lämpöpaikan á 5o markkaa per/ kuukausi/ ruutu. En voinut käyttää sitä ennenkuin olin maksanut parkkimaksun kuukaudelta.

Postuin kiireesti siitä ruudusta, ennenkuin olisivat veloittaneet vaikka "ulkoilmamaksun"

Röyhkeydellä ei ole siis mitään rajaa  :thmbdn:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ihmetyttää viranomaistoiminnassa tuo suuri möhläysten määrä.

Malmillakin tehtiin nuo PAPI-valot kolmeen kertaan ja lähestymislinjojen ( 27 ) pylväiden pakkomurtokohta tehtiin vastakkaiseen suuntaan ;D

Maksun maksaa Malmin käyttäjät, laskutus hoituu jostain etäkäyttäjän toimesta vaikka Lievestuoreelta  tai Luhtihaasta.

Kun Seppäsen Rami hoiti kenttää aikoinaan, ei tollasia möhläyksiä tehty :thmbup:

Ramin arvo nousee vuosi vuodelta, kentän hoitajana

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos kaikista ilma-aluksista pitää maksaa toi 60 EUR rekisterin ylläpitomaksu, kerää trafi sillä rahaa yli 90 000 EUR. Luulisi että tuollainen rekisteri pysyisi pystyssä pienemmälläkin summalla?

Perussäätäjä-ässän liksa sivukuluineen 80 000€/vuosi, tästä voi laskea rekisterin ylläpitoon varmaan puolikkaan henkilön. Sovelluksen rakentaminen 50 000€, käyttöikä 5 vuotta ylläpito- ja tukimaksut n. 20% vuosi eli yhteensä 20 000€/vuosi. Kahdennettu palvelin varmennettuna sähköineen räkissä, osuus tietoturva- ja ylläpitopalveluista, arvaus 2500€/kk = 30 000€/vuosi. Yhteensä 90 000€/vuosi.

"Joo tehdään open source se on ilmainen..."

t. Timo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Perussäätäjä-ässän liksa sivukuluineen 80 000€/vuosi, tästä voi laskea rekisterin ylläpitoon varmaan puolikkaan henkilön. Sovelluksen rakentaminen 50 000€, käyttöikä 5 vuotta ylläpito- ja tukimaksut n. 20% vuosi eli yhteensä 20 000€/vuosi. Kahdennettu palvelin varmennettuna sähköineen räkissä, osuus tietoturva- ja ylläpitopalveluista, arvaus 2500€/kk = 30 000€/vuosi. Yhteensä 90 000€/vuosi.

Voihan sen noinkin laskea. En voi uskoa että tuollaisen rekisterin ylläpitämiseen menisi keneltäkään puolta vuosityöajasta. Toi rekisteri on aivan liian yksinkertainen ja siihen tulee aivan liian vähän muutoksia jotta toi työmäärä olis millään tavalla perusteltu.

50 000 euron sovellus tuohon kuulostaa kanssa ihan järjettömältä. Tietokantahan on varsin yksinkertainen ja tuskin tuo tietokanta on niin raskas että tarvitsee ihan oman palvelimen. Samalla palvelimella voi varmasti pyöriä muitakin sovelluksia.

Se missä olen kanssasi samaa mieltä on se, että monesti ihmiset eivät osaa laskea oikeasti mitä jonkin tekeminen maksaa ja mitä kaikkea on taustalla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

maksakaa ilmailijat , hymyssä suin, noita maksu maksujanne ;)

Minä en enää :thmbup:

pohja se on miunkin säkissäni, sanoi jo Vuoristoneuvos Tuurakin aikoinaan :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voihan sen noinkin laskea. En voi uskoa että tuollaisen rekisterin ylläpitämiseen menisi keneltäkään puolta vuosityöajasta. Toi rekisteri on aivan liian yksinkertainen ja siihen tulee aivan liian vähän muutoksia jotta toi työmäärä olis millään tavalla perusteltu.

50 000 euron sovellus tuohon kuulostaa kanssa ihan järjettömältä. Tietokantahan on varsin yksinkertainen ja tuskin tuo tietokanta on niin raskas että tarvitsee ihan oman palvelimen. Samalla palvelimella voi varmasti pyöriä muitakin sovelluksia.

Se missä olen kanssasi samaa mieltä on se, että monesti ihmiset eivät osaa laskea oikeasti mitä jonkin tekeminen maksaa ja mitä kaikkea on taustalla.

Ai niin tietokantalisenssit unohtuivat. Kumpi pannaan, Oracle vai MSSQL? Tosin säästäen nuo voisivat mahtua tuohon ohjelmistohintaan, vaikka kalliihkoja ovatkin.

Mites muuten jos se serveri, sovellus tai tietokanta kaatuu - tilataanko sitten erikseen konsultti korjaamaan vai..? Kuka on sen 200 päivää/vuosi valmiina auttamaan jos jotain sattuu (vain työpäivät siis, ei sen enempää)?

Olen varma, että Trafi olisi kiinnostunut saamaan edullisia tarjouksia vastaavista softista taatulla ylläpidolla esim. 2025 saakka. Rekisterille lienee jotain EU-viranomaisvaatimuksia eli aika varmatoiminen sen pitäisi olla. Virka-aika tosiaan riittänee palveluajaksi.

Harmi, etteivät nämä ole uskonasioita, silloin homma olisi paljon helpompaa ja halvempaa. Meillä vanhimmat sovellukset ovat 80-luvulta ja edelleen joudutaan pyörittämään, vieläpä pit-kää-ään...

t. Timo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ai niin tietokantalisenssit unohtuivat. Kumpi pannaan, Oracle vai MSSQL? Tosin säästäen nuo voisivat mahtua tuohon ohjelmistohintaan, vaikka kalliihkoja ovatkin.

Laitetaan kuule mysql, gnu-lisenssillä. Softahan meillä oli jo erikseen tilattu muutenkin, joten yhteensopivuusongelmia ei pitäisi tulla kun suunnittelulähtökohdat ovat tiedossa.

Mites muuten jos se serveri, sovellus tai tietokanta kaatuu - tilataanko sitten erikseen konsultti korjaamaan vai..? Kuka on sen 200 päivää/vuosi valmiina auttamaan jos jotain sattuu (vain työpäivät siis, ei sen enempää)?

Jo entisellä ihmailuhallinnolla oli mittava määrä rekisterejä ylläpidettävänään. Nyt yhdistyneellä Trafilla niitä on vielä enemmän (-> niitä synergiaetuja!). Trafi ei todellakaan tarvitse jokaiselle rekisterilleen omaa palvelinta, saati sille omaa varmennusta, puhumattakaan siitä, että yhdelle rekisterille pitäisi budjetoida erillinen ylläpito vikatilanteiden varalle.

Perussäätäjä-ässän liksa sivukuluineen 80 000€/vuosi, tästä voi laskea rekisterin ylläpitoon varmaan puolikkaan henkilön.

Siis minkä säätäjä-ässän? Meinaat, että tarvitaan IT-ihme joka käyttää 20 tuntia viikossa siihen, että ihailee koodinpätkän toimimista? Rekisteriä käyttävän/sinne tietoja syöttävän henkilön palkkataso (sivukuluineenkaan) ei ole tuota luokkaa.

Ainut, millä ymmärtäisin kulujen nousevan vuositasolla 90 000 euroon, olisi se, että hommaa varten olisi palkattu joku itil-konsultti, joka laskuttaisi tyhjästä 75 000 euroa vuosittain.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En ymmärrä minäkään, miksi vuosittain pitää maksaa 60 euroa siitä, että ilma-aluksen tiedot pidetään rekisterissä. Eihän ne bitit siellä leipää pyydä. Jos tulee muutoksia, omistajan vaihdos tms., niin tapahtuman maksullisuuden jotenkin ymmärtää, näin on ajoneuvorekisterissäkin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Toiseksi Trafi ei ole pannut tikkua ristiin kummankaan koneen lentokelpoisuudeksi, vaan tämä on hoidettu ulkopuolisen yrityksen kanssa, josta heille on myös maksettu suoraan ilman Trafin avustuksia.

Siis koneiden jatkuvaa lentokelpoisuutta valvoo jokin G-organisaatio?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis koneiden jatkuvaa lentokelpoisuutta valvoo jokin G-organisaatio?

Tämä kait se on yleisin tapa tänäpäivänä, ehkä pienempi osa valvoo sitä itse.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suomalainen purnaa vain hetken kokemaansa vääryyttä, ja heittäytyy sitten selälleen kuin puudeli ja unohtaa koko jutun. Rekisterin ylläpitäminen ei käytännössä todellakaan maksa mitään. Muutoksia joudutaan tekemään äärimmäisen vähän. Uusi rekisteri syntyy tietskarin nappia painamalla. 60 euroa "ei mistään" on silkkaa sikailua. Samanarvoinen työrupeama on Trafin osuus jatkuvan lentokelpoisuuden valvomisessa. Suomen kansalaisen ryöstöä se on. Eikä tämä ole ainoa. Trafi ei siekaile edes pyytää 600 euron "lahjusta", jolla se sitten ohittaa lupakirjaa , medikaalia ymv. jonottavia tavallisia ilmailijoita palvellakseen viivyttelemättä varakkaampia asiakkaita.

Trafi perustelee sikailuaan omakustannusvastuulla. Pitää kysyä, montako turhaa virkamiestä Trafi elättää turvallisesti ja kiireettömästi seiniensä sisällä ! Niitä on itse itseään lihottavassa virastossa yli 550 ! Yksityinen kustannustietoinen liikeyritys pärjäisi samasta puolella väellä.

Ehkä kannattaisi katsoa, mitä tässä foorumissa on keskusteltu AOPAsta ja AOPA Europesta ja niiden tarpeesta myös suomalaisten ilmailijoiden oikeuksien puolustajana. Ettei tarvitsisi vain marista voimattomuuttaan. Sitä joko maksaa ja pitää suunsa, tai ryhtyy vastatoimiin. Suun soittaminen ei Trafia liikuta. Eikä Finaviaa. Notta unohtakaa koko juttu.  Tai sitten ei.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis minkä säätäjä-ässän? Meinaat, että tarvitaan IT-ihme joka käyttää 20 tuntia viikossa siihen, että ihailee koodinpätkän toimimista? Rekisteriä käyttävän/sinne tietoja syöttävän henkilön palkkataso (sivukuluineenkaan) ei ole tuota luokkaa.

voin nyt olla väärässäkin, mutta reilut 2000e kuussa tienaavan kokonaiskustannukset työnantajalle ovat noin 60 000t vuodessa, joten tossa puhutaan siis noin 2500 e kuukausiliksasta ja se tarkoittaa taas 30 000t / vuosi, ei 80t vuosi... Niin mä tuon ymmärsin, siis 80t sivukuluineen... ml. siis työnantajan maksamat kaikki tellit ja lellit ja vakuutukset ja muut.

tuntuuhan rekisterin ylläpitäminen kalliilta minustakin, mutta siellä on paljon sellaista takana, josta en tiedä hevon kuusta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Rekisterin ylläpitäminen ei käytännössä todellakaan maksa mitään. Muutoksia joudutaan tekemään äärimmäisen vähän. Uusi rekisteri syntyy tietskarin nappia painamalla. 60 euroa "ei mistään" on silkkaa sikailua.

Paljon erilaista tietoa siellä ilma-alusrekisterissä näyttää olevan, aika monta kertaa joutuu sitä tietskarin nappia painamaan yhden koneen osalta:

Lainaus ilmailulaista:

12 §

Ilma-alusrekisteriin talletettavat tiedot

Ilma-alusrekisteriin talletetaan:

1) tarpeelliset yksilöintiä koskevat tiedot ilma-aluksesta;

2) tieto ilma-aluksen omistajasta;

3) tieto ilma-aluksen haltijasta, jos ilma-aluksella on sellainen;

4) tieto ilma-aluksen käyttäjästä, jos ilma-aluksen käyttöoikeus on myönnetty käyttäjälle vähintään 30 päivän ajaksi;

5) tieto ilma-aluksen omistajan, haltijan tai käyttäjän edustajasta;

6) tarpeelliset tekniset tiedot ilma-aluksesta;

7) tiedot ilma-aluksen vakuuttamisesta;

8 ) ilma-alusrekisteriin merkitsemispäivä;

9) ilma-alukseen vahvistetut kiinnitykset ja niiden uudistamiset, kuolettamiset ja etuoikeusjärjestyksen muutokset;

10) lentopaikan pitäjän tekemä kirjallinen ilmoitus 170 §:n 2 momentin mukaisesta ilma-aluksen lähdön estämisestä.

Ilma-aluksen omistajasta, haltijasta, käyttäjästä ja edustajasta ilma-alusrekisteriin talletetaan soveltuvin osin seuraavat tiedot:

1) nimi, osoite ja muut yhteystiedot;

2) henkilötunnus;

3) yritys- ja yhteisötunnus;

4) kotikunta;

5) haltijan ja käyttäjän hallinta- tai käyttöoikeuden laatu.

Liikenteen turvallisuusvirasto julkaisee otteita ilma-alusrekisteriin merkityistä ajantasaisista tiedoista ja voi pitää rekisterin sähköisesti jokaisen saatavilla. Omistajasta, haltijasta, käyttäjästä ja edustajasta voidaan julkaista nimi, osoite ja yhteystiedot. Liikenteen turvallisuusvirasto antaa tarkempia määräyksiä 1 momentin 6 kohdassa tarkoitetuista teknisistä tiedoista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

voin nyt olla väärässäkin, mutta reilut 2000e kuussa tienaavan kokonaiskustannukset työnantajalle ovat noin 60 000t vuodessa, joten tossa puhutaan siis noin 2500 e kuukausiliksasta ja se tarkoittaa taas 30 000t / vuosi, ei 80t vuosi... Niin mä tuon ymmärsin, siis 80t sivukuluineen... ml. siis työnantajan maksamat kaikki tellit ja lellit ja vakuutukset ja muut.

Ei mene kyllä mun matikan mukaan ei sitten millään. 2500e/kk tienaavalle 80 tonnia? Ei vaan aukea... Oman kokemuksen perusteella, tälläisen henkilön palkanmaksuun sivukuluineen (lue: TyEL 18 %, sotu 2 %, Tvak 3 %, vakuutukset 5 %, lomarahat 5%) ilman sosiaalikuluja kuluu n. 40 000 euroa vuodessa. Palkan sivukulut ovat siis ilman sosiaalikuluja n. 1/3 maksettavasta palkasta tai hieman alle.

Sosiaalikuluihin kuuluu mm. työterveyshuolto/lääkärikäynnit/sairausajan palkat/isyys- tai äitiysvapaan palkat, jotka nostavat summaa muutamalla tonnilla. Sitä, miten tästä päästään 80 tonniin, on mulle jonkinasteinen mysteeri, kun 50 tonnin budjetointikin tyypillisesti riittäisi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Montako työntekijää yrityksesi palkkalistoilla on?

Nolla (niin, en ole edes itse). Ei tämä liity henkilökohtaiseen yritystoimintaan eikä siihen, että olisin laskenut paljonkin palkkoja. Sen sijaan olen joutunut budjetoimaan henkilöstökustannuksia ja seuraamaan budjetin toteutumista kirjanpitäjältä/palkanlaskennalta tulevan tiedon perusteella. 80000 euroa 2,5ke kuukausituloihin on aivan käsittämätön esitys. Mulla ei ole mitään intressiä lähteä laskemaan näitä sentintarkasti, olen tyytyväinen siihen että ymmärrän missä suuruusluokassa pyöritään. Internetin syövereistä löytyy mm. tälläistä dokumenttia: http://www.turuntilikeskus.fi/index.php?action=archive-getAttachment&archive-hash=a0e0044610dfdafba4733c8e9d8c577

Olen toki valmiina kuulemaan perusteltuja esityksiä siitä, mitkä maksut ja kulut aiheuttaisivat 30ke vuosipalkan päälle 50 000 euroa sivukuluja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Paljon erilaista tietoa siellä ilma-alusrekisterissä näyttää olevan, aika monta kertaa joutuu sitä tietskarin nappia painamaan yhden koneen osalta:

Onkin kysyttävä, 1) ovatko kaikki rekisterin tiedot välttämättömiä tai edes tarpeellisia, ja 2) moniko niistä vuosittain muuttuu !

Trafi on syntynyt 6 perättäisen "sopivan vain ei pätevän liikenneministerin" kyvyttömyyden ja siitä johtuneen virkamieskunnan rämettymisen seurauksena.

Kun liikenneministeriö itse ei kyennyt hallitsenmaan sille kuuluvia tehtäviä, oli ulkoistettava kaksi tehtäväkenttää omiksi virastoikseen: nk. liikenteen turvallisuusvirasto (ARK, AHK joista Trafi) ja nk. Liikennevirasto. Kumpaankin nousi pääjohtajiksi virkamiehinä työkokemuksensa hankkinet henkilöt. Kari Wihlman Trafin pääjohtajana ei ole missään vaiheessa osoittanut suuria johtajanominaisuuksia. Osaamatta (haluamatta ?) noudattaa valtion tehokkuusohjelmaa hän on antanut virastonsa paisua kuin pullataikina kaavakkeiden keksijöistä ja valvojista ja paperinkääntäjistä aloille, joilla Suomessa jo entuudestaan on lukuisia "hoitajia". Vain onhan se sitä hienompaa mitä enemmän alaisia ja mitä suurempi virasto on johdettavana !

Suomi on lamankin keskellä erikoistunut päällekkäisten virkamiesorganisaation elättämiseen ja ylläpitämiseen. Vrt. liikenneturvallisuustiedottaminen, "hoitajia" Trafin, Liikenneturva, sisäministeriön poliisiosasto, Liikkuva Poliisi, Destia, liikenneministeriö, oikeusministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö, opetusministeriö, lääkintöhallitus, jne. jne. Ruotsissa liikenneturvallisuustiedottaminen on keskitetty Vägverket:lle.

Ent. Tielaitoksen, sitten liikenneministeriön virkamies "Patu" Tervala kasvattaa Liikennevirastoaan samanlaisilla päällekkäistoiminnoilla. Ja kansa maksaa.

Se siitä saadaaan, kun ylin päällikkö on nyt vuorostaan liikenneministeriksi istutettu Suomussalmelta  laboratorionhoitajan koulutuksella evästä hakeva henkilö. Yritä siinä sitten.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nolla (niin, en ole edes itse). Ei tämä liity henkilökohtaiseen yritystoimintaan eikä siihen, että olisin laskenut paljonkin palkkoja. Sen sijaan olen joutunut budjetoimaan henkilöstökustannuksia ja seuraamaan budjetin toteutumista kirjanpitäjältä/palkanlaskennalta tulevan tiedon perusteella. 80000 euroa 2,5ke kuukausituloihin on aivan käsittämätön esitys. Mulla ei ole mitään intressiä lähteä laskemaan näitä sentintarkasti, olen tyytyväinen siihen että ymmärrän missä suuruusluokassa pyöritään. Internetin syövereistä löytyy mm. tälläistä dokumenttia: http://www.turuntilikeskus.fi/index.php?action=archive-getAttachment&archive-hash=a0e0044610dfdafba4733c8e9d8c577

Olen toki valmiina kuulemaan perusteltuja esityksiä siitä, mitkä maksut ja kulut aiheuttaisivat 30ke vuosipalkan päälle 50 000 euroa sivukuluja.

Okei, myönnän että kärjistin, mutta koska myös itse seuraan omia palkkakulujani palkanlaskennan ja kirjanpitäjän tietojen perusteella, tiedän, että pikkusen päälle kahden tonnin palkka aiheuttaa ainakin tässä talossa lähes 60 000 euron vuosikustannukset. 

no niinkuin sanoin, voinhan minä olla väärässäkin. Mutta 80t  vuosikustannuksilla sivutuloinen palkansaajan liksa ei oo vielä mikään päätähuimaava.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, eli sulla ei ole asiasta minkäänmoista kokemusta.

80k / 2,5ke on vähän yläkantissa, mutta kun niin vahvan kokemuksen pohjalta puhut, niin laskithan varmasti myös kaikki epäsuorat henkilöstökulut jotka voidaan jyvittää per työntekijä. Asia ei ole niin yksinkertainen kuin Googlesta voit kaivaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään