Juha Paulavuo

Flybe karsii kotimaan lentovuoroja

72 viestiä aiheessa

Flybe aikoo vähentää lentoja Helsingistä Kokkola-Kruunupyyhyn, Poriin ja Seinäjoelle. Muutokset astuvat voimaan marraskuun alussa, jolloin Finncommin lennot siirtyvät Flybe -yhtiölle. FLybe Nordic aikoo vähentää Helsingin ja Kokkola-Kruunupyyn väliseltä reitiltä viisi viikottaista edestakaista lentoa. Tällöin Kokkolasta kello 7.25 lähtevä aamulento Helsinkiin jäisi pois ja vastaavasti kello 18.35 Helsingistä lähtevä vuoro peruuntuisi. Jatkossa Kokkolasta olisi arkiaamuisin yhteys Helsinki-Vantaalle kello 5.55 ja 8.35 lähtevillä vuoroilla.

 

Eniten vähenevät lennot Poriin, jonne jää marraskuun alusta kolme päivittäistä vuoroa nykyisen viiden sijaan. Yhtiö aikoo lopettaa aamuvuoron Helsingistä Poriin, jolloin ensimmäinen yhteys lentäen on vasta iltapäivällä kello 13.40 lähtevä vuoro. Porista Helsinkiin ainoa aamupäivän yhteys on kello 6.00 lähtevä vuoro.

 

Seinäjoelta ainoa aamupäivän lento Helsinkiin lähtee kello 6.10. Helsingistä ensimmäinen lento Seinäjoelle lähtee marraskuusta alkaen iltapäivällä kello 13.15.

 

Helsingin ja Kemin välisiin lentoihin yhtiö ei suunnittele muutoksia.

 

lennä lomalle

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No eipä noilla yhteyksillä paljon päiväseltään käydä työreissulla Porissa tai Seinäjoella  :thmbdn:  Mitähän lienee FLyben aikataulusuunnittelija oikein miettinyt näitä vuoroja tehdessään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäpä luulet  :)

 

***lu?  ;D

 

Mitenkähän muuten, kuinka paljon jotakin Seinäjoen reittiä ajetaan ihan "hyväntekeväisyyttään"? Jos sen Seinäjoella kääntymässä käyvän koneen pistäisikin vaikkapa nyt sitten yhdeksi ylimääräiseksi vuoroksi johonkin vähän isompaan paikkaan, kuten nyt vaikkapa Kuopioon (aikalailla tasan sama matka), kumpihan olisi vähemmän tappiota tuottavaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

***lu?  ;D

 

Mitenkähän muuten, kuinka paljon jotakin Seinäjoen reittiä ajetaan ihan "hyväntekeväisyyttään"?

 

Eikös Seinäjoen seudun kunnat luvanneet FinnComm:ille vaikka mitä, jotta lennot jatkuivat? Mitäs Kuopiolaiset on luvanneet? Alkaa vaan kaivaa kuvetta Kuopiossakin, niin kaippa sinnekin lennetään :laugh:

 

(Pori jäi minulle vähän epäselväksi, miten siinä lopulta kävi, minkälaisin ehdoin FinnComm jatkoi)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Seinäjoen seudun kunnat luvanneet FinnComm:ille vaikka mitä, jotta lennot jatkuivat? Mitäs Kuopiolaiset on luvanneet? Alkaa vaan kaivaa kuvetta Kuopiossakin, niin kaippa sinnekin lennetään :laugh:

 

Ehhehe, miksi? Eiköhän tänne ole jo valmiiksi ihan tarpeeksi lentoja ilman, että jostain lisävuoroista tarvii ruveta erikseen lisäkolehtia keräämään  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(Pori jäi minulle vähän epäselväksi, miten siinä lopulta kävi, minkälaisin ehdoin FinnComm jatkoi)

Vuosi sitten uutisoitiin:

Finncomm ilmoitti kaksi viikkoa sitten paluunsa syyksi satakuntalaisyritysten aiempaa vahvemman sitoutumiseen lentoyhteyden käyttämisestä. Todellista lentointoa maakunnan yritysjohtajat ovat näyttäneet ostamalla lentoyhtiöltä etukäteen isoja sarjalippupaketteja. Finncommin Porissa lanseeraama lipunmyyntitapa on yhtiölle kokonaan uusi. Porin lentokentän käyttäjät toimivat nyt pilottina uudenlaiselle toimintatavalle, jonka Finncomm haluaa viedä muihinkin kaupunkeihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

***lu?  ;D

 

Mitenkähän muuten, kuinka paljon jotakin Seinäjoen reittiä ajetaan ihan "hyväntekeväisyyttään"? Jos sen Seinäjoella kääntymässä käyvän koneen pistäisikin vaikkapa nyt sitten yhdeksi ylimääräiseksi vuoroksi johonkin vähän isompaan paikkaan, kuten nyt vaikkapa Kuopioon (aikalailla tasan sama matka), kumpihan olisi vähemmän tappiota tuottavaa?

Höh

Eikä, just läheren kassoohan ristuksen komiaa hevoosta Alahärmäästä, yhteyret pithää pelata.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair lentää kotimaan reitit.  Finnair siirtää kotimaan reitit Tallinnaan rekisteröidylle tytäryhtiölleen Aerolle.  Finnair lopettaa Aeron toiminnan ja siirtää/myy suurimman osan kotimaan reiteistä yksityiselle FinnCom Airlinesille (FCE).  Finnair perustaa yhdessä Flyben kanssa uuden yhtiön Flybe Nordic AB:n ja nämä kaksi ostavat yhdessä FinCom Airlinesin jolloin Finnair TAAS palaa kotimaan reittien operoijaksi.  Seuraavaksi Flybe alkaa supistamaan/lopettamaan(=tulevaisuudessa) kotimaan reittejä.

 

Finnairissa ei osata päättää operoidaanko kotimaan reittejä vai eikö-  soudetaan ja huovataan vuorovuosin.  En ihmettele vaikka vastaava episodi olisi kohta edessä lyhyillä ja keskipitkillä ulkomaanreiteillä.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin olen käsittänyt, että se työmatkustuskin näillä kotimaan reiteillä on enemmän maakunnista Helsinkiin/maailmalle, kuin Helsingistä aamulla maakuntiin ja illalla takaisin? Vai olenko nyt ihan hakoteillä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin olen käsittänyt, että se työmatkustuskin näillä kotimaan reiteillä on enemmän maakunnista Helsinkiin/maailmalle, kuin Helsingistä aamulla maakuntiin ja illalla takaisin? Vai olenko nyt ihan hakoteillä?

 

Näin se ainakin Savonlinnassa menee, aamulla työmatkalle Helsinkiin ja illalla takaisin. Eiköhän sama tilanne ole monella paikkakunnalla Suomessa.

Olihan se odotettavissa että muutamia vuoroja joudutaan lopettamaan, onneksi reittejä ei vielä lopetettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin olen käsittänyt, että se työmatkustuskin näillä kotimaan reiteillä on enemmän maakunnista Helsinkiin/maailmalle, kuin Helsingistä aamulla maakuntiin ja illalla takaisin? Vai olenko nyt ihan hakoteillä?

 

Niin, että kaikki virkamiehet pakenee päiväksi Helsinkiin? :o

 

Kyllä todellakin myös toiseen suuntaan on tarvetta matkustaa, esimerkiksi Porissa sattuu olemaan vielä muutama yritys, joissa on joillain tapana asioida.  Ei ne kaikki maakuntakaupungit vielä nukkumalähiöitä ole, vaikka foorumilla näin näköjään joku luulee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin olen käsittänyt, että se työmatkustuskin näillä kotimaan reiteillä on enemmän maakunnista Helsinkiin/maailmalle, kuin Helsingistä aamulla maakuntiin ja illalla takaisin? Vai olenko nyt ihan hakoteillä?

Kyllä tuolla näkyy aamuisin olevan ihan hyvin matkustajaa myös maakuntien suuntaan, suhteeks vois ehkä sanoa 1/2 lukujen ollessa Helsingistä/Helsinkiin. Pätee ainakin noiden hieman vilkkaampien kauempana Hesasta olevien (KU, OU, RO, VA) kenttien suhteen..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, että kaikki virkamiehet pakenee päiväksi Helsinkiin? :o

 

Kyllä todellakin myös toiseen suuntaan on tarvetta matkustaa, esimerkiksi Porissa sattuu olemaan vielä muutama yritys, joissa on joillain tapana asioida.  Ei ne kaikki maakuntakaupungit vielä nukkumalähiöitä ole, vaikka foorumilla näin näköjään joku luulee.

 

Ei nyt kaikki tietenkään, mutta suuremmat volyymit ovat maakunnista Helsinkiin. Muistaakseni Finnairkin kotimaanliikenteen suhteen juuri sitä on valitellut, että liikenne on kovin yksisuuntaista. Esim aamuvuorolla Kuopioon saattoi olla vain parisenkymmentä matkustajaa, vaikka takaisintulijoita olisikin sitten 150. Tätä tukee lisäksi esimerkiksi tämänhetkiset aikataulut Vaasaan. Aamulla klo 06-09 välisenä aikana Vaasasta Helsinkiin lähtee kaksi Finnairin Embraer-lentoa, plus yksi FC:n ATR. Sen sijaan Helsingistä Vaasaan lähtee samana aikana vain se yksi FC:n ATR. Samoin Blue1, Vaasaan vain yksi ATR, kun Vaasasta ATR + 717. Voin hyvin kuvitella, että mikäli Porin ja Seinäjoen reiteillä saadaan vain Helsinkiin päin se yksi kone täyttymään, ei paljoa kannata lähteä toiseen suuntaan lentelemään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika moni jatkaa myös Helsingistä saman päivän aikana eteenpäin - tilanne vois tasoittua jos Oulu tai vaikka edellämainittu Kuopio olis jokinlainen hubi.

Suomen liikenne on aika Helsinki keskeistä :[ , jopa Oulu - Kuopio väli vaatii ekana aamulla hesaan...

 

 

 

-J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä josko uutista on jo jossain muussa viestiketjussa sivuttu mutta mainittakoon muutaman päivän vanha uutinen:

 

http://yle.fi/alueet/pohjanmaa/2011/11/flybe_vahvistaa_seinajoen_lentojen_loppumisen_3057999.html

 

http://www.ilkka.fi/mielipide/p%C3%A4%C3%A4kirjoitus/flybe-viritti-kohtalon-kellot-soimaan-rengonharjun-toiminnalle-1.1103522

 

http://yle.fi/alueet/pohjanmaa/2011/11/seinajoen_lentoliikenteessa_valmistaudutaan_viimeiseen_laskuun_3057815.html

 

...jotenkin tämä oli odotettavissa kun aluksi karsittiin tuo elintärkeä aamuvuoro Helsinkiin. Seinäjoen lentoliikenteen hiljeneminen aiheuttanee matkustajien osittaisen siirtymisen Vaasan reiteille, koska välimatka Etelä-Pohjanmaalta ei Vaasaan niin hirveä ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Flybe ei näköjään edes tiedä että Savonlinnassa on kesällä oopperajuhlat, aluksi puhuivat kesätauosta, nyt monien kyselyjen jälkeen tulee niin sekavaa tietoa. Flybe ei halua edes palvella suomalaisia suunnitelmat aivan jossain muualla. Ketä palvelee satunnaiset lennot, oopperajuhlien aikana pitäisi olla säännölliset lennot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Flybe pistää pussiin Tallinnan ja Turun ohella kaikki muutkin suorat reittinsä Tallinnasta.

 

 

lennalomalle: Flybe lopettaa lentoreittejä Tallinnasta Suomeen

 

Lentoyhtiö Flybe lopettaa suuren osan Viron ja Suomen välisistä lentovuoroista. Yhtiö lakkauttaa kesään mennessä lentoreitit Tallinnasta Tampereelle, Turkuun, Vaasaan ja Ouluun. Syksyllä avatut reitit ovat osoittautuneet tappiollisiksi.

 

Noita reittejä avattaessa oli jo selvää, etteivät ne tule kannattamaan päivittäin lennettyinä. Flyben kannattaisi antaa liikennesuunnittelu Suomessa sellaisten hoidettavaksi, jotka sen ihan oikeasti osaavat. Finncommin entinen liikennesuunnittelu pyörittelee nyt sormiaan ja brittiaivot tekevät toinen toistaan kummallisempia päätöksiä. Mitä muuta voi odottaa kun ei tunneta markkinoita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä nyt oli odotettavissa, mutta en ihan näin nopeaa päätöstä odottanut.

 

Esimerkiksi lennot Ouluun, Turkuun, Vaasaan päättyvät helmikuun puolivälissä.

 

Jaahas, ja mulla olis sekä Vaasa että Oulu huhtikuulle varattuna. Kylläpäs menee taas hankalaks. Ehkä suostuvat reitittämään kuitenkin Helsingin kautta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoyhtiö Flybe karsii pohjoisen hiihtolomakauden lentoja. Tampereen ja Kuusamon väliset lennot peruutetaan kokonaan. Yhtiö lopettaa myös Turusta Kittilään torstaisin lennettävät vuorot kuten myös suurimman osan torstaisin Tampeerelta Kittilään lennettävistä vuoroista. Ratkaisua perustellaan sillä, että koneita tarvitaan muilla reiteillä.

 

aamulehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noita reittejä avattaessa oli jo selvää, etteivät ne tule kannattamaan päivittäin lennettyinä. Flyben kannattaisi antaa liikennesuunnittelu Suomessa sellaisten hoidettavaksi, jotka sen ihan oikeasti osaavat. Finncommin entinen liikennesuunnittelu pyörittelee nyt sormiaan ja brittiaivot tekevät toinen toistaan kummallisempia päätöksiä. Mitä muuta voi odottaa kun ei tunneta markkinoita.

 

Finncomm teki 10 milliä € sippiä vuodessa joten en lähtisi mitenkään keulimaan tai suuria vientipanostuksia tekemään FC:n reittisuunnittelun suhteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mihin niitä koneita tarvitaan, ovatko saanut lisää slotteja Brommalla? Vai jotain uutta Helsingistä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään