Hannu Johansson

Pilot logbook excel

4 viestiä aiheessa

Moikka,

Tässä uutena pilottina tuli taas mieleen hyödyntää lisäksi tietotekniikkaa lentojen kirjauksessa ja samalla vähentää inhimillisen virheen mahdollisuutta. Ajatuksena oli toki kirjata perinteisiin paperikirjaan lennot ja ajat, mutta samalla voisin pitää kirjanpitoa myös esim. excelissä ja cross-checkata vähän tarkempaa tilastoa ja tarkistaa onko kokonaislentoaika suhteessa oikein vaikkapa oppilas- ja päällikköaikaan mitä on tullut "hallilla" paperille laskettua aina sivunvaihtojen yhteydessä.

Millaisia kirjauksia itse käytätte, oletteko tehneet homman sähköisesti itselle tuplakirjanpitona vai onko käytössä vain perinteinen logbookki? Loggaatteko myös offblock-ajan lisäksi lentoaikoja? Hyviä ehdotuksia Excel-pohjasta otetaan vastaan, aloitin jo tekemään omaa hahmotelmaa, mutta tulikin mieleen kysyä täältä ensin  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jes, Exceliä olen käyttänyt alusta asti juuri noihin tarkoituksiin. Viritys on tosin räätälöity omannäköisekseen ja heittelen sinne kaikenlaista muutakin tietoa (matkustajista, maksusuorituksista, lennon huomioista). Olen havainnut hyödylliseksi lisätä sarakkeet, joista näkee koko ajan kumuloituneet tiimat ja laskut. Lisäksi olen jakanut homman lentopäiväkirjan kokoisiin vaakaviivoihin juuri tuplatsekkauksen helpottamiseksi.

Olen suurelta osin itseoppinut Excelin käyttäjä, joten lomakkeisto ei ehkä edusta välkyintä toteutusmallia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on ollut koko ajan excelissä tuplakirjanpito, sillä saa virheet korjattua heti niiden syntymisen jälkeen eikä tarvitse paperiversion korjauksia tehdä monen sivun takaa.

Olen tehnyt ilmailukerhollemme PC-ympäristöön sovelluksen, jolla kerhomme jäsenet syöttävät lentonsa koneelle. Tämän avulla maksujen tarkistaminen ja tilastointi/raportointi ovat erittäin helppoa. Pitkään olen jo miettinyt että siirtäisin excel-kirjanpitoni tähän ohjelmistoon, mutta silloinhan suutarin lapsillekin pitäisi hankkia kengät.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on myös omatekoinen Excel-viritys. Tein sen jälkikäteen - huomattavan työlästä! Kirja noudattaa suunnilleen lentopäiväkirjan sarakkeita, mutta laskee vähän enemmän. Tai ainakin ilma-aikaa sekä blokkiaikaa erikseen. sitten se osaa erotella päällikkötiimat oppilastiimoista ja laskea vielä yhteenvetoon lennot tyypeittäin.

Moka oikeastaan tapahtui siinä, että tein siitä liiankin päiväkirjamaisen. Yhdellä sheetillä on kaksi sivua jne. Sheettejä on sitten kymmenittäin. sillä viisiin niitä täytyy lisäillä kaiken aikaa lisää ja erinäiset laskutoimitukset ovat aika haasteellisia toteuttaa. Siitä viisastuneena (ja viisaampien neuvottua) tein pursi/mopukirjan yhdelle sheetille. siitä saa kuulemma pivot tableilla vai mitä ne ny oli huomattavn nerokkaita laskutoimituksia aikaan. Kuten montako laskua olen tehnyt kentälle EFXX tietyllä koneella tiettynä ajanjaksona.

No, minun kirjani pitää tällä puolella vuosiyhtenvetoja yms. huttua. Kaiken kombinaationa väkkärä pitää yhteenvetoa kokonaistiimasta, Erikseen eri luokkien tiimasta, eri tyyppien tiimasta jne. Laskujen kanssa sama juttu.

Yllättävän monia laskuvirheitä systeemi on paljastanut, joten kelpo apuväline tuommoinen on. Tiedä sitten olisko joku tietokantahässäkkä vielä kivempi?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään