Mika Koski

Purjelento-onnettomuus Hyvinkäällä

159 viestiä aiheessa

Nyt on hesarissa sellaista tuubaa, ettei paremmasta väliä. Pitäisi varmaan katsoa oman puljun ??  iltapulun kuvat ensin.

Nainen lähetettiin sairasautolla sairaalaan tarkistuttamaan kuntonsa, mutta ulospäin hän näytti hyväkuntoiselta, pelastajat kertoivat. Myöskään kone ei näyttänyt vaurioituneen.

Lasku meni ilmeisesti pitkäksi, lentokentällä arveltiin.

Eihän tuo kone ole mitään kärsinyt, eihän :P:-[. Ja pitkäksi menoakin sopii epäillä :-\.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvinkään ilmailukerhon sivuilta:

"

Kerhon maaliinlaskukisat la 17.9.2011

Radanrakennusta kahdeksasta eteenpäin

Ensimmäiset hinaukset klo 9.30

Kisakoneina K8b OH-518 ja Astir OH-657

Kaikki mukaan

"

Tais tulla yritettyä liikaa :D

-J

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tais tulla yritettyä liikaa :D

Tuo on kyllä totisinta totta eli kummasti tuollainen kisalento saa kaiken menemään pieleen. Jäi varmaan lyhyeksi pitkäksi menon sijaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo on kyllä totisinta totta eli kummasti tuollainen kisalento saa kaiken menemään pieleen. Jäi varmaan lyhyeksi pitkäksi menon sijaan.

..ja illaksi kotiin, sanoi entinen Fiinöörin mainoskin ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei ollut kisalento, ja pitkäksi meni. Asioita meni pieleen (kuten onnettomuuksissa aina). Vettäkin ripsautti, lujempaakin, ja myötätuultakin taisi olla.

Vaihtoehtona olisi ollut terasvaraston ulkovarastoalue, joten sanoisin että metsä oli viisas valinta. Ja ääni oli kuulemma yllättävän kova - noin lentäjien korvaan.

Pääasia että selvittiin kalustovaurioin. Itse en olisi pystynyt hoitamaan tilannetta paremmin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Huh kun säikäytti, olin itse aamusella lentelemässä maalin lähelle samalla koneella. Onneksi ei sattunut pahemmin, toivotaan että lupaava lentoura jatkuu pienestä vastoinkäymisestä huolimatta.

Tässä kuva koneesta aamulla

[ attachment removed / expired ]

(mun tulokset -2m ja -2,5m ja tuomaripelillä tyylipisteitä vaikka tulin tuttuun taattuun tukialustyyliin :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt on hesarissa sellaista tuubaa, ettei paremmasta väliä. Pitäisi varmaan katsoa oman puljun ??  iltapulun kuvat ensin.Eihän tuo kone ole mitään kärsinyt, eihän :P:-[. Ja pitkäksi menoakin sopii epäillä :-\.

Eipä ole ensimmäinen kerta, kun kasi menee pitkäksi. Timo varmaan muistaa tapauksen, jossa takavuosina meni pilotilla trimmi ja jarru sekaisin. Onneksemme meidän erittäin aktiivinen ja innokas ilmailijamme selvisi pienin vammoin.

HS

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hesari kirjoitti: "Pilotti istui pelastajien saapuessa koneessa ja vaikutti säikähtäneeltä."

Tuo ainakin oli toimittajalta ihan oikeansuuntainen tulkinta, joskin ehkä pienehkö understatement.

Paikalla oli muuten pari muutakin säikähtänyttä, mutta helpottunutta...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipä ole ensimmäinen kerta, kun kasi menee pitkäksi. Timo varmaan muistaa tapauksen, jossa takavuosina meni pilotilla trimmi ja jarru sekaisin.

Eipä muista mitään, pitäisikö edes. Selvä, pitkäksi sittenkin menossa, tekikö 360:stä lyhyellä finaalilla? tai (jälleen asiatonta spekua ;)) muuten olisi ollut jo pian jollain naapurikentällä asti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siiven lisäksi tosiaan pilotin takatassujen vierestä ohjaamokin saanut kipeää.

Tsemppiä pilotille ja tervemenoa pian takaisin siiville :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuva onnettomuuspaikalta. Mahtoikohan koneesta tulla w/o vai onkohan mahdollissti vielä korjattavissa?

Noiden kuvien perusteella kone voisi olla kunnostettavissa. Eri asia on, että miten työläs projekti se olisi tai saati sitten järkevä. K-8 on sen verran halpa kone nykyisin :) Halvan lentokuntoisen voi saada 1000-2000 euron hintaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noiden kuvien perusteella kone voisi olla kunnostettavissa. Eri asia on, että miten työläs projekti se olisi tai saati sitten järkevä. K-8 on sen verran halpa kone nykyisin :) Halvan lentokuntoisen voi saada 1000-2000 euron hintaa.

Kerkesit ennen... just katsoin että Saksasta saisi aika hienon näköisen alta kolmen tonnin. Vanhoilla purjekoneilla ei ole kovin paljon rahallista arvoa. Mutta toivottavasti tuo laitetaan kuntoon - harrastetyötunti ei ole kustannus vaan nautinto.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipä ole ensimmäinen kerta, kun kasi menee pitkäksi. .

HS

Kasilla lentäneenä tuota on vähän vaikea allekirjoittaa. Kasi on helppo laskettava, jarruja ei tarvitse laskussa "loiventaa" niinkuin Seiskassa. Maalinlaskussa kasia helpompaa on vaikea keksiä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä noita voi korjata. Tästäkin tuli lentolaite kohtuuvaivalla.

skannaa0051.jpg

Lopullisesti se kukistui moottoroituna 1988 Räyskälässä, yksi kuoli. OH-KRN.

t. Timo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kasi on helppo laskettava, jarruja ei tarvitse laskussa "loiventaa" niinkuin Seiskassa. Maalinlaskussa kasia helpompaa on vaikea keksiä.

Kasissa on heikkotehoiset ilmajarrut. Jarruttavat levyt ovat pienet, jarruruksen teho ei siis paljonkaan lisäänny vedettäessä jarruja enemmän auki. Ilma vain huilaa jarrun levyjen ja siiven välistä. Tämä voi tulla yllätyksenä modernien purtsikoiden jälkeen. Heikkotehoisuus on mielestäni myös syy siihen, että jarruja ei tarvitse vähentää loivennuksessa. Olisiko leveässä siivessä myös se ominaisuus, että pienikin kohtauskulman muutos lisää alaspäin kauhottavan ilman määrää (loppuloivennuksessa)?

Kasi on niin hidas kone, että kun huomaa että nyt meni pitkäksi, ehtii kunnolla harmittaa... :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kasilla lentäneenä tuota on vähän vaikea allekirjoittaa. Kasi on helppo laskettava, jarruja ei tarvitse laskussa "loiventaa" niinkuin Seiskassa. Maalinlaskussa kasia helpompaa on vaikea keksiä.

Itse asiassa ei ole ;) Kasi on hyvä maaliinlaskukone, jos ei ole puuskaista keliä, jolloin voi lentää hiljaa ja tällöin jarrujen tehokin on hyvä. Mutta jos joutuu pitämään nopeusvaraa, niin se on vaikea saada istumaan tarkasti (ainakaan jos tuomarit ovat tarkkoina lopputyönnön osalta) koska jarrujen teho ei riitä lopettamaan lentämistä sillä hetkellä kun itse haluaisi.

Niistä, millä olen itse lentänyt, pidän Junioria ja PW-5 parhaimpina ja noistakin Junior on (öhöm, sattuneesta syystä) henkilökohtainen suosikkini ;) Kasi on kyllä sitten seuraavana.

hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse asiassa ei ole ;) Kasi on hyvä maaliinlaskukone, jos ei ole puuskaista keliä, jolloin voi lentää hiljaa ja tällöin jarrujen tehokin on hyvä. Mutta jos joutuu pitämään nopeusvaraa, niin se on vaikea saada istumaan tarkasti (ainakaan jos tuomarit ovat tarkkoina lopputyönnön osalta) koska jarrujen teho ei riitä lopettamaan lentämistä sillä hetkellä kun itse haluaisi.

Omat muistikuvani Kasin laskuominaisuuksista ovat suunnilleen samanlaisia. Minä en koskaan onnistunut maaliinlaskukisoissa juuri siksi, että aina meni pitkäksi. Olisi pitänyt ajella ne finaalit hiljempaa, mikä olisi monena kisapäivänä ollut säidenkin puolesta mahdollista, kun ei tuulen takia ole tarvinnut pitää ylimääräistä nopeutta.

Noista Schleicherin puukoneista Kutosessa (sekä höyry että E) on mielestäni paljon paremmat jarrut kuin Kasissa. Niillä en tosin ole yrittänyt maaliin laskea, mutta muuten olen ollut tyytyväinen.

t. Mikko

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmm...onks tää merkki.

Lensin kesällä MILKin upouudella ultralla pitkän reissun ja pari päivää sen jälkeen se kukistui HYVINKÄÄLLÄ.

Tänään lensin aamulla tuolla koneella pari laskua ja sen jälkeen se kukistui HYVINKÄÄLLÄ.

En enää ikinä lennä. Ainakaan tänään.

t. TImo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmm...onks tää merkki.

Lensin kesällä MILKin upouudella ultralla pitkän reissun ja pari päivää sen jälkeen se kukistui HYVINKÄÄLLÄ.

Tänään lensin aamulla tuolla koneella pari laskua ja sen jälkeen se kukistui HYVINKÄÄLLÄ.

En enää ikinä lennä. Ainakaan tänään.

t. TImo

Hyvinkäällä sattui vv. 1987-88 onnettomuussuma, jossa menehtyi useampia ihmisiä. Kesällä 1987 menetimme kaksi purjekonetta ja kolme lentäjää yhteenajossa, seuraavana vuonna kukistettiin ainakin Suomen ainoa Bede BD-5 ja Siai Marchetti-lentovene. Noiden jälkimmäisten kaputtien jälkeen pikiläiset kysyivät minulta, kuinka minä uskallan lentää enää "siellä Bermudan kolmiossa".

Oli miten oli, nyt selvittiin aineellisilla vahingoilla. Kukaan ei kuollut. Iloitkaamme siitä.

t. Mikko

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään