Mika Koski

Purjelento-onnettomuus Hyvinkäällä

159 viestiä aiheessa

Onks tossa jotain hymiön arvoista?

 

Mun mielestä ainakin, iltapuluja ei tunnu kiinnostavan oliko sitten kyse purtsikasta vai moottorikoneesta.. Purjekoneet tekevät maastolaskuja päivittäin, joskus käy tälläin..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Savolaisten mukaan sinne metsään meni purjealus  ;D

 

Siitä ohuesta siiven lävistäneestä männystähän saadaan tuohon purjealukseen masto, kun siinä ei sellaista ennestään ollut.

 

t. Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nii-in, ihan oikein uutisoitu: ilma-alus, joka on purjekone, ON loogisesti purjealus - tai voihan se tietysti olla ilmakonekin. :)

 

(helppo tän kanssa vinoilla, kun vertaa USAsta kantautuviin tuplaikäviin uutisiin... :( )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nii-in, ihan oikein uutisoitu: ilma-alus, joka on purjekone, ON loogisesti purjealus - tai voihan se tietysti olla ilmakonekin. :)

 

(helppo tän kanssa vinoilla, kun vertaa USAsta kantautuviin tuplaikäviin uutisiin... :( )

 

 

Purjelentokone on ilma-alus ,jossa ei ole purjeita eikä konetta

 

jk. luojukselle yksi hymiö  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noista Schleicherin puukoneista Kutosessa (sekä höyry että E) on mielestäni paljon paremmat jarrut kuin Kasissa. Niillä en tosin ole yrittänyt maaliin laskea, mutta muuten olen ollut tyytyväinen.

 

Höyryllä olen aika paljonkin aikanaan laskenut maaliinlaskukisoissa ja ihan hyvällä tuloksella. Sen suurin ongelma on huono näkyvyys, joka johtuu pienestä kabiinista. E:llä en taida olla tehnyt muita maaliinlaskuja kuin kerran peltoon ;) Se voisi kyllä olla ihan OK kone siihen hommaan, mutta jätin pois listasta, kun ei ole kokemusta...

 

Sinänsä tämä menee ehkä jo aika kauas otsikon aiheesta, pahoittelut siitä...

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipa mieleeni sellainen, että tyypitettäessä näihin oldtimereihin, niin muistetaanko aina varmistua siitä, että asianomaiset osaavat tehdä sivuluisun ja nimenomaan niin, että oikaisussa vauhti ei karkaa käsistä?

 

Meinaan vaan, että näin kuitukonekaudella, kun kaikissa koulukoneissa on riittävän tehokkaat jarrut, niin saatetaan unohtaa miten noitä vanhoja koneita tulisi lentää, miten niitä on aikoinaan lennetty ja mitä taitoa niillä lentäminen vaatii.

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipa mieleeni sellainen, että tyypitettäessä näihin oldtimereihin, niin muistetaanko aina varmistua siitä, että asianomaiset osaavat tehdä sivuluisun ja nimenomaan niin, että oikaisussa vauhti ei karkaa käsistä?

 

Meinaan vaan, että näin kuitukonekaudella, kun kaikissa koulukoneissa on riittävän tehokkaat jarrut, niin saatetaan unohtaa miten noitä vanhoja koneita tulisi lentää, miten niitä on aikoinaan lennetty ja mitä taitoa niillä lentäminen vaatii.

 

Mika

 

En nyt niin kauheasti ole ihmisiä puukoneisiin tyypittänyt (kun en ole ope), mutta kyllä silti tarvittaessa jotain olen sanonut (joskaan en ole ehkä juuri jarruista erityisesti huomannut sanoa). Enimmäkseen olen teroittanut, ettei tuulen alle kannata (varsinkaan kasilla) kovin paljoa sortua, jos tuuli on merkittävän kova. Puukoneet ovat muutenkin huomattavasti heterogeenisempaa sakkia kuin kuidut. Muistaakseni Imatralla on Pik-5b:ssä sadan tunnin tiimaraja, jos ei ole kokemusta puukoneista ja muutenkin (osin vitsinä) on usein puhuttu, että puukoneisiin olisi hyvä olla alla riittävästi kokemusta.

 

Ehdottomasti parasta olisi lentää alle jollain kaksipaikkaisella puukoneella, vaikak esim seiskan jarrut ovatkin esim kasia tehokkammat. Sillä voisi sen sivuluisunkin kokeilla, jotenkin minusta se vaan tuntuu niin erilaiselta (ja luonnollisemmaltakin) puukoneella kuin kuidulla.

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipa mieleeni sellainen, että tyypitettäessä näihin oldtimereihin, niin muistetaanko aina varmistua siitä, että asianomaiset osaavat tehdä sivuluisun ja nimenomaan niin, että oikaisussa vauhti ei karkaa käsistä?

Meinaan vaan, että näin kuitukonekaudella, kun kaikissa koulukoneissa on riittävän tehokkaat jarrut, niin saatetaan unohtaa miten noitä vanhoja koneita tulisi lentää, miten niitä on aikoinaan lennetty ja mitä taitoa niillä lentäminen vaatii.

 

Tuot noin, puhutaan K-8 lentolaitteesta, joka on maailman about yksinkertaisin kone lentää. Siihen on maailman sivu laitettu oppilaita alle 10 lentotunnin kokemuksella - minutkin. En antaisi niin kokemattoman ajaa sivuluisua matalalla, puukoneellakaan. Jos K-8:n ajaa pitkäksi Hyvinkään kokoisella kentällä, ensisijainen syy ei ole koneen vaikeus tai jarrujen tehottomuus. Enemmän epäilisin puutteellista lennon suunnittelua, niin että laskukierros on mennyt totaalisen pieleen. Enkä tarkoita mitenkään hirveästi moittia tarinan sankaria, sattuuhan noita, pikkujuttu, ja hyvää lisäoppia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi Håkun arvaus jarru-trimmivipujen sekaantumisesta on helppo uskoa, ne on vierekkäin ja jarruvipu on kovin kevyt. Jarrut auki ja ilmanopeus 70 km/h kone tulee lähes pystysuoraan alas, onhan sen liitolukukin vain vähän c172:ta parempi.

 

t.Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kasin jarrut puree kyllä mielestäni tosi hyvin kun jarrut on täysin auki ja ilmannopeus n.70-80km/h, eilen tuli testattua, kasilla kyllä saisi tulla laskuun melkein täysillä jarruilla maaliinlaskukisoissa ainakin. Helposti menee kyllä kasilla lasku pitkäksi jos jarruja ei ole tarpeeksi ulkona ja nopeutta yli 75km/h. Puuskaisella kelillä kyllä kannattaa nopeutta pitää tuo 80km/h. Kasissa on tosissaa vähän hölmösti tuo trimmin paikka, kun se on oikealla puolella ja lentojarrukahva vasemmalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuot noin, puhutaan K-8 lentolaitteesta, joka on maailman about yksinkertaisin kone lentää. Siihen on maailman sivu laitettu oppilaita alle 10 lentotunnin kokemuksella - minutkin.

 

Mutta taisitkin lentää kurssin kakkosella? Tarkoitin sitä, että tätä nykyä on kulttuurishokki mennä esim askista kasiin eikä vastaa aikaisempaa tilannetta, jolloin pohjatkin oli lennetty puukoneella. Kuinka iso shokki se kullekin on, on tietenkin pilottikohtainen juttu. Itsekin uskon, ettei tuossa haaverissa jarrujen tehottomuus ole ainoa vaikuttava tekijä.

 

Vastaavalla logiikalla voitaisiin laittaa kuka tahansa istumaan Harakkaan vintturihinaukseen joidenkin tuntien kokemuksella, kun niin tehtiin Jämilläkin sodan jälkeen? Toki tämä on kärjistämistä... ja vähän kieli poskessa kirjoitettu ;)

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kasin jarrut puree kyllä mielestäni tosi hyvin kun jarrut on täysin auki ja ilmannopeus n.70-80km/h, eilen tuli testattua, kasilla kyllä saisi tulla laskuun melkein täysillä jarruilla maaliinlaskukisoissa ainakin. Helposti menee kyllä kasilla lasku pitkäksi jos jarruja ei ole tarpeeksi ulkona ja nopeutta yli 75km/h. Puuskaisella kelillä kyllä kannattaa nopeutta pitää tuo 80km/h. Kasissa on tosissaa vähän hölmösti tuo trimmin paikka, kun se on oikealla puolella ja lentojarrukahva vasemmalla.

 

Kaseissa taitaa olla vähän kaikenlaisia trimmisijoitteluja, muistelisn että meidän yksilössä trimmi on vasemmalla. Tavallaan tuo trimmi oikealla on sen puoleen parempi, ettei itse asiassa juuri pitäisi olla sekaantumisen vaaraan, toki käsiä joutuu järjestelemään aina trimmaamisen ajan.

 

Kasilla voidaan laskea täysillä jarruilla aivan huoletta, periaatteessa lasken ihan kaikilla koneilla maaliinlaskukisoissa täysillä jarruilla (lue lopetan lentämisen), jotka pyritään avaamaan optimaalisella hetkellä (hyvin matalalla). Kasin ongelma on nimenomaan siinä, ettei jarruilla saa nopeasti tapettua ylimääräistä nopeutta (siis maaliinlaskumielessä tarpeeksi nopeasti) jota saattaa tarvita koneen hallinnan säilyttämiseksi.

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaseissa taitaa olla vähän kaikenlaisia trimmisijoitteluja, muistelisn että meidän yksilössä trimmi on vasemmalla. Tavallaan tuo trimmi oikealla on sen puoleen parempi, ettei itse asiassa juuri pitäisi olla sekaantumisen vaaraan, toki käsiä joutuu järjestelemään aina trimmaamisen ajan.

 

hannu

Joo, tuota nimenomaan hain, että käsiä joutuu trimmaamisessa vähän järjestelemään ristiin tai sitten lentää vasemmalla kädellä joka sekään ei kyllä ole ongelma. Sitä on vain aina tottunut siihen, että trimmi ja lentojarruvipu on useassa koneessa vasemmalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi tässä tapauksessa lentäjä tulee meille kertoimaan, kuinka kävi. Tästä sitten me muut otamme opiksemme.

 

Tänä kesänä ajauduin itse ongelmiin ASW-19 kanssa, sekoittamalla maastolaskussa telineen kahvan ja ilmajarrun. Seurauksena oli tapahtumasarja, jonka jälkeen en enää mahtunutkaan sille pellolle, jolle piti. Kun äkkäsin, että olin hetken jarruttanut pyörällä, pistin koneen täysillä jarruilla sivuluisuun. Sen seurauksena jarrut lukkiutuivat täysin auki, kunnes oikaisin sivuluisun. Näihin meni perusosala ehkä 15-20 sekuntia - riittävästi, jotta laskukierros oli jo pilalla.

Minun onnekseni suunnitellun laskupaikan takana oli toinen iso pelto, joka tosin kasvoi korkeaa ohraa. Sinnekin meno pelotti, mutta oli paljon parempi vaihtoehto kuin viereiset metsä ja hakkuuaukea. Sittemmin olenkin aina myötätuuliosalla testannut jarrut.

 

Minua auttoi se, että kokeneempi kerholainen oli pari viikkoa aiemmin kuppilassa kertonut sekoittaneensa po. koneessa laskutelineen ja ilmajarrun vivut. Pitäisikö meillä olla jokin taho, johon voisi anonyymisti kirjata omia virheitään, ja josta niitä voisi syyspäivien ratoksi lueskella? Jos sieltä voisi etsiä konetyypeittäin, voisi aina tsekata sen koneen kokemuksia, jolla aikoo lentää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noiden sekoittumisten takia olisikin aina makeaa, jos vipujen knupit olisivat erimuotoiset, kuten Isoissa Koneissa yleensä.

 

Kyllähän tuo virallinen raporttikäytäntö vilpittömästi yrittää olla  analysaattori ja feedback-apu turvallisempaan lentämiseen, mutta on tosiaan raskaan- ja hitaanpuoleinen, joten ei korvaa kuppilatiimaa tms. keskustelufoorumeja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minua auttoi se, että kokeneempi kerholainen oli pari viikkoa aiemmin kuppilassa kertonut sekoittaneensa po. koneessa laskutelineen ja ilmajarrun vivut. Pitäisikö meillä olla jokin taho, johon voisi anonyymisti kirjata omia virheitään, ja josta niitä voisi syyspäivien ratoksi lueskella? Jos sieltä voisi etsiä konetyypeittäin, voisi aina tsekata sen koneen kokemuksia, jolla aikoo lentää.

 

Tässä kirjoituksessa särähtää korvaan pahasti yksi sana. Tähän päivään mennessä ei missään ole osattu perustella sen tarpeellisuutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaseissa taitaa olla vähän kaikenlaisia trimmisijoitteluja, muistelisn että meidän yksilössä trimmi on vasemmalla.

 

 

hannu

 

Muistanet, Hannu, että kurssiiin kuului myös tehtävä, jossa koneen mittarit piilotettiin. Oppilaan piti sitten luetella mittarit ulkomuistista. Tarkoituksena oli nimen omaan se, että mittareiden ja hallintalaitteiden paikat olisivat selkärangan jatkeena, eikä niitä tarvitsitsi miettiä tiukan paikan tullessa.

 

Siinä mielessä trimmin ja jarrujen sekoittaminen kuullostaa himpun verran oudolta.

 

Ps. Olen edelleen sitä mieltä, että Kasi on paras kone maaliinlaskuihin :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noiden sekoittumisten takia olisikin aina makeaa, jos vipujen knupit olisivat erimuotoiset, kuten Isoissa Koneissa yleensä.

 

Eipä sekään tunnu aina auttavan.

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En antaisi niin kokemattoman ajaa sivuluisua matalalla, puukoneellakaan.

 

Miksi et?

 

Jos K-8:n ajaa pitkäksi Hyvinkään kokoisella kentällä, ensisijainen syy ei ole koneen vaikeus tai jarrujen tehottomuus. Enemmän epäilisin puutteellista lennon suunnittelua, niin että laskukierros on mennyt totaalisen pieleen. Enkä tarkoita mitenkään hirveästi moittia tarinan sankaria, sattuuhan noita, pikkujuttu, ja hyvää lisäoppia.

 

Joo, ei tämä keissi taida ihan pelkästään mennä jarrujen piikkiin. Oma, puutteellisesti kuvattu, ajatuksenkulkuni oli, että osaavatko ihmiset tarvittaessa sivuluisun liukukulman jyrkennykset tehostustoimenpiteenä.

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisikö meillä olla jokin taho, johon voisi anonyymisti kirjata omia virheitään, ja josta niitä voisi syyspäivien ratoksi lueskella? Jos sieltä voisi etsiä konetyypeittäin, voisi aina tsekata sen koneen kokemuksia, jolla aikoo lentää.

 

Minä, ja varmaan moni muu, voisi tällaisen järjestelmän askarrella, jos sille on käyttöä. Tarpeellinen se mielestäni on. Näin minuutin asiaa miettineenä tuli seuraavia ajatuksia:

 

- Käyttäjät tunnistetaan esim. lähettämällä email annettuun osoitteeseen, jossa raportin kirjoittaja kuittaa raportin julkaisun. Emaili -osoitetta, koneen rek.tunnusta, aika- ja paikkatietoa EI tallenneta mihinkään.

 

- Julkaistuja raportteja käsitellään tieteellisenä tietona ts. ne ovat aina puutteellista/alustavaa tietoa sekä yhteisön ylläpitämää ja korjaamaa tietoa.

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä, ja varmaan moni muu, voisi tällaisen järjestelmän askarrella, jos sille on käyttöä.

 

Hyvä idea, olette vaan myöhässä. GEN M1-4 on hyvä väline ja mikäli niitä täytettäisi riittävästi olisi jotkut edellytykset saadakin niillä kerättyä tietoa myös meidän pienemmillä painoilla lentävien käyttöön.

Jos ilmoituksia tehdään, niin uskoisin olevan käsittelijän intressissä antaa niistä saatuja tietoja myös asiakkaiden käyttöön.

 

Täyttäkää niitä papruja (tai ihan sähköisiä lomakkeita).

Itse alensin tälle vuodelle omaa kynnystäni ihan vaan nähdäkseni montako tulee tehtyä. Tuleehan niitä muutama.

Kaikkein paras olisi jos ohjaaja aina itse vaivautuisi lentoturvallisuusilmoituksen tekemään, silloin raparin teko ei vaikuttaisi kostotoimelta niin kuin se monasti tunnutaan ymmärrettävän.

 

Eli, miksi tehdä joku epävirallinen systeemi kun on olemassa ihan virallinenkin?

Virallinen pitää vaan saada palvelemaan käyttäjäkuntaa.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi et?

 

En luottaisi siihen että keskimääräinen lupakirjaton tai ihan vasta lupakirjan saanut henkilö hallitsisi sivuluisun ja siitä oikaisun matalalla.

 

Minun ohjeistukseni olisi se, että jos finaalikaarron jälkeen on 250 metriä korkeutta tai alle, kone tulee jarruilla suoraan ja mahtuu kentälle. Jos on yli 250 metriä, voi ajaa uuden lyhennetyn kierroksen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä idea, olette vaan myöhässä. GEN M1-4 on hyvä väline ja mikäli niitä täytettäisi riittävästi olisi jotkut edellytykset saadakin niillä kerättyä tietoa myös meidän pienemmillä painoilla lentävien käyttöön.

Jos ilmoituksia tehdään, niin uskoisin olevan käsittelijän intressissä antaa niistä saatuja tietoja myös asiakkaiden käyttöön.

--

Eli, miksi tehdä joku epävirallinen systeemi kun on olemassa ihan virallinenkin?

Virallinen pitää vaan saada palvelemaan käyttäjäkuntaa.

 

-M-

Jep. Varsinkin toi sähköinen lomake voisi tallettua suoraan nettiin, josta tiedot tulisivat välittömästi käyttäjäkuntaa palvelemaan.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään