Mika Koski

Purjelento-onnettomuus Hyvinkäällä

159 viestiä aiheessa

Voitaisiko vielä varmuuden vuoksi käsitellä polttoaineen loppumisen mahdollinen vaikutus tähän onnettomuuteen?  ;D

Justiin, oliko mielestäsi hyväkin vitsi? Sorry en tykännyt yhtään, eikä ole noihin tapahtumiin mitään kytköksiä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näinhän tää menee aina, kun jotain tapahtuu joku tietää suunnilleen / mitä tapahtui? Sitä mitä tapahtui ei sitten takuuvarmasti kerrota, eikä kerrotakaan ajatuksella heh, mä tiedän mutten kerro. Tästä johtuen täällä tulee näitä eipäs juupas kommentteja satamäärin, missä arvuutellaan mitä tapahtui ja miksi. Aina vedotaan siihen viralliseen tutkintaan. Mielestäni mikään laki ei kiellä kommentoimasta asiaa julkisella palstalla, kuin on tähän asti menetelty. Tatulla lienee pykälät paremmin hanskassa, joten voinet valaista asiaa.

Olen jossain määrin samaa mieltä Sepon kanssa. Moni meistä on nähnyt jotain, mutta johtopäätösten teko ja kokonaiskuvan luonti on päätetty antaa onnettomuustutkintakeskuksen nimeämälle henkilölle. Mielestäni tämäkin päätös on hyvin perusteltu, erityisesti asianosaisten kannalta.

Kuten Håkan jo kertoikin, tätä tapausta koskien on luvattu, että alustavan tutkinnan tietoja julkistetaan pian. Jatkossakin alustavat tutkinnan tulokset pyritään tuomaan harrastajakunnan tietoon mahdollisimman nopeasti. Tämä on varmasti meille kaikille mieleen, kiitos siis siitä Ismo Aaltoselle ja muille ilmailuonnettomuuksien tutkintaa vetäville. Näitä tutkinta-asioita näkyy hoitavan harrasteilmailua hyvin tuntevat kaverit, IMHO.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä sen osaaminen tietyissä rajoissa on edellytys lupakirjan saamiselle. Lentokokeessa vaaditaan ellei joku juttu estä (koneen rajoitukset).

Niin, harjoitellaanhan sitä ja tarkkarilla kokeillaan, ylhäällä... mutta onko jarrut auki samalla? Enkä muista nähneeni koskaan millään kurssilla kokeiltavan laskussa. En edes maastolaskukurssilla. Enkä silloin kun ajetaan "sarkalaskuja" (eräiden kerhojen edellyttämä koe ennen matkalennolle pääsyä).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Justiin, oliko mielestäsi hyväkin vitsi?

Oli, koska tällä forumilla kaikki tutkintalinjat päätyvät jossain vaiheessa polttoaineen loppumiseen. Purjekoneen tapauksessa se voi olla hiukan haastavaa, mutta tulet yllättymään... :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ja seuraava spekulaatiolinja onkin sitten että miksei laskenut moottoritielle.  :P

Pääasia ettei kukaan loukkaantunut, kalustoa saa uutta ja onnettomuustutkinta kertoo mitä tapahtui. toivottavasti siitä voidaan ottaa opiksi. Henkilökohtaisesti en pidä juurikaan haitallisena keskustelua sivuluisista ja sen tarpeellisuudesta ja oikaisusta, mikään lisätieto ei ole koskaan pahitteeksi. Mutta jos mennään mututiedolla pitää muistaa pitää suodatin päällä kun lukee näitä. Mielellään myös kirjotitaessa. Mä taisin just hukata omani.q

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ja seuraava spekulaatiolinja onkin sitten että miksei laskenut moottoritielle.  :P

Siihen on ihan yksinketainen syy: Kasi ei liidä niin kauas.

-M-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Henkilökohtaisesti en pidä juurikaan haitallisena keskustelua sivuluisista ja sen tarpeellisuudesta ja oikaisusta, mikään lisätieto ei ole koskaan pahitteeksi.

Olen Hannan kanssa samaa mieltä. Tämä forumi on siinä mielessä arvokas, että täällä keskustelijoita on useilta ilmailun aloilta. Löytyy aivan uskomattomia tietäjiä tuhansien tuntien kokemuksella. Lisäksi aloittelevia ilmailijoita sekä niitä, jotka ovat muuten vain kiinnostuneita ilmailusta vaikka eivät itse lupakirjaa omista.

Toki ketjut alkavat rönsyillä, mutta kun ei mennä asiattomuuksiin niin rönsyilköön minun puolestani :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suomen purjelentokoulutuksessa jätetään muitakin harjoituksia tekemättä, jotka ainakin jossain päin maailmaa näyttävät olevan kovia juttuja, esim hinauskoneen kanssa laskeutuminen irroittamatta köyttä, jarruton laskeutuminen ja "jumissa" auki olevilla jarruilla lähestyminen ja lasku, joita tässä blogissa kuvataan oppilaan näkökulmasta:

http://jeremy.zawodny.com/blog/archives/002588.html

Edelleen, voi kysyä, miten iso on todellinen riski. En ole koskaan kuullut mitään yllämainituista vaikeuksista toteutuneen Suomessa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No eikös takavuosina jollain jäänyt Puchazissa jarrukahva "käteen", ts. pääkaaren takaa rungossa jarrujen käyttövipu murtui hitsauksesta irti. Puhkuhan läväyttää tuossa vaiheessa rojut pihalle eli täydet jarrut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

hinauskoneen kanssa laskeutuminen irroittamatta köyttä 

Minulla jäi kurssiaikana köysi seiskan nokkaan jumiin, mutta Hinu irroitti sen omasta päästään kun ymmärsi ettei köysi irtoa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suomen purjelentokoulutuksessa jätetään muitakin harjoituksia tekemättä, jotka ainakin jossain päin maailmaa näyttävät olevan kovia juttuja, esim hinauskoneen kanssa laskeutuminen irroittamatta köyttä, jarruton laskeutuminen ja "jumissa" auki olevilla jarruilla lähestyminen ja lasku, joita tässä blogissa kuvataan oppilaan näkökulmasta:

http://jeremy.zawodny.com/blog/archives/002588.html

Edelleen, voi kysyä, miten iso on todellinen riski. En ole koskaan kuullut mitään yllämainituista vaikeuksista toteutuneen Suomessa.

Minä olen kuullut PIKiläisiltä värikkäitä tarinoita Kebnekaise aaltoleiri matkoilta. Purjekone hinattiin Malmilta Paittasjärvelle ja matkalla laskeutuivat yhdistelmänä. ym.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

PIKiläiset ovat tehneet monta huimaa suoritusta Kebnellä. Kuten että C140 on ihan hyvä hinauskone, mutta kun siinä ei ollut hinauskytkintä! Mitenköhän ne pojat....? No, on moni muu lentoporukka kokeillut poikkeavia lentomenetelmiä ko. paikassa. Useimmiten ihan onnistuneesti, vaikka muutaman koneraadon olenkin kantanut maastosta.

Sivuluisu on ihan turvallinen menetelmä, mutta sitä pitää harjoitella säännöllisesti. Kuten kaikkea lentämiseen liittyvää.

Täytyy lisätä tuohon Matin "vanhat parrat" muisteluun Astirin sivuluisuista. Tuo korkeusperäsimen tehon loppuminen jyrkissä luisuissa yllätti monen "suuren"pilotin. Alas viedyn luisun oikaisu meni mielenkiintoiseksi kun sauva oli takana ja nokka kohti tonttia! Itse mukaan lukien. Sen kokemuksen jälkeen opetin malttia tässä asiassa tyypittäessä uusia sankareita.

Kasi on ihan hyvä maaliinlaskukone. Olen nähnyt sillä tehtävän ylösvedon, joka on päättynyt onnellisesti. Ei ollut oman kerhon kone eikä edes kotikenttä, joten tyydyin vain hiljaa hämmästelemään mielenkiintoista lähestymistä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kasi on ihan hyvä maaliinlaskukone. Olen nähnyt sillä tehtävän ylösvedon, joka on päättynyt onnellisesti.

Ylösveto pursikoneella??!! Nyt en ymmärrä? Syy on varmaan se, että en ole PIKiläinen... :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ylösveto pursikoneella??!! Nyt en ymmärrä? Syy on varmaan se, että en ole PIKiläinen... :o

PIKissä ei ole koskaan ollut Kasia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täytyy lisätä tuohon Matin "vanhat parrat" muisteluun Astirin sivuluisuista. Tuo korkeusperäsimen tehon loppuminen jyrkissä luisuissa yllätti monen "suuren"pilotin. Alas viedyn luisun oikaisu meni mielenkiintoiseksi kun sauva oli takana ja nokka kohti tonttia! Itse mukaan lukien.

Oikesiko se luisu kuitenkin nopeasti ja varmasti sivuperäsimellä ja siivekkeillä? Eli käytännössä paljonko korkeutta Astirilla menee oikeaoppisessta oikaisun aloittamisesta siihen, kun ennen kuin kone on oiennut?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos on tarpeeks monta joulea niin niitähän riittää uuteen laskukierrokseen. Tämän kesän SM-kisoissakin tuli kuultua Räyskälän jaksolla "Eiku teenkin vielä ylösvedon ja tulen myötätuuleen 12".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oli se ihan aito ylösveto kynnykseltä! Ehkä vajaa 100m korkua. Jarrut kiinni ja radiolla ilmoitus, 360 ja uusi yritys. Toisella yrittämällä kynnysnäreet oli ja aika lähellä. Ei ollut PIK uroteko.

Ei siinä Astir oikaisussa napakasti tehtynä korkua mitään mene, jollei päästä asiaa siihen tilaan että sauva on takana. En katsellut korkeusmittaria, keskityin ohjaamiseen. Selvisin ilman lasikuitutöitä. Koitin sittemmin opastaa muita, jottei jokaisen aina tarvitse kokeilla itse.

Itse sivuluisua olen tehnyt monella lentämälläni tyypillä. Ei Hinulla eikä Beech Baronilla, mutta Twin Otterilla tyhmyyttäni kyllä. Turhaa puuhaa, se tippuu muutenkin kunnolla. Ja massojen hallinta tekee homman turhan haastavaksi. Mutta hinureilla, kuten Pawnee ja Piper Colt se on jo ihan jokapäiväistä. Etenkin Coltilla, jossa ei ole laskusiivekkeitä ollenkaan. Ei ne Pawneen läpykät myöskään paljoa auta. Siinä ne voi mennä rikki käytössä. Kerran laskussa rengas meni jään läpi ja jääkimpale kimposi laipan läpi. Sitä teipatessa opin olla käyttämättä moista turhaketta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joskus jonkin lentonäytöksen purjelentoesittelyssä on ollut hiukan ylösvedon tyylinen tilanne. Lasikuitukone lentää matalalla todella nopeasti yleisön edessä noin 30 m. korkeudessa ja pilotti vetää sitten nopeudet korkeudeksi. Kone nousee niin korkealle, että uusi pieni laskukierros ei edes tee tiukkaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

onpa tuota nähty tehtävän puukoneellakin... Tosin se on tainnut tehdä sen ohilennon myötätuuleen ja siitä kurvannut vastatuulilaskuun, jos nyt en ihan väärin muista omia näkemisiäni  :) Ja siis näytöksessä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia, enköhän minäkin jo usko että purjekoneella voi tehdä ylösvedon... :) Painotetaan kuitenkin, että normaali toiminnassa se ei liene ole kovin suositeltava manööveri ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

niin, ja mun kuvaamassa tapauksessa siis täysin harkitusti ja pellemiljoonaa, eli ei taida mennä ihan tavallisen ylösvedon piikkiin...  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään