Mika Koski

Purjelento-onnettomuus Hyvinkäällä

159 viestiä aiheessa

ei kun siis ihan oikeesti suunnitellusti, koska tyyppi veti saman kuvion ihan joka kerta. että sikäli ei ollu ehkä elvistelyä ilmassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tarkoitin että eikös ne näytöslennot ole vähän semmosta "elvistelyä", jota ei normaalissa toiminnassa välttämättä hyvällä katsota ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

no jaa, mä oon ainakin antanut itseni ymmärtää, että ainakin täällä Suomessa se on aika tarkkaan määrättyä kuinka matalalla tai kuinka lähellä yleisöä saa lentää. Ymmärtääkseni näytökset vielä hyväksytetään lentonäytöksen johtajalla ennen varsinaista näytöstä, mutta jälleen kerran, voin mä olla väärässäkin.

Se toki taitaa olla totta, että näytöslentämisessä tehdään joskus temppuja, jotka ei oo niitä "ihan oikeita taitolentoliikkeitä", ja haetaan koneen suorituskyvyn ääripäitä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei siinä Astir oikaisussa napakasti tehtynä korkua mitään mene, jollei päästä asiaa siihen tilaan että sauva on takana. En katsellut korkeusmittaria, keskityin ohjaamiseen. Selvisin ilman lasikuitutöitä. Koitin sittemmin opastaa muita, jottei jokaisen aina tarvitse kokeilla itse.

Juu, morjesta vaan Kaitsu!

Astirilla ei se korkeuden menetys sinällään ole suuri, mutta luisun alkaessa jyrkentyä itsellään ja noka painuessa vedon lisäämisestä huolimatta tilanne ei olisi matalalla toivottava vaikkei korkua oikaisuun paljon menisikään. Viittaan tuohon stressin lisääntymiseen ja suorituskyvyn laskuun josta aikaisemmin sanoin. Ikävä ominaisuus kaiken kaikkiaan harjoituskoneeksi suunnitellussa pulkassa.

Mullahan on oikeestaan vahva mielipide ko. tehtaan killuttimista jota ei voorumin sääntöjen takia saa kirjoittaa. Joku voisi vielä ottaa nokkiinsa.

Terveisiä Espanjasta.

-M-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Astirilla ei se korkeuden menetys sinällään ole suuri, mutta luisun alkaessa jyrkentyä itsellään ja noka painuessa vedon lisäämisestä huolimatta...

Minulla on ollut vastaava kokemus Vasamalla joskus kauan sitten. Oikein kovatuulisessa ja puuskaisessa säässä räpsähdin, kai kolmannen kerran putkeen. Huitaisin laskukierroksen sivuluisukaarrolla 90 asteen sivutuulilaskuun. Yläjalka pohjassa, reilusti kallistusta, kovasta vastatuulesta sivutuuleen ja samalla tuuligradientti teki omia temppuja. Tarkka aerodynaaminen analyysi jäi tekemättä, mutta aika pitkään se Vasama meni siipi edellä kohti metsää, riippumatta siitä mihin suuntaan ohjaimia heiluttelin. Sauva eteen taisi pelastaa tilanteen ja minut, mutta marginaali jäi vähäiseksi.

Viime kesänä oikaisin kerran sivuluisukaarron huolimattomasti: painoin reilusti alajalkaa enkä löysännyt vetoa. Tulipa pikainen kierros syöksykierrettä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvää Iltaa,

Itse threadin mukaiseen asiaan sanoisin, että hyvä ettei henkilövahinkoja. Erehtyminen on inhimillistä. Koneita saa uusia.

Mutta, minkähän mallin ASTIRissa tuo mainittu ominaisuus on ? Vai kaikissa ?

Tuli ihan näin yksityishenkilönä mieleen, ja kahdella alatyypillä (eli Astir CS / Astir CS Jeansilla)lentäneenä mieleen, että koska tämä on ns. absoluuttisen tiedon foorumi nro 2 (ensimmäinen on Räyskälän Pikkusauna) kysyä ko.asiaa. Koskeeko kaikkia malleja ? En mitenkään ko.konetyyppiä varsinaisesti rakasta, mutta olen sillä jonkinverran lentänyt. Jarrut ovat hyvät. Oman kokemuksen perusteella (ei siis tieteellinen fakta) CS:n jalka tehoaa paremmin eli ainakin joitain pieniä eroja on. Muuten hyvin samantuntuiset koneet lentää, profiili ja siipi lienevät hyvin samat.

Astireitahan on tehty, siis 1-penkkisiä kiinteäsiipisiä, mallit Astir CS, Astir CS 77, Astir CS Jeans, Astir II, Astir III ja Astir IIIB (nokkapyörällä).

Kysyn tätä siksi, että tuonkin mallisarjan alku- ja loppupään aikaero on liki 10v. Saattaa siis olla, että kaikki lento-ominaisuudet eivät ole tyypeillä samat. Joku kuitenkin ottaa täältä taas asian esiin "varmana faktana", siis tuon nokan pudottamisen (voi toki olla että kaikki Astirit tekevät niin, en tiedä).

Sinänsä, on tosi hyvä, että tuollaisesta piirteestä on VAROITETTU. En todellakaan tarkoita arvostella tätä. Kiinnostaa vain tietää, mitä mallia ko.asia koskee.

Olisin tänään kokeillut tuota CS:llä, mutta ainakin EFRYn karttalehdellä oli sellainen tuuli ettei ollut mahdollista. Myöhemmällä keikalla, 1000m hinauksella, saatiin peruutettua ASK-21:llä...eli ylätuulta tosiaan oli.

Yst terv

Riku

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Riku, se taisi olla mallia III, sellainen jossa sivuperäsin on saranoitu epäsymmetrisesti.

-M-

Ps. Ainii, arvaa onko ollu kelii?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään