Timo Hyvönen

ULPM (RU-0189) ja sinne lentäminen

141 viestiä aiheessa

Venäjän posti on hidas, mutta vastapaikoksi epäluotettava. Jos se toimii, niin se tuo vain huonoja uutisia :) Kostamus täyttää ensi vuonna 30 vuotta, kun tietää byrokratian jähmeyden, niin lentovalmistelut pitäisi aloittaa välittömästi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäjän AOPA:n yhteenveto ilmailulainsäädännöstä  (venäjäksi):

 

https://docs.google.com/file/d/12ay3M3E5uJP09-DNm7zgETox4hcb_S5XhlEtLz9Sc55WTsOyD3lAnoY33BvW/edit?pli=1

 

Ei noissa mitään ihmeellistä ole, mutta ongelmana onkin toimivaltaisten elinten tulkinta lainsäädännöstä:

 

"Kansalaisyhteiskunnan periaate: Sallittua on kaikki, mikä ei ole erikseen kielletty. Virkamiehelle (toimivaltaiselle elimelle) on sallittua vain se, mikä on ilmiselvästi sallittu (toimivaltaisissa valtiollisissa elimissä)", Vladimir Turin, AOPA

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisi kokeilla jos tuo Hudilainen hoitaisi homman. Selkeästi kaupallinen intressi, jota tällainen avautuma voisi auttaa

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miks ei hoitaisi tämän koko jutun jonkun handlerin kautta? Olisi jo toteutettu projekti ajat sitten

 

Mikä on handleri ja millainen on hänen toimenkuvansa? Rosviazijan kansssa asioidessani olin aistivinani, että mieluummin toimisivat yritysten kuin yksityishenkilöiden kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miks ei hoitaisi tämän koko jutun jonkun handlerin kautta? Olisi jo toteutettu projekti ajat sitten

 

Kaima hoi, meillä on vielä(kin) käymättä siellä Pietarissa. Mitäpä ehdotat?

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisi kokeilla jos tuo Hudilainen hoitaisi homman. Selkeästi kaupallinen intressi, jota tällainen avautuma voisi auttaa

 

t. Timo

 

No, ei tuo Hudilainen näytä suhtautuvan kielteisesti kanssakäymiseen Suomen kanssa, kunhan takana on kaupallisia intressejä. Puuhataan uutta kansainvälistä ylistyspistettä - Syväoron tilapäisestä tukinajopaikasta...

 

http://www.karjalansanomat.ru/article/hudilainen-yhteisty%C3%B6h%C3%B6n-saatava-lis%C3%A4%C3%A4-vauhtia

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, ei tuo Hudilainen näytä suhtautuvan kielteisesti kanssakäymiseen Suomen kanssa, kunhan takana on kaupallisia intressejä. Puuhataan uutta kansainvälistä ylistyspistettä - Syväoron tilapäisestä tukinajopaikasta...

 

Kappas. Tuohan on positiivinen uutinen, jos se viimein etenisi. Homma on ollut vireillä vuodesta toiseen ja eritoten Parikkalan (+ koko keskisen Karjalan) päättäjille ja yrittäjille mieleen. Parikkalasta kun täytyy ajaa vähintään 200 kilsaa suuntaansa päästäkseen esim. katsomaan niitä osia, jotka kunnasta riistettiin itään stalinististen offensiivien seurauksena 40-luvulla. Samoin Lahdenpohja-Jaakkima-Lumivaara-Kurkijoki-Hiitola -sektori olisi hyvin mukavan ja nopean matkan päässä kivijalkaturisteille nykyisen puoli päivää suuntaansa kestävän kidutuksen sijaan. Tiedä sitten, miten melko pienen raja-aseman kapasiteetti saataisiin riittäväksi.

 

EDIT: Mahtaakohan tuo Hudilainen olla alkujaan Parikkalan Huotilaisia sitten, tietääks kukaan tuommoisista tutkimuksista?

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EDIT: Mahtaakohan tuo Hudilainen olla alkujaan Parikkalan Huotilaisia sitten, tietääks kukaan tuommoisista tutkimuksista?

 

Arkistotietojen mukaan aluetasavallan nykyisen johtajan esi-isän muuttivat juuri Parikkalasta XVII vuosisadan lopulla seudulle , joka tunnetaan nykyisin Leningradin hallintoalueen Hatsinan piirinä. "Olen iloinen sekä nostalgisista syistä, että siitäkin, että Karjalan tasavallan päämiehenä minun tehtävä ratkaisuja tasavaltamme ja Suomen välisen kanssakäymisen tehostamiseksi tuntuvasti", Huotilainen itse loihe lausumaan.

 

http://gov.karelia.ru/News/2012/08/0813_07_f.html

 

Mitkähän vois olla ne yleisilmailun kaupalliset intressit, jotka saisivat Huotilaisen innostumaan - edes puoleksi samassa määrin kuin tukinajosta ja koneteollisuuden alihankinnasta?

 

EDIT:  mitäs minä täällä tyhmiä kyselen - Huotilaisen Leksalta voi kysellä suoraankin:

 

http://gov.karelia.ru/gov/Leader/form_f.html

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hevosmiesten tietotoimisto kertoo, että RATLA:n (Lappeenranta-Viipuri linjalla) kautta on lennetty yli rajan 300 metrissä - jo 26.10. Hyvin oli kuulunut Pietarin lennonjohto tuollakin korkeudella. Lennolla juhlistettiin lupakäytännön poistumista kansainvälisilta lennoilta (vuosi on kulunut), pokkana vaan lentelivät.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cool! Asiaa täytyy tutkia tarkemminkin!

 

t. Timo

 

Eiköhän Venajan AOPA:ssa olla perillä, luin tuon niiden keskustelupalstalta, joku pietarilainen "lautturi" siellä oli polleata poikaa. Muuten oli vähäsanainen, noin julkisesti. Olisikohan oikaissut jonkun koukeron - tai sitten tulkinta on muuttunut: ilmoittautumispiste ei olekaan enää piste vaan jana :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lappeenrannan lennonjohdon päällikkö Himanen kertoi YLE:lle että nyt on avattu matalammalla oleva rajanylityspiste. Sitä sopii käyttää jos mieli lentää Venäjälle:

http://yle.fi/uutiset/lentokoneharvinaisuudet_lentavat_suomen_kautta_pietariin/6657543

Pitkä lenkki tulisi, jos Kuhmosta Kostamukseen haluaisi lentää (80 km). Suomen puolella Lappeenrannan kautta rajanylitys, pakollinen välilasku Petroskoissa, lähimmälle Venäjän kansainväiselle lentoasemalla, siellä passin leimaus, sitten (jos Mintrans sallii) mahdollisesti lento Kostamukseen. Paluu samaa reittiä.

 

Himanen ei ole kartalla, paitsi venäläisten lauttureiden asiassa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitkä lenkki tulisi, jos Kuhmosta Kostamukseen haluaisi lentää (80 km). Suomen puolella Lappeenrannan kautta rajanylitys, pakollinen välilasku Petroskoissa, lähimmälle Venäjän kansainväiselle lentoasemalla, siellä passin leimaus, sitten (jos Mintrans sallii) mahdollisesti lento Kostamukseen. Paluu samaa reittiä.

 

Himanen ei ole kartalla, paitsi venäläisten lauttureiden asiassa.

 

Ei Himanen mitään Kuhmoon viittaa, minä tässä vaan sitä että on päästy askel eteenpäin. Rajanylityspaikan korkeus (mikä lienee?) on kuitenkin nyt kai sitten sopivampi GA koneita ajatellen. Tästä ei sitten kohta puutu kuin tuo pohjoisemmaksi toivottu rajanylityspaikka, vaikkapa sitten Kuhmon tasalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

 

Onko kukaan lentämässä Helsingistä tai Tampereelta Petroskoihin tai sieltä takaisin juhannusviikolla? Tai tietääkö kukaan kehen voisin olla yhteydessä asian tiimoilta?

Olen lähdössä puolisoni kanssa reissuun sinne ja tällä kertaa selvitämme kaikki mahdolliset vaihtoehtoiset matkustusmuodot ennen kuin alistumme taas tappavaan minibussikyytiin.

Osallistuisimme tietysti kustannuksiin ja tulkkaamme tarvittaessa.

 

Sääli ettei Rusline enää lennä. Ei taitanut heidän mainostus toimia, kun kukaan ei heistä ollut koskaan kuullutkaan. Hinnat olivat sentään kohdillaan.

 

Valitan ketjun lainaamista, mutta aihe sivuaa omaa kyselyä sen verran läheltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rosaviazian sivuille on ilmestynyt ohje, miten anotaan luvat kansainvälisille, ei-säännöllisille lennoille. Siinä viitataan Venäjän AIPin kohtaan 3.13, jonka mukaan lupaa voi anoa juridinen henkilö, jolla on voimassaolava sertifikaatti lennon turvallisuuden varmistamiseksi. Tällainen oikeus on (jos on myös sertifikaatti) :

- venäläisillä lentoyhtiöillä, joilla on lupa järjestää oman kalustonsa lentoja

- ulkomaalaisilla lentoyhtiöillä, joilla on lupa omalle kalustolleen

- venäläisillä lentoyhtiöillä ja venäläisillä orgnisaatioilla (kolmas osapuoli)

 

AIP vaatimus laajennetaan koskemaan kaikkia venäjän ilmatilan venäläisiä ja ulkomaisia käyttäjiä. Juridisten henkilöiden esittämiin lupapyyntoihin saa vastauksen yhden työpäivän kuluessa.

 

http://favt.ru/favt_new/?q=novosti/aktualnaja_informacija/aktualnaja_informacija/3021

 

Listassa on muutamia kolmansia osapuolia (matkatoimistoja, business-jet yrittäjiä, handlereitä jne...), myös se (ЗАО "Стримлайн ОПС"), jolta alustavasti kysyttiin asiaa talvella. Kansainvälisiä charterlentoja voi nyt suorittaa, vaikka ei olisi sertifioitu organisaaatio, kun luvat anoo ja turvallisuudesta vastaa sertifioitu kolmas osapuoli.

 

Yleisilmailusta tuossa ei sanota mitään, rajanylitys vaatinee edelleen poikkeusluvan hallitukselta, yksityihenkilöiden on turha kysellä lupia Rosavizijalta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valitettavasti ei lentoja tänäkään vuonna. FSB ei millään ehdi järjestämään, alle puolen vuoden varoitusajalla yhtä tulli- ja rajamiesta, tarkastamaan kymmenen suomalaisen paperit Kostamuksen kentälle.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä ei ole yllytystä mihinkään laittomuuteen, vaan täysin hypoteettinen ajatus; Jos Kostamukseen vaan lentäisi, ilman mitään etukäteislupia ja selvityksiä, niin veikkaanpa että FSB olisi jututtamassa melko pikaisesti. Toki se loppuaika tuosta puolesta vuodesta saattaisi mennä kiven sisällä siperiassa ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä ei ole yllytystä mihinkään laittomuuteen, vaan täysin hypoteettinen ajatus; Jos Kostamukseen vaan lentäisi, ilman mitään etukäteislupia ja selvityksiä, niin veikkaanpa että FSB olisi jututtamassa melko pikaisesti. Toki se loppuaika tuosta puolesta vuodesta saattaisi mennä kiven sisällä siperiassa ;)

Totta, saman tien voisi lentää Moskovaan, Punaiselle torille eikä FSB ehtisi silmää räpäyttää. Mutta, määräyksiä on noudatettava ilmailun alalla - eikö?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään