Jonatan Hilska

Fokker D.21 löytö Venäjällä

6 viestiä aiheessa

Tekstissä sanotaan koneen olevan mahdollisesti FR-155. (olemattomalla kielitaidolla en ymmärrä enempää)

 

Samassa keskustelussa mainitaan, että Venäjältä olisi löytynyt aikaisemmin myös toisen Fokkerin jäänteet. Tätä toista konetta oltaisiin kuulema kunnostamassa lentokuntoiseksi. Keskustelijat kuitenkin epäilevät, että tämä olisi totta tai ainakin hyvin vaikeata.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitoin tuosta hollantilaisen tekstin Google kääntäjään. Suomennus on aika hassu. Ken saa selvän niin saa. ;D

 

"Vuoden 2007 alussa Venäjällä Fokker D-21 löytyi hyvässä kunnossa, kun kaikki. Muutamaa kuukautta myöhemmin, ja puoli löytyi. Liitteenä valokuvia ensimmäinen hylky. Olen Gerd Fritz Essen sitten pyysi tietoja mus, hänen havaintonsa:

 

Tämä on Fokker D.21 Wasp. Se oli myös selkein. Tiedetään missä hylky löytyi. Suomen Historia Ilmavoimien 3A raportit historian kaikkien Suomen D.21 ampiainen, ja jotkut on / rintaman takana on menetetty. Pelaaminen niin ampui, että viimeinen ohi, kun suomalaiset miehitetyllä alueella.

FR155, 16/11/41 by puolustava tulipalo iski taas hyökkää maahan tavoitteet (sarake 10 kuorma tuhottu) lähellä Laatokan. 2/LLv kuului 30, joka Kpt.vl. Veikko Karu komentaja. Sitten hän johti muodostumista. Hän teki pakkolaskun, haavoittui ja tuli takaisin jalka omalla rivillä. Joten se ei ollut kaukana. Muuten, Suomen lentäjät kaverit melko kovaa, niin se varmasti näyttää Karu. On (ainakin) 17. joulukuuta vuonna jälleen ilmassa.

FR155 on numero 38, Series IV, ensimmäinen lento 14 toukokuu 1941. 29 toukokuu 30 klo LLV. Yhteensä lentotunnin: 155,15. Kirjalliset 13 maaliskuu 1942.

 

Venäläiset työskentelevät toinen Fokker D-21: n lentokelpoinen taas saat tämän näyttää hän suunnittelee, teistä on pääsy tuollaiseen piirustuksia?"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Google-kääntäjällä hollannista englanniksi:

 

Early 2007 in Russia a Fokker D-21 found in good condition after all. A few months later, and half found. The attached photographs of the first wreck. I have Gerd Fritz Essen then asked for information tation, his findings:

 

 

This is a Fokker D.21 Wasp. That was also the most obvious. Is known where the wreck was found. Suomen Historia Ilmavoimien 3A reports the history of all Finnish D.21 Wasp, and some is on / behind the front is lost. Playing both shot and killed, that last over when the Finns occupied territory.

FR155, 16/11/41 by defensive fire hit while attacking ground targets (column 10 trucks destroyed) near the Ladoga lake. 2/LLv belonged to 30, which Kpt.vl. Veikko Karu commander. He then led the formation. He made an emergency landing, was wounded and came back on foot within its own line. So it was not far away. Incidentally, the Finnish pilots guys pretty hard, so it surely looks Karu. On (at least) on December 17 in the air again.

FR155 is No. 38, Series IV, first flight May 14, 1941. 29 May 30 at LLV. Total flight hours: 155.15. Written March 13, 1942.

 

 

The Russians are working on another of the Fokker D-21's airworthy again to get this look she plans, one of you has access to such drawings sooort?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

T. Rahkosen koosteissa löytyy mm. seuraava pätkä tapauksesta:

 

Kapteeni Karu tulitti vihollisen autokolonnaa Lempaalanjärven itäpuolella ja oman ilmoituksensa mukaan sai tuhotuksi 10 autoa. Vihollisen it-tuli oli hyvin voimakas ja sai kapteeni Karun kone useita osumia ja koneen moottori syttyi palamaan, jolloin kapteeni oli pakotettu tekemään laskun lähellä olevalle suolle. Pelastettuaan koneestaan kaikki paperit ja kartat lähti kapteeni Karu pyrkimään omalle puolelleen. Tavattuaan vihollisia otti hän eräältä viholliselta väkivalloin kiväärin ja juoksi kiivaasta tulesta huolimatta piikkilankaesteitten yli omalle puolelle. Pakkolaskun tehdessään sai kapteeni Karu ruhjevammoja ja joutui kenttäsairaalaan, mutta vammoista huolimatta pyrki hän välittömästi takaisin yksikköönsä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mobilisti 7/1998 tuli "saksittua" viikonloppuna ilmailuaiheiseen kansioon. Lehdessä oli kolmen sivun juttu valokuvineen Rukajärveltä FR-159-koneen etsinnästä. Retkeläiset Heikki Moisio ja Harri Köykkälä löysivät koneen jäännökset paikallisten oppaiden avulla. Fokkerin moottori oli nostettu jo talvella 1962 ja myyty romuksi. Kaikenlaista pientä sälää paikalta kuitenkin vielä löytyi (mm. generaattori, moottorin kehto ja suksen jäännökset). Vantaalla pidettiin ilmailumuseon tiloissa 21.10.1998 retkestä luento, jolloin luovutettiin koneen pilotille (Reku) FR-159:n luukku.

 

Reku oli tuikannut Fokkerin tuleen ja kapt Hassinen laskeutui noukkimaan Rekun turvaan. Lehdestä löytyy hyvät valokuvat retkestä.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään